Docent van vroeger: hoe aanspreken?

11-11-2010 22:25 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Op Facebook ben ik al een hele poos 'vrienden' met een docent van de middelbare school. Als ik het me goed herinner, hebben we nooit berichten uitgewisseld. Nu zou ik hem graag een berichtje willen sturen om te vertellen hoe het met mijn studie gaat. Ik weet echter niet goed hoe ik moet beginnen, omdat ik me afvraag hoe ik hem zal aanspreken: met 'meneer' en 'u' of met zijn voornaam en 'je'. Zoals op de meeste middelbare scholen, noemden we de docenten bij de achternaam en zeiden we 'u'. (Enkele uitzonderingen daargelaten.)

Aan de ene kant vind ik het raar om in een berichtje via Facebook 'meneer' en 'u' te zeggen. Sowieso vind ik 'beste meneer Janssen' niet klinken en vind ik 'geachte heer Janssen' in deze context niet passend. Aan de andere kant voelt het een beetje ongemakkelijk om hem nu ineens met zijn voornaam aan te spreken.

Hoe denken jullie erover? Overigens is de docent in kwestie nog vrij jong, ik schat hem nu begin 40. (Voor zover leeftijd nog uitmaakt.)
Ik zou hem bij zijn voornaam aanspreken, en dan wel "u" zeggen, of het vermijden.
Waarom heb je in hemelsnaam een docent als "vriend" op facebook terwijl jullie elkaar dus verder nooit wat te vertellen hebben/haddden?

Je zou natuurlijk de naam gewoon kunnen vermijden en gewoon zeggen: Goedenavond, ik wilde je even laten weten hoe het me is vergaan na de middelbare school.
Hallo, hoe gaat het? Met mij gaat het zus en zo, na de middelbare school heb ik het volgende gedaan... Groetjes, pacta
Liever te formeel en dat hij eventueel voorstelt dat je hem mag tutoyeren, dan te joviaal.
Heeeeeeee ouwe pik,alles goed met je?

Nee grapje,gewoon met u en meneer,net zoals Yette zegt,je hoort dan vanzelf wel of hij wil dat ie getutoyeerd wordt.
Wie heeft wie dan toegevoegd op facebook?

Wat was de reden daarvoor?
Ik zou hem gewoon aanspreken zoals je gewend was op school.
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
O wij mochten leraren altijd gewoon aanspreken met 'je' en gewoon de voornaam. K vond dat wel prettig praten altijd!
Ik zou hem verwijderen .

Waarom zou je je oud leraar laten weten hoe het met je gaat of was je wellicht een speciale favoriet?
Zit er misschien meer achter dat je hem een berichtje wil sturen?
Ik zou dit schrijven: He meneer Jansen, hoe gaat het met u? (Klinkt op facebook wel een beetje raar, "meneer" ).

Dan gaat ie daar ongetwijfeld op in en zal iets zeggen in de trant van "Nu ben ik gewoon Piet hoor".
De combinatie voornaam en u vind ik wel vreemd. Hallo Frans, hoe gaat het met u?

Hoe lang ben je al weg van school? Als dat al lang is dan zou ik wel op jij overstappen. Als je net een jaartje of wat weg bent zou ik dat niet doen.
In het algemeen zou je iemand van begin 40 waarschijnlijk bij zijn voornaam aanspreken, dus waarom nu ook niet? De setting leraar/leerling is er niet meer. Jij bent volwassen, en hij is niet vreselijk veel ouder. Ik zou "u" en "jij" vermijden, maar "je" is prima denk ik. Ik had ook een leraar op mijn Hyves en daar zei ik gewoon "jij" tegen (terwijl dat destijds echt niet mocht), maar goed, ik heb hem inmiddels ontvriend want ik vond het toch een beetje gek, een leraar op mijn Hves.
quote:julia7 schreef op 11 november 2010 @ 22:38:

Wie heeft wie dan toegevoegd op facebook?

Wat was de reden daarvoor?quote:julia7 schreef op 11 november 2010 @ 22:44:

Zit er misschien meer achter dat je hem een berichtje wil sturen?

Nou zeg, wat is dat nou weer?

Hij heeft mij toegevoegd, waarschijnlijk 'automatisch' omdat mijn e-mailadres in zijn adressenboek staat.

De reden dat ik hem een berichtje wil sturen is dat hij mij destijds geholpen heeft een studiekeuze te maken. Verder was het gewoon een goede docent en heb ik veel aan zijn leermethodes gehad, die pas ik in mijn huidige studie nog toe.
quote:pyridine schreef op 11 november 2010 @ 22:48:

De combinatie voornaam en u vind ik wel vreemd. Hallo Frans, hoe gaat het met u?

Hoe lang ben je al weg van school? Als dat al lang is dan zou ik wel op jij overstappen. Als je net een jaartje of wat weg bent zou ik dat niet doen.

Ik ben daar nu drie jaar weg.

quote:Vl43inder schreef op 11 november 2010 @ 22:45:

Ik zou dit schrijven: He meneer Jansen, hoe gaat het met u? (Klinkt op facebook wel een beetje raar, "meneer" ).

Dan gaat ie daar ongetwijfeld op in en zal iets zeggen in de trant van "Nu ben ik gewoon Piet hoor".Ik denk dat ik dat maar ga doen, en dan gewoon afwachten of hij zegt dat ik hem 'Piet' mag noemen.
Denk je dat hij dat leuk vindt om te horen?
quote:pacta_sunt_servanda schreef op 11 november 2010 @ 22:52:

[...]

[...]

Nou zeg, wat is dat nou weer?

Nou had toch gekund. Je had de eerste niet geweest die een oogje op een docent heeft. Zeker als het leeftijdsverschil niet zo groot is.

Ik kon het niet echt uit je tekst halen dat het alleen om studie ging.
quote:iris1969 schreef op 11 november 2010 @ 22:55:

Denk je dat hij dat leuk vindt om te horen?

Ja, ik denk het wel.

quote:julia7 schreef op 11 november 2010 @ 22:55:

[...]

Nou had toch gekund. Je had de eerste niet geweest die een oogje op een docent heeft. Zeker als het leeftijdsverschil niet zo groot is.

Ik kon het niet echt uit je tekst halen dat het alleen om studie ging.Oke, op zich begrijp ik je wel, maar het lijkt toch een beetje 'omgekeerde wereld'. Omdat je niet uit m'n bericht kon opmaken dat het alleen om studie ging, ga je er maar vanuit dat het niet zo was. Zou het uitgangspunt juist niet het tegenovergestelde moeten zijn?
Gebruik de termen die je gebruikte toen je nog les van hem had.
Nou ik kan mezelf namelijk niet voorstellen dat ik een docent van vroeger een bericht via facebook, of wat dan ook, ga sturen om te melden hoe het met me gaat.
quote:julia7 schreef op 11 november 2010 @ 23:04:

Nou ik kan mezelf namelijk niet voorstellen dat ik een docent van vroeger een bericht via facebook, of wat dan ook, ga sturen om te melden hoe het met me gaat.Nee ik ook niet, dat vind ik onnodig en enigszins opdringerig.
Hij vindt het vast leuk als je hem een berichtje stuurt
quote:iris1969 schreef op 11 november 2010 @ 23:06:

[...]

Nee ik ook niet, dat vind ik onnodig en enigszins opdringerig.Vandaar dat ik dan denk ik ,maar ja dat is mijn twisted mind dan waarschijnlijk
quote:julia7 schreef op 11 november 2010 @ 23:04:

Nou ik kan mezelf namelijk niet voorstellen dat ik een docent van vroeger een bericht via facebook, of wat dan ook, ga sturen om te melden hoe het met me gaat.

Ik ook niet omdat ik niet zo'n facebooker/hyver/twitteraar/whaterveraar ben. Maar ik kom nog wel eens een leraar van vroeger tegen in een kroeg. En zij vinden het altijd leuk om te horen hoe het je is vergaan en zij vinden het ook altijd leuk als je vraagt wat zij nu doen enzo (of ze kunnen enorm goed de schijn ophouden). En natuurlijk ook welke goede herinneringen je aan je schooltijd hebt overgehouden.

En trouwens, leraren zijn ook net mensen, als ze het niet willen horen/lezen, dan houden ze zich gewoon wat afzijdig. Merk je snel genoeg. Een compliment over je werk is altijd leuk, maar hou het wel luchtig, breng hem niet in verlegenheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven