een hobby

05-08-2010 12:12 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij wel eens af welke hobbies mensen hebben. Ik doel dan niet op reakties als:



"mijn gezin is mijn hobby" of "mijn werk is mijn hobby".



Nee, wat doen jullie, buiten het zorgen voor de kinderen, het huishouden, je werk en de dagelijkse beslommeringen om?



Ik ben nu midden 40, de kinderen worden groot en zelfstandig. Ik werk een aantal dagen in de week en heb best wat tijd over. Op mn vrije dagen merk ik dat ik snel wat ga hangen of wat achter de de laptop hang. 'smiddags even de stad in met de fiets of even naar de markt of bij iemand een bakkie doen. Ik zou zo graag iets willen gaan doen maar weet niet wat!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de dingen die jij doet al een hobby! Heerlijk toch, je vrije tijd indelen met dingen doen die je leuk vindt?



Zelf vind ik het leuk om te fröbelen; ik maak poppetjes van vilt, een dekbedhoesje van een leuke stof voor mijn dochters, foto-albums maken, korte verhalen schrijven, lekkere taarten en koekjes bakken.



Mmm, jammer dat ik moet werken vandaag.
mijn gezin is mijn hobby? *braaak*



Moeilijke vraag vind ik het altijd en ik heb ook alleen maar hele saaie antwoorden: lezen, forummen, filmpje kijken.

Of is iets alleen een hobby als je elke donderdag voor de bioscoop ligt om de premieres als eerste te zien?

Als dat het geval is heb ik eigenlijk geen hobbies



Maar goed, sindskort hebben we dansles genomen. Is dat al een hobby of pas als we op gevorderd niveau zitten? (kan nog lang duren )
Alle reacties Link kopieren
quote:wallace schreef op 05 augustus 2010 @ 12:15:

Ik vind de dingen die jij doet al een hobby! Heerlijk toch, je vrije tijd indelen met dingen doen die je leuk vindt?



Zelf vind ik het leuk om te fröbelen; ik maak poppetjes van vilt, een dekbedhoesje van een leuke stof voor mijn dochters, foto-albums maken, korte verhalen schrijven, lekkere taarten en koekjes bakken.



Mmm, jammer dat ik moet werken vandaag. Nou kijk, dat bedoel ik. Enig als ik hoor dat mensen korte verhalen schrijven en vilten poppetjes maken. Dat is wat ik bedoel met "een hobby". Wat ik doe is gewoon mijn leven leiden. Ik merk de laatste tijd dat ik weinig voldoening heb en teveel energie.
Alle reacties Link kopieren
Sporten, nagels lakken, haken, shoppen, zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Maar ehm, kanttekening; ik doe dit niet op vaste basis.

Taarten en koekjes bakken doe ik bijvoorbeeld vooral in de winter, verhalen schrijven kan ook op een stoel in de zon, dus dat is meer een zomeractiviteit.

En ik moet ook zeggen dat er weken voorbij gaan dat ik geen van allen doe.

Dus, wanneer is een 'hobby' een 'hobby'?
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je leuk? (Lijkt me een mooi startpunt)

Vind je het leuk om met mensen iets te doen of te helpen? Dan is vrijwilligerswerk misschien iets voor jou.

Vind je het leuk om te koken? kookclub

Je zou ook een opleiding of cursus kunnen oppakken.

Verder kan het internet een bron van vermaak in de vrijetijd zijn. Ga zelf een blog of website bijhouden over iets dat je leuk vind of iets wat je graag doet.

Misschien ben je wel creatief of zou je dat willen worden. Er is vast ook bij jou in de buurt iets leuks te doen zoals: muziekles, schilderclub, handwerkgroepje, toneelvereniging. Een ander idee is nog sport. Als je bij een vereniging gaat heb je daar vaak ook wat sociale contacten van. Dat is misschien een leuke invulling van je tijd.



Succes!



PS ik heb juist het omgekeerde probleem: ik vind van alles leuk en kan juist nooit kiezen. Vaak geef ik me ook weer op voor teveel dingen en kom ik in tijdgebrek.
Alle reacties Link kopieren
Tja, wanneer is iets een hobby. Afgelopen zaterdag iemand ontmoet die fotografeert. Gaat daar echt voor op pad en is daar hele dagen mee zoet. Eigen doka. Lekker aanrommelen vind ik dat. Lijkt me heerlijk.



Met alle respect, maar nagels lakken en shoppen vind ik menselijke beslommeringen. Dat doe ik ook!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleuriefleur schreef op 05 augustus 2010 @ 12:22:

Wat vind je leuk? (Lijkt me een mooi startpunt)

Vind je het leuk om met mensen iets te doen of te helpen? Dan is vrijwilligerswerk misschien iets voor jou.

Vind je het leuk om te koken? kookclub

Je zou ook een opleiding of cursus kunnen oppakken.

Verder kan het internet een bron van vermaak in de vrijetijd zijn. Ga zelf een blog of website bijhouden over iets dat je leuk vind of iets wat je graag doet.

Misschien ben je wel creatief of zou je dat willen worden. Er is vast ook bij jou in de buurt iets leuks te doen zoals: muziekles, schilderclub, handwerkgroepje, toneelvereniging. Een ander idee is nog sport. Als je bij een vereniging gaat heb je daar vaak ook wat sociale contacten van. Dat is misschien een leuke invulling van je tijd.



Succes!



PS ik heb juist het omgekeerde probleem: ik vind van alles leuk en kan juist nooit kiezen. Vaak geef ik me ook weer op voor teveel dingen en kom ik in tijdgebrek.Ik kan goed organiseren en ben creatief. Mijn budget is echter beperkt.
Geld uitgeven?
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, fotograferen, kicke lijkt me dat!

Tekenen? Muziek instrument leren bespelen?



Nagels lakken is voor mij een moment van bezinning.
Alle reacties Link kopieren
ik ga beginnen met mozaieken, heel truttig, maar ik wil een hele mooie ronde buitentafel in mijn tuin maken. Ik woon in een heel oud huis (wat opzich al een hobby is, want daar gaat heel veel tijd in zitten). maar midden in de tuin staat een ronde tafelpoot, een soort wokkel, niet door mij erneer gezet, maar door de vorige bewoners.

Had de keuze om hem omtezagen, of er iets mee te doen. Dus nu ga ik mozaiken, nog nooit gedaan.



Eigenlijk heb ik geen hobbies, maar meer projecten. En ben altijd wel bezig. (tja koop een oud opknap huis en je verveelt je nooit meer )
quote:Bergje65 schreef op 05 augustus 2010 @ 12:24:

[...]





Ik kan goed organiseren en ben creatief. Mijn budget is echter beperkt.Creatief op welk gebied?
Buiten lezen en forummen om, heb ik ook geen echte hobbies. Ik ben geen sporter, geen freubelaar en geen verenigingsmens.



Toch doe ik genoeg dingen die ik leuk vind om te doen. Ik doe ze alleen niet zo frequent dat je het een hobby zou kunnen noemen.



Ik denk dan bijvoorbeeld aan het ontwerpen van de (her)inrichting van mijn huis en tuin. Ik vind het heerlijk om plannen te maken en die uit te tekenen, materialen uit te zoeken, leveranciers te selecteren en offertes op te vragen, enz.



En datzelfde geldt voor het plannen van onze vakanties. Heerlijk om uit te zoeken waar we heen willen, hoe we gaan reizen, enz.



Maar goed, dat zijn altijd 'projecten' en het is niet iets waar je bijv elke dinsdagavond voor gaat zitten.
Alle reacties Link kopieren
Naast mijn werk (32 uur) bij mijn baas, huishouding, verbouwing, huisdieren (is ook een hobby voor mij), heb ik ook nog andere tijdsbestedingen gelukkig.



1x in de maand heb ik samen met een groep vriendinnen een knutselavond (bijv. sieraden maken, of iets leuks voor in de tuin of in huis). Verder tennis ik en verder sta ik voor mijn plezier ook nog regelmatig op kleine marktjes met landelijke woondecoratie.



Dus mijn hobbies varieren nog al sterk.
quote:Bergje65 schreef op 05 augustus 2010 @ 12:24:

[...]





Ik kan goed organiseren en ben creatief. Mijn budget is echter beperkt.

meubeltjes opknappen en voor meer geld doorverkopen?

(of wordt het dan weer werk?)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk maar twee hobby's maar die vullen mijn vrije tijd behoorlijk.

Ik lees enorm veel en ga daarvoor ook boekenmarkten ed. af om weer leuke nieuwe boeken te scoren.

En ik doe aan reenactment (historische veldslagen en het historische dagelijks leven 'naspelen'). Daar komt, buiten de weekendjes weg (tussen de 4 en 9 keer per jaar) nog best veel bij kijken: historisch onderzoek doen, kleding maken (dat doe ik niet zelf, je moet wel je talentenn weten natuurlijk *grinnik*), altijd op zoek naar spulletjes die je kan gebruiken (van borden tot oude spellen, van houten breipennen tot dekens, van grote pannen tot waaiers, verzin het maar.) Het hele jaar ben ik daar mee bezig. Erg leuk, maar ja, t is niet voor iedereen weggelegd...



Oh, en voor ik het vergeet: spelletjes spelen (en een enorme bak geld uitgeven aan de leukste nieuwe spellen kopen....)
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Ik maak schilderijen. (Meestal abstract, gewoon lekker kliederen.) Met 2 jonge kinderen kom ik er niet vaak meer aan toe, of ik ben te moe. Maar het is iets wat ik heerlijk vind om te doen.
Alle reacties Link kopieren
ja dat doe ik ook graag in de winter, bordspellen spelen, denk aan Catan ed. Vrienden uitnodigen en echt heel gezellig en leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 05 augustus 2010 @ 12:25:

[...]





Creatief op welk gebied?Op het gebied van dingen verzinnen/organiseren. Bijvoorbeeld feestjes, kadootjes, gadgets. Ik organiseer bijvoorbeeld voor mijn werk altijd het jaarlijkse personeelsfeest. Meestal met een thema en dat pakt altijd goed uit. Ik heb altijd leuke ideeen.
Alle reacties Link kopieren
Ik sport en kook graag Koken is meestal 1-1,5 uur per dag na mn werk(eigen eten en voorbereiden voor de dag erna) om de dag en sporten 3x per week na mn werk,gemiddeld ca 5 uur per week.

Verder lees ik graag(onderweg van en naar werk) en hou ik van dansen.

Handwerken etc is aan mij niet besteed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 05 augustus 2010 @ 12:31:

[...]





Op het gebied van dingen verzinnen/organiseren. Bijvoorbeeld feestjes, kadootjes, gadgets. Ik organiseer bijvoorbeeld voor mijn werk altijd het jaarlijkse personeelsfeest. Meestal met een thema en dat pakt altijd goed uit. Ik heb altijd leuke ideeen.



Kun je daar dan niet meer mee gaan doen? Bijvoorbeeld kinderfeestjes helpen organiseren?

Of wil je juist een heel ander soort hobby, iets dat een vaste prik per week heeft of juist vrijblijvender?
quote:Bergje65 schreef op 05 augustus 2010 @ 12:31:

[...]





Op het gebied van dingen verzinnen/organiseren. Bijvoorbeeld feestjes, kadootjes, gadgets. Ik organiseer bijvoorbeeld voor mijn werk altijd het jaarlijkse personeelsfeest. Meestal met een thema en dat pakt altijd goed uit. Ik heb altijd leuke ideeen.nou, biedt je aan als (kinder)feestjesbedenker en organisator. Eerst bij familie en vrienden en later misschien betaalt bij anderen (oh nu wordt het alweer werk )
of op het gebied van vrijwilligerswerk: bij het plaatselijke bejaardentehuis de jaarlijkse fancy fair helpen organiseren.

Kan ook bij een instelling voor gehandicapten.



Ga leiding geven bij Scouting, word bezoekvrijwilliger voor ouderen of gehandicapten (kun je ook leuke uitjes bedenken).
quote:Bergje65 schreef op 05 augustus 2010 @ 12:31:

[...]





Op het gebied van dingen verzinnen/organiseren. Bijvoorbeeld feestjes, kadootjes, gadgets. Ik organiseer bijvoorbeeld voor mijn werk altijd het jaarlijkse personeelsfeest. Meestal met een thema en dat pakt altijd goed uit. Ik heb altijd leuke ideeen.Daar zou je toch best iets leuks mee moeten kunnen, klinkt goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven