Dochter zwanger..

07-08-2019 22:15 425 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen idee in welke pijler dit hoort, past in verschillende dus dan maar in overige...voor elk wat wils ;-)

Mijn dochter van 19 is zwanger, ik word oma :flirting:
Ze wonen samen, relatie is stabiel maar hun inkomen niet...(student/uitzendkracht)
Ze is onder de 21 dus voor bijzondere bijstand komt ze niet in aanmerking, ze valt onder mijn financiële verantwoording. Niet erg maar nu is t geval dat ik net een vechtscheiding achter de rug heb (met stiefvader, bio is nooit in beeld geweest, 1oudergezag) en in schuldbewind zit...

Als ik het allemaal van te voren geweten had...achteraf kijk je de koe in de kont!!

Ik hou niet van handje ophouden, in al mijn 45 jr nog nooit 1 dag bijstand gehad maar nu weet ik het even niet meer!!
Over 6 wkn is de NIPT (niet verplicht, weet ik) en die vind ik wèl erg belangrijk. Dat kost 175 euro. En natuurlijk houden ouders onvoorwaardelijk van t kindje maar worden zij of t kindje daar dan gelukkig van en (ja, erg gemeen!!) wat kost het de ziektekostenverzekering/overheid dan?

Los van alle andere kosten...lang leve fb al gaat daar ook niet altijd de zon voor niks op ;-)

Ik heb bewind al om info gevraagd maar mss heeft iemand hier nog ideeën...

Ik voel me naar/schuldig dat ik mijn dochter niet kan geven wat ze nodig heeft, had ik 19 geleden echt anders ingeschat!! En zij...die voelt zich nog rotter dan rot!!
anoniem_252787 wijzigde dit bericht op 07-08-2019 22:17
0.15% gewijzigd
Misschien gemist maar ik mis de ouders van de a.s. vader in dit verhaal.
Kunnen zij die nipt test niet betalen (even afgezien van of het überhaupt nodig is)?
Ik mag toch hopen dat die ook van de hoed en de rand weten.

Voor uitzet kun je MP en FB afstruinen, veel is gratis af te halen.

TO, je zit nu in een positie waarin je je kind liefst financieel wil steunen maar dat lijkt me bijna onmogelijk. En ja, ik geloof meteen dat dat kut is, maar het is nou eenmaal zoals het is. Dus ben er voor haar op alle andere manieren maar laat dat financiële gedeelte voor wat het is, daar kun je nu niks mee.

En nogmaals, de a.s. vader heeft ook ouders, die krijgen ook een kleinkind. Waar zijn die?
There is always something happening, and it's usually right now
Ik geloof nooit dat mamaveerle katholiek is. De denkbeelden die ze hier uit passen echt meer bij een reformatorische stroming.
Ontopic, een 19 jarige alcoholische, rokende drugsgebruiker die geen cent te makken heeft en per ongeluk zwanger raakt vind ik niet echt verantwoordelijk over komen.
Leuk dat ze het kindje wil houden, maar laat het verstand wel regeren in plaats van het gevoel.
lise1985 schreef:
08-08-2019 10:29
Ontopic, een 19 jarige alcoholische, rokende drugsgebruiker die geen cent te makken heeft en per ongeluk zwanger raakt vind ik niet echt verantwoordelijk over komen.
Leuk dat ze het kindje wil houden, maar laat het verstand wel regeren in plaats van het gevoel.
Is dat niet een beetje erg overdreven?
Ze is 19, hoe verantwoord was jij toen bezig? Nooit eens fouten gemaakt?
Voor de duidelijkheid, ik heb het dus over dat vetgedrukte, niet over de zwangerschap. Die was idd niet nodig geweest.
Maar jouw tekst komt op mij een beetje over alsof het over een alcoholverslaafde junk gaat.
Qua drank en blowen is ze echt niet zoveel anders dan veel andere studenten.
Grobbekuiken_ schreef:
08-08-2019 10:38
Voor de duidelijkheid, ik heb het dus over dat vetgedrukte, niet over de zwangerschap. Die was idd niet nodig geweest.
Maar jouw tekst komt op mij een beetje over alsof het over een alcoholverslaafde junk gaat.
Misschien wel. Maar toen ik die leeftijd had, gedroeg ik me toch echt anders. Maar ik ben niet de standaard.
Ik vind wel dat als je het al niet breed hebt, je verantwoordelijk genoeg moet zijn om dat beetje geld wat je hebt, niet te besteden aan alcohol, tabak en drugs maar te investeren in een toekomst.
Grobbekuiken_ schreef:
08-08-2019 10:38
Dat verschilt echt per persoon, ik schrik er af en toe wel een beetje van hoeveel mensen dit 'normaal' vinden op die leeftijd. Ik woonde op die leeftijd al een aantal jaar samen met mijn vriend. Ik rookte niet, dronk niet, gebruikte geen drugs en seks was altijd met de pil en met condoom. Op die leeftijd kun je echt wel verantwoordelijk zijn. Ik zeg niet dat ik nooit fouten heb gemaakt, maar ik gedroeg me toch echt wel verantwoordelijk, ook al voordat ik 19 was.
lise1985 schreef:
08-08-2019 10:41
Misschien wel. Maar toen ik die leeftijd had, gedroeg ik me toch echt anders. Maar ik ben niet de standaard.
Ik vind wel dat als je het al niet breed hebt, je verantwoordelijk genoeg moet zijn om dat beetje geld wat je hebt, niet te besteden aan alcohol, tabak en drugs maar te investeren in een toekomst.
Precies, en dat zijn we geen van allen.
Ik woonde op die leeftijd al samen in een leuk appartement, en dat is ook zeker niet de standaard, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je als student het er lekker van neemt. En daar gaat het beetje geld wat een student te besteden heeft meestal naartoe.
Denk niet dat de gemiddelde student denkt: 'hmmmm....ik zou wel 's zwanger kunnen raken, laat ik daar maar voor de zekerheid wat geld voor wegzetten'. Die leven over het algemeen bij de dag.
Suzan_1991 schreef:
08-08-2019 10:50
Dat verschilt echt per persoon, ik schrik er af en toe wel een beetje van hoeveel mensen dit 'normaal' vinden op die leeftijd. Ik woonde op die leeftijd al een aantal jaar samen met mijn vriend. Ik rookte niet, dronk niet, gebruikte geen drugs en seks was altijd met de pil en met condoom. Op die leeftijd kun je echt wel verantwoordelijk zijn. Ik zeg niet dat ik nooit fouten heb gemaakt, maar ik gedroeg me toch echt wel verantwoordelijk, ook al voordat ik 19 was.
Ja, maar dat is dus niet de standaard.
Ik was 18 toen ik mijn oudste kreeg... had ook een stabiele relatie, studeerde nog. Mijn vriend (nu man) had net een vaste baan en we woonden beide nog thuis. Met 8 maanden zwangerschap gaan samenwonen in ons nieuwe huis toen. Wij hebben onszelf altijd kunnen bedruipen. Ruim was het niet, maar we hadden het goed genoeg. Heb mijn school afgemaakt, en zo ploeterde we verder. Zijn nu bijna 13 jaar verder, nu 4 kinderen samen en dus ja, ook nog steeds samen.

Ik snap je behoefte om ze financieel te steunen. Maar eerlijk is eerlijk, je hebt hier zelf geen ruimte voor. Zoek een andere manier om ze te helpen, misschien is dat juist nog veel waardevoller! Help ze met zoeken naar babyspullen, maak zelf leuke kleurtjes als je handig met stof bent bijvoorbeeld (is tegenwoordig erg hip!), wees er voor ze. Steun ze, misschien kun je straks soms oppassen voor ze. Misschien kun je peilen wat je dochter van bv vind; buiten dat het heel goed is voor baby's, scheelt het ook aanzienlijk veel geld! Maar dat is een keuze... vraag zoveel mogelijk praktische kadootjes (als kraamkado of evt babyshower- kado);

Luiertaarten of pak luiers
Lekkere cake
Kadobon hema oid

Doe gewoon niet duur. Pluis dingen uit...

Succes!! Als ze het echt samen willen dan gaan ze dit kunnen!!
Beste Ultimata,

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien zijn mijn tips al geopperd.
Ik las wel al over oproep op FB of Marktplaats voor spullen. Je zou ook nog eens kunnen kijken bij een goederenbank/2e hands winkel.
In welke regio woon je als ik vragen mag?
Vaak worden heel veel spullen aangeraden op de zogenaamde checklisten, maar lang niet alles wordt gebruikt (bij ons "moest" je kruiken zakken hebben, vervolgens gebruikte de kraam hydrofiele luiers voor om de kruiken).

Qua financiele opties weet ik het zo niet. Zijn de andere opa en oma ook in beeld?
Ik zou overigens wasbare luiers voorstellen aan je dochter als ze echt zo weinig geld heeft, is een stuk goedkoper en er is genoeg tweedehands te vinden.
nadine1988 schreef:
08-08-2019 11:02
Zoek een andere manier om ze te helpen, misschien is dat juist nog veel waardevoller! Help ze met zoeken naar babyspullen, maak zelf leuke kleurtjes als je handig met stof bent bijvoorbeeld (is tegenwoordig erg hip!), wees er voor ze. Steun ze, misschien kun je straks soms oppassen voor ze. Misschien kun je peilen wat je dochter van bv vind; buiten dat het heel goed is voor baby's, scheelt het ook aanzienlijk veel geld! Maar dat is een keuze...
Zelf kleren maken is duurder dan bij de Zeeman/Wibra/HEMA kopen.
En ik vond het vies tegenvallen hoeveel goedkoper het is om borstvoeding te geven; ik had gierende honger en was de hele dag aan het eten.
Ultimata schreef:
07-08-2019 22:21
Omdat zij niet de testen kan laten doen omdat ze t geld niet heeft.

En ja, dan krijg je de discussie; waarom een kind als je geen geld hebt...ze is onbedoeld zwanger (eigen schuld, wert zij ook!!) maar dat is voor haar geen reden om het dan maar klakkeloos af te breken. Het is onverwachts maar wel gewensd!!

Dan gaat ze even wat meer werken nu in de zomervakantie als ze het zo belangrijk vindt.
TO, niemand gebruikt de woorden stom of achterlijk. Dit doe je zelf in elke reactie. Het is een stuk constructiever om in te gaan op de tips die er ook heel veel worden gegeven.

Mijn tips, voornamelijk voor de dochter:
- Maak een afspraak bij de verloskundige en bespreek rustig alle vragen. Maak van te voren een lijstje met vragen die jullie willen stellen. Bijvoorbeeld over de NIPT test. Als iets niet duidelijk is, vraag dan door.
- Lees je in over de hulp die er beschikbaar is: https://www.gezondheidsplein.nl/dossier ... /item43827
https://tienermoeders.nl/hulp-buurt/heel-nederland
- Maak een financieel plan van aanpak met vriend. Hoeveel wordt er per maand verdiend? Hoeveel gaat eruit? Hoeveel kan er nu opzij worden gezet voor de baby? Kan er meer verdiend worden?
- Wellicht kunnen ze via de gemeente hulp krijgen met budgetbeheer. Zij zouden dan eventueel ook kunnen helpen met aanvragen van toeslagen zoals huurtoeslag
- Maak een afspraak met de studiedecaan op de opleiding
- Bel naar DUO om te mogelijkheden van meer studiefinanciering te bespreken
- Maak een lijst met benodigdheden die 1 voor 1 afgestreept kunnen worden.
- Maak een plan van aanpak voor werken / opvang voor als de baby er is. Wil ze blijven werken? Hoeveel? Hoeveel gaat de man werken? Wie past er dan op?
- Zet spullen op marktplaats om snel wat extra geld te generen. Of bied jezelf aan als oppas / schoonmaker / hondenuitlater.

Dit is voornamelijk dingen voor de dochter en haar vriend zelf. Aangezien ze volwassen is en al op zichzelf woont, zal ze dit zelf moeten doen.

Als oma zou ik me vooral richten op de emotionele steun. Bijvoorbeeld helpen met het kamertje inrichten (als daar ruimte voor is) of een luisterend oor bieden.

Dochter zal nu echt op haar eigen benen moeten staan en zelf in actie komen.
badmuts111 schreef:
08-08-2019 11:50
Zelf kleren maken is duurder dan bij de Zeeman/Wibra/HEMA kopen.
En ik vond het vies tegenvallen hoeveel goedkoper het is om borstvoeding te geven; ik had gierende honger en was de hele dag aan het eten.
Dat verschilt per persoon. Ik had helemaal geen honger en at echt omdat het moest.
meringue-123 schreef:
08-08-2019 11:53
TO, niemand gebruikt de woorden stom of achterlijk. Dit doe je zelf in elke reactie. Het is een stuk constructiever om in te gaan op de tips die er ook heel veel worden gegeven.

Mijn tips, voornamelijk voor de dochter:
- Maak een afspraak bij de verloskundige en bespreek rustig alle vragen. Maak van te voren een lijstje met vragen die jullie willen stellen. Bijvoorbeeld over de NIPT test. Als iets niet duidelijk is, vraag dan door.
- Lees je in over de hulp die er beschikbaar is: https://www.gezondheidsplein.nl/dossier ... /item43827
https://tienermoeders.nl/hulp-buurt/heel-nederland
- Maak een financieel plan van aanpak met vriend. Hoeveel wordt er per maand verdiend? Hoeveel gaat eruit? Hoeveel kan er nu opzij worden gezet voor de baby? Kan er meer verdiend worden?
- Wellicht kunnen ze via de gemeente hulp krijgen met budgetbeheer. Zij zouden dan eventueel ook kunnen helpen met aanvragen van toeslagen zoals huurtoeslag
- Maak een afspraak met de studiedecaan op de opleiding
- Bel naar DUO om te mogelijkheden van meer studiefinanciering te bespreken
- Maak een lijst met benodigdheden die 1 voor 1 afgestreept kunnen worden.
- Maak een plan van aanpak voor werken / opvang voor als de baby er is. Wil ze blijven werken? Hoeveel? Hoeveel gaat de man werken? Wie past er dan op?
- Zet spullen op marktplaats om snel wat extra geld te generen. Of bied jezelf aan als oppas / schoonmaker / hondenuitlater.

Dit is voornamelijk dingen voor de dochter en haar vriend zelf. Aangezien ze volwassen is en al op zichzelf woont, zal ze dit zelf moeten doen.

Als oma zou ik me vooral richten op de emotionele steun. Bijvoorbeeld helpen met het kamertje inrichten (als daar ruimte voor is) of een luisterend oor bieden.

Dochter zal nu echt op haar eigen benen moeten staan en zelf in actie komen.
Waarom niet gewoon: hoeveel denken ze te gaan werken, wat is mogelijk? Echt apart, die verschillende vraagstelling over werken.
Later is nu
Ultimata schreef:
08-08-2019 01:07
Juist Orisa...als je jonger bent dan 23...

Ga jij maar eens een zelfstandige woonruimte huren onder de 424,44 in een middelgrote stad...
Dus hogere huur èn geen recht op huursubsidie.
Met een kind is dit weer anders. Even de berekening invullen op toeslagen.nl dan kan je zien hoe en wat.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ultimata schreef:
07-08-2019 23:07
NIPT is met 20 wkn en ze is nu ruim 13 wk, bij 14.

En echt, ik snap jullie tegengas...maar ik kan er niks mee!!

Ze wil het kindje, ik ben er voor mij blij mee...maak me alleen zorgen over alle kosten,!!

Ik snap echt al jullie bezwaren (al leedt niet iedereen even goed) Ik heb sommige ook maar het is haar kind!!

Ik ben alleen nu nog verantwoordelijk finacieël...en ik sta onder schuldbewind( door vechtscheiding) dus wat nu?

Mss dat t vetgedrukte beter leest...
Met je bewindvoerder bellen dan maar. Inlichten over de huidige situatie. Dit gaat hem ook aan.

En het is simpel als er geen geld is, is het er niet. Dan geen nipt.

Hoe zit het met haar vriend? En diens familie??? Daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven
mabelle schreef:
08-08-2019 12:24

Hoe zit het met haar vriend? En diens familie??? Daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven
Ze heeft ergens kort gezegd dat zijn ouders niet betrokken zijn en nooit echt zijn geweest.
Draagt ook niet echt bij aan het beeld van een 'stabiele situatie'. Er is wel heel weinig vangnet.
Dreamer schreef:
08-08-2019 12:01
Waarom niet gewoon: hoeveel denken ze te gaan werken, wat is mogelijk? Echt apart, die verschillende vraagstelling over werken.
Dat is precies wat ik bedoel. Aangezien de dochter nog studeert, ging ik ervanuit dat zij minder zal werken dan haar vriend. Ik bedoelde er iig niets seksistisch mee.
Lucifer2018 schreef:
07-08-2019 22:45
En als ze eerst wel geld hadden om te drinken, roken en blowen dan hebben ze als ze beiden gestopt zijn zo die 175 euro bij elkaar. Voor een test die waarschijnlijk helemaal nergens op slaat.
exact mijn gedachte ;-D
Voor iedereen een groene tuin
Ultimata schreef:
08-08-2019 00:51
Ik besteed mijn leefgeld aan mijn jongste inwonende dochter.

Daarom ook de vraag of er potjes/mogelijkheden zijn voor mijn oudste omdat ik daar formeel gezien verantwoordelijk voor ben omdat zij nog geen 21 is.

En voor wie dat vroeg, het gaat NIET over mij, pfff

De verlos gaf het dringende verzoek de NIPT te doen bij 20 wkn, is over 6 wkn..ik heb daar geen verstand van, alles overvalt mij ook en ja dan vertrouw ik op dat proffesionele advies...schoot me!!
Ik ben een verloskundige. En je haalt echt 2 dingen door elkaar. Nipt 12-14 weken, heeft niet direct iets te maken met ontbreken achtergrond en dit mag jouw verlos ook niet ‘aanraden’. Wat ze wel graag wil is een 20-wkn echo, die vergoed wordt door verzekering en waarmee je aangeboren afwijkingen opspoort. Zoals de hartafwijking die misschien in familie ex-partner zweeft. Dus ga eerst die vlk bellen welke ze bedoelt. En billen bloot/sociaal team bellen. Nee geen potjes, dit zal ze zelf moeten fixen.
Okay, dochter heeft geen goed inkomen en geen afgeronde opleiding, blowt en zuipt van het weinige geld wat ze heeft, raakt zwanger, ouders van vriend zijn niet in beeld, vriend heeft ook geen afgeronde opleiding en ook geen goed inkomen en de ene ouder in beeld is TO, die in de schuldsanering zit.

En dat weegt allemaal niet op tegen dat het kindje "supergewenst" is? Hartstikke leuk dat het gewenst is, maar het kan niet. Er is al geen geld voor een medische test. Dat kindje wordt niet groot van de lucht.

Het zal er waarschijnlijk op uitdraaien dat je dochter niet of weinig gaat werken, vertraging oploopt op haar opleiding (op zijn minst, waarschijnlijker nog maakt ze hem niet af) en zichzelf en dus het kindje op een 10-0 achterstand zet.

Dit gaat haar leven lang doorwerken. Het is onverstandig en ze gaat er 99% zeker de rest van haar leven door afhankelijk zijn van anderen, toeslagen en haar vriend, die wél gaat werken/studie afmaakt.

Het grote probleem met het recht op een kind hebben, is dat de keuze dan altijd maar valide gevonden moet worden terwijl dit gewoon geen omstandigheden zijn om het door te laten gaan.

Dat je dom bent geweest (eigen woorden TO) is geen excuus om onverstandige keuzes te blijven maken alleen maar door het gevoel dat het kindje gewenst is.
Nou, dat is allemaal wel heel negatief

ik ken een paar vrouwen, die net zo oud zwanger werden als de dochter van TO, wel hun opleiding afmaakten en nu een uitstekend inkomen hebben en waarvan het kind niets te kort komt.

En als dochter de opleiding afmaakt, kan TO misschien oppassen? Dat scheelt weer en help je toch. Tenminste, je zegt dat je altijd 32 uur werkte, werk je nog TO?
Later is nu
Suzan_1991 schreef:
08-08-2019 11:24
Ik zou overigens wasbare luiers voorstellen aan je dochter als ze echt zo weinig geld heeft, is een stuk goedkoper en er is genoeg tweedehands te vinden.
Eens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven