Code geel KNMI: een heuse onweersbui op komst!

07-04-2014 14:31 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vrouwen en kinderen naar binnen, dieren op stal, platen hout voor de ramen, voedselvoorraad aanvullen: er is een heuse onweersbui op komst!
Oud nieuws
Ik zie niks op buienradar? Waar dan en hoe laat?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dat kun je zien op knmi
Waarschijnlijk gebeurt er dus he-le-maal niks, het KNMI kennende.....
Mooi, goed voor de plantjes...
Poep, wie heeft jou gescheten?
Oh nou spannend .
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gezellig!
Er wordt tegenwoordig zo spastisch over gedaan. Vroeger onweerde het gewoon, of stormde het een keer, daar maakte geen mens zich druk om en indien nodig, hield je er rekening mee door niet op de fiets weg te gaan ofzo. Maar dat was het dan wel. Moeder haalde de was op tijd binnen, vader deed de openstaande ramen dicht en dat was dat. Beetje overdreven, al die weeralarmen, alsof de wereld op het punt staat te vergaan...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
En 9 van de 10 keer is het paniek om niks.

Code geel...........
Ach ja, het komt rond spitsuur het land is en omdat het zo lang niet heeft geregend is het wegdek extra glad (olie en benzine op de weg die er al lang op ligt). De waarschuwing snap ik dan wel een beetje. Het vervelende is is dat als je niets zegt en er is veel ongemak of schade dan is het niet goed, valt het allemaal mee is het ook niet goed.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Het is geen alarm, het is een waarschuwing.
En dit gaat niet eens over een kwart van Nederland, ik kan rustig in de tuin blijven werken dus!
quote:moni1973 schreef op 07 april 2014 @ 14:31:

Vrouwen en kinderen naar binnen, dieren op stal, platen hout voor de ramen, voedselvoorraad aanvullen: er is een heuse onweersbui op komst!Als je dan wat verder gelezen hebt staat er ook zware windstoten. En die zijn wel degelijk link. Vooral op snelwegen met vrachtwagens etc.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Nou hier gaat het flink te keer.. stroom is al uitgevallen, treinen rijden niet meer.. Pff een groot drama!!

Nee, maar even zonder dollen.. Geen wolkje aan de lucht :p
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
wacht maar, morgen begint de herfst
Zandzakken voor de deur en de sneeuwschuiver staat klaar.

Het gaat wel 80 km per uur waaien ook nog!
Ik deel in zekere zin je sarcasme. Volgens mij zijn deze weerswaarschuwingen- en alarmen voortgekomen uit een hele heftige Hemelvaartsdag, tig jaar geleden. Toen zijn er een aantal doden gevallen onder watersporters op open water door het heftige en redelijk onverwachte noodweer. (Ook nog ver voor buienradar enzo ). Dat is toen het KNMI op heel veel kritiek komen te staan.

Ook kan ik mij nog dat Pukkelpop in België herinneren, waar toen ook een aantal doden vielen. Onweersbuien kunnen superonvoorspelbaar zijn!

Het is altijd nog wel zo, better to be safe than to be sorry! Vanuit die optiek zal de code geel wel worden afgegeven...
Wat is dat toch, dat mensen zoveel behoefte hebben om dat kleuren-waarschuwing-systeem van het KNMI alsmaar niet serieus te nemen?

Is dat stoer? Is dat kijk-mij-eens-nuchtere-Hollander-zijn?

Dat hele systeem is ontwikkeld omdat er bij bepaalde weersomstandigheden (veel) meer kans is op ongelukken bijvoorbeeld. Dat vroeger alles beter was, is gewoon onzin, vroeger gebeurden er gewoon meer ongelukken bij slecht weer. Nu zijn de mensen gewaarschuwd en sommigen zijn dan zo verstandig om die waarschuwingen serieus te nemen, zodat de veiligheid verbeterd is.

Helaas bestaat Nederland nog steeds voor zo'n driekwart uit meteorologen die het allemaal beter weten dan het KNMI.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik zie de bui al hangen, op de Noordzee (buienradar). Het ziet ernaar uit dat die daar ook blijft.
verba volant, scripta manent.
Gisteren vertelde de weerman bij het NOS journaal dat ze nog niet goed konden inschatten hoe zwaar de buien zouden worden en waar de zwaardere buien zouden vallen. Dus ja er zouden mogelijk wat zware buien kunnen vallen met flinke windstoten en hagel. En ja dat kan enig ongemak veroorzaken. Kennelijk voldoet de verwachting aan de eisen om code geel (allerlaagste waarschuwingscategorie) af te geven.

Het kan ook glad worden op de weg daar het een lange tijd niet geregend heeft.

Overigens zit ik wel op regen te wachten. Maar dan geen stortbuien, dat spoelt alleen maar weg. Gewoon een aantal uren regen is veel beter.
quote:Solomio schreef op 07 april 2014 @ 15:43:

Wat is dat toch, dat mensen zoveel behoefte hebben om dat kleuren-waarschuwing-systeem van het KNMI alsmaar niet serieus te nemen?

Is dat stoer? Is dat kijk-mij-eens-nuchtere-Hollander-zijn?

Dat hele systeem is ontwikkeld omdat er bij bepaalde weersomstandigheden (veel) meer kans is op ongelukken bijvoorbeeld. Dat vroeger alles beter was, is gewoon onzin, vroeger gebeurden er gewoon meer ongelukken bij slecht weer. Nu zijn de mensen gewaarschuwd en sommigen zijn dan zo verstandig om die waarschuwingen serieus te nemen, zodat de veiligheid verbeterd is.

Helaas bestaat Nederland nog steeds voor zo'n driekwart uit meteorologen die het allemaal beter weten dan het KNMI.Omdat het zo onderhand wel duidelijk is dat het écht nooit klopt.
quote:MarianneDavids schreef op 07 april 2014 @ 15:45:

Ik zie de bui al hangen, op de Noordzee (buienradar). Het ziet ernaar uit dat die daar ook blijft.De verwachting gisteravond was dat de buien zich boven land gaan ontwikkelen. Die staan dus los van het front dat nu boven de Noordzee hangt. Dat is een koufront.
Ik snap niet waarom iedereen zo hysterisch is, het is een waarschuwing. Ze zeggen niet meer dan: pas op, er komt waarschijnlijk onweer en er kunnen flinke windstoten tussen zitten.

Wat is het probleem?
Ivm mijn hobby zit ik dagelijks op de site van het knmi en het klopt vrijwel altijd. Daarbij is het het weer, dat is heel moeilijk te voorspellen, dus het is niet gek dat het soms niet klopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven