Die goeie ouwe tijden

11-01-2011 11:41 95 berichten
Een paar dagen geleden hebben we mefszoon dat hij voor zijn verjaardag een fiets krijgt. Verontwaardig zegt ie: maar dat is geen cadeau, dat heb ik nooodig. Als een ouwe oma begon ik hem te vertellen dat toen ik klein was een fiets en een bal de top cadeau's waren. Goeie ouwe tijden, toen hagedissen wedstrijden onze hobby was en een we een krekel als huisdier hadden. Oke, er is ook een cultuurverschil, want ik kom uit Spanje. Maar toch...

Nu hebben kinderen en volwassenen zo veel spullen, en ze kunnen niet zonder: mobiel, playstation, computer, lellykellys... En ik merk dat er veel meer is veranderd dan alleen een pc in plaats van een typemachine of een telefoon met of zonder snoer. De groentewinkel van vroeger is vrijwel verdwenen en de supermarkten hebben een lopende banden, en de treinen kunnen niet meer met sneeuw doorrijden. Ach, ik mis die ouwe tijden, jullie ook?

Wat missen jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het niet. Dochter kan nog niet praten en heeft niks te willen. Misschien kom ik hier over een paar jaar op terug.

Wij hadden hier in Nederland een overigens een wandelende tak als huisdier ipv een krekel.

Ik zie alleen maar voordelen van de technologische vooruitgang. En ook hier was het bij ons op de dijk met sneeuw the place to be voor kinderen van de stad. Ze werden wel eens waar met de auto door de ouders afgezet, maar dat mocht de sneeuwpret niet drukken. (hier in de schuur staat de houten slee uit 1975, mijn vader was nogal actief met de watervaste stift, al klaar voor dochter, als ze straks oud genoeg is).
quote:MEFS schreef op 11 januari 2011 @ 11:58:

Ja duffie, precies. Ik heb besloten in mijn volgende vakantie de meeste speelgoed de deur uit te doen, a. hoef ik niet meer zo veel troep opruimen en b. ze spelen er toch niet mee. Ik heb ze soms aangezet om te knutselen, zoals vroeger of iets anders te doen. Dan hoor ik: saaaaai. Toen mefszoon 4 was wilde hij winkeltje spelen. Met een tafel en mimiek heb ik met hem proberen te spelen. Hij keek me aan alsof ik gek was geworden en zei: wat doe je? Je hebt geen spullen om te verkopen. Zo kunnen we niet spelen.

De meiden hier krijgen allebei een nieuwe kamer ivm de komst van onze baby, en ik heb echt zakken met spul weggegooid of aan vrienden gegeven die het meenemen naar een armer land.

Het is zelfs zo erg dat ze niet weten wat ze moeten vragen voor sint of kerst of verjaardagen. Ze hebben dit jaar voor kerst dus ook niks gehad ( want krijgen al genoeg voor hun nieuwe kamer ) en van mijn ouders geld om iets voor nieuwe kamer zelf te kopen.

Nou moet ik eerlijk zijn dat mijn man en zijn ex een uitgebreide omgangsregeling hebben dus de kinderen hier niet alle dagen zijn, dus ook niet alle tijd hebben om met hun spullen te spelen. Maar dan nog op de dagen dat ze hier zijn komen ze met een "ik verveel me" we hebben niks om te doehoen.... En echt waar, apart van elkaar spelen is dus helemaal uit den boze, dan kijken ze je aan of ze water zien branden
Nou vervelen is van alle tijden hoor. Ik ben 30, maar heb vroeger ook vaak rondgehangen: maaahaaaam, ik verveel me zoooooooooo

En dan gaf mijn moeder allerlei tips wat we konden doen, maar dáár hadden we natuurlijk geen zin in.

Wat ik wel ontzettend leuk vond om te doen: van oude dozen een groot poppenhuis bouwen voor onze barbies. Helemaal behangen met grote vellen papier, van lapjes stof dekentjes knippen, van kleine doosjes een bed maken etc.

Met mijn kinderen van 4 en bijna 2 heb ik overigens nog kado-ideeën zat hoor. Oudste is weg van Cars, alles daarvan vindt hij geweldig. Ook bijv. een bord met beker van Cars is voor hem een superkado. Jongste gaat al hard dezelfde kant op, dus we kunnen alles dubbel inslaan, haha. Verder spelen ze hier nog niet met computers, wel veel met duplo (vooral trein), houten treinbaan, en enorme hoeveelheden dinky toys. Elk nieuw autootje is weer een groot bezit en ze weten precies welke ze hebben (minstens 100 verschillende, dankzij sponsor-opa).

Grote cadeaus krijgen ze hier uitsluitend voor verjaardagen en kerst. Niet zomaar een nieuwe fiets dus, ook al is het misschien best nodig voor de oudste langzamerhand. En vaak komt het dan ook nog van marktplaats, ik vind het zo'n onzin om voor een kinderfietsje 200 euro te betalen, terwijl ze er mee vallen, hem niet netjes op de standaard parkeren etc. Mijn man kreeg onlangs twee krakkemikkige loopfietsen van een kennis, die is hij aan het opknappen en de jongste krijgt er straks eentje voor zijn verjaardag als hij 2 wordt.

Dus het is ook maar zo erg als je het zelf maakt hoor.
..
quote:Moondancer schreef op 11 januari 2011 @ 11:45:

Nou, ik ben zelf pas 23 jaar, maar wat ik zo jammer vind is dat je tegenwoordig zo weinig kinderen op straat ziet spelen. Ze zitten veel meer binnen. Inderdaad achter de computer/tv/playstation/Wii etc. Terwijl wij vroeger hele dagen buiten waren. Oorlogje spelen, racen met de fiets, de buurt verkennen, balspelletjes doen etc. Dat vind ik eigenlijk veel leuker én gezonder voor die kids. Ben ik nu op mijn 23e al ouderwets?

Gek is dat, ik lees dit wel vaker. ( Er is ook zo'n onzin mail van : Niet lezen als je na 1980 geboren bent oid. ) Maar het komt me echt niet bekend voor. Mijn kinderen , en alle buurtkinderen, spelen buiten. En veel ook. In de zomer zeker van 's ochtends vroeg tot in de avond. In de winter wat minder, maar over het algemeen spelen heel veel kinderen gewoon nog buiten. Ik heb altijd het idee dat het wat wordt overdreven door een soort van vals sentiment.

Natuurlijk wordt er gecomputert. En met de ds gespeeld. Maar vroeger keken wij toch ook video ? En hele moderne vriendinnen hadden zelfs al een nintendo vroeger. ( ik ben 32 ) en daar mochten we dan ook wel eens op |

En gifgroene limonade krijgen ze ook nog hier .
Bij mij speelt ook iedereen buiten..
Lekkah juist die Limo
quote:plukjepulk schreef op 11 januari 2011 @ 12:12:

[...]

Uhm...niet lullig bedoeld hoor maar die waanzin heb je toch zelf gecreeërd?

Mijn kinderen hebben niets van dat alles in huis, ze worden dus 'gedwongen' zichzelf te vermaken, en wonderwel gaat dat prima. ik heb dus ook nog geen behoefte om iets in die richting aan te schaffen.

(ze hebben trouwens wel wat lego, dat valt voor mij meer in het fantasie speelgoed, maar daarvan dus ook geen gekke überdure pakketten)

Klinkt misschien tuttig, maar ik vind het gewoon heel belangrijk om mijn kinderen te leren om niet altijd ergens mee bezig te willlen zijn en rustpunten te creeëren, de huidige wereld en de informatievoorzieningen zijn al snel en druk genoeg. Ik voel mij verantwoordelijk om ze met die druk en het (in mijn ogen)overbodige consumeren om te leren gaan.

Tuurlijk, ik heb zelf al die spelcomputers etc in huis gehaald, daarvoor ben ik zelf verantwoordelijk.

Maar de rest van je post heeft daar toch niets mee te maken. De aanwezigheid van spelcomputers wil nog niet zegen dat mijn kinderen er altijd mee bezig zijn, geen rustpunten hebben, een overmatige hoeveelheid druk hebben en zichzelf niet kunnen vermaken, ook aan creativiteit is geen gebrek.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Oeh... dit staat ons nog te wachten.. We hebben onze dochter met Kerst een doos tissues gegeven, bij gebrek aan inspiratie voor een 'echt cadeau'. Ze was er ontzettend blij mee en speelt er nog steeds mee (tissues er in en er uit halen, in bakfiets vervoeren etc.). Maar ja, ze is ook pas 1 .

Je kunt je wel voornemen om niet mee te doen aan de consumentenmentaliteit, maar dat lijkt me niet meevallen, gezien de groepsdruk op school etc. waar kinderen aan bloot staan.
Hahaha!
Ik dacht er net nog aan. Dochter van net 7 is nu voor het eerst alleen naar school gelopen, samen met een iets ouder vriendinnetje. Het is een stukje van 3 minuten en ze hoeven geen grote weg over te steken. Maar toch..

En toen bedacht ik me dat ik vroeger wel zelf naar school ging, en wel een drukke weg over moest steken. Ik kwam om 12.00 uit school en at zelf een broodje enz. En nu heb ik er een niet prettig gevoel bij dat ze alleen naar school gaat. Ach, misschien is dit meer een kwestie van loslaten.

Maar al met al mis ik de goeie ouwe tijd wel eens. Lekker lang buiten spelen, naar binnen als de lantaarns aan gaan. De buurt verkennen en pijltjes door de openstaande ramen schieten. De hele dag door buiten, stoepranden enz. Heerlijk.

Kinderen gaan hier ook veel naar buiten en met de sneeuw waren ze niet naar binnen te krijgen. Maar ik heb het idee dat het nu minder ´makkelijk´ gaat. Je hoort van die vreemde dingen in het nieuws, en er spelen veel minder kinderen buiten.

Jammer..
Dat was vroegah ook.
quote:Guinevieve schreef op 11 januari 2011 @ 13:09:

[...]

Tuurlijk, ik heb zelf al die spelcomputers etc in huis gehaald, daarvoor ben ik zelf verantwoordelijk.

Maar de rest van je post heeft daar toch niets mee te maken. De aanwezigheid van spelcomputers wil nog niet zegen dat mijn kinderen er altijd mee bezig zijn, geen rustpunten hebben, een overmatige hoeveelheid druk hebben en zichzelf niet kunnen vermaken, ook aan creativiteit is geen gebrek.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Tja, misschien was het een ongefundeerde aanname, maar ik zie het zo vaak om mij heen wel gebeuren dat kids zelf tijdens dineetjes of als je op visite komt alleen maar als een stelletje zombie's met hun arsenaal aan spelcomputers in de weer, compleet afgelsoten van de buitenwereld.

super als het bij jullie niet zo gaat.

Ik blijf het wel een overdreven hoeveelheid vinden...
quote:just-juul schreef op 11 januari 2011 @ 12:45:

[...]

Gek is dat, ik lees dit wel vaker. ( Er is ook zo'n onzin mail van : Niet lezen als je na 1980 geboren bent oid. ) Maar het komt me echt niet bekend voor. Mijn kinderen , en alle buurtkinderen, spelen buiten. En veel ook. In de zomer zeker van 's ochtends vroeg tot in de avond. In de winter wat minder, maar over het algemeen spelen heel veel kinderen gewoon nog buiten. Ik heb altijd het idee dat het wat wordt overdreven door een soort van vals sentiment.

Natuurlijk wordt er gecomputert. En met de ds gespeeld. Maar vroeger keken wij toch ook video ? En hele moderne vriendinnen hadden zelfs al een nintendo vroeger. ( ik ben 32 ) en daar mochten we dan ook wel eens op |

En gifgroene limonade krijgen ze ook nog hier .

Eens.

Vroeger was niet alles beter. Ik ben ook blij met de ontwikkelingen. En bedenk je ook maar eens dat toen je jong was (dus in de tijd leefde dat volgens jou alles beter was) jouw ouders ook riepen dat vroeger alles beter was. Mwah, daar dacht je toen en nu vast niet zo over.
quote:plukjepulk schreef op 11 januari 2011 @ 13:30:

[...]

Tja, misschien was het een ongefundeerde aanname, maar ik zie het zo vaak om mij heen wel gebeuren dat kids zelf tijdens dineetjes of als je op visite komt alleen maar als een stelletje zombie's met hun arsenaal aan spelcomputers in de weer, compleet afgelsoten van de buitenwereld.

super als het bij jullie niet zo gaat.

Ik blijf het wel een overdreven hoeveelheid vinden...

Als er visite is of een diner of wat dan ook dan staat alles hier uit, ook de TV. Boven zijn geen computers (en TV's) want als ze gamen wil ik in de gaten houden hoe lang ze spelen en wat ze spelen. Op het moment dat ze wel gamen zijn ze behoorlijk afgesloten van de wereld heb ik gemerkt. Dat komt door het medium. Geluid, beeld en interactie vragen alle aandacht van alle zintuigen, daardoor is aandacht voor de omgeving op zo'n moment zo goed als weg. Des te belangrijker is het om het goed in de gaten te houden. Te veel gamen komt sociale en communicatieskills zeker niet ten goede. Maar qua creativiteit zie ik geen beperkingen, er is in die hoofden heel veel mogelijk, misschien wel mede door die games. Ze bouwen soms ook hun eigen levels, er is dan geen enkele beperking in mogelijkheden, dat kan heel verrassend zijn. Helemaal geen computers in huis zou ik iig niet willen. Als ik bedenk hoe hun toekomstige wereld er ongeveer uit ziet voel ik me eigenlijk verplicht om computers aan te bieden. Het is -hoe naar misschien ook- de toekomst.

Toen ik klein was was er geen kindertelevisie in de middagen, ik kan het me iig niet herinneren, en mijn eerste PC kwam pas in huis toen ik 12 was. Iedereen speelde altijd buiten.

Het was een mooie tijd en ik mis het.

Maar toch denk ik, dat als mijn kinderen straks terugkijken, ze ook zullen zeggen: het was een mooie tijd.

En zoals ik nu op nostalgische wijze terugkijk op touwtje springen en buskruiten zullen zij misschien terugkijken op de Wii en de PS3.
Nee!
quote:VlaardingsRoem schreef op 11 januari 2011 @ 11:56:

Mijn dochter constateerde dat Sinterklaas dit jaar minder cadeaus had dan vorig jaar. In mijn verbeelding waren wij vroeger dankbaarder, maar dat kan ook zelfbegoocheling zijn.Het idee dat "kinderen van nu" ondankbaarder zijn heb ik ook wel. Als ik zie hoe het met Sinterklaas gaat met mijn nichtje en neefje van 9 en 10: die zijn alleen maar zo snel mogelijk aan het uitpakken en kijken amper naar wat ze hebben gekregen. Het stond op het verlanglijstje, dus het is "gewoon" dat ze dat dan krijgen. Ik erger me eraan, omdat ik vind dat ze wel mogen laten zien dat ze blij zijn met wat ze hebben gekregen. Gelukkig heb ik zelf geen kinderen.
.
Meis is pas 16 maanden, voor Sinterklaas kreeg ze een doos kleurpotloden (speciaal voor kleintjes) van ons en we zitten samen hele middagen te kleuren/krassen. Voor Kerst was er Play Doh onder de boom en een doos blokken, stikblij dat kind.

En natuurlijk gaat ze als ze wat groter is ook om dingen vragen, en natuurlijk krijgt ze van opa&oma1 een kinderlaptop en van opa&oma2 een nieuwe fiets. Maar omdat zij graag veel geld uitgeven, hoeven wij dat nog niet te doen.

We hebben overigens wel een Wii in huis, voor manlief.
Ik ben ook 23, maar ik merk het ook wel. Hoef enkel door de straat te rijden waar ik opgegroeid ben. Toen ik klein was speelde ik daar met mijn broers en vriendjes uit de straat, nu is er nooit iemand... Zó zonde.

Met de sneeuw ook niet veel kids gezien eigenlijk, en woon in het 'centrum' van het dorp. Enkel met Oudjaarsdag zag ik verbazingwekkend veel kinderen, maar goed, vuurwerk aansteken mag je alleen buiten. Dus bij mij toch de vraag waar ze de rest van het jaar verblijven. Wii?
en behalve het buiten spelen, wie mist de mode van vroeger?

pacman

muziek

de prehistorische computer

onze eerste computer en onze eerste kleuren tv

onze eerte laptop
De tijd dat iedereen alleen een huistelefoon had. Nu verwacht iedereen dat je 24/7 bereikbaar bent..en als je eens een keertje niet terugbelt of SMSt krijg ik bijna een verwijt aan mijn broek. Daarintegen is het natuurlijk wel makkelijk in noodsituaties. Maar toch mis ik dat..

Ook als er een film uitkwam ( Bv. ET) dan stond je perplex over hoe ze zoiets in mekaar konden zetten. Nu word je doodgegooid met special effects, en bijzonder vind Ik het allang niet meer..zoveel in een dozijn gevoel.
Als het even kan zitten ze bij mij achter de pc of de wii, die heeft toch echt zwaar de voorkeur.

Ware het niet dat ze een moeder hebben, die perk en paal stelt.

Dus als ik aan het koken ga, de laatste 10 minuten mogen jullie op de wii/pc. en voor de rest naar buiten of boven met de lego.

Hangen of zeuren dat ze zich vervelen doen ze hier net meer, verveel je je?

Nou ga dan maar je kamer opruimen of pak de stofzuiger maar, of haal dit maar even voor mama, vervelen komt hier dus niet voor.

Maar jongste zoon heeft dus enkel tweedehands fietsen gekregen, ik ben gekke henkie niet, dat ik een nieuwe ga kopen als er nog een goede tweedehands in de schuur staat waar broerlief is uitgegroeid.

Nu wil de jongste toch een nieuwe fiets, voor zijn verjaardag en de rest gaat hij erbij sparen.

Het kan dus wel gewoon.

Spellen voor de wii etc kopen wij niet, kopen ze zelf, van hun zakgeld, rapportengeld, etc, en dan gaan we op MP kijken of op een vergelijkingssite waar we de goedkoopste kunnen halen.

Ze zijn 7 en 10, wel anders als vroeger, dat wel en ook verwend, maar ondankbaar, nee dat denk ik niet.
En wanneer is de laatste keer dat iemand een postzegel heeft gelikt?
Plaatjes draaien was ook een activiteit op zich. Singeltjes luisteren met vriendinnen (Madonna en MJ) en dan dansjes erbij verzinnen.

Ik vond net dit plaatje:

Dit had bij ons thuis kunnen zijn, die stoelen en dat behang, dat had toen iedereen.
ja, het geluid van vyniel platen... wat een heimwee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven