Beginnen met naaien
dinsdag 5 april 2016 om 16:10
Op marktplaats heb ik 'bijna' een naaimachine gekocht! Het lijkt me zo leuk om kleding te maken of andere leuke dingetjes bijv. kussenhoezen.
Maar ik heb nog nooit genaaid. Zijn er dingen die ik echt moet weten? Kan ik eigenlijk wel beginnen zonder een cursus te hebben gevolgd?
Weten jullie ook waar je het beste stoffen kunt kopen? Verder nog tips? Zo als je leest ben ik een echt beginner haha
Maar ik heb nog nooit genaaid. Zijn er dingen die ik echt moet weten? Kan ik eigenlijk wel beginnen zonder een cursus te hebben gevolgd?
Weten jullie ook waar je het beste stoffen kunt kopen? Verder nog tips? Zo als je leest ben ik een echt beginner haha
dinsdag 5 april 2016 om 16:13
Ik heb zo´n ding staan en ik kan er niks van. Maar het is wel handig voor het omzomen van gordijnen, of het in elkaar flansen van dingen die niet zo netjes hoeven (verkleedkleren bijvoorbeeld) en mijn dochter heeft eens een tas gemaakt voor de handwerk/tekenles van school. Gewoon wat rechte naden en hier en daar een misser maar ach, dat maakt niet uit.
En als je dat leuk vindt koop je eens een boekje met patronen en als je dat ook leuk vindt kun je altijd nog een cursus doen.
En op de markt vind je stoffen voor twee euro per meter. Koop eens een paar metertjes en probeer wat uit. Het ergste dat er kan gebeuren is dat het zo slecht wordt dat je vier euro kwijt bent. Maar een simpel recht rokje voor in de achtertuin, mwah, dat moet wel lukken.
En als je dat leuk vindt koop je eens een boekje met patronen en als je dat ook leuk vindt kun je altijd nog een cursus doen.
En op de markt vind je stoffen voor twee euro per meter. Koop eens een paar metertjes en probeer wat uit. Het ergste dat er kan gebeuren is dat het zo slecht wordt dat je vier euro kwijt bent. Maar een simpel recht rokje voor in de achtertuin, mwah, dat moet wel lukken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dinsdag 5 april 2016 om 16:26
quote:Elena94 schreef op 05 april 2016 @ 16:21:
Bedankt voor jullie reacties een boekje kopen is idd wel een goed idee! Ik ben beniewd hoe het zal gaan. Oefening baart kunst hoop dat ik het geduld er ook voor heb haha
Geduld heb je vast wel.
Oh, en kijk goed naar je spoeltje enzo. Dat gaat hier nog wel eens mis.
Bedankt voor jullie reacties een boekje kopen is idd wel een goed idee! Ik ben beniewd hoe het zal gaan. Oefening baart kunst hoop dat ik het geduld er ook voor heb haha
Geduld heb je vast wel.
Oh, en kijk goed naar je spoeltje enzo. Dat gaat hier nog wel eens mis.
dinsdag 5 april 2016 om 16:54
dinsdag 5 april 2016 om 16:55
Ik ben ooit begonnen zonder naailes. Wonder boven wonder ging dit goed (kinderkleding). Daarna ben ik voor mezelf kleding gaan maken, en heb ook veel geleerd van de fouten die ik heb gemaakt.
Nog weer later heb ik wel naailes gehad, van iemand die in de jaren '60 op de huishoudschool had leren naaien. Ouderwets en degelijk dus, maar wel nuttig.
De eerste tip die in mij opkomt is dit: als je patronen gebruikt, let er dan op of de naden wel of niet in het patroon zijn meegenomen. Met patronen uit de Knip of de Burda moet je zelf de naden er nog bij knippen, met patronen uit - ik meen - Simplicity zijn de naden er al in meegenomen. Dat maakt nogal wat verschil voor de pasvorm, weet ik uit ervaring.
Nog weer later heb ik wel naailes gehad, van iemand die in de jaren '60 op de huishoudschool had leren naaien. Ouderwets en degelijk dus, maar wel nuttig.
De eerste tip die in mij opkomt is dit: als je patronen gebruikt, let er dan op of de naden wel of niet in het patroon zijn meegenomen. Met patronen uit de Knip of de Burda moet je zelf de naden er nog bij knippen, met patronen uit - ik meen - Simplicity zijn de naden er al in meegenomen. Dat maakt nogal wat verschil voor de pasvorm, weet ik uit ervaring.
Ik moet helemaal niks!
dinsdag 5 april 2016 om 16:57
Ik vind tutorials ( met veel foto's) op internet veel fijner dsn ' echte patronen', ik snap helemaal niks van die naaitaal. Verder zou ik klein beginnen, een vlaggenlijn of een eenvoudig lappendekentje, Google ook eens op ' reversible bag'. Ik koop graag lapjes bij de kringloopwinkel, zeker in het begin is dat fijn want dan valter nog niet zoveel aan te verpesten. Kleding naai ik nauwelijks ( nou jA, ik vermaak nogwel ns wat, of repareer eens iets), daar ben ik niet precies genoeg voor
dinsdag 5 april 2016 om 17:20
Ikzelf ben begonnen met vlaggetjes en daarna heb ik een patronenboekje gekocht (Ottobre kids). Daaruit ben ik toen voor mijn zoon gaan naaien en heb losse patronen gekocht. Vaak zit daar een fotohandleiding bij (kan ook met tutorials van internet) en zo heb ik geleerd een rits in te zetten, een kraag te maken en weet ik het allemaal. Ik heb dus nooit les gehad.
dinsdag 5 april 2016 om 17:54
Als je helemaal niks weet ervan is het boekje "naaien is niet moeilijk" van burda heel erg handig, hier staat heel veel informatie in over hoe je stoffen moet knippen of een zak ergens in zetten.
Als je er iets handiger in bent geworden dan rechttoe rechtaan is het boekje "Workshop voor beginnende naaisters" stap voor stap een basis collectie naaien van burda ook heel leuk en duidelijk. Met veel plaatjes en alles stap voor stap.
Als je het eenmaal onder de knie hebt is het heel leuk om zelf dingen te kunnen maken, ook voor cadeaus (tassen of kraamcadeaus bijvoorbeeld)
Veel plezier!
Als je er iets handiger in bent geworden dan rechttoe rechtaan is het boekje "Workshop voor beginnende naaisters" stap voor stap een basis collectie naaien van burda ook heel leuk en duidelijk. Met veel plaatjes en alles stap voor stap.
Als je het eenmaal onder de knie hebt is het heel leuk om zelf dingen te kunnen maken, ook voor cadeaus (tassen of kraamcadeaus bijvoorbeeld)
Veel plezier!
dinsdag 5 april 2016 om 18:07
Veel buurthuizen hebben wel een naaicursus. Echt gewoon doen. Weten hoe je de stof gebruikt en waar je op moet letten, welke steek voor wat , hoe naai je rond etc En het is echt het allerleukste om iets te maken wat daadwerkelijk gedragen of gebruikt word. Dat kun je op zo'n cursus maken en dan is er altijd iemand om je even te helpen.
donderdag 7 april 2016 om 21:49
Ik ben ook zonder cursus gewoon maar begonnen, met behulp van dit boek: handboek kleding maken
Nu had ik in zoverre wel ervaring dat ik vroeger op de naaimachine van mijn moeder ook wel eens twee lapjes aan elkaar genaaid had, maar meer dan dat was het ook niet. Intussen ben ik een jaar verder en naai ik mijn eigen shirts, jurken en rokken. Het is inderdaad trial and error, maar een beetje goede handleiding maakt wel dat je bij je trial wel een beetje weet wat je aan het doen bent.
Op "Thuis" staat trouwens een naaitopic waar meer naaisters actief zijn. Soms ligt het even stil, maar met een schopje omhoog (of een vraag om hulp) komen er altijd wel weer mensen mee-posten. Welk kledingstuk ben jij aan het maken?
Verder staan blogs, youtube, pinterest vol met tips en instructies. Maar gewoon maar beginnen lijkt me de beste start.
Nu had ik in zoverre wel ervaring dat ik vroeger op de naaimachine van mijn moeder ook wel eens twee lapjes aan elkaar genaaid had, maar meer dan dat was het ook niet. Intussen ben ik een jaar verder en naai ik mijn eigen shirts, jurken en rokken. Het is inderdaad trial and error, maar een beetje goede handleiding maakt wel dat je bij je trial wel een beetje weet wat je aan het doen bent.
Op "Thuis" staat trouwens een naaitopic waar meer naaisters actief zijn. Soms ligt het even stil, maar met een schopje omhoog (of een vraag om hulp) komen er altijd wel weer mensen mee-posten. Welk kledingstuk ben jij aan het maken?
Verder staan blogs, youtube, pinterest vol met tips en instructies. Maar gewoon maar beginnen lijkt me de beste start.