Spanningen Rusland en Amerika

23-12-2021 18:27 3155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een beangstigende ontwikkeling.

https://www.nu.nl/buitenland/6174753/po ... cties.html

Ik hoop dat Biden tot inzicht komt, en een stapje terug wilt doen, want ze staan in de achtertuin van Poetin, en dat zou escalatie kunnen opleveren.

Zo vlak voor kerst hoop ik dat de vrede blijft.
Ugli schreef:
13-02-2022 00:46
Ik ben te jong om De Sovjet fitties meegemaakt te hebben. Wij gaan niks merken van die oorlog toch?
Wat dacht je van de gasprijzen? En geld wat naar de oorlog gaat wordt niet in de belangen van de NL burger geïnvesteerd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonfamilie is Russisch (schoonvader) en Oekrains (schoonmoeder) en wonen deels op de Krim. Dit is wat ik van hen begrijp:

Oekraïne is onderdeel van Rusland, punt. Oekraïne betekent ook "grensgebied" en wordt dus door nationalistische Russen gezien als "van ons". Ze zien de Oekraïners ook echt als broeders. Omgekeerd tegenwoordig iets minder... de invasie en annexatie van de Krim is een rechtzetting van een historische fout en wordt door de inwoners daar gesteund (ik ken natuurlijk alleen deze familie dus geen idee of dat echt klopt).

Het uiteenvallen van de Sovjet-unie deed pijn en was vernederend. De jaren 90 waren pure ellende voor veel Russen en Oekraïners, met honger, armoede en bomaanslagen. Poetin heeft hen hun trots en stabiliteit (min of meer) teruggegeven en droomt van een Sovjet-Unie 2.0, een unie van Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne. Loekasjenko doet mee, want die zit alleen maar op zijn troon omdat Poetin hem steunt.

Poetin is een ex-KGB'er en ziet de Navo dus nog echt als de vijand. Oekraïne bij de Navo is de ultieme vernedering, dat kan hij niet aan.

Eerlijk? Ik denk dat dit historisch en nationalistisch gezwets is. Poetin gaat toch echt niet zo dom zijn om een oorlog te starten vanuit een nostalgie naar de Sovjettijd? Ik denk dat dit eerder een afleidingsmanoeuver is voor interne problemen (corona, de zaak-Navalny, de slechte economische toestand van Rusland). Misschien ook om de gas- en olieprijzen op te drijven en zo geld te cashen.
redbulletje schreef:
13-02-2022 01:10
Wat dacht je van de gasprijzen? En geld wat naar de oorlog gaat wordt niet in de belangen van de NL burger geïnvesteerd.

Precies, laat dat "wij gaan hier niks van merken" maar varen!

In Groningen staat men alweer (nog steeds) op de achterste benen. Want no way dat ze wéér gaan boren bij ons?!!!

Begrijpelijk en terecht.. maar de rest van het land is er ook nog hé!

Echt, wat een narigheid brengt zo'n conflict toch met zich mee.
De neveneffecten zijn enorm..
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
12-02-2022 22:44
Waarom heeft dit topic nauwelijks reacties? Het begint er toch wel naar uit te zien dat er oorlog komt. Zijn we hier allemaal zo gerust dat het niet gebeurt?
Ja, je hebt gelijk, we zouden ons hier allemaal best wel meer druk over moeten maken.... Alleen ik persoonlijk heb op dit moment weinig in te brengen, daarvoor voel ik me te weinig geinformeerd. Des te beter, dat jullie het hier er wel over hebben....
What would Patsy do?
Het is alleen wel zo dat je er erg druk om maken zo weinig zin heeft..
Ik vind het met de schamele informatie die ik heb al héél verontrustend. Ik ga me er daarom niet teveel in verdiepen of me er continu mee bezig houden.. dan hangt er 24/7 zo'n donderwolk boven mijn hoofd.. en invloed heb ik tóch niet op het hele gebeuren.
Ugli schreef:
13-02-2022 00:46
Ik ben te jong om De Sovjet fitties meegemaakt te hebben. Wij gaan niks merken van die oorlog toch?
Nog hogere inflatie is denk ik wel het minste. Oorlogen brengen problemen met zich. En we hebben onze hand al in het wespennest gestoken.
Wijndruifje schreef:
13-02-2022 01:32
Eerlijk? Ik denk dat dit historisch en nationalistisch gezwets is. Poetin gaat toch echt niet zo dom zijn om een oorlog te starten vanuit een nostalgie naar de Sovjettijd? Ik denk dat dit eerder een afleidingsmanoeuver is voor interne problemen (corona, de zaak-Navalny, de slechte economische toestand van Rusland). Misschien ook om de gas- en olieprijzen op te drijven en zo geld te cashen.
De argumenten die Poetin aandraagt snijden inderdaad weinig hout. Vooral dat NATO een bedreiging voor Rusland zou zijn: ontzettende onzin. Maar daar bovenop: Poetin zei aanvankelijk alleen "Oekraïne mag geen lid worden". Daar gaat hij natuurlijk niet over, maar toen was er wel een makkelijke mogelijkheid geweest tot deëscalatie: "Beste Poetin, wij zeggen toe dat dat de komende maar liefst 10 jaar niet gaat gebeuren".
-> er is en was namelijk nooit sprake van dat Oekraïne lid zou worden! Niets verloren, Poetin geen reden meer om te dreigen.

Ik denk dat Poetin deze deëscalatie op een gegeven moment aan zag komen want hij heeft zijn claim nog verder uitgebreid: Polen etc zou ook moeten ontwapenen enzo. Met dat argument heeft hij voor altijd een reden om onrust te stoken als hij daar zin in heeft.

En blijkbaar wil hij dat. Ik verwacht inderdaad dat zijn binnenlandse positie de belangrijkste echte drijfveer is. Wat dat betreft heeft het weinig zin om met Rusland een deal over Oekraïne te sluiten: dan zou de gasprijs weer dalen en dan loopt Rusland nogal wat inkomsten mis.

Precies zoveel dreigen dat Nordstream2 er wel komt maar dat het gas dat erdoor gaat zo veel mogelijk oplevert.
Oekraine is een buffer tussen 't westen en Rusland. Door de expansiedrift van het westen komt die buffer in gevaar voor Rusland. Het westen moet Oekraine gewoon met rust laten zodat dat een veilige bufferzone blijft tussen de beide grootmachten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-02-2022 10:24
Oekraine is een buffer tussen 't westen en Rusland. Door de expansiedrift van het westen komt die buffer in gevaar voor Rusland. Het westen moet Oekraine gewoon met rust laten zodat dat een veilige bufferzone blijft tussen de beide grootmachten.
En hoe denkt men daar in Oekraïne over?
What would Patsy do?
Een groot deel van de Oekrainse bevolking is gewoon Russisch-gezind. Net zoals je Vlaanderen en Walonie niet inlijft bij Nederland en Frankrijk moet je Oekraine ook gewoon met rust laten.
Ceder schreef:
12-02-2022 23:03
Wat wil je erover zeggen of horen?
Als het inderdaad oorlog wordt dan zal het zich waarschijnlijk beperken tot Oost-Oekraine. Wij gaan daar weinig van merken behalve de nieuwsberichten.
Pas als Poetin een NATO-lid aanvalt wordt het spannend, maar zo dom verwacht ik hem niet.

De economische gevolgen gaan wij zeker merken. Denk aan de gasprijzen, inflatie etc.

En nog veel enger: is er wel genoeg gas voor Europa, als Rusland stopt met leveren?
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
13-02-2022 10:50
En hoe denkt men daar in Oekraïne over?
De Oekraïners die ik ken, maar dat zijn wel Russisch sprekenden, precies zo.
Dat hele bufferzone gedoe zal ze een worst wezen, maar ik vind het wel bijzonder hoe anders ze er in staan dan wat wij in de krant lezen.

En ook: de soep wordt niet zo heet gegeten. Allemaal overdreven gedoe hier en het is een beetje een kift tussen 2 apen, waarbij vooral Biden er van langs krijgt.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 13-02-2022 10:57
19.66% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
13-02-2022 10:54
De Oekraïners die ik ken, maar dat zijn wel Russisch sprekenden, precies zo.
Dat hele bufferzone gedoe zal ze een worst wezen, maar ik vind het wel bijzonder hoe anders ze er in staan dan wat wij in de krant lezen.
Onze kranten framen gewoon wat de politiek wil dat ze framen. Eenzijdigheid en partijdigheid wat de klok slaat.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
13-02-2022 10:54
De Oekraïners die ik ken, maar dat zijn wel Russisch sprekenden, precies zo.
Dat hele bufferzone gedoe zal ze een worst wezen, maar ik vind het wel bijzonder hoe anders ze er in staan dan wat wij in de krant lezen.

En ook: de soep wordt niet zo heet gegeten. Allemaal overdreven gedoe hier en het is een beetje een kift tussen 2 apen, waarbij vooral Biden er van langs krijgt.
Ok. Ja, ik had een kraamhulp, die oorspronkelijk uit Oekraine kwam en die door het kraamburo ook ingezet werd bij een Russisch gezin. Want ja, dat kwam toch juist goed uit.... Ik kreeg het idee, dat zij daar niet per se op zat te wachten. Maar weet dat verder ook niet, ik had andere dingen aan mijn hoofd.. :-o
What would Patsy do?
merano schreef:
13-02-2022 00:57
Fijn dat er een topic over geopend is.

Voorlopig gaan we denk ik nog weinig merken van deze fittie, behalve misschien van de eventuele sancties.

Wat ik wel echt beangstigend vind is de nieuwe geopolitieke verdeling waar we naartoe gaan en waarvoor het conflict in de Oekraïne misschien alleen nog maar een opmaat is.
In mijn hoofd was dat een driedeling (Rusland China, VS) waarin Rusland weer een deel van Europa in zijn invloedsfeer trekt. Europa is verzwakt en de VS is te weinig bereid of in staat om de verdediging nog op zich te nemen. Niet voor de Oekraïne, want die zitten niet in de Navo. Wel voor de rest?

Maar gister in een programma op de Belg schetste een deskundige gast aan tafel een enger scenario, waarin Rusland en China toenadering tot elkaar zoeken en je op termijn een soort tweedeling krijgt.

En China vind ik nog honderd keer griezeliger dan Rusland.

Volgens mij is het al lang zover. Rusland en China zijn twee handen op een buik.

Dit heeft alle kenmerken van het begin van een wereldoorlog. Het begint altijd bij zo'n kleiner land als Oekraïne. Maar heel de wereld bemoeit zich ermee want de economische en geopolitieke belangen zijn te groot.

En die economische sancties zijn allemaal leuk en aardig, maar dat gaat het echt niet beter maken. Daardoor gaat het alleen maar meer broeien.
RikM schreef:
13-02-2022 11:03
Dit heeft alle kenmerken van het begin van een wereldoorlog.
Rustig, rustig: er is nog tijd om je eigen atoombunker in je achtertuin te preppen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wijndruifje schreef:
13-02-2022 01:32
Mijn schoonfamilie is Russisch (schoonvader) en Oekrains (schoonmoeder) en wonen deels op de Krim. Dit is wat ik van hen begrijp:

Oekraïne is onderdeel van Rusland, punt. Oekraïne betekent ook "grensgebied" en wordt dus door nationalistische Russen gezien als "van ons". Ze zien de Oekraïners ook echt als broeders. Omgekeerd tegenwoordig iets minder... de invasie en annexatie van de Krim is een rechtzetting van een historische fout en wordt door de inwoners daar gesteund (ik ken natuurlijk alleen deze familie dus geen idee of dat echt klopt).

[...]
Ik denk dat het er nogal vanaf hangt aan wie je het vraagt. Oekraïners uit het westen of noorden zullen er wellicht anders over denken.

Van Wiki: Uit de census gegevens van 2001 bleek dat ca 78% van de bevolking zich beschouwde als ethnische Oekrainers en ca 17% als Russisch. Ca 26% gaf aan het Russisch als eerste taal te beschouwen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine#/ ... growth.png

Dit plaatje is wel verhelderend.
óu sont les neiges d'antan

Ladyday21 schreef:
13-02-2022 11:02
Ok. Ja, ik had een kraamhulp, die oorspronkelijk uit Oekraine kwam en die door het kraamburo ook ingezet werd bij een Russisch gezin. Want ja, dat kwam toch juist goed uit.... Ik kreeg het idee, dat zij daar niet per se op zat te wachten. Maar weet dat verder ook niet, ik had andere dingen aan mijn hoofd.. :-o
Een Vlaming en een Walonier gaan ook niet met elkaar door één deur over 't algemeen.
Ohhhhh nee, nu gaan alle Nostradamussen weer opstaan om een 3e wereldoorlog aan te kondigen.
Ik heb daar echt een jeugdtrauma van!!!
Tijdens de golfoorlog voorspelde mijn moeder ook steeds dat dit het begin van het einde was..
De angsten die ik als kind doorstaan heb.. zwetende in mijn bedje.
Ik praat daarom zelden tot nóóit over dit soort zaken met mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook veel te weinig over Rusland om echt een nuttige discussie te voeren. Ben wel nieuwsgierig en wil meer weten. Heb laatst citizen K over Michael Khodorkovsky gezien op Netflix.

Dat geeft wel een bepaald inzicht in hoe Poetin aan de macht kwam en wat de rol van Olichargen is in Rusland.

https://www.imdb.com/title/tt10703826/

Mijn kennis is super beperkt heeft iemand goede tips om te kijken?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-12-2021 17:28
Het is toch maar net waar je bent opgegroeid welke normen en waarden je aanhangt? Wij zouden toch ook niet willen dat een ander volk zich moreel boven het westen voelt staan en ons hier hun levenswijze komt opdringen? Zolang ze het maar in hun eigen land praktiseren ben ik voor leven en laten leven.
Vind dat wel wat kort door de bocht.

Als mensen in andere landen vermoord worden, dan is er ook geen sprake van 'laten leven'.
Niet iedereen (soms de meerderheid zelfs niet) is blij met hun eigen dictator. Dit is overigens in het algemeen gezegd en gaat niet over Rusland.
Ceder schreef:
13-02-2022 11:09
Rustig, rustig: er is nog tijd om je eigen atoombunker in je achtertuin te preppen hoor.

Flauw.
Alle reacties Link kopieren
Onsjemeer schreef:
13-02-2022 00:02
Om te beginnen zou er meer over de achtergronden op tv/radio/sm geplaatst kunnen worden.
Ik hoop ook steeds op wat afleiding van de dickpicks, TVOH en coronageklaag, opdat er eindelijk wat aandacht voor dit soort onderwerpen (of de dreigende hongersnood in de hoorn van Afrika of ander topic) komt. En nee, daar kunnen we ook niets aan doen en is ook een moeilijk te begrijpen onderwerp, maar wel goed om het volk te laten zien dat er meer is dan corona en vieze/slechte mannen.
Je zou kunnen beginnen door zelf wat meer over het onderwerp te zeggen in plaats van die andere onderwerpen er weer bij te halen.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
13-02-2022 11:28
Ohhhhh nee, nu gaan alle Nostradamussen weer opstaan om een 3e wereldoorlog aan te kondigen.
Ik heb daar echt een jeugdtrauma van!!!
Tijdens de golfoorlog voorspelde mijn moeder ook steeds dat dit het begin van het einde was..
De angsten die ik als kind doorstaan heb.. zwetende in mijn bedje.
Ik praat daarom zelden tot nóóit over dit soort zaken met mijn kinderen.
Niet meteen een derde wereldoorlog. Een full out wereldoorlog is in deze tijd bijna niet meer mogelijk. Maar door een aantal kleinschalige conflicten en economische expansiedrift kunnen er wel verschuivingen plaatsvinden die maken dat de wereld er over pakweg een halve eeuw heel anders uitziet.
Ervan uitgaand dat de grote landen geen oorlog op hun eigen grondgebied willen, mag je hopen dat Europa niet te vaak de plek wordt waar de conflicten worden uitgevochten. En, uit puur eigenbelang, dat west Europa daarvan gevrijwaard blijft.
óu sont les neiges d'antan

RikM schreef:
13-02-2022 11:55
Flauw.
Het was goed bedoeld: ik vind je angstiger overkomen dan ik je gewend ben en ook dan me terecht lijkt.

Worst-case scenario? Dat Rusland bewust langdurig Oost-Oekraine ontregelt (bezetten kost netto veel te veel) en heel misschien dat ze de gastoevoer langzaam afsluiten. Mocht dat echt gebeuren dan is dat heus heel ingrijpend, maar volgt er geen wereldoorlog natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven