Algemene discussie verkrachting/aanranding.

12-08-2017 23:29 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien er nogal schaamteloos offtopic gegaan wordt in een serieus topic over een verkrachting, zou ik graag hier een algemene discussie houden over verkrachting/aanranding om zo andere topics over deze zeer serieuze aangelegenheden schoon te houden.

Definities van verkrachting.

Artikel 242 van het Wetboek van Strafrecht luidt als volgt:

Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Verkrachting is het ongewenst seksueel binnendringen van het lichaam door een ander. De precieze juridische definitie van de term verschilt per land.[1]

Bij dit seksueel binnendringen (seksuele penetratie) gaat het niet alleen om het gedwongen ondergaan van een geslachtsgemeenschap. Een verkrachting kan ook het ongewenst binnendringen zijn in anus of mond. De penetratie hoeft niet per se met de penis te worden uitgevoerd: binnendringen met vingers of voorwerpen kan verkrachting opleveren. Volgens de Hoge Raad valt tongzoenen niet onder verkrachting.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Een tijd over nagedacht maar ga toch reageren, ik heb de discussie niet nauwkeurig gelezen en reageer zodoende alleen op de OP.

De wetgeving is duidelijk maar zeer emotieloos. Voor slachtoffers is het emotieloze erg moeilijk maar om (vals) beschuldigden een eerlijke kans te geven noodzakelijk.

Het onderwerp is voor betrokkenen zeer emotioneel en daardoor lopen discussies hierover uit de hand.
Onverwachts schreef:
16-08-2017 22:07
Een tijd over nagedacht maar ga toch reageren, ik heb de discussie niet nauwkeurig gelezen en reageer zodoende alleen op de OP.

De wetgeving is duidelijk maar zeer emotieloos. Voor slachtoffers is het emotieloze erg moeilijk maar om (vals) beschuldigden een eerlijke kans te geven noodzakelijk.

Het onderwerp is voor betrokkenen zeer emotioneel en daardoor lopen discussies hierover uit de hand.
Nee, hoe kom je daar nou bij?
MoirenPhae schreef:
16-08-2017 22:08
Nee, hoe kom je daar nou bij?
Te privé.
Onverwachts schreef:
16-08-2017 22:14
Te privé.
Jij zegt voor slachtoffers. Daarmee impliceer je alle, dus dat is niet privé.

Waarom is het voor slachtoffers erg dat de rechter niet vanuit emotie rechtspreekt?
MoirenPhae schreef:
16-08-2017 22:23
Jij zegt voor slachtoffers. Daarmee impliceer je alle, dus dat is niet privé.

Waarom is het voor slachtoffers erg dat de rechter niet vanuit emotie rechtspreekt?
Het uitleggen hoe ik er bij kom is te privé.

Voor slachtoffers zou het fijn zijn als emoties erbij betrokken worden maar dan wordt de beoordeling vertroebelt en zullen er veel meer vals beschuldigden slachtoffer worden.
Onverwachts schreef:
16-08-2017 22:40

Voor slachtoffers zou het fijn zijn als emoties erbij betrokken worden maar dan wordt de beoordeling vertroebelt en zullen er veel meer vals beschuldigden slachtoffer worden.
Ik zou dat helemaal niet fijn vinden.
MoirenPhae schreef:
16-08-2017 22:41
Enerzijds begrijp ik dat en wat ik heb gezien is dat de oorzaak om er niets mee te doen maar wanneer er bij de feiten verzameling de emoties meegenomen (kunnen) worden zullen er meer veroordelingen zijn maar ook meer valse beschuldigingen.

"Fijn" is overigens een slechte woordkeuze van mij.

Verder ga ik er niet meer op in en probeer ik weg te blijven uit discussies over dit onderwerp.
onverwachts wijzigde dit bericht op 16-08-2017 22:59
Reden: Typfout
1.75% gewijzigd
Het zou toch een slechte zaak zijn als emoties iemand schuldig maken, of niet.
Onverwachts schreef:
16-08-2017 22:40

Nou nee helemaal niet fijn. Een verkrachting heeft niets met seks te maken namelijk en zo moet je het ook niet zien.
Het is een machts ding, een overheersings ding En dus een man die uit geiligheid bij zijn vrouw iets te hard gaat valt voor mij niet onder verkrachting. Wel als hij daarna al conan gaat staan roepen En je weet je plek nu teef oid. Maar dat is niet het geval in het gros van de verhalen waarbij door deze en gene meteen verkrachting word geroepen.
Een verkrachter is echt niet op een beurt uit hoor, het geeft hem overmacht en dáár kikt zo een iemand op. Dat je bang bent, ondergeschikt etc.
nina1966 schreef:
16-08-2017 23:01
Nou nee helemaal niet fijn. Een verkrachting heeft niets met seks te maken namelijk en zo moet je het ook niet zien.
Het is een machts ding, een overheersings ding En dus een man die uit geiligheid bij zijn vrouw iets te hard gaat valt voor mij niet onder verkrachting. Wel als hij daarna al conan gaat staan roepen En je weet je plek nu teef oid. Maar dat is niet het geval in het gros van de verhalen waarbij door deze en gene meteen verkrachting word geroepen.
Een verkrachter is echt niet op een beurt uit hoor, het geeft hem overmacht en dáár kikt zo een iemand op. Dat je bang bent, ondergeschikt etc.
Waar zegt ze dat dan?
Ik ben man en gelyncht in een ander topic om een vergelijkbare reactie als Nina1966. Waar ik dichtbij gestaan heb was de waarschuwing dat de rechtzaak emotieloos of confronterend zou zijn wel de aanleiding om af te zien van aangifte.

Hierna een nieuwe poging te stoppen.
nina1966 schreef:
16-08-2017 23:01
Ik begrijp hier echt allemaal niets van.
Impliceer je nu dat de intentie van de man bepaalt of het verkrachting is of niet ?
Lijkt mij echt de omgekeerde wereld en persoonlijk blijf ik toch liever bij het standpunt dat tegen de wil in bepalend is en niet de intentie.
Overigens gaat het helemaal niet bij alle verkrachters om de macht.
Gewoon een beurt willen hebben, geil zijn komt ook voor.
De reden is niet eens zozeer van belang.

Overigens is jouw post een mooi voorbeeld dat jij met jouw mening en gevoel invult wat jouw definitie van verkrachting is.
Maar dit is wat voor jou persoonlijk geldt, dat is niet de meetlat of een situatie wel of niet verkrachting is.
Daar zijn andere bepalingen voor.
Wat Conan daarmee te maken heeft... :facepalm:
World of Warcraft: Legion
MoirenPhae schreef:
16-08-2017 22:41
ik ook niet
consuelabananahammok schreef:
16-08-2017 11:32
Wat ik al eerder schreef, ik zit niet in de rol van de rechter.
Dit gaat niet over een veroordeling, maar over een beoordeling van de door to omschreven situatie.
Deze summiere maar wel zeer duidelijke informatie die direct de kern beschrijft is voor mij als mens voldoende om de handeling als verkrachting te kunnen benoemen.
Zie mijn post, die maakt het toch wel erg duidelijk waarom het verkrachting is.

Overigens doet hun relatie, gewoontes of gebruiken er totaal niet toe om te kunnen beoordelen of het een verkrachting is of niet.

Ik snap gewoon echt niet waar jij nog ruimte in ziet , in de omschreven situatie, dat het geen verkrachting zou zijn.
Twee keer duidelijk nee, toch doorduwen. Hoe duidelijker moet het zijn?
Je zit niet in de rol van rechter maar jouw beoordeling draagt er wel toe bij dat een man van een heel zwaar delict beschuldigd wordt zonder dat hij zich ooit adequaat zal kunnen verdedigen. Hij krijgt dan wel geen gevangenisstraf, maar de persoonlijke gevolgen kunnen even desastreus zijn. Zou je alleen daarom al niet iets zorgvuldiger om moeten gaan met de beoordeling van een dergelijke situatie?

Wat die 'twee keer nee' betreft, zie mijn volgende post.
florence13 schreef:
16-08-2017 10:42
volgens mij (maar goed, ik weet ook niet wat kadanz denkt) twijfelt hij daar op zich niet aan. Het ging hem volgens mij meer over de theoretische discussie over het verschil tussen waarheidsvinding en steun.
Wat ik persoonlijk een interessante discussie vind, maar inderdaad in een ander topic want de TO van dat oorspronkelijke topic hoeft daar niet mee belast te worden als zij dat niet wil. Daarnaast ging het volgens mij meer om een algemeenheid dan om het specifieke geval.

@kadanz: correct me if I am wrong.
Er is inderdaad veel ophef over die 'twee keer nee' terwijl dat niet eens zo zeer sloeg op de situatie van TO.
De stelling luidde dat er geen vragen gesteld hoefden te worden aan TO omdat TO al meer dan duidelijk is geweest: twee keer heeft ze nee gezegd. Alleen dat al zou de man tot verkrachter maken.

Los van het verhaal van TO is het bovenstaande gewoon veel te kort door de bocht. Dát heb ik geprobeerd duidelijk te maken. Ten eerste aan de hand van de wet. Dat werd al niet in dank afgenomen. Een meer contextuele uitleg daar waag ik me al niet aan, ook al werd dat herhaaldelijk gevraagd. Als een forummer al niet accepteert dat 'twee keer nee' nog geen wettelijke grondslag is voor verkrachting, dan gaat een voorbeeld alleen maar averechts werken.

Maar je hebt gelijk in wat je zegt. Het is niet het verhaal van TO wat ik in twijfel trek maar de blinde veroordeling van haar man. Of enigszins in jouw woorden gezegd: het vermengen van steun met (eenzijdige) waarheidsvinding.
Bestaardigopzich schreef:
12-08-2017 23:47
Djiezus.... waarom is dit topic ookmeweer geopend...? :idee:
Walgelijk om dan weer te gaan zitten verwijzen naar het andere topic ipv even die paar letters nog een keer te typen.

Je loopt te zuigen. Creepy dat je daar plezier aan beleefd of heb je een andere reden om je zo te gedragen?
Dit is niet de eerste keer hoor. Hij houdt er vreemde redenaties op na en leest zichzelf graag terug erover.
MoirenPhae schreef:
16-08-2017 23:00
Het zou toch een slechte zaak zijn als emoties iemand schuldig maken, of niet.
Maar helaas is dat toch wat heel wat dames hier op Viva willen, namelijk dat alléén het gevoel van de vrouw telt en niet de intentie van de man. Daarom lopen al deze discussies vast want dat is gewoon niet wat gangbaar is in ons land, sociaal niet en zeker niet wat strafrecht betreft.
Vandaar dat ze zich ook niet voor kunnen stellen dat iemand nog vragen wil stellen in een topic waarin de TO, notabene, om advies vraagt. Het is immers duidelijk wat de TO 'voelt'.
Maar laat dat nou net niet het (enige) criterium zijn.
Alle vrouwen nog wel.
MoirenPhae schreef:
17-08-2017 19:09
Alle vrouwen nog wel.
?
O sorry, heel wat.

Heel wat is nogal subjectief. Ik heb weinig hysterie gezien.
Wat ik wel opvallend vind is het eeuwige gedram dat het geen verkrachting is. Zelfs niet als iemand met geweld gepenetreerd is.
MoirenPhae schreef:
17-08-2017 20:51
O sorry, heel wat.

Heel wat is nogal subjectief. Ik heb weinig hysterie gezien.
Wat ik wel opvallend vind is het eeuwige gedram dat het geen verkrachting is. Zelfs niet als iemand met geweld gepenetreerd is.
Met geweld? Een dergelijke discussie kan ik me niet herinneren. Zoals ik dit forum ken zijn er geen mensen die geweld goed praten of zelfs bagateliseren.

Vervang 'heel wat' voor mijn part door 'een aantal'.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 17-08-2017 21:10
5.79% gewijzigd
kadanz schreef:
17-08-2017 21:07
Met geweld? Een dergelijke discussie kan ik me niet herinneren. Zoals ik dit forum ken zijn er geen mensen die geweld goed praten of zelfs bagateliseren.
Jij krijgt je piemel met zachte hand in een kont geduwd als de ander niet wil?
Dat is best een vaardigheid.
MoirenPhae schreef:
17-08-2017 21:08
Jij krijgt je piemel met zachte hand in een kont geduwd als de ander niet wil?
Dat is best een vaardigheid.
Dat is een enorme aanname. Een aanname die net zo goed tegen een slachtoffer gebruikt kan worden. Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn.
kadanz schreef:
17-08-2017 21:15
Dat is een enorme aanname. Een aanname die net zo goed tegen een slachtoffer gebruikt kan worden. Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn.
Nee is nee.
Of het nu pijn doet of niet.
Of het nu al 100x ja was ook niet.
Of je 30 jaar getrouwd bent niet.
En het hebben van kinderen niet.

Verder lees ik hier het topic van een vrouw die met fysiek geweld verkracht is en vrouwen die haar adviseren vooral geen aangifte te doen.

Ik lees hier mannen die vinden dat vrouwen die gedwongen worden tot prostitutie niet verkracht worden en dat het een belediging is naar echte slachtoffers om dat zelfs maar te denken.

Ik lees topics waarin vrouwen te horen krijgen dat ze er zelf om gevraagd hadden door met iemand mee naar huis te gaan.

Zolang er nog steeds excuses zijn om een vrouw te verkrachten zal er niets veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven