Elektrische 'moeder' fiets

06-07-2016 23:28 16 berichten
Ik denk al een tijdje over een nieuwe fiets. Na onze laatste vakantie waar ik op een elektrische fiets heb gereden, besloten dat dit het toch wel moet gaan worden. Aangezien ik een kleine heb, moet het een fiets worden waar een stoeltje op kan. Nu heb ik al begrepen dat dit op veel elektrische fietsen een probleem kan zijn (op het stuur).

Veel wijzer word ik niet online met mijn gegoogle. Ik ga volgende week naar een fietsenwinkel, maar ik hoor graag ervaringen. Ten eerste, in de omgeving Brabant, waar kan ik dan het beste (qua prijs-kwaliteit) terecht? Ten tweede, welke fiets heb jij en hoe bevalt het? Wat zou je aanraden of juist afraden?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
https://www.fietsenwinkel ... lektrische_moederfietsen/

Hele pagina vol. Het geweldige woord mamafiets leverde honderden hits op. Maar serieus waarom? Of ben ik nou ouderwets dat ik het erg oubollig en truttig vind .
Unpocoloco, in sommige delen van ons land heb je best serieuze heuvels, dan wil je als hoogzwangere of iets later met een kleintje echt wel een duwtje in de rug! Of je stapt even af, maar dat is evenwichtstechnisch dan weer minder.
Ik heb de Sparta Amazone. Daar bestaat ook een elektrische versie van. Vind het een hele fijne fiets, hij oogt als een normale mooie fiets en je kan hem na het stoeltjes-avontuur ombouwen tot normale fiets.
quote:Unpocoloco schreef op 06 juli 2016 @ 23:32:

Hele pagina vol. Het geweldige woord mamafiets leverde honderden hits op. Maar serieus waarom? Of ben ik nou ouderwets dat ik het erg oubollig en truttig vind .

Jij hebt vast ook een auto. Ik niet en ben heel blij met mijn elektrische fiets. Daarbij komt dat ik ook erg afgelegen woon en dus alles op de fiets moet doen.

TO, ik heb een Batavus van ruim 2000 euro. Laat je goed voorlichten en ga naar verschillenden winkels. Wat ook fijn is dat ze er een werkplaats bij hebben waar ze kleine mankementen kunnen repareren.
quote:Unpocoloco schreef op 06 juli 2016 @ 23:32:

Hele pagina vol. Nou een hele pagina... 3 stuks... lol
quote:Manji schreef op 06 juli 2016 @ 23:45:

[...]

TO, ik heb een Batavus van ruim 2000 euro. Laat je goed voorlichten en ga naar verschillenden winkels. Wat ook fijn is dat ze er een werkplaats bij hebben waar ze kleine mankementen kunnen repareren.

Goeie tip dank je Manji. Ik wil idd naar meerdere winkels gaan. Maar dat van de werkplaats had ik nog niet aan gedacht.

@ Frizz, tnx, ik ga die eens opzoeken!
quote:vpktje schreef op 06 juli 2016 @ 23:56:

[...]

Goeie tip dank je Manji. Ik wil idd naar meerdere winkels gaan. Maar dat van de werkplaats had ik nog niet aan gedacht.

@ Frizz, tnx, ik ga die eens opzoeken!Is de middelste van die link. Denk dat de kans groot is dat er niet erg veel soorten op de markt zijn.
https://www.babboe.nl/bak ... Wo8y_ZKLr45T8KRoCpKfw_wcB
Er zijn elektrische moederfietsen, maar de keus is beperkt. Bedenk dus goed of je echt een moederfiets wil, of dat een gewone elektrische fiets met het stoeltje achterop (evt met bagagedragerverlenger zodat er ook fietstassen bij kunnen) ook goed is. Je hebt dan namelijk veel meer keus. En hoe lang gebruik je het voorzitje nou helemaal (tenzij je van plan bent nóg een paar kinderen te krijgen en die tegelijk moet vervoeren natuurlijk, alhoewel dat ook met een fietskarretje kan).

Ik had een hele dure elektrische Sparta maar die is helaas te snel overleden. Afgelopen tijd wat rondgeshopt voor een nieuwe en hoor overal dat Sparta veel mankementen vertoont. Die zou ik je dus niet aanraden. Batavus schijnt in dezelfde prijsklasse beter te zijn.

Ga naar verschillende fietsenwinkels en laat je het verschil tussen de diverse typen motoren, accu's en trapondersteuning (rotatiesensor versus trapkrachtsensor) goed uitleggen. Elektrische fietsen zijn er in een brede prijsrange en dat verschil is goed verklaarbaar; de vraag is wat jij nodig hebt en fijn vindt. En vaak geldt: hoe meer luxe erop zit, hoe meer eraan kapot kan gaan. Ga proeffietsen op fietsen met verschillende types motor en sensor. Dan voel je het verschil in kracht van de motortjes, en voelt hoe de sensoren reageren, daar zit een groot verschil in. En je hoort hoeveel geluid de motor maakt want ook dat verschilt van muisstil tot tuf-tuf-tuf en alles ertussenin. En koop je fiets liefst in een fysieke winkel met verstand van elektrische fietsen en liefst niet te ver van huis, want er kan vanalles aan kapot wat je zelf niet kunt fixen, en de fietsen zijn te zwaar om even in de auto te leggen om naar de fietsenmaker te brengen. Oh, en tegenwoordig kun je vaak zelf je accu kiezen. Kies een grote want ze gaan een stuk sneller leeg dan de fabrikant beweert (dat is in ideale omstandigheden getest: zodra je je fiets zwaar beladen hebt, wat tegenwind hebt, hard trapt of als het koud is trekt hij de accu véél sneller leeg).

Overigens heb ik een Cortina U4 Ecomo Denim transportfiets besteld, wordt deze week geleverd. Boodschappenkrat voorop, kinderzitje kan achterop. Een stuk goedkoper dan mijn vorige fiets; duidelijk minder luxe maar er kan ook minder aan kapot. Hij fietste heel lekker met proeffietsen en heeft een krachtige motor, maar ik heb natuurlijk nog niet beladen met kind en boodschappenkrat geprobeerd.
quote:appeltjesgroen schreef op 07 juli 2016 @ 05:02:

Er zijn elektrische moederfietsen, maar de keus is beperkt. Bedenk dus goed of je echt een moederfiets wil, of dat een gewone elektrische fiets met het stoeltje achterop (evt met bagagedragerverlenger zodat er ook fietstassen bij kunnen) ook goed is. Je hebt dan namelijk veel meer keus. En hoe lang gebruik je het voorzitje nou helemaal (tenzij je van plan bent nóg een paar kinderen te krijgen en die tegelijk moet vervoeren natuurlijk, alhoewel dat ook met een fietskarretje kan).

Ik had een hele dure elektrische Sparta maar die is helaas te snel overleden. Afgelopen tijd wat rondgeshopt voor een nieuwe en hoor overal dat Sparta veel mankementen vertoont. Die zou ik je dus niet aanraden. Batavus schijnt in dezelfde prijsklasse beter te zijn.

Ga naar verschillende fietsenwinkels en laat je het verschil tussen de diverse typen motoren, accu's en trapondersteuning (rotatiesensor versus trapkrachtsensor) goed uitleggen. Elektrische fietsen zijn er in een brede prijsrange en dat verschil is goed verklaarbaar; de vraag is wat jij nodig hebt en fijn vindt. En vaak geldt: hoe meer luxe erop zit, hoe meer eraan kapot kan gaan. Ga proeffietsen op fietsen met verschillende types motor en sensor. Dan voel je het verschil in kracht van de motortjes, en voelt hoe de sensoren reageren, daar zit een groot verschil in. En je hoort hoeveel geluid de motor maakt want ook dat verschilt van muisstil tot tuf-tuf-tuf en alles ertussenin. En koop je fiets liefst in een fysieke winkel met verstand van elektrische fietsen en liefst niet te ver van huis, want er kan vanalles aan kapot wat je zelf niet kunt fixen, en de fietsen zijn te zwaar om even in de auto te leggen om naar de fietsenmaker te brengen. Oh, en tegenwoordig kun je vaak zelf je accu kiezen. Kies een grote want ze gaan een stuk sneller leeg dan de fabrikant beweert (dat is in ideale omstandigheden getest: zodra je je fiets zwaar beladen hebt, wat tegenwind hebt, hard trapt of als het koud is trekt hij de accu véél sneller leeg).

Overigens heb ik een Cortina U4 Ecomo Denim transportfiets besteld, wordt deze week geleverd. Boodschappenkrat voorop, kinderzitje kan achterop. Een stuk goedkoper dan mijn vorige fiets; duidelijk minder luxe maar er kan ook minder aan kapot. Hij fietste heel lekker met proeffietsen en heeft een krachtige motor, maar ik heb natuurlijk nog niet beladen met kind en boodschappenkrat geprobeerd.Hoe bevalt die Cortina inmiddels, appeltjesgroen? Heb hem namelijk ook oo het oog..
quote:DeKenau schreef op 03 januari 2017 @ 00:01:

[...]

Hoe bevalt die Cortina inmiddels, appeltjesgroen? Heb hem namelijk ook oo het oog..

Hij bevalt uitstekend! De motor is krachtig genoeg om soepeltjes een fietskar met twee kinderen te trekken.Hij is heel robuust, er zitten nergens gekke kabels, sensoren etc die makkelijk stuk gaan en ik heb nog geen mankementen gehad (oke, een platte band, maar daar kan de fiets weinig aan doen). De accu (ik heb de grootste) gaat echt lang mee. En hij is lekker stabiel; fijn zo'n dubbele standaard, dat had ik voorheen niet.

Ik voel met fietsen wel duidelijk verschil met mijn Sparta: dat was echt een luxe fiets waarvan de motor veel intuïtiever reageerde. Maar daardoor hing de fiets dus wel vol met sensoren en bekabeling waar met enige regelmaat weer iets aan mankeerde waardoor hij niks meer deed. De Cortina is een werkpaard ipv een luxepaard. Voor het vervoer van 2 kinderen + de weekboodschappen ideaal, maar als je regelmatig voor de lol een tochtje van 100 km gaat fietsen ga je misschien wel dingen als vering etc missen.
quote:appeltjesgroen schreef op 03 januari 2017 @ 06:20:

[...]

Hij bevalt uitstekend! De motor is krachtig genoeg om soepeltjes een fietskar met twee kinderen te trekken.Hij is heel robuust, er zitten nergens gekke kabels, sensoren etc die makkelijk stuk gaan en ik heb nog geen mankementen gehad (oke, een platte band, maar daar kan de fiets weinig aan doen). De accu (ik heb de grootste) gaat echt lang mee. En hij is lekker stabiel; fijn zo'n dubbele standaard, dat had ik voorheen niet.

Ik voel met fietsen wel duidelijk verschil met mijn Sparta: dat was echt een luxe fiets waarvan de motor veel intuïtiever reageerde. Maar daardoor hing de fiets dus wel vol met sensoren en bekabeling waar met enige regelmaat weer iets aan mankeerde waardoor hij niks meer deed. De Cortina is een werkpaard ipv een luxepaard. Voor het vervoer van 2 kinderen + de weekboodschappen ideaal, maar als je regelmatig voor de lol een tochtje van 100 km gaat fietsen ga je misschien wel dingen als vering etc missen.Bedankt voor je reactie! Ik wil 'm voornamelijk gebruiken om dochter te halen en brengen van school (ong 7 km) wonen nu nog in de stad, maar gaan straks in bosrijk gebied wonen. Ik las dat hij zowel voor stad als landelijk gebied geschikt is? Zou je 'm ook aanraden bij 30 km per dag? En is 'ie een beetje snel?
Appeltjesgroen: mag je op de achterdrager waar de accu zit dan een kinderzitje met kind dragen? Ik ben ook een tijdje op zoek geweest, maar kreeg steeds te horen dat er niks zwaars achterop gedragen mag worden.
quote:Dollycat schreef op 04 januari 2017 @ 23:05:

Appeltjesgroen: mag je op de achterdrager waar de accu zit dan een kinderzitje met kind dragen? Ik ben ook een tijdje op zoek geweest, maar kreeg steeds te horen dat er niks zwaars achterop gedragen mag worden.Oh, dat is inderdaad ook een goeie
Ja, bij deze mag een kinderzitje achterop! Tot 25 kg uit mijn hoofd, meer dan de standaard 15 kg in ieder geval, maar vraag dat voor de zekerheid even na als je gaat proeffietsen. De bagagedrager zit ook helemaal in het frame verankerd zeg maar.

Maar daardoor hoef je je in principe bij geen enkele fiets te katen weerhouden: bijna alle kinderzitjes zijn ook verkrijgbaar met zadelpenbevestiging; dan zweeft het zitje iets boven de bagagedrager en wordt de bagagedrager niet belast.

Overigens lijkt een voorzitje aan het stuur me bij deze fiets niet zo handig vanwege de vorm van het stuur; dan kom je zelf niet meer goed opgestapt denk ik. Maar de fietsenmaker zei dat hij er vrij makkelijk een ander stuur op kon zetten, mocht ik toch besluiten dat ik een voorzitje voor de kleine uk wil. Maar ik ben nog steeds van mening dat onze oudste goed zelf kan fietsen tegen de tijd dat uk goed kan zitten :D . En zo niet blijven ze gewoon nog een poos samen in de fietskar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven