Ervaringen slimme meter?

20-10-2018 11:10 208 berichten
Ha allemaal,

Bij ons in het gebouw gaan ze de komende tijd slimme energiemeters installeren maar een buurvrouw gaat hem weigeren en is iedereen in de gang aan het overhalen om hem te weigeren ivm de straling die er vanaf zou komen. Nu heb ik even zitten googlen en ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, en de straling wordt op de meeste websites als minimaal beschouwd, behalve op één vage, zweverige website waar ik ook niet echt wijs uit werd. Daarnaast zit mijn energiekast ook nog eens naast de voordeur, dus niet in mijn huis.

Iemand hier ervaring mee?

Groetjes
MiniMe3 schreef:
20-10-2018 12:41
Ja, zonder slimme apparatuur die je koppelt aan de slimme meter is de besparing maar klein. Daar hebben de energieleveranciers een gaatje laten vallen. Dat was hun taak. In combinatie met een app of slimme thermostaat kun je zeker wel besparen.

Dat staat er geheel los van. Je kunt een thermostaat zelf prima instellen, daar heb je geen versturing van data naar wie dan ook voor nodig.
Nest, Toon ed. zorgen nauwelijks voor besparing, zeker niet als je de kosten ervan meerekent.

Nog even dit: verzekeringsmaatschappij Agis heeft ooit interesse getoond in de data die Nest verzamelde maar Nest wilde die niet verkopen. Als Nest die niet wil verkopen blijkt wel dat die data verzamelt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-10-2018 12:52
Je communiceert niet eerlijk, dramaqueenerig gedrag is wel het laatste dat mij uit balans brengt.
.
:rofl:
Wie introduceerde 'conservatief' in de discussie?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Ik geloof niet in straling. Maar ik weiger om zo veel data te delen. Dus bij ons komt zo’n meter er voorlopig niet in.

Daarnaast is inbreken op netwerken nog steeds makkelijk. En ik zit te wachten op een mailtje uit Verweggistan dat zijn stroom hebben geblokkeerd, en of dat ik maar niet even wil betalen. Kans is erg klein. Maar ik loop het risico liever niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
|Courage| schreef:
20-10-2018 12:58
.
:rofl:
Wie introduceerde 'conservatief' in de discussie?
Tja, je kan het nu ergens anders op gooien, maar wat mij betreft ben je gezien.
Cateautje schreef:
20-10-2018 12:58
Tja, je kan het nu ergens anders op gooien, maar wat mij betreft ben je gezien.
.
:popcorn:
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Dat bedoel ik.
Jeetje wat een reacties!

Ga hem toch laten zetten. Het enige wat mij interesseert is die eventuele straling en ik sprak net een andere buurvrouw die hem al had en nergens last van had (maar niet kan slapen als haar smartphone op haar nachtkastje ligt). Daarnaast heeft de woningbouw gezegd: je mag weigeren, maar als er iets mis gaat met je huidige meter betalen wij niks omdat je die slimme meter hebt geweigerd.

En dat privacy gedoe interesseert me vrij weinig; dan weten "ze" maar wanneer ik de wc doortrek en hoe laat ik eet, wat maakt dat uit?
Is het echt zo dat "ze" het verschil kunnen zien tussen een met heet water gevuld teiltje voor de afwas of een korte douchebeurt?

Niet dat het me wat uitmaakt maar toch nieuwsgierig :)
anoniem_327927 wijzigde dit bericht op 20-10-2018 13:09
0.54% gewijzigd
selene* schreef:
20-10-2018 13:03
Jeetje wat een reacties!

Ga hem toch laten zetten. Het enige wat mij interesseert is die eventuele straling en ik sprak net een andere buurvrouw die hem al had en nergens last van had (maar niet kan slapen als haar smartphone op haar nachtkastje ligt). Daarnaast heeft de woningbouw gezegd: je mag weigeren, maar als er iets mis gaat met je huidige meter betalen wij niks omdat je die slimme meter hebt geweigerd.

En dat privacy gedoe interesseert me vrij weinig; dan weten "ze" maar wanneer ik de wc doortrek en hoe laat ik eet, wat maakt dat uit?
Ik vind het ronduit vervelend dat het je op zo’n manier vrijwillig opgedrongen wordt.

En nee, het maakt allemaal niet uit, tot we in een zelfgekozen sociaal-kredietsysteem zitten.
Bobby-Pin schreef:
20-10-2018 13:06
Is het echt zo dat "ze" het verschil kunnen zijn tussen een met heet water gevuld teiltje voor de afwas of een korte douchebeurt?

Ja inderdaad haha. En daarnaast: hoe zou het mij negatief beïnvloeden als ze die info over mij hebben? Alsof ik zo belangrijk ben
Mevrouw75 schreef:
20-10-2018 13:07

En nee, het maakt allemaal niet uit, tot we in een zelfgekozen sociaal-kredietsysteem zitten.

Dit soort uitspraken (als in: stellingen over de maatschappij met termen die ik niet begrijp) lees je dus overal op internet in de negatieve reacties
Bobby-Pin schreef:
Is het echt zo dat "ze" het verschil kunnen zijn tussen een met heet water gevuld teiltje voor de afwas of een korte douchebeurt?

.
Nee.
Tenzij je heet water uit het teiltje uit de plintboiler uit de keuken komt (elektriciteit) en het douchen met een CV-ketel op gas is.
Dan zie je verschil in verbruiksoorten.
Maar die electriciteitspiek zou dan net zo goed van het aanzetten van de waterkoker kunnen zijn of iets dat vergelijkbare hoeveelheid stroom verbruikt.
selene* schreef:
20-10-2018 13:03
Jeetje wat een reacties!

Zegt de woningbouw dat bij jullie? Mij lijkt het als iets mis gaat met de huidige meter je daar helemaal niet verantwoordelijk voor kan worden gesteld. Staat nergens en zelf mag je niet aan de meter knutselen.
Tenzij je een wietplantage aanlegt uiteraard.
Bobby-Pin schreef:

Ik denk het wel.
Ik douche meestal heel zakelijk, maak me nat, zeep me in, spoel me af en klaar. Dat is als ik mijn haar niet was en dan ben ik binnen 5 minuten klaar. Er staat op mijn verbruiksmail ook hoeveel mijn omgeving aan gas verbruikt en dat is heel wat meer, dus ze houden dat wel bij.
selene* schreef:
20-10-2018 13:08
Ja inderdaad haha. En daarnaast: hoe zou het mij negatief beïnvloeden als ze die info over mij hebben? Alsof ik zo belangrijk ben
Ze kunnen je er toch ook niets mee maken als je weinig doucht of juist veel tenzij er in de toekomst straffen op komen te staan maar dat lijkt me stug :D
Heb je ineens je energieleverancier voor de deur met een zweepje :whip:
Bobby-Pin schreef:
20-10-2018 13:11
Ze kunnen je er toch ook niets mee maken als je weinig doucht of juist veel tenzij er in de toekomst straffen op komen te staan maar dat lijkt me stug :D
Heb je ineens je energieleverancier voor de deur met een zweepje :whip:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/13/bi ... 5-a1550087

Heb je meteen een voorbeeldje van een van die termen die je op het internet tegenkomt.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 20-10-2018 13:15
10.00% gewijzigd
Hier komt volgende week ook een slimme meter. Eerder had ik 'm geweigerd... maar dat was meer omdat we er een kast omheen hadden gebouwd die dan weg zou moeten.
Nu moet die kast dus alsnog weg... want het schijnt dat ze er sowieso een andere meter moeten plaatsen... slim of niet, omdat de huidige niet meer 'voldoet aan de eisen'. Dit laatste is natuurlijk best vaag. Wat zijn die eisen dan en waarom zou-ie nu opeens niet goed meer zijn? Ben er niet blij mee, omdat ik uit ervaring weet dat het lompe figuren zijn die je achterlaten met een lelijke oplossing. Want: 'Tja, het kon niet anders...'.
Cateautje schreef:
20-10-2018 13:10
Ik denk het wel.
Ik douche meestal heel zakelijk, maak me nat, zeep me in, spoel me af en klaar. Dat is als ik mijn haar niet was en dan ben ik binnen 5 minuten klaar. Er staat op mijn verbruiksmail ook hoeveel mijn omgeving aan gas verbruikt en dat is heel wat meer, dus ze houden dat wel bij.
Dat overzicht krijg je ook wel zonder die slimme meter. Niet dat het veel uitmaakt want aan een slecht geisoleerde huurwoning of een goedkope ketel doe je niet heel veel in een vergelijking.
selene* schreef:
20-10-2018 13:08
.
Nu, op dit moment zal jij er geen last van hebben. En ik ook niet.
Maar ik wil niet naar een staat waar al mijn bewegingen worden vastgelegd, gevolgd en beoordeeld.
Als we nu niet kritisch hierbij stilstaan, dan hebben we over 2 generaties wél zo'n samenleving.

Om je gedachten te prikkelen kan je deze uitzending van Lubach bekijken, vanaf 16:00 minuten.
En als je direct wil doorskippen naar privacy vanaf 22:00. Niet denken: dat gebeurt hier niet. Zo'n verandering gaat langzaam. En nogmaals, ik wil niet dat het over 50 jaar hier net zo is als nu daar.
https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... ubach.html
Mevrouw75 schreef:
20-10-2018 13:13

Heb je meteen een voorbeeldje van een van die termen die je op het internet tegenkomt.
i.v.m. tijdgebrek zal ik de link later lezen, zag al vluchtig dat het met China te maken heeft.

De enige club die van dit systeem dankbaar gebruik zou kunnen maken is sociale zaken voor stiekeme samenwoners in combinatie met bijstand.
miekemv schreef:
20-10-2018 13:16
Dat overzicht krijg je ook wel zonder die slimme meter. Niet dat het veel uitmaakt want aan een slecht geisoleerde huurwoning of een goedkope ketel doe je niet heel veel in een vergelijking.
Nee, dat overzicht is niet te meten omdat ik natuurlijk heel veel gas verbruik in de winter, dus dan konden ze aan het einde van het energiejaar niet zien waar ik het gas voor had verbruikt.
Mevrouw75 schreef:
20-10-2018 13:13

.
Haha grappig, we dachten allebei direct aan China. :)
:high5:
Even een vraagje tussendoor voor hen die het weten. Is elektrisch koken goedkoper dan koken op gas?
Bobby-Pin schreef:
20-10-2018 13:18
i.v.m. tijdgebrek zal ik de link later lezen, zag al vluchtig dat het met China te maken heeft.

De enige club die van dit systeem dankbaar gebruik zou kunnen maken is sociale zaken voor stiekeme samenwoners in combinatie met bijstand.
Verzekeringsmaatschappijen die vinden dat jij op ongezonde tijden wakker bent (en dus relatief veel stroom gebruikt), je werkgever om precies dezelfde reden, milieuministers die gaan bepalen hoe lang je mag douchen en hoeveel je mag stoken. Ik noem maar wat.
|Courage| schreef:
20-10-2018 13:20
.
Haha grappig, we dachten allebei direct aan China. :)
:high5:
Nou ja, het is op dit moment nogal een goed voorbeeld natuurlijk.

Dit artikel is ook leuk uitgebreid
https://www.groene.nl/artikel/je-ouders ... untje-eraf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven