Bruiloft 'etiquette'

20-11-2009 13:52 121 berichten
Er zijn al meerdere topics omtrent bruiloftsperikelen, dus deze kwestie zal al eens aan bod geweest zijn. Maar goed, hier mijn 'kwestie'. Mijn vriend en ik zijn uitgenodigd op de bruiloft van een oude vriend van hem, oude vriend in de zin dat ze nu niet meer zo hecht met elkaar zijn als een aantal jaren geleden. Nu zijn we uitgenodigd voor de huwelijksvoltrekking en het feest, en tussen deze beide 'events' zit een halve dag. En die halve dag moeten we maar zelf zien op te vullen, het is in een ander deel van het land, dus we gaan ook niet zomaar even heen en weer naar huis.

Mijn vriend (en ook zijn andere vrienden) vinden deze constructie nogal aso, maar boys will be boys, ze houden hun mond er verder over. Zou ik ook wel doen in hun plaats, maar onderling hebben mijn vriend en ik wel verbazing uitgesproken over deze actie. Uiteraard is het vriendelijk dat we worden uitgenodigd, het is hun dag, dus ga je als gast daar netjes in mee en zeur je nergens over. Maar zelf denk ik: dat doe je toch niet, mensen aan het begin van de middag uitnodigen en vervolgens tot negen uur in de avond het zelf laten uitzoeken. Ik heb dit ook verder nooit meegemaakt, ik was of voor een hele dag uitgenodigd, of voor de receptie of alleen voor het feest in de avond. Ik ben nooit voor onderdelen van een bruiloft uitgenodigd, waarbij er dan een dagdeel tussen zat.

Overigens in dit geval ga ik er overdag niet heen, ik kom pas voor het feest in de avond. Helaas kan mijn vriend dit niet maken en gaat met wat vrienden er maar een leuk dagje van maken (nadeel is wel weer dat het kostenplaatje enorm oploopt op deze manier, je zit al met bachelorfeest kosten, bruiloftscadeau en vervoerskosten, dan komt er ook nog lunch en diner bij, al met al een duur dagje). Ik vind het ook zonde van een hele dag vrij nemen, vandaar dat ik later wel gewoon aansluit.

Ben ik nou raar, of is dit een beetje aso, of juist heel normaal en heb ik het toevallig nog niet eerder meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo leuk voor jullie, maar het is hun dag en hun keuze. (Wat je zelf ook al een beetje zei)

Ik zelf ga volgend jaar trouwen en heb ook gasten die naar het gemeentehuis en het feest mogen komen, maar ik heb ze liever niet bij het eten. Dit is gewoon een keuze die je samen maakt. En voor ons was dit met de ouders, broers en zussen eten.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om alleen naar het feest te gaan? Of wat ik eerder hier boven las bijv. gaan winkelen in de stad en daar ook ergens lkkr eten.

Ik kan me wel voorstellen da thet voor jullie een beetje vervelend is, want jullie nemen er zeker ook voor vrij?
quote:Mevrouwdekees schreef op 20 november 2009 @ 15:37:

[...]

Ik heb ook geen bakken met geld, maar dan neem je een goedkopere jurk/ tijdstip/soort diner/auto/ locatie. Allemaal punten die ik een stuk logischer vind om op te bezuinigen dan mensen die je lief hebt, die van ver voor jou komen.

Hear hear!

Ik dacht altijd dat trouwen om liefde en saamhorigheid ging, niet om het mooiste kasteeltje/de chicste auto/exclusieve jurk etc.

Mijn bruiloft heeft tussen de 3000 en 4000 euro gekost inclusief álles, er waren 60 mensen en die hebben allemaal te eten gehad en waren overal bij.
quote:toujourssourire schreef op 20 november 2009 @ 15:48:

Ik vind het zo typisch nederlands, zo krenterig staan om je gasten niet voor het eten uit te nodigen.

Je mag bij de voltrekking zijn en ook bij het feest, maar bij het eten niet (want dat wordt te duur).

Doe het goed of doe het niet zou ik zeggen.

Je trouwt maar een keer

Zelf zijn wij om 4 uur smiddags getrouwd en hebben onze gasten (30 pers) voor alle activiteiten uitgenodigd.

Trouwen, aansluitend borrel, daarna avondvullend diner.

Geen geklaag over hoe de tijd overbrugd moet worden, maar gewoon gezellig samen alles beleefd.

Foto's hebben we aan het begin van de middag al gemaakt, dus daar hoefde verder niemand op te wachten.Precies, daarom vind ik Nederlandse bruiloften vaak zo stom. Als gast wordt er van alles van je verwacht, een cadeau (waarvan je verteld wordt waar je het moet gaan kopen), kledingvoorschrift (geef je dus ook weer geld aan uit), je moet jezelf een halve dag in je uppie vermaken en je eigen eten betalen. Ik klink geloof ik wat negatief maar volgens mij is een bruiloft alleen maar leuk voor het bruidspaar zelf en misschien de ouders. Ik ga er altijd met frisse tegenzin heen door dit soort toestanden.
Wij hadden best een groot budget maar wilden ook niet kiezen wie we wel en wie we niet mee wilden nemen voor het eten. Dus hebben we een high tea gedaan voor zo'n 110 mensen. Iedereen die wilde kon daarvoor naar het gemeentehuis komen. De tijd stond op de kaart en mensen vroegen vanzelf of ze mochten komen. We hebben tegen iedereen gezegd dat we dat leuk zouden vinden maar dat we niet wisten of iedereen wel in de trouwzaal kon. Uiteindelijk waren er heel veel mensen, ze stonden zelfs achterin en langs de zijkant.

Na de high tea zijn we lekker naar onze bruidssuite vertrokken. Daar hebben we op onze kamer in badjas gedineerd. Lekker zonder gasten

De volgende dag een tuinfeest waar alleen vrienden voor uitgenodigd waren en directe familie. Het was geweldig en iedereen vond het heel erg leuk.

Misschien ook aso om het over twee dagen te spreiden. Wij hebben ook vrienden die van ver komen (ook uit Belgie bijvoorbeeld, terwijl wij in het noorden wonen). Toch verder geen klachten gehoord. Voor hun bruiloft hebben we ook een hotelletje geboekt, we vonden het al geweldig om er bij te zijn. We hebben ook voor iedereen die dat wilde geprobeerd om een (gratis) slaapplaats te regelen bij vrienden of familie.

Ik vind het van dit stel ook niet aso. Ik denk dat als je echt wilt weten hoe het in dit geval zit je gewoon moet bellen met het bruidspaar of de ceremoniemeester. Je kan gewoon vragen of ze iedereen hebben uitgenodigd of dat ze jullie er in het bijzonder bij willen hebben. Nu niet zo zinvol meer want de beslissing om te gaan is toch al genomen maar in de toekomst misschien handig.
wij hadden de plechtigheid om 2 uur en het feest s'avonds, dus ook een verschil in tijd.

de eetgasten waren de hele dag uitgenodigd en de rest mocht het zelf weten.

wij waren enigzins verbaasd dat van de 218 gasten er 175 naar de plechtigheid kwamen, maar dat kon ook komen omdat wij zijn getrouwd in het olympisch stadion in amsterdam.

s'avonds waren ze er weer alle 175. dus ja deze mensen hadden het voor ons over en veel hadden geregeld dat ze naar huis gingen of gezamelijk ergens wat gingen eten.
Ik vind het ook aso en inderdaad typisch Nederlands. In landen als Italie en Spanje kunnen ze er niet bij dat mensen worden 'weggestuurd' als de familie gaat eten!
't Is al met al een heel gedoe
Kan het ook zijn dat het in andere landen goedkoper is om uit eten te gaan? Ik weet bijvoorbeeld dat het in Duitsland veel goedkoper is en ook gebruikelijker om samen met je 200 gasten te dineren.

Een andere vriendin van mij uit Denemarken was hier zeer verbaasd over. Daar nodigen ze echt maar 30 mensen ofzo uit omdat het heel duur is.

En Belgische vrienden zijn wel eens van een Nederlandse bruiloft vertrokken met enorme honger. Ze hadden niet gegeten vantevoren omdat ze verwacht hadden dat er een diner zou zijn zoals dat in hun omgeving gebruikelijk is. Toen zij zelf gingen trouwen kon je heerlijke verse Belgische frieten halen buiten de trouwzaal. Hartstikke lekker!

Elk land heeft natuurlijk ook zijn eigen gebruiken. Ik weet wel dat het in Nederland echt niet gebruikelijk is om met 100 gasten te gaan dineren.

Vond het laatst wel kaal toen we op een bruiloft kwamen waar we niet eens een kopje koffie kregen maar meteen een borrel. Maar goed, het bruidspaar zal het wel zo gewild hebben en verder was het hartstikke leuk.
Als de NL zuinigheid ter sprake komt beginnen heel veel mensen over het ene koekje waarna de trommel weer dichtgaat. Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt. Maar dat je gasten wegstuurt en geen eten geeft, dat vind ik echt typisch Nederlands en ik kan er ook met mijn pet niet bij. Ik ben trouwens zelf een oerhollandse kaaskop hoor, maar wat dit soort dingen betreft neig ik toch meer naar Italiaanse gebruiken. Gezien de populariteit van die Bertollireclame van destijds, dacht ik dat het beeld van "met z'n allen gezellig eten rond grote tafels" heel veel mensen aansprak, maar de hollander eet kennelijk liever met weinig mensen biefstuk, dan met veel mensen pasta .

Volgende keer dat iemand begint over die koekjes, zal ik eens zeggen dat ze dan eens op een bruiloft moeten komen .
Op deze manier heb ik nog niet eerder een bruiloft meegemaakt.

Ik ben gewend dat de mensen wie je echt naast staan de bij de huwelijksvoltrekking zijn,en dus de hele dag onder de pannen zijn. In het zaaltje koffie met gebak enz en dan het diner en vervolgens het feest waar de rest van de genodigen komen. Of inderdaad dat we alleen uitgenodigd waren voor het feest...Maar dit is de manier hoe ik het ken.

Heb nog nooit meegemaakt de je jezelf de halve dag moet gaan vermaken.Maar mss is het in andere delen van het land wel "normaal",niet dat het abnormaal is maar ik ken het helemaal niet.Maar mocht ik ooit zo een uitnodiging krijgen zou ik alleen naar 1 van de 2 gaan(waarschijnlijk het feest)want ga mezelf niet een halve dag vermaken...ligt er trouwens ook weer aan wie het zouden zijn dan.
Lieve help, ik durf bijna niet meer te gaan trouwen... Ik vind het altijd juist wel leuk om met een groepje 'niet meest close vrienden van het bruidspaar' de paar uurtjes tussen ceremonie en feest te overbruggen en als ik daar geen zin in heb, ga ik inderdaad alleen naar het feest. Of de receptie aanssluitend aan de ceremonie, da's nog makkelijker.

Maar, zou het niet kunnen dat er gewoon niet later op de dag tijd was? Als er bepaalde redenen zijn om in een bepaalde maand of bepaalde dag te trouwen, en het kan alleen maar om 11 uur 's ochtends... Kun je nog zo hard bezuinigen op een heleboel dingen, maar het eten en drinken van je gasten is eigenlijk wel het duurste van je bruiloft (heb ik inmiddels het idee).
quote:toujourssourire schreef op 20 november 2009 @ 15:48:

Ik vind het zo typisch nederlands, zo krenterig staan om je gasten niet voor het eten uit te nodigen.

Je mag bij de voltrekking zijn en ook bij het feest, maar bij het eten niet (want dat wordt te duur).

Doe het goed of doe het niet zou ik zeggen.

Je trouwt maar een keer

Zelf zijn wij om 4 uur smiddags getrouwd en hebben onze gasten (30 pers) voor alle activiteiten uitgenodigd.

Trouwen, aansluitend borrel, daarna avondvullend diner.

Geen geklaag over hoe de tijd overbrugd moet worden, maar gewoon gezellig samen alles beleefd.

Foto's hebben we aan het begin van de middag al gemaakt, dus daar hoefde verder niemand op te wachten.Onze gasten voor de dag (20) waren overal voor uitgenodigd, maar op het feest gadden we 150 mensen. Het is echt niet bij mij opgekomen om die allemaal voor de hele dag uit te nodigen. Dus wij hebben het "niet goed" gedaan in jouw ogen???????
Wees blij!
quote:hekate schreef op 21 november 2009 @ 23:05:

[...]

Onze gasten voor de dag (20) waren overal voor uitgenodigd, maar op het feest gadden we 150 mensen. Het is echt niet bij mij opgekomen om die allemaal voor de hele dag uit te nodigen. Dus wij hebben het "niet goed" gedaan in jouw ogen???????

Hekate, bij zou het niet opgekomen zijn om mensen maar voor een deel uit te nodigen.

Wij hebben géén avondfeest met band gehad. Maar wél iedereen de hele dag erbij mét eten en drinken. En na het eten zijn veel mensen vertrokken omdat ze zélf weg wilden en zijn we met een klein groepje doorgezakt. Het is een kwestie van prioriteiten. Ik heb al eerder geschreven wat het gekost heeft.

Voor mij weegt een gezellige dag met mijn geliefden en goede vrienden, en de hele dag eten en drinken en kletsen samen, zwaarder dan een hip feest met DJ of band. Naar de disco kunnen we altijd, maar mijn trouwdag beschouwde ik als een dag van saamhorigheid en familiegevoel en verbondenheid.

Ik vind trouwerijen met zo´n avondfeest met band of DJ ook weinig aan. Als dat het enige is waarvoor ik ben uitgenodigd kom ik net zo lief niet.

Dus tsja, het klinkt vrij lullig om te zeggen dat jullie het niet goed zouden hebben gedaan, ieder zijn prioriteiten nietwaar. Maar in mijn ogen is het een heel ongastvrij concept.
Een huwelijksvoltrekking is openbaar, maar als het bruidspaar de tijd en plaats niet op het kaartje vermeld ben je niet uitgenodigd om hier bij te zijn, is de etiquette.

Ik vond het heel vervelend dat er meerdere mensen in de zaal zat. Niet omdat ik ze niet aardig vond, maar omdat ze daarna als een dief in de nacht verdwenen en ik dit vervelend vond omdat ze niks te eten kregen! Deze mensen zagen we nooit, stuurden ook geen kaartjes, belden niet, dus we wisten niet dat ze het dan weer wel heel leuk vonden om langs te komen bij de huwelijksvoltrekking, Hadden ze gebeld, dan had ik ze uitgenodigd om de hele dag mee te maken: had me echt niks uitgemaakt.

Over TO's probleem: bepaal wat je wil. Het is je vriend's vriend. Ik zou het als een mogelijkheid zien om even te gaan shoppen en lekker ergens wat te eten. Hotelletje erbij; heb je gelijk een paar dagen weg met een leuk feest (hopelijk) er ook nog bij.
Ik reken trouwens op een man of 50 maximaal voor het feest.... dan zouden we ongeveer 15 daggasten hebben... echt geen idee nog hoe we dat gaan inkleden.
quote:Igoneh schreef op 20 november 2009 @ 14:38:

[...]

Zo gaan die vrienden het ook doen, ze gingen misschien zelfs bowlen, tijd zat die dag. Dus maken ze van de nood een deugd!Klinkt heel leuk! Net zoals wat Lika zegt: lekker even uit eten met vrienden die je niet zo vaak ziet. Gewoon wat leuks van maken die dag. Er bij zijn op de dag is zo leuk!
Ook ik heb me "schuldig gemaakt" aan het niet uitnodigen van alle gasten bij het diner. Maar wel zeer bewust zo voor gekozen. Het diner (met alleen ouders en getuigen) was het enige onderdeel van de hele dag waarop het een beetje intiem kan zijn, en waar ruimte is voor een persoonlijk woord van de vaders bijvoorbeeld. (gelet op bepaalde persoonlijke omstandigheden was dat voor ons allebei heel belangrijk) In een andere setting zou dat een beetje verloren gaan. Bovendien was het diner eigeniljk het enige rustpunt op de hele dag. Even rustig zitten en bijkomen, en opladen voor het feest. Het was een goed breekpunt op de hele dag.

Overigens, de mensen die we hadden uitgenodigd voor ceremonie en feest (niet het diner) hebben zich ofwel prima vermaakt met shoppen en eten in de binnenstad, of hebben de ceremonie overgeslagen en zijn alleen naar het feest gekomen. Met dat laatste hadden wij geen moeite.

Ik ben het wel met sommige posters eens dat het een typisch nederlands verschijnsel is. Maar ja, als oerhollands bruidspaar zie ik niet in waarom je het dan anders zou moeten doen .
Niet alles gelezen dus weet niet of de link al voorbij is gekomen.

Maar als je vraag is "Wat zegt de etiquette?"

Etiquette volgens Beatrijs Smulders

Als ik zou trouwen zou ik ook zorgen voor eten bij feest. Zou zelf niet blij zijn als gast om me een paar uur te moeten vermaken.
Ik vind het inderdaad afschuwelijk, dat hele dag en avond gasten idee. Wat een armoede dat onderscheid maken tussen mensen. Trouw dan inderdaad met een klein groepje gasten, waarom moeten er dan opeens savonds een stuk meer mensen zijn? om te laten zien dat je veel vrienden, familie, danwel kennisen hebt? Een buffet, of een soepje met wat broodjes hoeft echt niet veel te kosten, en ik vind dat wel netjes. Toen ik wat jonger was heb ik met mijn ouders en zusje/broertje 2 uur in de auto gezeten voor een nicht's bruiloft, eerst kerk, toen receptie, en toen werd ons verteld dat we moeten vertrekken, want het "selecte groepje" ging eten. We waren weer welkom 3 uur later. Daar werd dus inderdaad door ons, en meerdere familie wel schande over gesproken - het heeft in ieder geval een grote indruk gemaakt.

Ik vind het niet sjiek, en inderdaad asociaal. (en heel nederlands, wat als ik dat in het buitenland waar ik woon deze 'gewoonte' vertel, valt hun mond open.) oh, en dat gezeur over dat zijn "hun" wensen, "hun" dag vind ik ook zo vreemd, een eer? pfff! gasten uitnodigen betekent gastvrij zijn. ik zou het een hele eer vinden dat mensen ver reizen/vrij nemen etc omdat ze het belangrijk vinden om mijn bruiloft te vieren.
Tsja, het ligt er ook maar net aan hoe je aan je huwelijk vorm wenst te geven of je dan nog budget hebt om iedereen uit te nodigen. Heeft niet altijd met sociaal-of-niet te maken. Zoals die Vlaamse frieten: leuk, maar ik hoef dat op mijn eigen huwelijk niet als diner.

Ik had eerlijk gezegd ook altijd dat romantische "Bertolli-idee" met alleen iedereen die me na stond erbij, en verder geen kennissen. En dan iedereen bij het eten, de ceremonie, het feest.

Maar nu het zover is, wil mijn aanstaande wél graag collega's uitnodigen. Ga ik hem niet verbieden, alleen ik hoef ze niet aan het diner. Om het simpele feit dat wij echte genieters zijn en om die reden dus eerst met een flinke borrel gaan feesten en later op de avond alles afsluiten met een 7 gangen-diner incl. wijnarrangement.

Wij zijn overigens nóg asocialer, want daarbij zijn ook geen kinderen welkom. We regelen wel een oppas, dat dan weer wel. Met pizza en dvd.
Computer says nooooo
Overigens is het feest na de ceremonie dan wel voorzien van voldoende drank en tapashappen. Dus mensen zitten zeker niet op een droogje ..

Maar om nu te stellen dat je je huwelijksdag anders zou moeten inkleden om iedereen maar uit te kunnen nodigen en uitgebreid te kunnen fêteren vind ik ook onnodig. Het blijft wel jouw dag. En jouw 5 - of 25000 euro die je uit moet mag geven.
Computer says nooooo
Ben het helemaal eens met summer73. Een buffet met soep en broodjes vind ik dus echt geen optie voor een bruiloft Kirsty. Al was het alleen maar vanwege gasten die uit het buitenland komen (in ons geval dan), die wil je toch iets beter verzorgen dan met soep en een broodje. Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je gewend bent, en zeker ook aan je budget, maar ik denk dat wij vierkant uitgelachen zouden zijn als we daar mee aan kwamen.

Ik ben nog steeds blij dat we gekozen hebben voor een sjiek en uitgebreid diner met de familie en daarna een knallend feest met genoeg hapjes voor iedereen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven