Ervaringen elektrische auto?

01-08-2017 20:30 17 berichten
In het najaar mag mijn man een nieuwe leaseauto uitkiezen en nu overweegt hij serieus om een elektrische auto te nemen. Ik heb daar wel oren naar maar we hebben in onze omgeving niemand die daar ervaring mee heeft, dus ik dacht, ik open er eens een topic over.

Hij is vooral bang voor 'oplaadstress' (dat je ergens bent en MOET opladen maar niet weet waar). Ik vraag me meer af hoe we aan een oplaadpaal komen bijvoorbeeld.

Ik ben heel benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn en hoop dat jullie ze willen delen!
Alle reacties Link kopieren
een vriendin van mij kreeg een oplaadpunt thuis.
kost niks , en de kosten van de stroom zijn voor de baas.
wij slapen nooit.
Nou, dat zou lekker makkelijk zijn in ieder geval.

Maar dan: hoe bevalt het rijden in zo'n auto? Waar loop je verder tegen aan?
gaat het om een volledige elektrische auto? want die hebben wel een accu van 300 km. dus dan kun je wel een eindje. Als je een hybride auto hebt kun je altijd op benzine verder. wij hebben sinds kort een hybride, het rijden maakt weinig verschil. alleen moet ik wennen dat je bijna geen motorgeluid hoort.
Don't cry, buy a bag and move on.
paal kun je aanvragen bij de gemeente
Don't cry, buy a bag and move on.
daenerys79 schreef:
01-08-2017 21:17
paal kun je aanvragen bij de gemeente

Voor bij je eigen huis toch niet lijkt mij?
gizzmo-returns schreef:
01-08-2017 21:20
Voor bij je eigen huis toch niet lijkt mij?

In veel gemeenten wel. Heb je een eigen oprit, dan kun je gewoon zelf je gang gaan natuurlijk. Verder zijn er handige appjes die in heel Europa direct de dichtsbijzijnde laadpalen laten zien. Geen stress dus.
Wij hebben toevallig onlangs een hybride gekocht, niet helemaal elektrisch maar toch deels. Een voordeel van hybride boven elektrisch vonden wij dat we gewoon grote afstanden af kunnen leggen zonder zorgen over een oplaadpunt. Omdat de batterij zichzelf oplaadt tijdens het rijden kan je toch stukken puur op elektriciteit rijden.

Waar ik aan moest wennen is de stilte, maar dat zou bij ons sowieso het geval zijn omdat we een goedkoop stadsautootje inruilden tegen een duurdere gezinsauto. Alleen is het nu dus extreem stil omdat een elektrische motor nauwelijks geluid maakt. Het is dus wel even wennen dat voetgangers en fietsers je (ook zonder koptelefoon) niet aan horen komen. Je moet dus extra alert zijn met inhalen en mensen die zonder goed uit te kijken oversteken. Klinkt belachelijk maar ons valt nu pas op hoeveel mensen op hun gehoor baseren of ze over kunnen steken of niet.

Verder schijnt het dat elektrische auto's altijd automaten zijn, hier even wennen omdat ik nog nooit in een automaat gereden had. Went erg snel ;-D

Bij een hybride ben je je bewuster van je rijstijl omdat je natuurlijk zo min mogelijk benzine wil verbruiken.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Ik lees even mee, want wij denken na over volledig elektrisch gaan rijden. Misschien lees ik hier nog wat handige nieuwtjes.
Bedankt voor je bericht Cathelyne. Wij hebben eerder een Prius gehad, dus ben wel een beetje gewend aan de stilte (bij het wegrijden van een P plaats bijvoorbeeld). Een automaat hadden we toen ook, ik vind dat wel fijn (en veel veiliger volgens mij).

Danerys, de auto die we op het oog hebben geeft een bereik van 280 km, maar volgens mij zijn dat soort dingen altijd met een korrel zout te nemen als in 'met het optimale wegdek, de perfecte banden en precies de juiste weersgesteldheid haal je net de 280'.
Ik zou dan voor hybride kiezen zodat je gewoon 'n volle tank benzine hebt om verder te rijden als je geen tijd/zin hebt in dat gedoe met zo'n oplader of als er uberhaupt geen oplader is waar je moet zijn.
We hebben dus een hybride gehad wat op zich helemaal niet verkeerd is. Echter, die auto's krijgen volgens mij 22% bijtelling (en we hebben nu 14) terwijl een elektrische auto straks maar 4% bijtelling heeft. Een hybride heeft dus geen voordelen verder.
Aangezien je een kleinere actie-radius hebt zal dat de meeste impact hebben op het rijden. Je moet meer plannen dan met een brandstof auto waarvoor je bij wijze van spreken op iedere straathoek kunt tanken. Daar staat weer tegenover dat je 's nachts gewoon voor de deur kunt "tanken", dus je kunt in principe iedere dag met een volle tank vertrekken.

Ik heb zelf geen elektrische auto maar wel een paar keer meegereden in een Tesla. Het voelt toch echt wel als de toekomst. Als je dan weer terug gaat naar je eigen dieseltje dan is dat een stap terug in de tijd (en dat terwijl mijn eigen auto pas een jaar oud is).
Ik weet niet of je veel naar het buitenland gaat of met de auto op vakantie? Las laatst in de krant dat dat met een elektrische wel wat gedoe geeft omdat je niet door kan rijden en je moet stoppen om te laden. Maar misschien kan je dan ook wel een andere auto lenen of ruilen.
Kastanjez schreef:
02-08-2017 20:24
Bedankt voor je bericht Cathelyne. Wij hebben eerder een Prius gehad, dus ben wel een beetje gewend aan de stilte (bij het wegrijden van een P plaats bijvoorbeeld). Een automaat hadden we toen ook, ik vind dat wel fijn (en veel veiliger volgens mij).

Danerys, de auto die we op het oog hebben geeft een bereik van 280 km, maar volgens mij zijn dat soort dingen altijd met een korrel zout te nemen als in 'met het optimale wegdek, de perfecte banden en precies de juiste weersgesteldheid haal je net de 280'.

Oei, mosterd dus ;-D

Wat betreft je laatste stukje, dat was voor ons dus de grootste reden om voor hybride te gaan, maar ik zie al dat dat voor jou geen optie is. Hopelijk vind je toch de auto die bij je/ jullie past!
Ik zou wel een elektrische auto willen, maar de zeer kleine actieradius, in combinatie met de lange oplaadtijd en de (on)beschikbaarheid van laadpalen (en ik kan mij auto ook niet voor de deur zetten), weerhoudt mij ervan om er één aan te schaffen. Ik zou bijvoorbeeld niet naar mijn ouders (waar niet direct een laadpaal in de buurt is) en terug kunnen zonder te moeten bijladen. Mij veel te onpraktisch. Ik wacht totdat ze op minimaal 500 á 600 km actieradius zitten en het opladen een stuk sneller gaat.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-12-2017 09:50
Reden: spam
99.18% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven