*ANDIJVIE ALERT* rioollucht in badkamer

17-08-2008 17:24 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Badkamer heeft gisteren een Zeer Grote Schoonmaakbeurt gehad maar nóg hangt er een vreselijke niet te verdragen vuilnisachtige rioolluchtstank.



Aangezien dit tijdelijke woningen zijn (wooncabins voor studenten, blijven maar 5 jaar staan) denk ik dat het riool niet erg goed is aangelegd.

Bij zware regenval stonk het altijd wel iets, maar de laatste tijd is het echt verschrikkelijk. En zoveel heeft het niet geregend toch?

Deze stank is echt iets van de laatste maanden en wordt steeds erger.

Natuurlijk ga ik morgen een klacht indienen bij de huisvesting maar ik vrees dat ze er weinig aan kunnen doen.



En nu? Hoe verbloem ik deze geur? Gisteren heb ik al veel chloor door de afvoerputjes gegoten en ook de zwanenhals van de wastafel uit elkaar geschroefd en schoon gemaakt. Ook staat mijn badkamerraampje altijd open en zet ik de ventilator aan na iedere douchebeurt. Helaas helpt dit niet tegen de stank.



Wie heeft voor mij De Oplossing of Het Middel?

Ik hoor het graag!! :worship:



En als je een ander huis voor mij hebt in Amsterdam hoor ik het ook graag X-D
Alle reacties Link kopieren
Hebben je buren het ook?
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Het kan zijn dat het waterslot (het laagje water dat er voor zorgt dat je geen open verbinding met het riool hebt) te snel verdampt door het warme weer...?



Maar ik zou wel een loodgieter bellen...
Is er weer goed water doorgespoelt? Als alles droogstaat gaat het ook stinken. Ik heb het ooit gehad, maar was de boel verzakt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, precies, dan verdampt het waterslot...



Stankoverlast van de riolering

Regelmatig komen er bij de gemeente klachten binnen over stankhinder in huis. In 90% van de gevallen is deze stank te wijten aan een fout of een defect in de riolering van het huis. In dergelijke gevallen ruikt u in huis rioollucht vanuit het gemeenteriool met bijvoorbeeld een chemisch luchtje of een gewone rioollucht. De gemeentelijke bouwverordening bepaalt dat alle sanitaire toestellen verplicht stankvrij zijn aangesloten op het riool. Als u stank in huis heeft, let dan op de volgende zaken:



Toiletpot

Het waterslot van de toiletpot moet minstens 5 centimeter hoog zijn. De pot is op de rioolbuis aangesloten met een rubber-manchet of met kit. Aan de manchet kan iets kapot zijn en de kit kan uitgedroogd zijn. Als de toiletpot los staat, is er meestal iets fout.



Fonteintje, wasbakken, afvoerslang wasmachine, douche- en schrobputjes

Bovenstaande toestellen moeten allemaal voorzien zijn van een stankafsluiter van minstens 3 centimeter hoog. De aansluiting op het riool moet worden dichtgekit of dichtgemaakt worden met een rubberen ring. Het water in een waterslot kan verdampen. Daardoor kan stank ontstaan. Met name bij voorzieningen die niet vaak gebruikt worden kan dit optreden. Regelmatig bijvullen of doorspoelen voorkomt deze stank.



Standleiding

Niet alleen door verdamping (zie hierboven) kan een waterslot droog komen te staan. Af en toe wordt een waterslot leeggezogen als bijvoorbeeld de wc wordt doorgetrokken of het bad leegloopt. Dat leegzuigen kan liggen aan het ontbreken van een ontspanningsleiding (ook wel standleiding). Zo'n leiding zorgt ervoor dat er geen over- of onderdruk ontstaat in de huisriolering. Heeft u last van stank op deze manier dan zijn de problemen tijdelijk op te lossen door direct na het doortrekken van de wc of het leeglopen van het bad, de watersloten bij te vullen. Het aanbrengen van een standleiding zal deze problemen definitief verhelpen.



Regenpijp

Een regenpijp wordt vaak als standbuis gebruikt. Dit kan bij bepaalde weersomstandigheden stankoverlast veroorzaken, maar dan alleen buitenshuis en zeer plaatselijk.



Perceelleiding

Behalve defecten of fouten in de watersloten kan ook de rioleringsleiding kapot gaan. Door verzakkingen van de fundering kan er zoveel druk op de rioleringsleiding ontstaan dat deze breekt of scheurt. Vooral bij oude keramische rioleringen en bij aansluitingen van de buisstukken kan dit gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
@ infojunk: geen idee, ik ken mijn buren niet ;-)

Maar op de gang (als ik mijn voordeur uit kom) hangt er ook lichtelijk zo'n vuilnisachtige rioollucht. Er zit ook een afvoerput in die gang.



@ Vinyl: morgen ga ik de huisvesting bellen met deze klacht.



@ domnaiefmutsje: Badkamer heeft niet drooggestaan. Ben maar 5 dagen op vakantie geweest maar deze stank is dus iets van de afgelopen maanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooide dan altijd een flinke scheut van dat uberchemische afvoermiddel in het doucheputje. Hielp bij mij altijd prima.
Alle reacties Link kopieren
een scheutje sla-olie, heeft ook te maken dat waterslot en olie wat erop gaat drijven.

Weet niet precies het hoe en wat, maar weet wel dat het bij ons heeft geholpen :)
Alle reacties Link kopieren
Hmmm ok.. kan gewone zonnebloemolie ook?

En dat doe je dan gewoon in het toilet en door de gootsteen? En hoe vaak?
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi altijd ( ik weet .. heel slecht) chloor door de afvoerputjes. Helpt erg goed. Maar helaas tijdelijk.....
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Alle reacties Link kopieren
nut schreef op 17 augustus 2008 @ 18:34:

een scheutje sla-olie, heeft ook te maken dat waterslot en olie wat erop gaat drijven.

Weet niet precies het hoe en wat, maar weet wel dat het bij ons heeft geholpen :)




Nou, dan verdampt het waterslot niet, omdat de olie die bovenop ligt niet verdampt.

Maar of dat nu ook helpt? Want de afvoer wordt gewoon gebruikt... volgens mij raden ze dit normaal aan als je de afvoeren een tijd niet gebruikt, zoals bij vakantie. Dan verdampt er dus wel water, maar er komt niks bij...
Ik zou er geen olie ingooien zolang niet duidelijk is wat het probleem is. Het is hier toch niet zeker dat het water te snel uit het waterslot verdampt?

Straks laat de WBV een loodgieter komen en gaan ze naar jou wijzen vanwege de olie.
Alle reacties Link kopieren
En zijn er tips om die geur te verbloemen?
Alle reacties Link kopieren
Eindeloos WC spray spuiten?



Hier hing er afgelopen zaterdag ineens een chemische teerachtige geur in de badkamer die uit het toilet en het putje in de vloer kwam, maar niet uit de wasbak of doucheputje. Raar...



AgentL: Succes!
Alle reacties Link kopieren
Vinyl schreef op 17 augustus 2008 @ 18:53:

[...]





Nou, dan verdampt het waterslot niet, omdat de olie die bovenop ligt niet verdampt.

Maar of dat nu ook helpt? Want de afvoer wordt gewoon gebruikt... volgens mij raden ze dit normaal aan als je de afvoeren een tijd niet gebruikt, zoals bij vakantie. Dan verdampt er dus wel water, maar er komt niks bij...




Aah dat was het, wij gebruikten die afvoer niet meer en er kon geen stop op :)



Geur: geurkaarsjes, lucifers afsteken (zwavel verbloemd de stank)
Alle reacties Link kopieren
Géén slaolie of ander soort olie in het putje gooien! Op mijn werk werd dat ook geadviseerd en heel af en toe deden we dat wanneer de stank te erg werd. Na een tijdje hadden we ineens hele rare v-vormige vliegjes in de badkamers. Verdelgingsdienst erbij en het bleek dat die vliegjes kwamen door de olie in de putjes.
Alle reacties Link kopieren
Chloor in je afvoerputje maskeert de geur perfect. Regelmatig herhalen. Bij ons staat standaard een fles in de badkamer. Zodra het gaat meuren mik ik er een scheut in.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Alle reacties Link kopieren
Andere buren hebben er ook last van (gelukkig) :-(



Ben nu bijna-lege parfumflesjes aan het leegspuiten in de badkamer. Had vandaag eigenlijk langs de huisvesting willen gaan (voor iets anders) en dan meteen willen klagen maar het is er niet van gekomen. Dus ik bel morgen maar even.

Blegh!!! |-( (jammer dat er geen geur-internet bestaat, dan hadden jullie mee kunnen genieten X-D)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het het waterslot. Het kokertje wat uit de vloer kwam, en waar het afvoerputje dus overheen sloot, was te kort. Ik heb het kokertje verlengd door er een stukje buis over te plakken. Nooit meer problemen gehad.



Als het aan de riolering ligt, zou ik het probleem bij alle afvoeren (en het toilet) verwachten. Als het probleem bij 1 specifieke afvoer is (dezelfde in alle woningen), dan lijkt het me een constructieprobleem van die specifieke afvoer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven