Begin van de lente vieren

19-03-2012 08:45 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje wazig maar zijn hier dames die het begin van de lente vieren ipv pasen ed?

En vier je ook ander seizoenswisselingen en zo ja hoe?

Het trekt me meer aan dan de gristelijke feestdagen maar ik ken niemand om het mee te delen (behale m'n moeder dan).
Ja, voor mij is pasen gewoon het lentefeest en kerst midwinter. Ik doe ook niet aan de christelijke betekenis. De oorspronkelijke betekenis van die feesten spreekt mij veel meer aan.
Waarschijnlijk ken je ze al, maar zo niet dan heb je hier misschien iets aan:

jaarfeesten

antrovista

Op de vrije school vieren ze met de kinderen al dit soort dingen. Misschien dat je via die hoek mensen kan vinden waarmee je het kan delen?
Oh gets ja! Dat dansen om die meiboom, ik krijg nog de kriebels als ik daaraan denk.

Ik vraag me altijd af of dat nou is wat Rudolf Steiner in gedachten had.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Die sites kende ik niet maar ze spreken me ook niet aan.

(alleen herkenning van de boekenserie 'het jaar rond')

Ik denk dat dat een wat andere insteek is dan wat ik zoek.
Maar even ingaand op de OP .

Waarom bedenk je niet zelf iets? Die paastak zag je 15 jaar geleden ook bijna nergens, nu 'hoort het er helemaal bij'.

Zet een gezellige bos tulpen neer, haal wat katjes takken in huis die je versiert met lente dingen en nodig familie en of vrienden uit voor een lunch. Gewoon, omdat het zo fijn is dat het lente wordt.

Ik zou daar niet gek van opkijken hoor, leuk juist!
Maja, wat zoek je dan? Heb je bijvoorbeeld kinderen die je iets mee wil geven van het wisselen van de seizoenen, of is het juist iets voor jezelf, of met vrienden/familie?
meer voor mezelf.

Paastakken en een bos voorjaarsbloeiers staan er al en nog het e.e.a.
Ik heb wel eens iemand ontmoet die zulke dingen vierde, met een groepje. Ook de zonnewende en nog een paar dingen.

Het idee spreekt me wel aan maar ik zou niet met zo'n zweefteefgroepje zoiets willen doen.
Ha, leuk idee!

Leef al maanden naar de lente toe dus ik ga een bos bloemen voor mezelf kopen Nooit bij stilgestaan maar vind het wel een optimistisch gebaar (naar mezelf ;))
Je kunt ook er op uit trekken en mooie foto's maken. En dan ook als de zomer begint, de herfst etc.

Zoek je meer iets met een groep (vieren) of maakt dat niet uit?

Ik ben een keer begin november foto's gaan maken omdat ik t zo'n kutmaand vond. En verrek.... t was eigenlijk hartstikke mooi buiten. (eind november is dan wel echt een stuk minder)
Ik geniet al vol op van alle plantjes die weer opkomen in m'n tuin enzo.

Ik trek morgen iig iets moois/vrolijks aan.

(meiboom is toch meer van de vruchtbaarheidsrite begin mei?)
quote:lolapaloeza schreef op 19 maart 2012 @ 09:06:

Oh gets ja! Dat dansen om die meiboom, ik krijg nog de kriebels als ik daaraan denk.

Ik vraag me altijd af of dat nou is wat Rudolf Steiner in gedachten had.

Ik had het net verdrongen van die meiboom, komt nu weer helemaal terug.. Die linten die maar niet goed gevlochten werden....

Midzomer vier ik wel, echt als feest. Verder niet echt vieren van seizoenen, maar pasen vier ik niet, vier liever het mooie weer en de bloemen die weer in bloei gaan.

Ik ben zo'n Vrije school kind, als kind vond ik bepaalde seizoensfeesten erg mooi maar echt vieren doe ik het niet meer.
quote:EvenWatAnders schreef op 19 maart 2012 @ 09:29:

[...]

Ik had het net verdrongen van die meiboom, komt nu weer helemaal terug.. Die linten die maar niet goed gevlochten werden....

Midzomer vier ik wel, echt als feest. Verder niet echt vieren van seizoenen, maar pasen vier ik niet, vier liever het mooie weer en de bloemen die weer in bloei gaan.

Ik ben zo'n Vrije school kind, als kind vond ik bepaalde seizoensfeesten erg mooi maar echt vieren doe ik het niet meer.Wat doe je dan?
Met een groep vrienden vuur maken, gezellig eten en drinken, BBQ. voornamelijk de avond/nacht buiten doorbrengen.

Vroeger kwam het springen over het vuur er nog bij.

Edit: even als toelichting; mijn vriend komt uit Scandinavie en daar vieren ze dit veel enthousiaster dan in NL. Dus vliegen we rond die tijd die kant op en kan het feest beginnen
(maja ik heb je even gemaild, over iets totaal anders, helemaal niet dringend verder. Je weet wel, wat hier niet besproken kan worden )
Leuk
quote:elninjoo schreef op 19 maart 2012 @ 08:59:

Ja, voor mij is pasen gewoon het lentefeest en kerst midwinter. Ik doe ook niet aan de christelijke betekenis. De oorspronkelijke betekenis van die feesten spreekt mij veel meer aan.Voor mij ook, ik vier het dan dus wel op de paasdagen en de kerstdagen. Ik vertel mijn kinderen wel dat er mensen zijn die de christelijke feestdagen vieren.
Ik heb al een lekkere nieuwe garderobe geshopt. Het wordt namelijk de eerste lente na een tijd dat ik me dat niet kon veroorloven. En dat mag best worden gevierd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven