Afstand doen van een dier

19-10-2017 12:11 38 berichten
Laat maar, als ik hier word uitgemaakt voor een gestoorde, zonder verder advies, ben ik klaar.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-10-2017 13:57
Reden: op verwijderd, maatregelen zijn genomen
94.63% gewijzigd
Nina een rusthuis kost echt klauwen met geld, duurder dan je paard zelf op vol pension zetten.

En iemand had het hier over stichtingen, in de paardenwereld moet je juist ver weg blijven van zulke stichtingen want daar gebeuren de meest nare dingen.
En TO zoals ik het lees is je paard alleen maar pittig. Nu weet ik niet wat je daar al aan hebt gedaan maar neem aan dat je naar beneden bent gegaan met brok en van alles hebt geprobeerd? En echt er zijn heel erg veel mensen die je paard geweldig zullen vinden, ik ken heel veel mensen die juist pittige paarden willen en het betekend echt niet dat je paard het sowieso slecht gaat krijgen.

Hij is helemaal gezond toch? Geen bemerkingen? Geen stalondeugden? Dan zal er heus iemand heel erg blij met hem zijn.

Is hij kapot dan kan je altijd nog nadenken over je opties. Of houden of afmaken maar anders verkopen. Je het er nu ook geen plezier in en de meeste paarden zijn veel vrolijker als ze in het werk staan, ik zou voor verkopen gaan.
Alle reacties Link kopieren
ik heb hier geen woorden voor
Pieps2016 schreef:
19-10-2017 12:37
Een paard laten hemelen zodat ze niet in de handel terecht komen is redelijk normaal in de paardenwereld.
O oke. Dat wist ik niet.
Verder geen verstand van paarden en al helemaal niet van het " paardenwereldje".

Ik begrijp alleen niet waarom ze het paard gekocht heeft.
Maar goed TO heeft de OP al weggehaald dus reageren heeft verder geen zin meer.
Noemen ze dat in de paardenwereld "hemelen", een paard af laten maken? Ik vind het een gruwelijk, shockerend eufemisme!
Het paard van TO lijkt me vanuit de omschrijving lief, levenslustig en gezond. Ik hoop zo dat ze een goede oplossing vindt, het liefst samen met iemand anders die wel energie heeft voor het paard.
Dat beest heeft recht op een fijn leven!
Waarom ik hem heb gekocht is beschreven op de vorige pagina, daar hoeft dus niet naar gevraagd te worden verder, lijkt me best duidelijk.

Als ik zou weten dat hij het goed heeft bij een nieuwe baas, dan ben ik geen bemoeierige ex-eigenaar. Toen hij verkocht werd in de tijd dat ik hem verzorgde heb ik me ook nooit ergens mee bemoeit, ik heb amper contact met zijn toenmalige nieuwe baasje gehad.
Het is alleen erg pijnlijk dat je denkt dat je maatje naar goed adres is gegaan om er vervolgens achter te komen dat dat helemaal niet zo was. Het heeft mijn hart gebroken dat hij daar helemaal zo lief niet behandeld is en dat hij zo veranderd was toen ik hem van haar overkocht. Dat is toch sneu? En zo zijn er zoveel mensen: mooi doen in je gezicht, maar die eigenlijk helemaal geen echt hart voor hun beest hebben. En er zijn ook goede mensen, dat geloof ik zeker, maar garanties krijg je gewoonweg niet dus ja wat is dan het beste?

Nou en om hem dat te besparen denk ik er indd over na of de dood dan echt zoveel oneerlijker is dan doorverkopen of zelf houden. Paard is al 20+, is indd verder gezond, maar kan niks speciaals. Hij kent de basis van het rijden in de bak, dus hij kan geen dressuurwedstrijden of springwedstrijden doen, in de bossen rijden kan alleen met een erg zelfverzekerde ruiter anders flipt hij de pan uit (dit is geen voerkwestie, behalve gras en hooi krijgt hij vitamines en dus geen suikers, dit mag hij ook niet ivm eczeem!). Hij zou eventueel voor de kar kunnen, hierbij is hij braaf als hij samen met een ander paard voor de wagen staat, maar alsnog is hij erg alert en probeert onder het werk uit te komen dus er moet altijd met een ervaren ruiter/menner gewerkt worden.

En omdat er al zoveel paarden te koop staan, die allemaal veel meer kunnen dan hij, zou ik het eng vinden om hem te verkopen met het risico dat hij weer verder doorverkocht wordt of nog erger naar een handelaar gaat. Zeker paarden van zijn ras zijn er duizenden van die een stuk makker zijn dan hij en nog jonger ook.

Voorlopig ga ik helemaal niks beslissen trouwens, ik ga eerst een poos aanzien hoe het gaat met de bijrijder en hopelijk mag zij snel alleen naar de stal zodat ik wat meer rust heb. Dan kan ik vanzelf zien of het plezier weer terug komt. Zo niet, zal ik wel een knoop door moeten hakken en daarom dat ik hier om adviezen/visies vraag.
Mensen die de dood als egoïstisch bestempelen zijn inderdaad niet bekend in de paardenwereld en die snappen mijn angst echt niet. Voor diegenen die het niet direct veroordelen maar verder kijken; bedankt.

Ik hou zielsveel van mijn dier en het feit dat het mij allemaal nogal veel word met full-time werken en zo'n drukke hobby ernaast, ik wil niet dat mijn paard daaronder lijdt. En daarom, als ik een keus maak, moet dat de beste zijn voor hem! Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn paard in de handel terecht zou komen terwijl ik hem dat had kunnen besparen.
Ja nu met deze informatie snap ik dat verkoop lastig wordt. Een oud recreatie paard dat niet bomproof en braaf is en ook nog eens eczeem heeft krijg je aan de straatstenen niet verkocht, dat is idd vragen om problemen. Wat voor afstamming is hij? Misschien dat je daar nog iets mee kan? Mijn paard is naar iemand gegaan die alleen maar x Cocktail paarden wil vanwege hun karakter dus misschien kan je daar nog achteraan gaan.

En verder lees ik dat je paard altijd buiten staat met vriendjes dus dat is al de definitie van een gelukkig leven natuurlijk. Doe je grondwerk of vrijheidsdressuur met hem? Want dat kan echt heel erg leuk zijn.

En met rijden wat doet hij dan precies allemaal en wat vraag je van hem op dat moment? Geen kissing spines ofzo?
En je zegt dat er veel paarden van zijn ras die wel dingen kunnen voor goedkoper te koop zijn, heb je dan een draver? Want dan snap ik je beslissing al helemaal. Dravers zijn helaas niet echt geliefd.

Al gekeken naar de optie om hem als gezelschaps paard te verkopen? Hoe is hij in de kudde? Als je zou willen kan ik wel eens een visje uithangen want ken veel mensen die paarden aan huis hebben.
In laten slapen zou ik nooit over mijn hart kunnen verkrijgen.
Ik word serieus misselijk bij het idee.Ook bij het idee dat dit dus het "paardenwereldje" is.

Ken je niet via via iemand?
Of zoals francieneke schreef, is een soort co-ouderschap een optie?

Ik reageerde puur op de OP.
Het stukje waarin je schreef dat je hem kocht omdat hij te koop stond.
Het tweede stukje heb ik over het hoofd gezien.
Toch snap ik niet waarom je hem toch heb gekocht als je er niet super fanatiek in / mee ben.

" Ik hou zielsveel van mijn dier en het feit dat het mij allemaal nogal veel word met full-time werken en zo'n drukke hobby ernaast, ik wil niet dat mijn paard daaronder lijdt ""

Had hier gewoon eerder aan gedacht.
Misschien was het paard wel gewoon bij iemand terecht gekomen die hem tot zijn dood toe had gegeven wat hij nodig had / heeft.
anoniem_348607 wijzigde dit bericht op 19-10-2017 20:53
27.66% gewijzigd
francieneke schreef:
19-10-2017 20:16
Noemen ze dat in de paardenwereld "hemelen", een paard af laten maken? Ik vind het een gruwelijk, shockerend eufemisme!
Het paard van TO lijkt me vanuit de omschrijving lief, levenslustig en gezond. Ik hoop zo dat ze een goede oplossing vindt, het liefst samen met iemand anders die wel energie heeft voor het paard.
Dat beest heeft recht op een fijn leven!
Hemelen is gewoon een ander woord voor doodgaan hoor.

En besef je even dat niemand een 20+ paard wil die niet bomproof is of een beginnerspaard is. Een eczemer wil al helemaal niemand hebben en ik heb het vermoeden dat het een draver is en dan kan TO het al helemaal vergeten. En als je nagaat dat een paard rond de 400 euro per maand kost als je geluk hebt dan snap ik TO wel. Dit paard heeft werkelijk alles tegen zich om bij een ander nog een paardwaardig leven te krijgen. De enige opties die ik zie is houden, op zoek gaan naar een afstammelings fan of als gezelschaps paard verkopen.

En het beestje staat overdag op het land, snachts op de paddock en dat is een heel fijn leven voor een paard.
Als hij in de bak rijdt is hij best heel braaf, hij durft wel eens een sprintje te trekken in de hoop dat je dan bang bent en stopt maar hij zal nooit bokken of steigeren. Als je een beetje kan rijden kan hij best netjes lopen en doet hij ook goed zijn best (aan de teugel, stelling enzo) maar het is een lomp en log paard dus hoog in de dressuur moet je hem niet willen hebben (kan hij niet eens). Springen vindt hij leuk maar ook daar weer: je zal er niet op hoog niveau mee komen. Ik vermoed dat er iets van trekpaard en haflinger in zit dus het is een stevige knaap, geen luxe paardje. Hij heeft helemaal geen papier, hij komt van een markt. En als je met hem naar het bos wil dan is hij heel alert en hij hoort en ziet alles. Hij schrikt daar dan zogenaamd van zodat hij kan wegrennen. Als je dan niet heel snel reageert dan is hij al aan het racen voor jij hem terug kan nemen. Dit is gewoon gevaarlijk. Het is een manier om onder het rijden uit te komen hij staat volgens mij liever op de wei met z'n vrienden. Ik denk dat het hem ook vaak gelukt is om thuis te geraken als hij ging rennen of stout ging doen dus hij blijft het proberen. Met een kundige en zelfverzekerde ruiter is het een kwestie van streng zijn, aanpakken en doorrijden, maar ik ben daar zelf te onzeker en niet kundig genoeg voor, dus mij gaat dat niet lukken, ik word mega nerveus van zijn gedrag op straat.

Grondwerk doe ik indd en dat vinden we ook allebei leuk. Hij is erg mensgericht: nogmaals, ik ben super gek op hem, hij is echt een maatje maar ik vind het een akelig gevoel dat ik geen zin heb om 5x per week naar hem toe te gaan, dat verdient ie niet.
En ja noem me arrogant maar ik denk dat ik een baasje voor hem ben waar hij het beter heeft dan gemiddeld. Indd altijd buiten (op stal wordt hij al helemaal ongelukkig, dan gaat hij trappen en breekt zijn stal af, onder andere een reden dat hij bij zijn vorige baas weer weg moest), hij krijgt duur voer zodat hij zo min mogelijk jeuk heeft en ik behandel zijn jeuk erg consequent
Wat zou er moeten veranderen wil jij weer plezier hebben met hem? Is het een idee om hem een maand of 2 in training te zetten? Bijvoorbeeld bij Gert van het Hof? Kost je ongeveer 400 euro per maand maar stel dat hij dan een stuk braver wordt ( en bij Gert blijf je er zelf bij dus jij wordt ook getraind) zou je dan meer plezier hebben? Het zou een oplossing kunnen zijn voor de problemen die je nu hebt.

En als ik je 1 simpel advies mag geven, als je gaat rijden en hij gaat aan de kletter. Laat hem dan maar, spoor hem nog meer aan en put hem uit. Is best hard hoor maar als je dat 2 keer doet dan is het voor de meeste paarden geen reden meer om onder het werk uit te komen want dan moeten ze nog harder werken. Hele stomme tip maar uit eigen ervaring, het werkt echt!

En een verhuizing van stal een idee? Dat je vol pension gaat staan maar wel ergens waar je bijrijder ook gewoon alleen mag komen want als je elke keer mee moet dan heb je nog niks aan een bijrijder.

En dat je niet altijd zin hebt daar hoef jij je niet schuldig om te voelen. Dat heeft iedereen wel eens. Je bent ook wel eens moe of lui of ziek of hebt simpelweg geen zin en dat is echt geen schande.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven