Oorlog Oekraïne; Westerse berichtgeving versus elders

28-02-2022 11:02 476 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste dagen staan de media bol van de berichtgeving omtrent de oorlog in Oekraïne. Eerlijk, het raakt me behoorlijk. De beelden van mensen die worden gebombardeerd, hun huis en haard moeten verlaten, en daarnaast de vastberadenheid van het Oekraïense volk die hun land met alles wat ze hebben verdedigen.

Ondanks dat mijn roots er niet liggen, ben ik ontzettend trots op ze.

Ik ben vrij onderzoekend en nieuwsgierig ingesteld, en ben dan ook al dagen in de weer om het nieuws te volgen, van Nederlandse media tot cnn. Ook houdt ik bepaalde forum threads in de gaten waar filmpjes van de oorlog op komen.

Wat mij opvalt, is dat we echt maar één kant van de oorlog zien, die van Oekraïne. Ook in de media die wij voorgeschoteld krijgen, is alles pro-Oekraïne en Pro Westers, zonder tegengeluid.

Echter hoor ik ook geluiden wij westerlingen op diverse plekken worden weggezet als hypocriet, en zelfs als racisten (de effort die wij nu steken in het helpen van Oekraïne, vergeleken met andere landen zoals irak/afhanistan).

Nu weet ik dat er hier best veel forummers in andere landen, ook buiten de eu wonen.

Ik ben erg benieuwd, wat krijgen jullie mee op staatstelevisie, en is dit een ander geluid dan wij hier in Nederland horen?
Turtlerain schreef:
28-02-2022 15:03
Dat is nou het probleem met types als Putin; ze voelen zich gauw bedreigd, uitgedaagd en nog meer. Betekent nog niet dat anderen naar zijn pijpen moeten dansen.
Ik zeg ook niet dat we dat moeten doen. Ik constateer slechts dat Oekraïne helemaal niet past bij Navo en Eu en het dus bijzonder idioot is om niet te willen zeggen dat we Oekraïne niet toe zullen laten. Principes waar Oekraïne nu het slachtoffer van is.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
28-02-2022 15:22
Ik zeg ook niet dat we dat moeten doen. Ik constateer slechts dat Oekraïne helemaal niet past bij Navo en Eu en het dus bijzonder idioot is om niet te willen zeggen dat we Oekraïne niet toe zullen laten. Principes waar Oekraïne nu het slachtoffer van is.
Wat maakt Oekraine anders dan andere voormalig Oostbloklanden die wel zijn toegelaten?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
28-02-2022 15:22
Ik zeg ook niet dat we dat moeten doen. Ik constateer slechts dat Oekraïne helemaal niet past bij Navo en Eu en het dus bijzonder idioot is om niet te willen zeggen dat we Oekraïne niet toe zullen laten. Principes waar Oekraïne nu het slachtoffer van is.
Nou ja het betekent natuurlijk niet dat dat zo blijft, ze hebben aardige sprongen gemaakt de afgelopen jaren. Maar inderdaad op dit moment passen ze er niet bij. Ik snap dan ook niets van zo’n Ursula van der Leyen die de boel nog wat meer laat escaleren.
Alle reacties Link kopieren
Alles wat DS zegt.
De vraag is ook niet in hoeverre die inval fout is. Dat staat wel buiten kijf. Vraag is in hoeverre je je ermee moet bemoeien en ten koste van wat.
En daar komt Badr om de hoek kijken: als jij ziet dat op straat een jongen wordt afgerost door een groep Hells Angels of door Badr Hari, spring jij er dan met gevaar voor eigen leven tussen?
Zeker als het geen Navo of EUland is en ook veel te onbetrouwbaar om daar überhaupt deel van uit te mogen maken.
Er zijn zoveel oorlogen in de wereld, er worden heel wat groepen mensen afgerost zonder dat we daarnaar omkijken.
Ik ben er nog niet over uit, in hoeverre het westen - Europa, Nederland daar moet ingrijpen en weet nog onvoldoende van alle achtergronden.
Ik heb het gevoel dat het een soort kamikaze actie is van Poetin. En de vraag is: do we want to go down with this ship?
Mijn hoop is dat er verzet komt vanuit Rusland en het Russische leger zelf. En dat ze daar gaan zeggen go fuck yourself, tegen Poetin. Wij gaan niet down met jouw schip.
impala wijzigde dit bericht op 28-02-2022 15:44
6.38% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
28-02-2022 15:18
Nee, dat is niet waar. Het is gewoon vastgelegd in het verslag van die bespreking. Het staat aantoonbaar zwart op wit en het excuus was later: ja, maar die afspraken waren gemaakt met de Sovjet-Unie en niet met Rusland (wat in dezen gewoon gezien kan worden als rechtsopvolger en dus kul).

En nog afgezien daarvan: Putin heeft als alternatief aangegeven dat Rusland dan samen met de Navo kon optrekken. Ook dat wilde men niet. Terwijl de Russen indertijd alle medewerking gaven aan de VS toen zij Afghanistan binnen vielen.

Die keuzes maken wel hoe men nu tegenover elkaar is komen te staan. Is geen excuus voor Putin om een ander land binnen te vallen, maar het is hoe dan ook zaken op de spits drijven terwijl dat totaal onnodig was. En dus een domme keuze vind ik.
Dan zou ik nog maar eens opzoeken wat een verdrag of overeenkomst precies inhoud. En waarom in 1990 er ook al een aantal Russen heel boos waren. Precies. Omdat er niets zwart op wit vast stond.
En die medewerking van Rusland had natuurlijk helemaal niets te maken met eigenbelang of strijders die en masse hun toevlucht zochten vanuit Afghanistan in de Russische achtertuin Tadzjikistan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Star⁴ schreef:
28-02-2022 15:24
Wat maakt Oekraine anders dan andere voormalig Oostbloklanden die wel zijn toegelaten?
Ik vind ook ten aanzien van een hoop andere voormalig Oostbloklanden dat ze niet bij de EU/Navo passen en niet toegelaten hadden moeten worden. Maar sowieso is de corruptie binnen de Oekraïne zeer hoog en het is een land met een zeer verdeelde bevolking waarbij een deel graag bij de EU wil en een deel absoluut niet.

Dat soort gezeik wil je niet. We hebben het al lastig zat met landen als Polen en Hongarije en tot we dat echt opgelost hebben zou ik zeggen dat de EU absoluut niet meer mag uitbreiden, met uitzondering van het VK als die weer terug willen komen.
lemoos2 schreef:
28-02-2022 15:31
Dan zou ik nog maar eens opzoeken wat een verdrag of overeenkomst precies inhoud. En waarom in 1990 er ook al een aantal Russen heel boos waren. Precies. Omdat er niets zwart op wit vast stond.
En die medewerking van Rusland had natuurlijk helemaal niets te maken met eigenbelang of strijders die en masse hun toevlucht zochten vanuit Afghanistan in de Russische achtertuin Tadzjikistan.
Dit is weer een heel Westerse opvatting van het kaliber: ja, maar het was een RAADGEVEND referendum... Daar kun je juridisch best wat van zeggen, maar het maakt wel dat Russen zich genaaid voelen. Sowieso is zakendoen in Rusland anders dan hier. Hier draait alles om wat we op papier zetten (en nog veel meer in de Angelsaksische landen), maar in het grootste deel van de wereld kijk je elkaar in de ogen, drink je erop en belazer je elkaar niet.

Rusland voelt zich belazerd en gekleineerd door het Westen. En dat is ook niet in ons belang en daarmee doorgaan gaat tegen ons werken. Net zoals het opgeheven vingertje van het Westen in de rest van de wereld wordt uitgekotst. Die lessen mogen we toch langzamerhand eens leren.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
28-02-2022 15:46
Dit is weer een heel Westerse opvatting van het kaliber: ja, maar het was een RAADGEVEND referendum... Daar kun je juridisch best wat van zeggen, maar het maakt wel dat Russen zich genaaid voelen. Sowieso is zakendoen in Rusland anders dan hier. Hier draait alles om wat we op papier zetten (en nog veel meer in de Angelsaksische landen), maar in het grootste deel van de wereld kijk je elkaar in de ogen, drink je erop en belazer je elkaar niet.

Rusland voelt zich belazerd en gekleineerd door het Westen. En dat is ook niet in ons belang en daarmee doorgaan gaat tegen ons werken. Net zoals het opgeheven vingertje van het Westen in de rest van de wereld wordt uitgekotst. Die lessen mogen we toch langzamerhand eens leren.
En in plaats van dat dit eens goed onder de aandacht wordt gebracht - en daarin falen de westerse media - worden we de hele dag opgehitst om nog meer de stoere jongen uit te gaan hangen die anderen de les gaat leren met kilos boter op ons hoofd.
impala wijzigde dit bericht op 28-02-2022 15:55
5.99% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
28-02-2022 15:46
Dit is weer een heel Westerse opvatting van het kaliber: ja, maar het was een RAADGEVEND referendum... Daar kun je juridisch best wat van zeggen, maar het maakt wel dat Russen zich genaaid voelen. Sowieso is zakendoen in Rusland anders dan hier. Hier draait alles om wat we op papier zetten (en nog veel meer in de Angelsaksische landen), maar in het grootste deel van de wereld kijk je elkaar in de ogen, drink je erop en belazer je elkaar niet.

Rusland voelt zich belazerd en gekleineerd door het Westen. En dat is ook niet in ons belang en daarmee doorgaan gaat tegen ons werken. Net zoals het opgeheven vingertje van het Westen in de rest van de wereld wordt uitgekotst. Die lessen mogen we toch langzamerhand eens leren.
Klopt gedeeltelijk, het elkaar niet belazeren stukje ben ik het niet mee eens. Dat is hoe het zou moeten gaan maar in de praktijk is dat toch vaak niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
28-02-2022 15:08
Volgens mij gaat het TO daar helemaal niet om. Hij vraagt aan andere forummers, forummers die over de hele wereld wonen, hoe dáár de berichtgeving is. Als je in, weet ik veel, Maleisië woont, zal de berichtgeving anders zijn dan die in een land als bijv. Letland.
En ja, daar ben ik ook benieuwd naar.

Ik vind dat ook interessant. Wat is bijvoorbeeld de toon en inhoud van het nieuws in India? India heeft andere geopolitieke belangen dan NAVO-landen, dat zal het nieuws beïnvloeden.
Wat deze TO hiermee bedoelt is mij alleen nog een raadsel.
wat krijgen jullie mee op staatstelevisie
Wat is zijn definitie van 'staatstelevisie'? Dat vind ik een vreemd begrip, tenzij TO het over bv RT heeft, dat is overduidelijk staatstelevisie.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer altijd verschillende internationale zenders te volgen. Maar misschien is het anno 2022 nog wel belangrijker om nepnieuws tegen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nou, als ik de hoofdredacteur van de Volkskrant hoor zeggen dat hij niet kritisch over het coronabeleid en het rivm wilde schrijven maar alleen het 'officiële verhaal' omdat dat de missie van de overheid in de weg kon gaan zitten, dan komt dat
dichtbij een staatsmedium.
Daarnaast, ook als je niet bewust een spreekbuis wil zijn voor de overheid, zijn de media zijn ook maar afhankelijk van wat ze gevoerd krijgen. En dat is een hele hoop propaganda.
Er worden ook best kritische stukken geschreven, maar die liggen onder een hele massa getetter bedolven en staan nooit op de voorpagina.
impala wijzigde dit bericht op 28-02-2022 16:19
4.33% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
28-02-2022 15:59
Ik vind dat ook interessant. Wat is bijvoorbeeld de toon en inhoud van het nieuws in India? India heeft andere geopolitieke belangen dan NAVO-landen, dat zal het nieuws beïnvloeden.
Wat deze TO hiermee bedoelt is mij alleen nog een raadsel.


Wat is zijn definitie van 'staatstelevisie'? Dat vind ik een vreemd begrip, tenzij TO het over bv RT heeft, dat is overduidelijk staatstelevisie.
Mijn invulling hiervan was de publieke omroep, in BE ook wel staatsomroep, misschien komt TO uit BE?
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
28-02-2022 16:11
Mijn invulling hiervan was de publieke omroep, in BE ook wel staatsomroep, misschien komt TO uit BE?

Dat zou kunnen, ja.
Het begrip 'staatstelevisie' wordt ook nogal veel gebruikt in de NOS=fakenews-hoek, vandaar mijn vraag.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Flamingo schreef:
28-02-2022 16:03
Ik probeer altijd verschillende internationale zenders te volgen. Maar misschien is het anno 2022 nog wel belangrijker om nepnieuws tegen te gaan.
Dat zeker. Zie alleen al die berichten over Slangeneiland.
Vraag me in deze tijd alleen af hoe je dat kan voorkomen.

Het zou mij niks verbazen als in China het nieuws anders gebracht wordt want die hebben sterke banden met Rusland. En als Noord Korea er iets over meldt op de staatstv, wat ik betwijfel, dan zal dat vast ook pro Rusland zijn. Die kijken wel uit met iets negatiefs zeggen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
28-02-2022 15:46
Dit is weer een heel Westerse opvatting van het kaliber: ja, maar het was een RAADGEVEND referendum... Daar kun je juridisch best wat van zeggen, maar het maakt wel dat Russen zich genaaid voelen. Sowieso is zakendoen in Rusland anders dan hier. Hier draait alles om wat we op papier zetten (en nog veel meer in de Angelsaksische landen), maar in het grootste deel van de wereld kijk je elkaar in de ogen, drink je erop en belazer je elkaar niet.

Rusland voelt zich belazerd en gekleineerd door het Westen. En dat is ook niet in ons belang en daarmee doorgaan gaat tegen ons werken. Net zoals het opgeheven vingertje van het Westen in de rest van de wereld wordt uitgekotst. Die lessen mogen we toch langzamerhand eens leren.
En daarom val je een ander land binnen? Een land dat hoewel het wilde niet bij de EU, o.a. door het referendum waar we FvD aan overhielden of bij de NAVO zit? En daarom zeg je met blauwe ogen dat het maar een oefening was? De Oekraïne is daar toch behoorlijk mee belazerd. En dan hebben we het nog niet over de Krim en de 2 provincies gehad. Welk recht heeft Putin om zich met de binnenlandse politiek van Oekraïne te bemoeien?
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
28-02-2022 16:16
Dat zeker. Zie alleen al die berichten over Slangeneiland.
Vraag me in deze tijd alleen af hoe je dat kan voorkomen.
Nou zoals in dit bericht:

Video's niet geverifieerd
De authenticiteit van de video's is vooralsnog niet geverifieerd. Ook is niet duidelijk waar de video's zijn opgenomen. Hoeveel mensen met deze vorm van racisme te maken hebben, is eveneens niet bekend.

https://nos.nl/artikel/2419222-nigeria- ... n-oekraine
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
28-02-2022 16:19
En daarom val je een ander land binnen? Een land dat hoewel het wilde niet bij de EU, o.a. door het referendum waar we FvD aan overhielden of bij de NAVO zit? En daarom zeg je met blauwe ogen dat het maar een oefening was? De Oekraïne is daar toch behoorlijk mee belazerd. En dan hebben we het nog niet over de Krim en de 2 provincies gehad. Welk recht heeft Putin om zich met de binnenlandse politiek van Oekraïne te bemoeien?
Ja, ik wil ook graag weten waarom hij is binnengevallen. Of hij dacht echt een flitsoorlog te kunnen voeren, of hij wil iets heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
28-02-2022 16:20
Nou zoals in dit bericht:

Video's niet geverifieerd
De authenticiteit van de video's is vooralsnog niet geverifieerd. Ook is niet duidelijk waar de video's zijn opgenomen. Hoeveel mensen met deze vorm van racisme te maken hebben, is eveneens niet bekend.

https://nos.nl/artikel/2419222-nigeria- ... n-oekraine
Fact checken, dat snap ik. Maar dan zijn die fake berichten al de wereld in geslingerd en blijven een eigen leven leiden, tot het weer ergens ontkracht wordt. Maar dan nog, rook en vuur en zo. Dus vaak blijft het hardnekkig doorgaan, of het nou waar is of niet. Volgens mij kun je dat nooit helemaal voorkomen.

MrsDuck schreef:
28-02-2022 16:19
En daarom val je een ander land binnen? Een land dat hoewel het wilde niet bij de EU, o.a. door het referendum waar we FvD aan overhielden of bij de NAVO zit? En daarom zeg je met blauwe ogen dat het maar een oefening was? De Oekraïne is daar toch behoorlijk mee belazerd. En dan hebben we het nog niet over de Krim en de 2 provincies gehad. Welk recht heeft Putin om zich met de binnenlandse politiek van Oekraïne te bemoeien?
Ik heb nu wel zo vaak gezegd dat ik niet vind dat Rusland het recht had om Oekraïne binnen te vallen dat het wel heel knap is dat je dat niet hebt meegekregen.
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
28-02-2022 16:20
Nou zoals in dit bericht:

Video's niet geverifieerd
De authenticiteit van de video's is vooralsnog niet geverifieerd. Ook is niet duidelijk waar de video's zijn opgenomen. Hoeveel mensen met deze vorm van racisme te maken hebben, is eveneens niet bekend.

https://nos.nl/artikel/2419222-nigeria- ... n-oekraine
Wat een afschuwelijk bericht.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
28-02-2022 16:33
Wat een afschuwelijk bericht.
Nogal ja!
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
28-02-2022 15:46
Dit is weer een heel Westerse opvatting van het kaliber: ja, maar het was een RAADGEVEND referendum... Daar kun je juridisch best wat van zeggen, maar het maakt wel dat Russen zich genaaid voelen. Sowieso is zakendoen in Rusland anders dan hier. Hier draait alles om wat we op papier zetten (en nog veel meer in de Angelsaksische landen), maar in het grootste deel van de wereld kijk je elkaar in de ogen, drink je erop en belazer je elkaar niet.

Rusland voelt zich belazerd en gekleineerd door het Westen. En dat is ook niet in ons belang en daarmee doorgaan gaat tegen ons werken. Net zoals het opgeheven vingertje van het Westen in de rest van de wereld wordt uitgekotst. Die lessen mogen we toch langzamerhand eens leren.
Raakt kant noch wal. Alsof Rusland en haar voorlopers al niet al decennia lang het belang kennen van verdragen en een of ander ontwikkelingsland zijn. Er zouden niet drie Russische staatshoofden op rij staan te jammeren als het allemaal kristalhelder was geweest.

En ik weet niet of je de ontwikkelingen van de afgelopen twintig jaar hebt gevolgd maar dat Westerse vingertje wordt al langer uitgekotst. Maar ja, je kunt natuurlijk als een deurmat gaan liggen op de grond en Oekraïne laten stikken. Alweer verhandelen zoals op de conferentie van Potsdam. Want dat heeft zulke goede resultaten opgeleverd in andere voormalige satellietstaten van de Sovjet-Unie en vormen totaal geen bedreiging voor de rest van Europa of zo.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
28-02-2022 16:33
Raakt kant noch wal. Alsof Rusland en haar voorlopers al niet al decennia lang het belang kennen van verdragen en een of ander ontwikkelingsland zijn. Er zouden niet drie Russische staatshoofden op rij staan te jammeren als het allemaal kristalhelder was geweest.

En ik weet niet of je de ontwikkelingen van de afgelopen twintig jaar hebt gevolgd maar dat Westerse vingertje wordt al langer uitgekotst. Maar ja, je kunt natuurlijk als een deurmat gaan liggen op de grond en Oekraïne laten stikken. Alweer verhandelen zoals op de conferentie van Potsdam. Want dat heeft zulke goede resultaten opgeleverd in andere voormalige satellietstaten van de Sovjet-Unie en vormen totaal geen bedreiging voor de rest van Europa of zo.
Dat soort taal bedoel ik dus bijvoorbeeld, als ik het heb over stemmingmakerij die erin sluipt. Hoezo zou je een deurmat zijn als je je meer afzijdig zou houden? Net zoals we bij al die andere misstanden en brandhaarden in wereld deden en doen.
Wat ik al zei : ik ben er niet over uit, in hoeverre 'we' moeten ingrijpen. Maar roepen dat we geen deurmat zijn, dat is me veel te simpel en te populistisch.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven