Boeken en artikelen die je zijn bijgebleven uit je jeugd

17-06-2025 16:38 210 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
TO trapt af:
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.

Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.

Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.

Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.

Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.

Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.

Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Drackie schreef:
18-06-2025 00:32
Ook herinner ik me van eerder een boek over een vader die volgens mij wielrenner was en doping gebruikte, iets met kauwgom in de titel?
Oh wauw ik heb het gevonden: het was een hardloper en het boek heet Kauwgom voor de held.
Wissewis schreef:
17-06-2025 23:40
Ik ben trouwens al een halve avond aan 't zoeken op een naam van een stokoud boek dat mijn moeder had (en ik over kreeg).
Het moet uit de jaren 60 of 70 zijn.

Over 4 net-afgestudeerde vriendinnen die gingen skiën in - ik gok - Zwitserland.
In een tijd toen skiën (en reizen tout court) nog helemaal niet "gewoon" was.
En over hun knappe ski-leraar die hen vooraf een paar lessen geeft. Die verliefd wordt op 1 van de zussen van de vriendinnen.

Hoog tijd om binnenkort nog eens in de archieven van mijn ouders te duiken op zoek naar dat boek.
En intussen de helft van alle Vlaamse jeugdschrijfsters gezocht ...

Het boek heet "Op Lange Latten" en de schrijfster komt uit het dorp van mijn moeder.
En is daar ooit leerkracht geweest.
En is van de generatie van mijn grootvader zaliger.

Ze schreef het boek ... in 1955.
Bijna even oud als mijn moeder dus :-D.

(Wel frappant, want ik zit sowieso al weken in de geschiedenis van die kant van de familie te graven.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Emily2023 schreef:
18-06-2025 00:08
Ik heb even nagekeken in mijn Tina verzameling maar daar zat ie niet tussen, Ik herinner me dit verhaal ook nog maar heel vaag omdat het nét na mijn 'Tina obsessie' was :-D en mijn verzameljaargangen gaan tot 1981, rondje google gaf deze link :)

https://www.lastdodo.nl/nl/items/77161-1984-nummer-19

Superleuk topic trouwens !

Die bloemen op zolder haha...best wel slecht eigenlijk :facepalm:

Zelf was ik erg onder de indruk van de zweedse serie 'de witte steen' over twee kinderen die een steen delen dmv opdrachten die ze aan elkaar geven.
Oh en mijn favoriete boek was 'Agnes Cecilia' ...een soort fantasy spook verhaal.
Oh wow, wat goed. Ik ga marktplaats afstruinen en kijken of ik de 1984 Tina's te pakken kan krijgen.
Wombat schreef:
17-06-2025 23:35
Ja die wou ik ook plaatsen! Wat grappig dat jij mij voor bent. Het nieuwe meisje heette Ruth en had alleen iets donkerder blond haar dan het overleden vriendinnetje. Ruth kwam toen bij Steffie thuis maar die ging op haar kamer zitten en Ruth ging monopoly spelen met haar ouders.
Die heb ik deels gelezen want ik kreeg een stapel oude Tina’s maar die was totaal niet compleet! Ik denk dat ik die rond 1993 kreeg en dat het een paar jaar ouder was. Altijd wou ik nog een keer het hele verhaal lezen!
Ik heb zojuist een hele jaargang gevonden en gekocht op marktplaats. Ik wil wel kijken of het een beetje te fotograferen is en je dan iets opsturen.
Bij mij hebben een aantal verhalen uit de Taptoe diepe indruk gemaakt (een educatief tijdschrift voor de bovenbouw van de lagere school - in de onderbouw had je Okkie en Jippo). Ik herinner me een verhaal over het verhaal dat rondging in de jaren zeventig dat Paul McCartney eigenlijk dood zou zijn en vervangen door een dubbelganger, dat vond ik echt heel eng. En een vooruitblik naar het jaar 2000, dan zou ik wel 28 zijn!

Ik herinner me ook een vakantie-uitgave van de Taptoe, denk ik, met een verhaal erin dat bestond uit een soort collage van kaartjes, brieven, en andere documenten die dan samen het verhaal vertelde (iets met Thessaloniki). Ik vond het fascinerend dat je op die manier ook een verhaal kunt vertellen. In hetzelfde genre: De brieven van de generaal van Paul Biegel, en Lang weekend op drie manieren van Aidan Chambers.

Ik las sowieso alles van Paul Biegel, en van Christine Nöstlinger. Wie ben je Loeki Live heb ik echt tientallen keren herlezen, twee jaar geleden nog een keer, en ik kende nog steeds hele stukken uit m'n hoofd. En vond het ook nog steeds een geweldig boek. De tuinen van Dorr heb ik een paar weken het luisterboek van geluisterd, echt prachtig.

Ik was ook dol op Het geheim van de gouden harp van Joan Aiken (the iron mountain), die heb ik als volwassene meermaals geprobeerd te herlezen maar ik kom er nu niet meer doorheen.

En een boek van Louise Fitzhugh, De kleine luistervink (The long secret), dat heb ik een aantal keer gelezen als kind maar ik begreep het eigenlijk niet zo goed. Heb ik twee jaar geleden herlezen en ik vond het wel een goed boek, maar ik begrijp eigenlijk nog steeds niet helemaal waar het 'echt' over gaat. Het gaat over twee vriendinnen waarvan er eentje denk ik net iets verder is in haar ontwikkeling dan de andere (ze wordt ook voor het eerst ongesteld tegen het einde van het boek, terwijl de eigenlijke hoofdpersoon echt nog in ieder opzicht een kind is). Het vangt wel goed de verwarring die bij die overgangsperiode van kind naar puber hoort, denk ik, al gaat het daar zeker niet expliciet over. Ik vind het een intrigerend boek, en ik vond het interessant om het te herlezen nu ik zelf in de overgang (perimenopause) zit, wat ook niet de meest overzichtelijke levensfase is.

Ik herinner me ook een boek van Barbro Lindgren (weet de titel niet en ze heeft er heel veel geschreven), waarin de hoofdpersoon denk ik depressief was, wat veel indruk op me maakte omdat ik als kind ook tamelijk depressief was, en dat verder eigenlijk nergens herkende.
Ik ben al jaren op zoek naar een jeugdboek uit de jaren 50 die van mijn moeder was. Mijn moeder had nog veel jeugdboeken maar die zullen allemaal wel een keer naar een rommelmarkt zijn gegaan want ik heb ze nooit teruggevonden. Het gaat over een meisje dat moeite heeft met leren maar heel graag hogere cijfers wil halen en daarom haar cijferlijst ophangt aan een muur in haar slaapkamer. Meer weet ik er niet van alleen was de titel volgens mij met haar naam erin. Hele goede herinneringen aan het boek en ik zou het graag weer eens willen lezen als ik het ooit terugvinden kan🥴
Maar mensen gaan voorbij
Oh ja er was ook nog een boek 'Carrie, een hertenleven'. Toen ik alle A-, B- en C-boeken uit had in de bieb, mocht ik van de bibliothecaresse volwassenenboeken lenen (want dat mocht dus eigenlijk niet want daar was ik te jong voor, maar ja, ik moest toch wat lezen). Mijn keus viel op 'Carrie, een hertenleven'. Het ging over een hert dat Carrie heette. En het was dus voor volwassenen. Ik begreep er werkelijk helemaal niets van ;-).

Ik herinner me verder vrij weinig van die periode qua wat ik las, ik denk dat de bibliothecaresse wel wat aangeraden zal hebben. Je had toen volgens mij nog niet veel boeken voor pubers, het was kinderboeken of boeken voor volwassenen. Op een gegeven moment ontdekte ik Couperus, en daar was ik toen wel een tijdje zoet mee.
De bloemen op zolder serie heb ik ook gelezen op mijn twaalfde. Heel bizar verhaal. Volgens mij had je van dezelfde schrijfster ook het boek ‘haar naam was Audrina’ dat was nog meer luguber.

Ik was ook weg van de serie Merel van Haeghe geschreven door Anneke Bloemen. Maar die boeken zijn 20 jaar voor mijn geboorte geschreven dus het zal ook wel een jeugdfavoriet van mijn moeder geweest zijn.
Ik las de weeskinderen serie van Virginia Andrews en vond het echt ontzettend zielig.
Maar mensen gaan voorbij
Kinderboeken van Jan Terlouw en Thea Beckman zijn me goed bijgebleven.
Jan Terlouw had een redelijk vooruitziende blik en ik vond het bijzonder om later dingen terug te zien die ik 1 van zijn boeken waren omschreven. Ik weet niet meer welk boek dat was.

Ook kameleonboeken, de olijke tweeling, de vijf vond ik mooi.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Hannelore_ schreef:
18-06-2025 07:28
De bloemen op zolder serie heb ik ook gelezen op mijn twaalfde. Heel bizar verhaal. Volgens mij had je van dezelfde schrijfster ook het boek ‘haar naam was Audrina’ dat was nog meer luguber.

Ik was ook weg van de serie Merel van Haeghe geschreven door Anneke Bloemen. Maar die boeken zijn 20 jaar voor mijn geboorte geschreven dus het zal ook wel een jeugdfavoriet van mijn moeder geweest zijn.
Oja, Anneke Bloemen! Van haar was ook de Loesje- en Polly serie. Ik verslond ze.
Nothing happens for a reason
juliet64 schreef:
18-06-2025 09:09
Oja, Anneke Bloemen! Van haar was ook de Loesje- en Polly serie. Ik verslond ze.
En Annemieke.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Polly Parker spaarde Steiff beesten.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Mistborn schreef:
18-06-2025 06:32
Ik heb zojuist een hele jaargang gevonden en gekocht op marktplaats. Ik wil wel kijken of het een beetje te fotograferen is en je dan iets opsturen.
Wat leuk dat je dit gevonden hebt
Oh en de strips van Pol Pel en Pingo.
Dol waren we daarop als jong kind 😄
Ik bedacht nog een wereldbeeldveranderend boek:

Je moet dansen op mijn graf, van Aiden Chambers.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Net op zolder de Pim en Pomnibus teruggevonden :rolling: zo leuk en ook uit mijn jeugd.

Zijn hier ook nog Anita lezers ?
Ook nog paar van gevonden...beetje vergelijkbaar met Club denk ik
*Mosterd*

Grappig dat we zoveel leesten en vaak dezelfde boeken. Mijn kinderen lezen en lazen nooit, al vonden ze het wel heel fijn om voorgelezen te worden.

Toen ik puber werd vond ik die pocketboekjes zo fijn, Ups en downs voor Linda, een dozijn vrienden en vriendinnen enz enz.
rooss4.0 wijzigde dit bericht op 18-06-2025 11:54
80.49% gewijzigd
.
Joppie schreef:
17-06-2025 19:37
Sietske werkte in het ziekenhuis toch?
Zuster Britta en ook Zuster Jetty.
Sietske was samen met haar broer opgenomen in het gezin van oom en tante, na het overlijden van hun ouders, ze ging nog naar school.
"Boring conversation anyway"
zakdoek schreef:
17-06-2025 21:02
De Rozemarijntje-reeks heb ik als kind stuk gelezen. En Gerdientje (W.G. vd Hulst)
Ook als kind: De negerhut van oom Tom (uit de Lecturama-reeks)
Het heeft jaren geduurd eer het kwartje viel dat Gee-orge niet bestaat maar uitgesproken wordt als Djordzj. :facepalm:
O ja, Rozemarijntje, ik heb alle deeltjes nog.
"Boring conversation anyway"
BriannaF schreef:
18-06-2025 11:45
Sietske was samen met haar broer opgenomen in het gezin van oom en tante, na het overlijden van hun ouders, ze ging nog naar school.
Ik weet alleen de titel nog; Weet je het nu Sietske?
Blijkbaar ben ik in de war met een ander boek😁
Maar mensen gaan voorbij
Ik kom uit 1984.

Qua boeken: Christiane F. Dat boek heb ik 15 keer gelezen denk ik. (Later voor mijn werk nog eens naar Berlijn geweest voor een reportage over haar leven en de plekken die veel in het boek beschreven worden).

We verslonden Jan Jans en de Kinderen en Donald Duck. Kan niet wachten tot mijn dochter kan lezen en ik weer een abonnement af kan sluiten.

Qua artikel: uit de vragenrubriek van Hitkrant of Breakout (weet niet meer welke) herinner ik me 1 vraag van een meisje. Zij schreef dat ze was gebeft en of ze daarvan zwanger kon raken. Toen ik dat tegen mijn moeder en zus vertelde, en hoe dom ik dat wel niet vond, stelden zij de vraag wat beffen dan wel niet was. Ik was blijkbaar in hun ogen nog te jong om dat te weten.
Vond die vraag zó gênant dat het me altijd is bijgebleven. :proud: :facepalm:
Plinkie schreef:
18-06-2025 12:37
Ik kom uit 1984.

Qua boeken: Christiane F. Dat boek heb ik 15 keer gelezen denk ik. (Later voor mijn werk nog eens naar Berlijn geweest voor een reportage over haar leven en de plekken die veel in het boek beschreven worden).

We verslonden Jan Jans en de Kinderen en Donald Duck. Kan niet wachten tot mijn dochter kan lezen en ik weer een abonnement af kan sluiten.

Qua artikel: uit de vragenrubriek van Hitkrant of Breakout (weet niet meer welke) herinner ik me 1 vraag van een meisje. Zij schreef dat ze was gebeft en of ze daarvan zwanger kon raken. Toen ik dat tegen mijn moeder en zus vertelde, en hoe dom ik dat wel niet vond, stelden zij de vraag wat beffen dan wel niet was. Ik was blijkbaar in hun ogen nog te jong om dat te weten.
Vond die vraag zó gênant dat het me altijd is bijgebleven. :proud: :facepalm:
:proud:
feow schreef:
18-06-2025 11:21

Jaaaaaa, ik was bij de eerste leespoging echt nog te jong daarvoor , maar een paar jaar later bij een herlezing echt en absoluut lyrisch erover ! :lol:
Er is een paar jaar geleden nog een film van uitgekomen, aardige verfilming maar nét niet de diepte en emoties die het boek me gaf.
feow schreef:
18-06-2025 11:21

Die gaat op mijn lijst om te lezen.

Wel kleur bekennen van T. Lennon heeft op mij ook indruk gemaakt. Moest er aan denken naar aanleiding van jouw boek.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven