Autorijden met hakken

04-03-2008 18:20 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd zelf altijd auto met mijn hakschoenen nog aan. Toch begin ik te merken dat dit niet helemaal veilig is, ook al is er nog nooit iets gebeurd. Ik heb laatst ook het verhaal gehoord van een vrouw die moest brommen na het veroorzaken van een ongeval, waarbij haar schoenen waarschijnlijk een negatieve invloed hadden gehad. Dit heeft me ook wat aan het nadenken gezet.

In de zomer rijd ik ook wel eens auto op blote voeten, volgens sommige mensen schijnt dit ook gevaarlijk te zijn. Waarom, snap ik niet helemaal. Mijn vader rijdt al jaren auto op sokken.

Mijn vraag: Zijn er dames die dit ook doen, of juist absoluut niet doen? En wat zijn jullie redenen hiervoor?

Ben benieuwd naar de reacties!
http://www.treehugger.com/files/2007/12 ... _cycle.php

Ik vind het nog geweldige schoenen ook .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Met hakken rijd ik veel comfortabeler, net als Beautiful en Qwertu. Bij mij zitten de pedalen vrij hoog, ik moet mijn "gasvoet" daardoor krampachtig in een onnatuurlijk scherpe hoek omhoog houden. Dat is niet te doen op lange afstanden en kramp in je voet lijkt me ook niet erg veilig. Ik kan me niet voorstellen dat rijden met hakken onveilig is; als ik mijn voet optil en daarbij mijn hak gewoon laat staan is het gas meteen los, veel gemakkelijker dan wanneer ik geen hakken draag. Ook kan ik sneller mijn voet van het gaspedaal naar het rempedaal verplaatsen. Inderdaad slijt de hak van mijn rechtervoet wel sneller; er komt spanning op de hak te staan waardoor die nu los begint te raken. Overigens draag ik zelden hele smalle hakken, dat vind ik in de auto en om op te lopen minder comfortabel.
anoniem_656af95ca288e wijzigde dit bericht op 04-03-2008 20:45
Reden: foutje
% gewijzigd
Ik ben klein en draag dus altijd hakken. Toen ik net mijn rijbewijs had, wisselde ik voor ik vertrok altijd mijn schoenen om (tot grote hilariteit van mijn vriendinnen destijds!), maar daar ben ik op een gegeven moment mee opgehouden. Rij sindsdien vrijwel altijd met hakken en er is nog nooit iets gebeurd (al sinds november 2001). Vind het trouwens enger om met flip-flops te rijden dan met hoge hakken...
Ik heb ook regelmatig gehoord dat mijn vriendinnen bij hun rijlessen geen hoge hakken aan mochten hebben. Ik rij in de zomer trouwens met blote voeten omdat ik het doodeng vind om op slippers te rijden. Ik mocht vroeger ook al niet eens met slippers fietsen!

Ik heb heel erg lange benen en heb ze ook heel erg 'uitgestrekt', waardoor mijn hakschoenen dan op de hiel steunen, en niet op de hak. De achterkant van mijn hielen slijten bij mij dus, is niet erg mooi.

Ik vraag me wel een beetje af wat er dan gevaarlijk kan zijn aan rijden met hakken. Ik vind het een beetje naief van mezelf, maar weet het eigenlijk echt niet. Er zijn soms echt mensen die er heel fel in zijn dat het zo onverantwoord is.
Ik kan met alle schoenen rijden, ik vind het alleen zonde van mijn hakken.

Dus dan rijd ik op blote voeten.
.
ik wil ook treehugger pumps... wat een mooie schoenen!!!

maar ik rijd inderdaad ook altijd met de meest hoge stiletto`s aan...

ben er gek op en heb bijna geen andere schoenen... krijg zelfs kramp als

ik ineens met platte schoenen moet rijden
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Met blote voeten rijden kan geen kwaad mits er rubber noppen of

rubberen vlakken op de pedalen zitten.

Ze komen niet vaak voor maar van "sportieve" volledig alu of RVS

pedalen zou je met vochtige voeten af kunnen glijden.

Meest lastig vond ik met rubberen laarzen aan rijden: ik kon mijn

rechtervoet niet genoeg strekken, moest veel kracht zetten en kreeg

een beetje kramp. Niet meer doen dus
Ik rijd ook altijd op hakken. Ik ben nogal lang, dus heb eigenlijk nooit echt hele hoge hakken, en ook geen stiletto's ofzo, maar gewoon een hakje van een centimeter of 5. Op platte schoenen kan ik ook nog wel rijden, maar liever geen hele einden, op slippers vind ik helemaal niks en op blote voeten ook niet, krijg ik kramp van. In de zomer, als ik verder de hele dag op slippers loop, heb ik dus nog wel eens schoenen met hak in de auto liggen

Toen ik aan het lessen was deed ik dat wel meestal op platte schoenen trouwens, omdat ik dacht dat dat hoorde. Maar ik had altijd pijn in mijn voeten, onderbenen en knieën na een uurtje rijden. Met een beschaafd hakje heb ik nergens last van.
-
@ Mefs,

Beetje of topic, maar je kunt je tas beter niet op de bijrijdersstoel zetten, beter is op de grond ervoor. tasjesdieven trekken je portier open of slaan je ruit in als je voor het stoplicht staat en gaan er dan met je tas vandoor. heb dit meer dan eens zien gebeuren. Staat je tas op de grond, dan kunnen ze er niet bij.

On topic,

ik moets juist van mijn rij-instructuer ook een les met hakken rijden, om het verschil te voelen. Laarzen met blokhakken rijd ik gewoon mee, Draag ik pumps of hele smale hakken, dan gooi ik een poaar gympjes in mijn auto en trek ik die aan bij het rijden. Al was het alleen maar omdat die sconen dan al zo'n pijn aan je voeten doen dat je ze kwijt wilt.
Geweldige schoenen die treehuggers.

Ik rij zelf afwisseld met platte schoenen of met hakken. Als ik nieuwe schoenen met een hak heb, kijk ik van te voren, als de auto uit staat, hoe mijn schoenen op de pendalen voelen. Ook kijk ik, of ik makkelijk kan wisselen tussen de pendalen. Vaak merk je dan al of je wel of niet blijft haken.

Als ik in de zomer flip-flops aan heb, dan doe ik die uit om met blote voeten te rijden.
.
.
Dat is heel gevaarlijk, Q, die dikke zolen. Voel je niks mee!

Ik denk dat er bij nieuwe auto's gewoon passend schoeisel bijgeleverd moet gaan worden. Samen met het roetfilter.
-
Whaha.... Kunnen ze die Treeshoes niet gaan meeleveren? Die zijn zowel stylisch verantwoord, als verkeersveilig.
.
Ehh, als los accessoire pakket bij verkopen? Mits je je tweedehands auto bij een erkende garage koopt. In het geval van particuliere verkoop, schoenen van de verkoper jatten? (Ik heb geen idee eigenlijk.)
.
(dat Anemoon maat 43 heeft laten we maar even buiten beschouwing)
-
Ik kan prima rijden met hakken. Bij mij is het ook zo dat m'n voet dan meer op m'n hiel steunt dan op de hak zelf. Jammer is dat je schoenen er zo van slijten. Ik neem me wel eens voor speciale autoschoenen aan te doen, maar dat komt er in de praktijk nooit van.

Ik heb trouwens tot 2 keer toe een gebroken hak gehad waarvan de schoenmaker zei dat het ws van het autorijden kwam. Het was de rechter, dus het zou kunnen, al rijd ik niet veel auto.

Ik kan niet autorijden op bergschoenen, kistjes of klompen (overigens heb ik alleen bergschoenen). Veel te weinig grip.

Ik kan ook niet rijden op teenslippers of Birkenstocks. Dat komt weer door dat steunen op de hiel. De zool van de slipper schuift dan omhoog, tussen m'n tenen weg. Dus zomers rij ik op blote voeten, ook al mag het niet.

Met hakken moet je er trouwens ook op passen dat je bij het instappen het matje op de grond niet te veel naar voren schuift. Mijn matje zit los en het is wel eens zo ver naar voren geschoven dat hij tussen de koppelingspedaal klemde - niet echt een verkeersveilige situatie.
Hele hoge hakken draag ik met mijn lengte niet, maar wanneer ik in de zomer slippers draag, rijd ik ook altijd op blote voeten hoor, geen enkel probleem.
quote:qwertu schreef op 05 maart 2008 @ 01:10:

Anemoon en ik zijn eruit hoor: pedalen zijn gewoon gemaakt op de juiste hoogte voor (lange) mannenvoeten. Als vrouw moet je je voet in een onmogelijke hoek zetten.... tenzij.... inderdaad: tenzij je hakken draagt. *lampje*

Ik heb laatst een nieuwe BMW gekocht en daar hebben ze nagedacht over het rijden met hakken. Het gaspedaal is namelijk groter en loopt tot onderaan toe:

Als ik mijn hoge hakken aan heb dan rust mijn hak op het gaspedaal en druk zo het pedaal in. Zelf houd ik van lekker doorrijden en regelmatig druk ik het gaspedaal helemaal tot de bodem in. Geen probleem, ik kan m'n voet prima strekken. Echt iets om rekening mee te houden bij het kopen van een auto!
quote:smilinggrump schreef op 04 maart 2008 @ 19:11:

[...]

dank je FV!

EENS MET CELEONE!!!

Misschien is er een aparte arbo-bepaling of regel van de werkgever voor vrachtwagenchauffeurs maar er is geen regel in de wet die zegt dat je niet met blote voeten of slippers een voertuig mag besturen...

Vraag me anders af waarom vrachtwagenchauffeurs hun klompen op de bovenste trede plaatsen, om andere schoenen aan te doen?

Nog even en men denkt dat je ook niet met een beugelbeha mag autorijden vanwege de kans op letsel in combinatie met een autogordel...ook klinklare onzin (voordat dit weer verder gaat)
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg...
Ik vind rijden met hakken erg ongemakkelijk. De meeste van mijn schoenen hebben een hakje van max 3 cm, en met de schoenen met hogere hak kan ik niet goed de pedalen indrukken, omdat de hak voorkomt dat je je voet verder naar beneden kunt doen. Maar waarschijnlijk gewoon een kwestie van gewenning; ik draag vrijwel nooit hoge hakken.
Ik vind rijden met teenslippers echt zwaar k*t... doordat ik die slipper vast moet klemmen met mijn tenen is dat dus niet relaxt met wisselen van pedaal, heb er bovendien absoluut geen grip mee.

Met platte schoenen krijg ik soms last van mijn benen, maar belangrijkste reden omdat niet te doen is dat ik in verhouding korte benen heb... de stoel moet altijd helemaal naar voren. Als ik hakken draag kan die stoel tenminste wat naar achter, dat rijdt een stuk relaxter. Bovendien heb ik evenveel grip, en kan ik de hak als hefboom gebruiken. Tja, slijtage van de hakken is er wel, maar het is het een of het ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven