Boeken en artikelen die je zijn bijgebleven uit je jeugd
dinsdag 17 juni 2025 om 16:38
TO trapt af:
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
woensdag 18 juni 2025 om 13:51
Ik ook! Had er ook rond de 100. Alle normale, alle mysterie boeken, alle dubbeldikke, en nog wat losse van Tim en Karin. Vorig jaar alles in 1 keer verkocht. Bewaard voor als ik srm dochter kreeg. Maar ze vond er niet veel aan. Ze leest nu Harry Potter, net in deel 4 begonnen.
De blauwe thrillers van Kluitman (met oa de babysitter, wat iemand al schreef), heb ik ook nog. Daar heeft ze ook wel de leeftijd voor. Zal die ook eens opgraven binnenkort.
woensdag 18 juni 2025 om 13:58
Mijn oma had de leesmap en daar zat onder andere de Panorama in. Als kind was dat natuurlijk best een heftig blad om te lezen. Ik kan me nog herinneren dat er een reportage instond over Amsterdamse meisjes van een jaar of 13,14. Zwaar opgemaakt, rokend, hadden al vriendjes, en nog wel meer dingen waar ik - toen ongeveer van dezelfde leeftijd - nog totáál niet mee bezig was. Oja, gescheiden ouders hadden ze ook. Stond ook enorm ver van me af. De insteek van het verhaal weet ik niet meer - maar ik was er enorm van onder de indruk. Sommige van die foto's zie ik nog voor me.
Nothing happens for a reason
woensdag 18 juni 2025 om 14:43
Ik las bij mijn oma altijd tijdschriften waar zo'n paranormaal rubriek in stond, geen idee welk tijdschrift dit was (iets als story of weekend)
Het ging vaak over klopgeesten enzo en ik vond het doodeng, maar bleef ze natuurlijk toch lezen.
Heeft iemand enig idee welke tijdschriften dit waren en welk jaar we toen leefde ?
Het ging vaak over klopgeesten enzo en ik vond het doodeng, maar bleef ze natuurlijk toch lezen.
Heeft iemand enig idee welke tijdschriften dit waren en welk jaar we toen leefde ?
woensdag 18 juni 2025 om 15:14
Misschien een serie van Betty van der Plaats? Ze had een serie Annemarie, een serie Jet en mijn lievelingsboeken waren Dorientje. Dit waren boeken van mijn moeder.Joppie schreef: ↑18-06-2025 07:20Ik ben al jaren op zoek naar een jeugdboek uit de jaren 50 die van mijn moeder was. Mijn moeder had nog veel jeugdboeken maar die zullen allemaal wel een keer naar een rommelmarkt zijn gegaan want ik heb ze nooit teruggevonden. Het gaat over een meisje dat moeite heeft met leren maar heel graag hogere cijfers wil halen en daarom haar cijferlijst ophangt aan een muur in haar slaapkamer. Meer weet ik er niet van alleen was de titel volgens mij met haar naam erin. Hele goede herinneringen aan het boek en ik zou het graag weer eens willen lezen als ik het ooit terugvinden kan![]()
woensdag 18 juni 2025 om 15:36
Herkenbaar. Dit item ken ik niet maar herinner mij uit de Nieuwe Revu of Panorama ook een foto reportage uit the Bronx begin jaren 80. Was een zwart wit reportage over dealers, heroinejunks, tienermoeders en andere ellende. Vooral die wanhoop die uit die foto's sprak, samen met de chaos en de troosteloosheid van the Bronx hebben veel indruk op mij gemaakt.juliet64 schreef: ↑18-06-2025 13:58Mijn oma had de leesmap en daar zat onder andere de Panorama in. Als kind was dat natuurlijk best een heftig blad om te lezen. Ik kan me nog herinneren dat er een reportage instond over Amsterdamse meisjes van een jaar of 13,14. Zwaar opgemaakt, rokend, hadden al vriendjes, en nog wel meer dingen waar ik - toen ongeveer van dezelfde leeftijd - nog totáál niet mee bezig was. Oja, gescheiden ouders hadden ze ook. Stond ook enorm ver van me af. De insteek van het verhaal weet ik niet meer - maar ik was er enorm van onder de indruk. Sommige van die foto's zie ik nog voor me.
sprokkelientje wijzigde dit bericht op 18-06-2025 15:40
0.30% gewijzigd
woensdag 18 juni 2025 om 15:39
Ik ken van de Story alleen die Mona hulprubriek en later Mona medisch...dat laatste zou hier op het forum streng verboden zijnEmily2023 schreef: ↑18-06-2025 14:43Ik las bij mijn oma altijd tijdschriften waar zo'n paranormaal rubriek in stond, geen idee welk tijdschrift dit was (iets als story of weekend)

donderdag 19 juni 2025 om 09:33
Al het water van de zee.
Iemand noemde het al elders in het topic. Boek over een schoolklas op kamp. Elk hoofstuk wordt beschreven vanuit het perspectief van een van de leerlingen. Er zit 1 jongen bij die vreselijk wordt gepest. Heeft heel veel indruk op mij gemaakt.
Kinderen van Bolderburen
Een prentenboek over een kindermoordenaar. Ik vond het supereng. Kan me de titel of de schrijver niet meer herinneren, maar ben nog wel nieuwsgierig naar wat voor boekje dat nou was. Mocht iemand een idee hebben.....
Pjotr
Virginia Andrews heb ik ook veel gelezen. Begonnen met Bloemen op zolder natuurlijk
Vrijwel alle boeken/series hebben dezelfde opzet.
Iemand noemde het al elders in het topic. Boek over een schoolklas op kamp. Elk hoofstuk wordt beschreven vanuit het perspectief van een van de leerlingen. Er zit 1 jongen bij die vreselijk wordt gepest. Heeft heel veel indruk op mij gemaakt.
Kinderen van Bolderburen

Een prentenboek over een kindermoordenaar. Ik vond het supereng. Kan me de titel of de schrijver niet meer herinneren, maar ben nog wel nieuwsgierig naar wat voor boekje dat nou was. Mocht iemand een idee hebben.....
Pjotr
Virginia Andrews heb ik ook veel gelezen. Begonnen met Bloemen op zolder natuurlijk

donderdag 19 juni 2025 om 16:37
Volgens mij had de club (idd geweldig maandblad) op de laatste pagina altijd iets over het occulte…dat vond ik ook eng. Inderdaad die bloemen op zolder serie ook verslonden en later die van Jane auel van de stam van de holenbeer. Hele dikke pillen waren dat. En Ann Rutgers-van de loef, weet nog wel de schrijfster maar geen titels.
Wat leuk dat meer mensen Pim Frits en Ida kennen. Het waren dunne boekjes volgens mij en je las ze uit de schoolbibliotheek.
Wat leuk dat meer mensen Pim Frits en Ida kennen. Het waren dunne boekjes volgens mij en je las ze uit de schoolbibliotheek.
donderdag 19 juni 2025 om 16:41
donderdag 19 juni 2025 om 16:44
Yep, Dorientje.Hipmetstip schreef: ↑18-06-2025 15:14Misschien een serie van Betty van der Plaats? Ze had een serie Annemarie, een serie Jet en mijn lievelingsboeken waren Dorientje. Dit waren boeken van mijn moeder.
Dorientje wint is de eerste en Dorientje zoekt de zonzij is de 2e, misschien bestaat er nog één, dat weet ik niet.
Ze heeft een tweelingbroer die heel goed kan leren.
.
donderdag 19 juni 2025 om 17:22
Wij lazen ze op de lagere school in de les. Ik heb later voor een scheet en drie knikkers de hele serie op de kop getikt op een rommelmarkt, voor mijn Bomansverzameling. En af en toe lees ik ze nog, vanwege de typische Bomansgrapjes die op school vaak geheel aan me voorbij gingen.Vlaginvaas schreef: ↑19-06-2025 16:37
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
donderdag 19 juni 2025 om 17:31
Dat was het inderdaad, leesboekjes in de klas.Lady*Voldemort schreef: ↑19-06-2025 17:22Wij lazen ze op de lagere school in de les. Ik heb later voor een scheet en drie knikkers de hele serie op de kop getikt op een rommelmarkt, voor mijn Bomansverzameling. En af en toe lees ik ze nog, vanwege de typische Bomansgrapjes die op school vaak geheel aan me voorbij gingen.
donderdag 19 juni 2025 om 18:13
Met de babysittersclub in gedachten kocht ik zojuist alfalfa. Ik herinner me dat er ook een babysitter was die heel gezond at, en dat het woord alfalfa dan weer viel. Vond ik heel fascinerend, want ik had geen idee wat alfalfa was.
Maar vandaag at ik een cracker met zoete aardappelspread en alfalfa.
Dankzij de BSC.
Maar vandaag at ik een cracker met zoete aardappelspread en alfalfa.
Dankzij de BSC.
donderdag 19 juni 2025 om 19:59
De griezelbus van Paul van Loon, alle delen heb ik werkelijk verslonden
Alleen op de wereld
Hasse Simonsdochter
Dit waren echt mijn grootste favorieten
In negatieve zin zijn de boeken van Saskia en Jeroen mij bijgebleven. Ik kon super goed lezen, en veel klasgenoten van mij niet. Teeeeeergend langzaam werd dan in beurten voorgelezen uit Saskia en Jeroen. Met dat afschuwelijk ouderwetse taalgebruik. BLEGH! Ik herinner me nog dat ze ‘ieder een reep kregen.’ Ik dacht toen echt wtf, een reep!? Noem dat gewoon een reep chocola! Een réép. Uhhh, het zit nog in m’n allergie, wie noemt dat nou zo. En omdat ik goed kon lezen, kreeg ik nóóit de beurt! Zó frustrerend. Ik snap niet waarom ik niet gewoon zelf een boek mocht lezen (want ik was -en ben- gek op lezen.
Alleen op de wereld
Hasse Simonsdochter
Dit waren echt mijn grootste favorieten
In negatieve zin zijn de boeken van Saskia en Jeroen mij bijgebleven. Ik kon super goed lezen, en veel klasgenoten van mij niet. Teeeeeergend langzaam werd dan in beurten voorgelezen uit Saskia en Jeroen. Met dat afschuwelijk ouderwetse taalgebruik. BLEGH! Ik herinner me nog dat ze ‘ieder een reep kregen.’ Ik dacht toen echt wtf, een reep!? Noem dat gewoon een reep chocola! Een réép. Uhhh, het zit nog in m’n allergie, wie noemt dat nou zo. En omdat ik goed kon lezen, kreeg ik nóóit de beurt! Zó frustrerend. Ik snap niet waarom ik niet gewoon zelf een boek mocht lezen (want ik was -en ben- gek op lezen.
donderdag 19 juni 2025 om 20:35
Ach ja nostalgie, klassikaal lezen heel schooljaar over een boek van 100 pagina's en dan niet verder komen dan bladzijde 50.
Persoonlijke favoriet,
Boris,
Beekman en Beekman
De grijze jager John Faganan
De vijf
Snuf de hond
Frank Distel Arie van de Lugt
jongensboek speelt in Rotterdam en op het water met een boot en vriendschap met een
agent beleven ze spannende avonturen.
Arendsoog vroeger heel spannend kom nu niet verder dan eerste hoofdstuk in hoofdletters saai.
De kameleon.
Meeste boeken van K Norel
De mannen van Sliedrecht is wel de beste vind ik persoonlijk.
Dan nog de serie over Roy Peels van J. G Veenhof.
Tikje christelijke inslag maar goed te lezen.
Voor school ook nog eens het boekje Kaas van Willem Elsschot gelezen.
Viel niet mee om daar een goed boekverslag van te maken.
En natuurlijk serpentine's petticoat van Jan Wolkers
Persoonlijke favoriet,
Boris,
Beekman en Beekman
De grijze jager John Faganan
De vijf
Snuf de hond
Frank Distel Arie van de Lugt
jongensboek speelt in Rotterdam en op het water met een boot en vriendschap met een
agent beleven ze spannende avonturen.
Arendsoog vroeger heel spannend kom nu niet verder dan eerste hoofdstuk in hoofdletters saai.
De kameleon.
Meeste boeken van K Norel
De mannen van Sliedrecht is wel de beste vind ik persoonlijk.
Dan nog de serie over Roy Peels van J. G Veenhof.
Tikje christelijke inslag maar goed te lezen.
Voor school ook nog eens het boekje Kaas van Willem Elsschot gelezen.
Viel niet mee om daar een goed boekverslag van te maken.
En natuurlijk serpentine's petticoat van Jan Wolkers
donderdag 19 juni 2025 om 20:40
Ja, de Anita, geweldig vond ik dat. Dat was het zaterdag en wist ik dat de Anita kwam, en dan kwam de postbode, de uitdrukking als een kind zo blij snap ik dan helemaal.sprokkelientje schreef: ↑18-06-2025 11:21Net op zolder de Pim en Pomnibus teruggevondenzo leuk en ook uit mijn jeugd.
Zijn hier ook nog Anita lezers ?
Ook nog paar van gevonden...beetje vergelijkbaar met Club denk ik
En verder uit mijn jeugd, Carolientje Pessers was ontvoerd en vermoord, en mijn moeder waarschuwde daarom altijd dat ik nooit met vreemde mensen mee mocht gaan.
donderdag 19 juni 2025 om 20:44
ik was dol eigenlijk nog steeds op lezen, ik was vooral fan van Ibbeltje van Annie MG Schmidt.
de moeder die vroeger een kat was, de heks, luilekkerland,de poezen.
ook Roald Dahl, heb de GVR bijna stuk gelezen, meeste boeken van hem werden op school voorgelezen in de klas .
ook Paul van Loon was erg populair, ik was echt van de ''milde'' griezelboeken als kind,
als tiener verslond ik de (gekleurde) Fear Street series heb nog steeds spijt dat ik ze heb weggedaan.

de boeken van Carry Slee, maakte ook veel indruk op me, vooral pijnstillers & spijt , Anke de vries : blauwe plekken, kladwerk.
mijn zusje had een abbonement op de Tina,en als zij hem uit had las ik graag de strips, 2 zijn me altijd bijgebleven ; 1 was van een meisje dat ging verhuizen en ze ontdekte dat ze via een deur in haar slaapkamer kon tijdreizen naar het jaar van 1889 en ze raakte bevriend met de dochter des huizes. en zo nu en dan wisselde ze tussen hun eigen tijden.
2de was van een meisje, die tijdelijk met haar moeder bij haar tante en nichtje ging wonen.
de moeders hadden jarenlang ruzie en besloten het toen bij teleggen, helaas was nichtje nogal rebels en chanteerde ze haar en deed alsof zij de slechte invloed was.
weet ook dat er ''kamervragen'' gesteld werden over de break-out omdat mensen naakt poseerde.
later gingen ze nog een stapje verder en schreven ze licht erotisch verhaal over verliefde tieners.
de moeder die vroeger een kat was, de heks, luilekkerland,de poezen.
ook Roald Dahl, heb de GVR bijna stuk gelezen, meeste boeken van hem werden op school voorgelezen in de klas .
ook Paul van Loon was erg populair, ik was echt van de ''milde'' griezelboeken als kind,
als tiener verslond ik de (gekleurde) Fear Street series heb nog steeds spijt dat ik ze heb weggedaan.

de boeken van Carry Slee, maakte ook veel indruk op me, vooral pijnstillers & spijt , Anke de vries : blauwe plekken, kladwerk.
mijn zusje had een abbonement op de Tina,en als zij hem uit had las ik graag de strips, 2 zijn me altijd bijgebleven ; 1 was van een meisje dat ging verhuizen en ze ontdekte dat ze via een deur in haar slaapkamer kon tijdreizen naar het jaar van 1889 en ze raakte bevriend met de dochter des huizes. en zo nu en dan wisselde ze tussen hun eigen tijden.
2de was van een meisje, die tijdelijk met haar moeder bij haar tante en nichtje ging wonen.
de moeders hadden jarenlang ruzie en besloten het toen bij teleggen, helaas was nichtje nogal rebels en chanteerde ze haar en deed alsof zij de slechte invloed was.
oohjaa die vragen, : ik heb mijn vriend gepijpt en doorgeslikt ben ik nu zwangerPlinkie schreef: ↑18-06-2025 12:37Ik kom uit 1984.
Qua artikel: uit de vragenrubriek van Hitkrant of Breakout (weet niet meer welke) herinner ik me 1 vraag van een meisje. Zij schreef dat ze was gebeft en of ze daarvan zwanger kon raken. Toen ik dat tegen mijn moeder en zus vertelde, en hoe dom ik dat wel niet vond, stelden zij de vraag wat beffen dan wel niet was. Ik was blijkbaar in hun ogen nog te jong om dat te weten.
Vond die vraag zó gênant dat het me altijd is bijgebleven.![]()
![]()

weet ook dat er ''kamervragen'' gesteld werden over de break-out omdat mensen naakt poseerde.
later gingen ze nog een stapje verder en schreven ze licht erotisch verhaal over verliefde tieners.
Relax we're all crazy, it's not a competition

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in