Ben ik onredelijk?

24-01-2010 15:11 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ben ik jarig. Ik vier het in delen. Op de dag zelf met mijn moeder, een paar dagen later met een vriendin en nog een dag later wilde ik het vieren met mijn vader, mijn zusje, haar man en haar kinderen. Die laatste dag valt op een zondag.

Mijn zusje is getrouwd met een christelijke man die nogal rigide is in zijn denkbeelden. Voor haar huwelijk was mijn zusje ook gelovig, maar gewoon - in mijn ogen - normaal. Nu is mijn verjaardag op zondag vieren voor hun geen optie, want dan kunnen ze niet twee keer naar de kerk op zondag. Mijn bedoeling was om 's avonds een hapje te gaan eten. Voorheen was dat geen probleem voor mijn zusje, maar nu vind ze het vasthouden aan kerkelijke regeltjes belangrijker.

Vier het dan op een andere dag, zullen jullie misschien zeggen. Maar daar heb ik geen zin in. Ik heb, hoewel ik zelf ook op een gematigde manier gelovig ben, gewoon geen zin om me te moeten aanpassen aan door mensen bedachte regels dat je op zondag twee keer naar de kerk moet. Terecht? Of ben ik onredelijk?
Kun je die dag niet omruilen met je vriendin?

En als ze niet willen komen, dan maar niet hoor.
Vind het niet onredelijk.Het is jouw verjaardag,die mag je(mijn inziens) inkleden zoals jij dat wilt.Maar het is dan ook jouw zus haar keuze om te kiezen voor de kerk(wist niet eens dat dat bestond 2keer per dag naar de kerk?) en niet naar je verjaardag te komen.Zou zeker niet kiezen voor een andere dag....als je daar geen zin in hebt.
Ik vind het wel een beetje onredelijk. Je weet van je zusjes geloof en standpunt en dan ga je toch lekker je verjaardag op zondag vieren? Het komt haar die dag gewoon niet uit. Ik vind het rigide om het dan alsnog op die dag te vieren. Het is niet alsof je op die dag zelf jarig bent, dus je kunt best wat flexibeler zijn. Gaat het om je gelijk of om een gezellige dag?
quote:Sam32 schreef op 24 januari 2010 @ 15:14:

Kun je die dag niet omruilen met je vriendin?

Nee, dat is niet handig. Maar zelfs als het zou kunnen, merk ik gewoon dat ik dat niet wil. Ik ben zelf zoals gezegd ook (gematigd!) gelovig, maar niemand heeft daar last van. Ik erger me er gewoon aan dat mijn zusje die altijd met twee benen vast in de wereld stond zich nu zo laat leiden door haar man en haar kerk. Al haar denkbeelden van vroeger doet ze niets meer mee. Hersenspoeling is een al te groot woord voor deze situatie, maar toch.
Als ze om een andere reden niet op die dag had kunnen komen, had je er dan wel rekening mee gehouden?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Til er niet zo zwaar aan,het is maar een verjaardag...

Jij beslist of en wanneer je het viert en je zus beslist of zij wel of niet kunnen/willen komen.
Onredelijk vind ik een groot woord maar ik vind het wel raar dat je hen uitgerekend op die dag wilt uitnodigen terwijl je weet van hun principes. Door het op deze manier aan te pakken, laat je eigenlijk blijken dat je hun levenstijl niet accepteert. Jij wilt je niet aan hen aanpassen maar het is JOUW feestje, JIJ vindt het leuk als ze komen dus dan is het best merkwaardig dat je ze precies uitnodigt op een dag waarvan je weet dat zij niet kunnen en zij zich dus niet aan jou willen aanpassen. Je kunt jezelf een hoop ellende besparen door ze of op een andere dag of helemaal niet uit te nodigen. Uit jouw post blijkt in ieder geval wel dat je niet echt op hun bezoek zit te wachten, anders had je het geen aanpassen genoemd maar het als een vanzelfsprekendheid gezien om hen niet op zondag uit te nodigen.
Ik ben zelf niet gelovig, maar vind dat je wel respect voor het geloof van anderen kunt hebben. Maar goed je geeft al aan dat je daar geen zin in hebt.
Ik zou het zelf niet in mijn hoofd halen om iemand van wie ik houd voor zo'n keuze te zetten.

Feitelijk kies je haar nu te kiezen tussen jou, en haar man/geloof.

Dat is vragen om problemen, want wat ze ook kiest, ik kan me indenken dat ze het je kwalijk zal nemen.

Bovendien, zoveel moeite is het toch niet om even rekening te houden met die ene zondag?!

Je viert het toch al over 4 dagen verspreid.

Lijkt een avonje eerder of later, of desnoods een weekje eerder of later, me ook geen onoverkomelijke ramp.

Ik kan me voorstellen dat het je tegenvalt dat je zusje zo is verandert. Maar ik denk ook dat houden van wel betekent dat je elkaars levensstijlen respecteert.
Waar het eigenlijk op neer komt is dat jij niet kunt accepteren dat je zus een andere weg is ingeslagen met haar leven.

Haar leven haar beslissing..

Jij wilt dat ze weer zoals jij wordt.

Dan doe je dus feitelijk waar je haar man ook van "beschuldigd"of niet..
quote:nessemeisje schreef op 24 januari 2010 @ 15:15:

Ik vind het wel een beetje onredelijk. Je weet van je zusjes geloof en standpunt en dan ga je toch lekker je verjaardag op zondag vieren? Het komt haar die dag gewoon niet uit. Ik vind het rigide om het dan alsnog op die dag te vieren. Het is niet alsof je op die dag zelf jarig bent, dus je kunt best wat flexibeler zijn. Gaat het om je gelijk of om een gezellige dag?

Ik heb niet bewust de zondag uitgekozen. Qua agenda's komt het zo het beste uit. Ze kunnen alleen in het weekend want wonen ver weg. Het gaat mij gewoon om die twee keer naar de kerk. Waarom is 1 keer niet genoeg? Waarom is die avonddienst belangrijker dan met familie samenzijn.

Het gaat me niet om mijn gelijk, maar of het uberhaupt een gezellige dag wordt? Er zijn te veel factoren die ervoor zorgen dat het niet echt heel leuk wordt. Helemaal niet vieren is ook een optie, maar dan zien we elkaar helemaal nooit meer. Ik probeer toch een beetje de boel bij elkaar te houden. Maar moet ik daarbij aan mezelf voorbij gaan?
Mijn mening is dat iedereen zelf bepaald wanneer verjaardagen gevierd worden. Kunnen mensen vervolgens niet (of willen ze niet) .... jammer dan! Alle respect voor het geloof van je zus, maar het is jouw verjaardag.
Qua agenda's komt het dus niet het beste uit want hun agenda sluit niet aan op wat jij graag wilt. Je kunt nog zo hoog en zo laag springen maar je zult hun keuze toch moeten respecteren. Oké, ik lees nu wel dat het wat ingewikkelder ligt maar toch, ik zou haar opbellen en in overleg een datum prikken waarop het iedereen gelegen komt. Je zegt wel dat je probeert de boel bij elkaar te houden maar dat doe je niet als je ze zo voor het blok zet.
Ik zou het op een andere dag plannen, want je weet dat zij die dag niet prettig vinden. Wil je het toch perse die dag, maak er dan een leuke high tea ofzo van midden op de dag.

Je hoeft het niet met de keuze van je zus eens te zijn, maar ik vind wel dat je rekening met haar kan houden. Het zal voor haar ook niet makkelijk zijn. Ze zit tussen jou en haar man in en jij bent haar zus, maar haar man is ook haar man.

Ik hoop dat het gezellig wordt!
Bedankt trouwens voor jullie kijk hierop. Ik zat me daarnet gewoon op te fokken, maar kan het nu ook weer even uit hun gezichtspunt zien. Al blijf ik het niet leuk vinden.

En nogmaals, ik heb niet bewust voor de zondag gekozen. Ik dacht dat het wel kon omdat het alleen 's avonds was. Ik dacht: dan kunnen ze s' ochtends gewoon naar de kerk. Maar nee, ze willen perse ook 's avonds. Misschien ben ik wel gewoon verdrietig dat mijn zusje zich zo laat leiden door haar man. Zo was ze vroeger niet.
Na je reacties gelezen te hebben vind ik je ondertussen wèl onredelijk.

Jij vindt het stom dat ze twee keer naar de kerk gaan.

Door je verjaardag op zondag te plannen en je uitspraken laat je dat ook heel erg merken.

Persoonlijk ben ik compleet niet gelovig, maar ik respecteer de keuzes van anderen wel.

Moslim vrienden ga ik niet te eten vragen tijdens de ramadan, en daarna zeuren dat ze niet komen. Katholieke vrienden die in de kerk trouwen vraag ik ook niet om dat niet te doen.

Iedereen heeft zijn eigen dingen die hij belangrijk vindt bij zijn/haar geloof. En wie zijn wij om erover te oordelen of dat stom / teveel/ onzinnig is.

Bovendien, wees blij dat je zusje geen moslima is geworden. Dan had ze nog vèèl vaker willen bidden.

(niet onrespectvol bedoeld richting anderen overigens)
quote:Christiane04 schreef op 24 januari 2010 @ 15:21:

[...]

Ik heb niet bewust de zondag uitgekozen. Qua agenda's komt het zo het beste uit. Ze kunnen alleen in het weekend want wonen ver weg. Het gaat mij gewoon om die twee keer naar de kerk. Waarom is 1 keer niet genoeg? Waarom is die avonddienst belangrijker dan met familie samenzijn.

Het gaat me niet om mijn gelijk, maar of het uberhaupt een gezellige dag wordt? Er zijn te veel factoren die ervoor zorgen dat het niet echt heel leuk wordt. Helemaal niet vieren is ook een optie, maar dan zien we elkaar helemaal nooit meer. Ik probeer toch een beetje de boel bij elkaar te houden. Maar moet ik daarbij aan mezelf voorbij gaan?

Nou niet dus...want die 2x kerk is blijkbaar heel belangrijk voor ze..dus ze kunnen niet.

Zaterdag is ook een dag in het weekend,kun je ze niet uitnodigen om te komen eten of savonds op de koffie?
quote:Christiane04 schreef op 24 januari 2010 @ 15:21:

[...]

Je weet dat ze christelijk zijn en hoe zij dit belijden; namelijk door 2 keer op de zondag naar de kerk te gaan. Maar omdat jij dan perse op die dag je verjaardag wil vieren (met hen!), moeten ze dit maar even aanpassen? Anders vinden ze een familiesamenzijn niet belangrijk? Ik vind het rieken naar chantage.

En als je toch je twijfels hebt of het uberhaupt wel gezellig wordt, snap ik je probleem helemaal niet.
Dat je verdrietig bent dat ze zo veranderd is, dat kan ik me wel voorstellen.

En ik vind het top van je dat je al rekening gehouden had met het tijdstip. Vieze tegenvaller als blijkt dat dat dan nog niet genoeg is.

Maarrrr jij houdt van je zusje, dus lach je dapper, zegt tegen haar: 'Ach ja, helemaal vergeten. Geeft niets meid.'

En nodigt ze op een andere avond uit.

Wordt het uiteindelijk nog gezelliger van ook.

(en ze zal je heel dankbaar zijn denk ik)
Goed om te horen dat ik onredelijk ben. En dat bedoel ik niet cynisch. Ga ik daar maar wat aan doen. In plaats van mijn frustraties op de spits te drijven.
quote:Christiane04 schreef op 24 januari 2010 @ 15:29:

Goed om te horen dat ik onredelijk ben. En dat bedoel ik niet cynisch. Ga ik daar maar wat aan doen. In plaats van mijn frustraties op de spits te drijven.

Complimenten. Er zijn er niet veel die kritiek zo opvatten!

De vraag is even hoe het zit als je het omdraait. Hoe gaat jouw zus er mee om dat ze op deze manier bepaalde dingen niet kan. Heb je haar wel eens gevraagd of ze het niet vervelend vind als ze dan een verjaardag of andere gebeurtenis mist?

Ik vraag dit omdat ik ooit een opleiding deed waarvan het vast stond dat het tentamen op een zaterdag is. Dat is algemeen bekend, wordt ook aangegeven in de voorwaarden. Iedereen kan het dus weten.

Ik had een klasgenoot die de joodse religieuze wetten respecteerde en dus de sjabbat. Dat betekende, op zaterdag geen activiteiten. Zij heeft nog geprobeerd om op een andere dag tentamen te doen maar de (nogal starre) organisatie wilde hier niets van weten. Ik geloof dat ze uiteindelijk na wat gesprekken met de Rabbijn hier wel vrede mee kon hebben en het tentamen dus deed. Ik sprak er later over met haar, en voor haar was de keuze van het geloof gewoon leidend. Ja, ze miste soms wat, dat klopte, maar daar had ze vrede mee.

Dat dan weer wel: de uitslag kwam ook meestal schriftelijk op een zaterdag in de bus. Die haalde ze dan ook pas op maandag eruit. Aangezien het pittige tentamens waren, vind ik dat een dapper besluit, ik ben te ongeduldig....
quote:Wurmpje schreef op 24 januari 2010 @ 15:30:

[...]

Complimenten. Er zijn er niet veel die kritiek zo opvatten!

Nou, het was opbouwende kritiek toch? Ging ik tenminste van uit.
Zoals ik het lees Chrisiane komt het inderdaad zo over dat je teleurgesteld bent in je zusje, nu loop je ertegen aan wat betreft je verjaardag, maar de verjaardag is volgens mij niet de hoofdzaak in dit topic denk ik.

Misschien kan je je zusje vragen wanneer ze dan het liefst zou komen, en als dat een week later is dan vind ik dat je je daar bij neer moet leggen.

Het is haar keuze en die van haar man om wel 2x per zondag naar de kerk te gaan. en ik vind dat je die moet respecteren.

Ik snap dat je verdrietig bent dat je zusje zich in jou ogen zo laat leiden door haar man, maar misschien voelt ze zich daar wel heel fijn bij en maakt dat haar gelukkig.

Misschien kan je eens gesprek met haar aangaan over hoe ze in het geloof staat,gewoon een open en eerlijk gesprek misschien dat je je daarna meer kan inleven in haar, en je kan neerleggen bij haar keuzes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven