Artikel teveel ontvangen

26-06-2025 13:28 106 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een bestelling gedaan bij een kledingwinkel (grote keten). Kleding ontvangen met daarbij een extra t-shirt in een kindermaat wat ik niet besteld had. Ik wil geen andere dingen retourneren, maar heb dus nu een shirtje in huis wat ik niet besteld heb en waar ik zelf niks mee kan. Klantenservice zegt dat ik het terug kan sturen met het retour label. Nu twijfel ik, want hoe milieuvriendelijk is het om dit shirtje nu weer terug te sturen, en wat gebeurt er dan mee? Gaat het alsnog verkocht worden of wordt het weggedaan? Je hoort de gekste dingen..

Wat zouden jullie doen?

Totaal aantal stemmen: 119

Terugsturen natuurlijk (61%)
Aan iemand geven in mijn omgeving die het kan gebruiken (37%)
Anders, namelijk… (3%)
Star⁴ schreef:
26-06-2025 18:20
Ook raar. Dus je meldt dat je iets teveel hebt ontvangen, bedrijf zegt 'stuur terug alsjeblieft' en dan doe je dat niet en dan heeft het bedrijf geen poot om op te staan? Slecht wel.
Nou ja, niet 'mogen' is raar maar ze hebben geen bewijs dat ze het hebben opgestuurd vermoed ik (geen onderdeel van de bestelling). Dan zou je kunnen zeggen dat je het (toch) niet ontvangen hebt.
Ik heb puur de vraag telefonisch gesteld omdat ik benieuwd was hoe ze hiermee om gaan. Ze hebben geen ordernummer van mij gevraagd telefonisch, ze vroeg niet welk artikel het was of wat dan ook. Dus de telefoniste weet alleen dat iemand een artikel heeft gekregen thuis wat niet besteld was. En ik weet 100% zeker dat zij als bedrijf nooit gaan ontdekken welk artikel ze missen. Als ik het nu alsnog weggeef, is er echt geen haan die ernaar kraait.

De poll is een beetje verdeeld maar de meesten van jullie zeggen toch terugsturen. Ik denk dat ik dat maar ga doen. Maar qua milieu en of dit ene shirtje nu gebruikt gaat worden, heb ik echt mijn twijfels.
Minik schreef:
26-06-2025 19:01
Ik heb puur de vraag telefonisch gesteld omdat ik benieuwd was hoe ze hiermee om gaan. Ze hebben geen ordernummer van mij gevraagd telefonisch, ze vroeg niet welk artikel het was of wat dan ook. Dus de telefoniste weet alleen dat iemand een artikel heeft gekregen thuis wat niet besteld was. En ik weet 100% zeker dat zij als bedrijf nooit gaan ontdekken welk artikel ze missen. Als ik het nu alsnog weggeef, is er echt geen haan die ernaar kraait.

De poll is een beetje verdeeld maar de meesten van jullie zeggen toch terugsturen. Ik denk dat ik dat maar ga doen. Maar qua milieu en of dit ene shirtje nu gebruikt gaat worden, heb ik echt mijn twijfels.
De enige reden waarom je het doet is omdat de dames van het Vivaforum het zeggen? Wij kennen jou ook niet hoor, wij gaan jou ook niet opspeuren en wij ontdekken niet wat je hebt gedaan. Net zo min als de callcenter medewerker. Kraait geen haan naar.

Maak gewoon je eigen afweging. Jij hebt je eigen moraal, daar moet je de rest van je leven mee handelen. Raar om een anonieme groep dames dat voor je te laten bepalen.
ldp wijzigde dit bericht op 26-06-2025 19:19
1.01% gewijzigd
Ik zou het retourneren, mits ik niet voor de verzendkosten opdraai.
Dan had je niet moeten bellen en je komt nu met allerlei excuses. Je doet moeilijk om niks.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
ldp schreef:
26-06-2025 19:17
De enige reden waarom je het doet is omdat de dames van het Vivaforum het zeggen? Wij kennen jou ook niet hoor, wij gaan jou ook niet opspeuren en wij ontdekken niet wat je hebt gedaan. Net zo min als de callcenter medewerker. Kraait geen haan naar.

Maak gewoon je eigen afweging. Jij hebt je eigen moraal, daar moet je de rest van je leven mee handelen. Raar om een anonieme groep dames dat voor je te laten bepalen.
Zij opent een topic.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Ik was gewoon benieuwd hoe anderen hierover denken en daarvoor is het forum altijd een ideale plek. Ik snap niet waarom sommige mensen er zo fel op reageren, het is geen groot issue of probleem, ik zat gewoon te twijfelen en dacht, op deze manier kan ik een wat grotere groep mensen om een mening vragen. Luchtig, niks spannends.
Minik schreef:
26-06-2025 19:28
Ik was gewoon benieuwd hoe anderen hierover denken en daarvoor is het forum altijd een ideale plek. Ik snap niet waarom sommige mensen er zo fel op reageren, het is geen groot issue of probleem, ik zat gewoon te twijfelen en dacht, op deze manier kan ik een wat grotere groep mensen om een mening vragen. Luchtig, niks spannends.
Omdat ik het raar vind om over zoiets advies te vragen, terwijl je eigenlijk alleen wilde horen dat je het niet terug hoefde te sturen.
Ooit ook zoiets gehad bij bol.
Heb het uiteindelijk gehouden (en weggeven) want ze snapten me niet bij bol. In hun systeem stond namelijk dat ik er eentje had besteld dus als ik zou terugsturen zou mijn rekening gecrediteerd worden. Ze snapten maar niet dat ik er één teveel had gekregen en dat er niks gecrediteerd moest worden. Uiteindelijk was ik er zo klaar mee dat ik het er bij heb laten zitten en iemand anders blij gemaakt met het artikel.
Ik zat al 3 dagen te proberen om alles goed te regelen maar bij bol leek niemand zich er druk om te maken.
Johanna schreef:
26-06-2025 19:32
Omdat ik het raar vind om over zoiets advies te vragen, terwijl je eigenlijk alleen wilde horen dat je het niet terug hoefde te sturen.
Dat heb jij voor mij ingevuld.
Minik schreef:
26-06-2025 19:38
Dat heb jij voor mij ingevuld.
Dat kan. Maar jouw berichten lezen wel zo in mijn ogen.
ldp schreef:
26-06-2025 19:17

Rest van je leven haha, het gaat om een t-shirt van 7 euro. Die is verkeerd opgestuurd en dan heb je er weer extra werk van. Er is niets mis met mijn moraal, en iets duurs zou ik zeker terugsturen, maar van zoiets zou ik echt niet wakker liggen. Zo'n bedrijf heeft geld zat en betaalt de mensen die het in en uit pakketjes halen waarschijnlijk weinig loon. Die medewerkers hoeven wat mij betreft geen extra pakketje ter waarde van 7 euro uitpakken.
Zo heeft mijn dochter ooit een keer ten onrechte een paar schoenen gecrediteerd gekregen, die een paar dagen later toch bezorgd werden. Dochter heeft alles in het werk gesteld om die schoenen toch te mogen betalen, tot intensief mailverkeer aan toe. Maar de leverancier bleef bij zijn standpunt: betalen was niet meer mogelijk en ze mocht zelf weten of ze de schoenen terugstuurde of niet. Dus toen heeft ze ze maar gehouden, tja wat moet je dan. We zitten er nog wel eens om te lachen, als ze die schoenen aan heeft.

Maar als je met de leverancier hebt afgesproken om de rommel terug te sturen moet je de rommel gewoon terugsturen, en daar helpt geen moedertjelief aan en ook geen forum.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ja, het is zielig voor de medewerkers, want die krijgen te weinig betaald. En het is slecht voor het milieu. En het is ook niet zo nodig. En eigenlijk is het ook gewoon onzin. En niemand weet waar je huis woont. En waarom zou ik het dan doen?
Si abra la puerta hay lobos.
Lady*Voldemort schreef:
26-06-2025 19:44
Zo heeft mijn dochter ooit een keer ten onrechte een paar schoenen gecrediteerd gekregen, die een paar dagen later toch bezorgd werden. Dochter heeft alles in het werk gesteld om die schoenen toch te mogen betalen, tot intensief mailverkeer aan toe. Maar de leverancier bleef bij zijn standpunt: betalen was niet meer mogelijk en ze mocht zelf weten of ze de schoenen terugstuurde of niet. Dus toen heeft ze ze maar gehouden, tja wat moet je dan. We zitten er nog wel eens om te lachen, als ze die schoenen aan heeft.

Maar als je met de leverancier hebt afgesproken om de rommel terug te sturen moet je de rommel gewoon terugsturen, en daar helpt geen moedertjelief aan en ook geen forum.
Nu je dit noemt bedenk ik dat ik dit ook een keer heb gehad. Paar schoenen besteld bij de schoenwinkel omdat de gewenste kleur er niet meer was. Toen kreeg ik een verkeerd paar geleverd. Vervolgens werd het goede paar alsnog verzonden maar mocht ik het verkeerde paar ook houden, ze wilden het gedoe niet. In de winkel inleveren kon ook niet. Nog steeds verbazingwekkend vind ik dat. Ging om een paar schoenen van 80 euro. Het verkeerde paar was niet mijn maat dus heb ik uiteindelijk maar via marktplaats verkocht. Blijkbaar is de winstmarge op schoenen dan zo groot dat dit gewoon uit kon? Best bizar.
Pianissimo schreef:
26-06-2025 19:41
Rest van je leven haha, het gaat om een t-shirt van 7 euro. Die is verkeerd opgestuurd en dan heb je er weer extra werk van. Er is niets mis met mijn moraal, en iets duurs zou ik zeker terugsturen, maar van zoiets zou ik echt niet wakker liggen. Zo'n bedrijf heeft geld zat en betaalt de mensen die het in en uit pakketjes halen waarschijnlijk weinig loon. Die medewerkers hoeven wat mij betreft geen extra pakketje ter waarde van 7 euro uitpakken.
Je begrijpt me niet goed.
Het kan mij niet schelen wat ze met dat shirt doet.

Ze moet zelf de keuze maken waar ze zelf achter staat. Want ze moet de rest van haar leven met zich zelf verder en niet met ldp of pianissimo of Pietje Puk van het Vivaforum.
Bij elke keuze dus.

Als zij wakker ligt van dat shirt en buikpijn krijgt elke keer als ze haar zusje er in ziet lopen moet ze het terugsturen. Als zij met haar eigen argumenten prima voor zichzelf kan onderbouwen waarom het logisch is om het te houden moet ze het houden. En daar lijkt het op. Wat maakt onze mening dan uit? Waarom van je eigen doordachte standpunt afwijken?
Dan had ik je inderdaad niet goed begrepen. Daar ben ik het wel mee eens.
Johanna schreef:
26-06-2025 19:20
Dan had je niet moeten bellen en je komt nu met allerlei excuses. Je doet moeilijk om niks.
Nou nou, deze reactie vind ik ook wat gek hoor. Zal wel uitzonderlijk zijn, maar ik heb ook wel eens dat ik iets doe, van plan ben te doen of heb gedaan waarvan ik mij achteraf afvraag 'waarom eigenlijk'? Zoiets zou mij ook zomaar na zo'n telefoontje kunnen gebeuren.
En TO klinkt niet alsof ze dolblij is met dat shirtje, dan had ze het ook zonder die en deze moeite kunnen houden.
Minik schreef:
26-06-2025 19:48
Nu je dit noemt bedenk ik dat ik dit ook een keer heb gehad. Paar schoenen besteld bij de schoenwinkel omdat de gewenste kleur er niet meer was. Toen kreeg ik een verkeerd paar geleverd. Vervolgens werd het goede paar alsnog verzonden maar mocht ik het verkeerde paar ook houden, ze wilden het gedoe niet. In de winkel inleveren kon ook niet. Nog steeds verbazingwekkend vind ik dat. Ging om een paar schoenen van 80 euro. Het verkeerde paar was niet mijn maat dus heb ik uiteindelijk maar via marktplaats verkocht. Blijkbaar is de winstmarge op schoenen dan zo groot dat dit gewoon uit kon? Best bizar.
De winstmarge is meestal niet zo hoog, maar de tijd die verschillende werknemers nodig hebben voor een retour en/of terugbetaling maken dat de kosten (loon) wel eens verl meer zouden kunnen zijn.

Zo heb ik ooit eens uitgerekend wat het nazenden van een gratis artikel (uit coulance, klant had hier niet per se recht op) het bedrijf kostte:
-mijn taken als in opdracht geven magazijn tot nazending en contact houden met klant= 1 uurloon
-magazijnmedewerker die de order moet picken, verpakken en overdragen aan vervoerder= 1 uurloon
-verzendkosten, dit was binnen Nederland= 10 euro ongeveer.
-inkoopkosten van dat product=10 euro

Dan zit je al snel aan 100 euro.

Het retourproces werkt vaak volgens een soortgelijke keten. Dan heb je nog de kosten van een financieel medewerker er bovenop die de credit daadwerkelijk moet uitvoeren.

Het bedrijf waar TO heeft gekocht zou goedkoper uit zijn om klant artikel met zo’n laag aankoopbedrag te laten houden, de verzendkosten voor retour zijn voor het bedrijf al meer dan de 7 euro die het item heeft gekocht. maar soms durven ze dat (nog) niet zo goed omdat ze bang zijn daar dan mee gesjoemeld zou kunnen worden o.i.d.
En als het gewoon goed verpakt is kán het gewoon weer verkocht worden of ze kunnen (bij defecten bijvoorbeeld) met het geretourneerde item een claim bij fabrikant of leverancier neerleggen.
surferrosa wijzigde dit bericht op 26-06-2025 20:06
2.85% gewijzigd
Where is my mind?
Terugsturen, je vraagt en dat is het antwoord.

Heb zelf ook eens zoiets gehad, alleen zat bij mijn bestelling de bestelling van een ander (met adres en alles). Toen contact opgenomen met bedrijf en die waren echt heel onbeleefd. Dat ik het snel moest opsturen naar ze en blabla. En toen ik om een retourlabel vroeg, kreeg ik na veel gedoe te horen dat ze de kosten wel zouden vergoeden en dat vonden ze heel coulant. Echt, die snapten niks van klantenservice. Ze bestaan dan ook niet meer.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Interessant SurferRosa! Ik vind het daarom dus ook begrijpelijk (maar absoluut niet goed) dat sommige artikelen weggegooid worden bij retourneren. Omdat het hele gedoe een hoop geld kost.

En op een andere reactie nogmaals… dit shirtje is niet in mijn maat, het is een kindershirt voor jongens. Ik heb geen zoons, ik heb niet direct iemand waarvan ik denk, die heeft die maat, die kan dit gebruiken. Dus nee, ik ben er niet blij mee. Maar als ik even rond ga vragen, kan ik vast iemand vinden die ik er een plezier mee kan doen. Maar dat kost mij dus meer tijd en moeite dan retourneren. De overweging is voor mij puur en alleen waar het shirtje het best terecht komt, omdat ik vrees voor weggooien.
Minik schreef:
26-06-2025 20:10
Interessant SurferRosa! Ik vind het daarom dus ook begrijpelijk (maar absoluut niet goed) dat sommige artikelen weggegooid worden bij retourneren. Omdat het hele gedoe een hoop geld kost.

En op een andere reactie nogmaals… dit shirtje is niet in mijn maat, het is een kindershirt voor jongens. Ik heb geen zoons, ik heb niet direct iemand waarvan ik denk, die heeft die maat, die kan dit gebruiken. Dus nee, ik ben er niet blij mee. Maar als ik even rond ga vragen, kan ik vast iemand vinden die ik er een plezier mee kan doen. Maar dat kost mij dus meer tijd en moeite dan retourneren. De overweging is voor mij puur en alleen waar het shirtje het best terecht komt, omdat ik vrees voor weggooien.
HOUD HET DAN LEKKER!!!
Ik moet vooral giechelen omdat TO de mond vol heeft over ' milieu en duurzaam'.... en dat het topic gaat over een shirt van 7 euro. Dat zal zeker heel milieuvriendelijk, duurzaam en ethisch geproduceerd zijn... ;-D
Minik schreef:

Bij de besrijven waar ik gewerkt heb werden alle normale retouren gewoon weer aan de voorraad toegevoegd. En breuk-artikelen ging eerst ter beoordeling langs wat mensen en dan óf vernietigd, óf retour leverancier, óf naar een sample sale.
Where is my mind?
Minik schreef:

Ik had dit laatst ook aan de hand, een artikel werd dubbel geleverd. Wel in de maat van zoon, maar hij hoeft niet twee dezelfde truien en zelf houden voelde ook verkeerd. Het pakket laten vervoeren zodat het bij aankomst wordt weggegooid heb ik ook bezwaren tegen. Ik stuur dus nooit iets retour. In dit geval konden we neefje er blij mee maken en anders gaat het in de kledingbak. Of hier in de buurt hebben we een soort voedselbank met kinderkleding waar ik regelmatig kleding doneer. Zoiets kan je ook opzoeken. Dan komt het goed terecht.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven