Bloot in de tuin zonnen
donderdag 8 mei 2008 om 14:02
Ik heb gisteren samen met m'n moeder in de sauna heerlijk in de zon gelegen. Ons gesprek kwam op in je eigen tuin zonnebaden. Ik heb sinds afgelopen herfst eindelijk een tuin en kijk er nu dus helemaal naar uit om dit weekend op mijn postzegeltje gras te gaan zonnebaden! Mijn moeder vertelde mij dat ze dat thuis (ouders wonen in "the middle of nowhere") dus ook lekker bloot doet. Wel een handdoekje bij de hand voor onverwacht bezoek. Helaas is dat in mijn tuin niet echt gepast, voornamelijk omdat de schutting met één van onze buren niet helemaal kijkdicht is.
Nu zei mijn moeder dat het volgens haar helemaal niet toegestaan is om in je eigen tuin in je blootje rond te lopen omdat dat aanstootgevend gedrag is. Ik heb hier nog nooit van gehoord en dacht eigenlijk dat je in je eigen huis/tuin lekker kan doen wat je wilt. Maar goed, wij kwamen er dus niet uit.
Heeft iemand enig idee wat wel en niet mag qua naakt in de tuin lopen? En als naakt niet mag, mag topless dan wel?
Nu zei mijn moeder dat het volgens haar helemaal niet toegestaan is om in je eigen tuin in je blootje rond te lopen omdat dat aanstootgevend gedrag is. Ik heb hier nog nooit van gehoord en dacht eigenlijk dat je in je eigen huis/tuin lekker kan doen wat je wilt. Maar goed, wij kwamen er dus niet uit.
Heeft iemand enig idee wat wel en niet mag qua naakt in de tuin lopen? En als naakt niet mag, mag topless dan wel?
donderdag 8 mei 2008 om 18:08
quote:Vl43inder schreef op 08 mei 2008 @ 18:00:
[...]
Het gaat er juist om dat het wel direct in het zicht is. Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat wanneer het niet direct in het zicht is, bloot wel moet kunnen.
Ja, nu raak ik dus in de war. JohnnyCake heeft het over "de normale nederlandse tuinsituatie". Daar was mijn reactie op gemaakt. In mijn hoofd is dat een tuin waarbij je de buurman kan zien vanuit je slaapkamerraam en op sommige plaatsen in je tuin als je je best doet door/over de schutting te kijken. In mijn beleefwereld heb je dan de mogelijkheid de andere kant op te kijken en niet geconfronteerd te worden. Is dat nu "direct in het zicht" of niet?
Kijk, ik denk dat mijn tuin afwijkend is in die zin dat één stel buren direct zicht op mij heeft (ik noem in dit geval "direct zicht" dat ze bijna kunnen zien op welke zender ik mijn televisie binnen heb staan zonder dat ze daar echt hun best voor moeten doen). Voorbeeldje: zodra ik de tuindeur open doe, zeggen we elkaar goeiedag omdat ik meteen zie met wie en hoeveel mensen ze in de tuin zitten.
[...]
Het gaat er juist om dat het wel direct in het zicht is. Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat wanneer het niet direct in het zicht is, bloot wel moet kunnen.
Ja, nu raak ik dus in de war. JohnnyCake heeft het over "de normale nederlandse tuinsituatie". Daar was mijn reactie op gemaakt. In mijn hoofd is dat een tuin waarbij je de buurman kan zien vanuit je slaapkamerraam en op sommige plaatsen in je tuin als je je best doet door/over de schutting te kijken. In mijn beleefwereld heb je dan de mogelijkheid de andere kant op te kijken en niet geconfronteerd te worden. Is dat nu "direct in het zicht" of niet?
Kijk, ik denk dat mijn tuin afwijkend is in die zin dat één stel buren direct zicht op mij heeft (ik noem in dit geval "direct zicht" dat ze bijna kunnen zien op welke zender ik mijn televisie binnen heb staan zonder dat ze daar echt hun best voor moeten doen). Voorbeeldje: zodra ik de tuindeur open doe, zeggen we elkaar goeiedag omdat ik meteen zie met wie en hoeveel mensen ze in de tuin zitten.

donderdag 8 mei 2008 om 18:08
Voor de Chinese buurman is het helemaal geen taboe. In China gelden heel andere normen en waarden mbt poepen (en neuspeuteren en boeren enz.) hoor. Voor jou en mij is het een taboe. Als de buurman (na inburgeringscursus) geen rekening houdt met onze taboes is dat onfatsoenlijk van hem.
Voor de TO is bloot geen taboe, voor de buren misschien wel. TO kan ervan uit gaan dat voor veel mensen zal gelden dat bloot wel een taboe is. Hoe bekrompen, grevo, ouderwets je dat ook vindt.
Voor de TO is bloot geen taboe, voor de buren misschien wel. TO kan ervan uit gaan dat voor veel mensen zal gelden dat bloot wel een taboe is. Hoe bekrompen, grevo, ouderwets je dat ook vindt.

donderdag 8 mei 2008 om 18:11
quote:eleonora schreef op 08 mei 2008 @ 18:02:
[...]
De vergelijking gaat gewoon niet op. Poepen in het openbaar is een taboe en niet voor niks. Daarbij geeft poep stankoverlast en trekt het vliegen aan.
Gewoon op een handdoekje in je eigen tuin met je blote bipsen is heel iets anders dan in de tuin kakken.
Vandaar dat ik zei, met de wind mee...geen stank.
Bloot in het publiek is grotendeels taboe. Misschien niet zo taboe als poep, maar nog steeds taboe. De plekken waar bloot niet taboe is zijn maar op 1 hand te tellen. Net als poepen trouwens.
Dus een zeer valide vergelijking IMHO.
[...]
De vergelijking gaat gewoon niet op. Poepen in het openbaar is een taboe en niet voor niks. Daarbij geeft poep stankoverlast en trekt het vliegen aan.
Gewoon op een handdoekje in je eigen tuin met je blote bipsen is heel iets anders dan in de tuin kakken.
Bloot in het publiek is grotendeels taboe. Misschien niet zo taboe als poep, maar nog steeds taboe. De plekken waar bloot niet taboe is zijn maar op 1 hand te tellen. Net als poepen trouwens.
Dus een zeer valide vergelijking IMHO.
donderdag 8 mei 2008 om 18:11
quote:Vl43inder schreef op 08 mei 2008 @ 17:57:
Maar die Chinese buurman vindt poepen in het zicht juist heel gewoon en het is zijn tuin waarin hij dus alles mag doen wat hij wil, zolang het niet verboden is.
Cursusje intergratie dan maar?
*edit*
in India zag je mensen ook gewoon langs de kant van de weg kakken,
het duurde wel even voordat ik aan dat zicht gewend was
Maar die Chinese buurman vindt poepen in het zicht juist heel gewoon en het is zijn tuin waarin hij dus alles mag doen wat hij wil, zolang het niet verboden is.
Cursusje intergratie dan maar?

*edit*
in India zag je mensen ook gewoon langs de kant van de weg kakken,
het duurde wel even voordat ik aan dat zicht gewend was

donderdag 8 mei 2008 om 18:15
Ok, ik ga maar eens boodschappen doen, anders krijg ik nooit iets te eten. Bedankt voor al jullie reacties! Het heeft mijn gedachten een stuk meer gestructureerd.
Mij is in ieder geval duidelijk geworden dat er een kans in zit dat de buren het iets minder gewoon vinden dat ik bloot rondloop dan ikzelf. Als ik erover nadenk, weet ik dat eigenlijk wel maar als je zelf een ander referentiekader hebt, vergeet je het makkelijk.
Ik kaart het in ieder geval gewoon even bij hun aan, hoef ik me er ook geen zorgen over te maken.
Mij is in ieder geval duidelijk geworden dat er een kans in zit dat de buren het iets minder gewoon vinden dat ik bloot rondloop dan ikzelf. Als ik erover nadenk, weet ik dat eigenlijk wel maar als je zelf een ander referentiekader hebt, vergeet je het makkelijk.
Ik kaart het in ieder geval gewoon even bij hun aan, hoef ik me er ook geen zorgen over te maken.

donderdag 8 mei 2008 om 18:17
Tja, ik weet ook niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Hoewel sommige dingen gewoon bij het leven horen en doodnormaal zijn, vind ik gewoon dat je de confrontatie daarvan met anderen best kan beperken. Dat geldt dan wat mij betreft voor bloot liggen in de tuin, maar ik zou bijvoorbeeld ook niet bloot door mijn huis lopen als mijn huis aan een doorgaande weg ligt en iedereen er zo in kan kijken. Ik ga ook niet van bil met alle ramen en deuren wagenwijd open zodat iedereen kan meegenieten. En zo kan ik nog wel honderd dingen bedenken die heel normaal zijn, maar waarvan ik vind dat je anderen er niet zondermeer mee hoeft te confronteren.

donderdag 8 mei 2008 om 18:18
quote:JohnnyCake schreef op 08 mei 2008 @ 18:11:
[...]
Dus een zeer valide vergelijking IMHO.In mijn HO niet. Ik vind het appels en peren. Maar goed, agree to disagree en zo.
[...]
Dus een zeer valide vergelijking IMHO.In mijn HO niet. Ik vind het appels en peren. Maar goed, agree to disagree en zo.
donderdag 8 mei 2008 om 18:18
Misschien moeten we het tuinbloot in subcategorieen verdelen.
A. volledig geisoleerd van de omgeving
B1. geisoleerd door gluurbare schutting,
B2. zichtbaar vanuit de slaapkamer
C. open tuin
Mijn mening moge duidelijk zijn,
C is not done
B2 vind ik dubieus
B1 komt voor rekening van de gluurder
A hoeft geen betoog
Nogmaals, in overleg 'mag' alles.
En nu ga ik zelf in de zon!
A. volledig geisoleerd van de omgeving
B1. geisoleerd door gluurbare schutting,
B2. zichtbaar vanuit de slaapkamer
C. open tuin
Mijn mening moge duidelijk zijn,
C is not done
B2 vind ik dubieus
B1 komt voor rekening van de gluurder
A hoeft geen betoog
Nogmaals, in overleg 'mag' alles.
En nu ga ik zelf in de zon!

donderdag 8 mei 2008 om 21:51
Van die grote witte kadetten! Das pas aanstootgevend
*wenst iedereen een mooie zongebruinde reet in 2008*
Tip:
Als de struiken e.d. nog niet in blad staan kun je bij grote campingwinkels/outdoordingessen/tuinmeubel paradijzen e.d. een stoffen scherm kopen. Ik heb er eentje in donkergroen (4 bij 1,20 meter), gewoon katoen, met hele ingewikkelde stokken en touwtjes erbij. Die allemaal weggeflikkerd en vervangen door kunststof donkergroene 140 cm lange 1 cm dikke stokken die eigenlijk voor het steun bieden van stokrozen of zoiets zijn bedoeld.
Goedkoop bij tuincentrum gehaald.
Met grote rubberen hamer de grond in tikken en je hebt en geen last van de koude wind vroeg in het jaar en privacy. Zal niet voor elke tuin opgaan, maar allez.
Vrouwen zijn met bijna naakt zonnen wel in het voordeel: met een braziliaanse string blijft er maar zeg 10 vierkante cm bedekt, dus nauwelijks wit. Als man ziet zoiets er niet uit, tenzij je van Borat outfits houdt natuurlijk
*wenst iedereen een mooie zongebruinde reet in 2008*
Tip:
Als de struiken e.d. nog niet in blad staan kun je bij grote campingwinkels/outdoordingessen/tuinmeubel paradijzen e.d. een stoffen scherm kopen. Ik heb er eentje in donkergroen (4 bij 1,20 meter), gewoon katoen, met hele ingewikkelde stokken en touwtjes erbij. Die allemaal weggeflikkerd en vervangen door kunststof donkergroene 140 cm lange 1 cm dikke stokken die eigenlijk voor het steun bieden van stokrozen of zoiets zijn bedoeld.
Goedkoop bij tuincentrum gehaald.
Met grote rubberen hamer de grond in tikken en je hebt en geen last van de koude wind vroeg in het jaar en privacy. Zal niet voor elke tuin opgaan, maar allez.
Vrouwen zijn met bijna naakt zonnen wel in het voordeel: met een braziliaanse string blijft er maar zeg 10 vierkante cm bedekt, dus nauwelijks wit. Als man ziet zoiets er niet uit, tenzij je van Borat outfits houdt natuurlijk
donderdag 8 mei 2008 om 22:30
Je zal Emil maar als buurman hebben
http://www.string-emil.de/
http://www.string-emil.de/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.