Feit of mening? (vooroordeel?)

31-03-2009 12:18 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Racisme gaat er vanuit dat het blanke ras superieur is aan mensen met een gekleurde huid'

Graag wil ik weten of jullie deze zin een feit, mening of vooroordeel vinden..
quote:qwertu schreef op 31 maart 2009 @ 12:45:

[...]

Het is een feit gebaseerd op het vooroordeel dat alleen blanken racistisch kunnen zijn. Ik zeg niet dat het een juist feit is, maar de uitspraak zoals die daar staat, is een stelling, een te bewijzen bewering. Een feit dus. In de definitie wordt alleen de denkfout gemaakt waarin het deel voor het geheel wordt aangezien. Een foutief feit dus, zoals hiervoor al werd gezegd. Als je het om zou draaien, zou het wel een juist feit zijn: "De veronderstelling dat het blanke ras superieur is aan mensen met een gekleurde huid is racisme."

Een mening zou zijn: "Ik vind racisme kortzichtig." of "Ik vind het blanke ras superieur aan mensen met een gekleurde huid." Een vooroordeel zou zijn: "Mensen met een gekleurde huid kunnen goed dansen" of "Mensen met een gekleurde huid spreken nooit de waarheid." "De liegende man heeft te lang onder de zonnebank gelegen" zou dan weer een feit zijn. met je eens, op 1 ding na dan, een foute feit bestaat niet, een feit is iets dat is, het is zo, is het fout dan is het geen feit.
quote:Anne1973 schreef op 31 maart 2009 @ 12:46:

[...]

Dus omdat deze man gelukkiger was doordat Oprah hem wit schminkte is de stelling waarheid?

Racisme leeft ook onder de niet blanke bevolkingsgroepen.

Tell me about it.

en leer sarcasme eruit te halen
.
ja is afhankelijk hoe je feit definieert denk ik

wat voor de 1 een feit is hoeft voor de ander niet te zijn.
.
quote:qwertu schreef op 31 maart 2009 @ 13:18:

"De waarheid" bestaat niet. De werkelijkheid is maar net afhankelijk van hoe eenieder die zelf ervaart. Daarmee is het feit als weergave van de werkelijkheid natuurlijk iets wat bij voorbaat al op losse schroeven staat. Zie het bekende voorbeeld over de witte raaf. Ik kan beweren dat alle raven zwart zijn, als zijnde een feit, totdat er één witte gevonden wordt. Zo lang die er niet is, zijn alle raven zwart. Dat is een onweerlegbaar feit.

In de definitie uit de OP wordt een feit weergegeven dat gestoeld is op een logische denkfout, waarbij deel wordt aangezien voor geheel. Of misschien dus wel op basis van het vooroordeel dat dat deel de gehele werkelijkheid beslaat. Dat maakt het niet minder feit: het is een weergave van de werkelijkheid van de schrijver. Die kent blijkbaar alleen maar één soort van racisme. Degenen die weten dat er ook witte raven zijn (of zwarte racisten), zullen dat feit kunnen weerleggen. Maar tot die tijd blijft het voor de auteur van de definitie een feit.

ok ok

en idd, OP bevat een deel van een feit.
Zolang een feit weerlegt kan worden lijkt het mij een hypothese.
Het woord voor een 'onjuist feit' is "onzin".

Feiten zijn per definitie juist (feit), als iemand iets als feit stelt terwijl het niet waar is, is het geen feit, maar onzin.

De zin in de OP schaar ik onder "onzin". (Overigens is deze zin gesteld als zijnde 'definitie', alleen is de definitie onjuist en daardoor.. juist.. onzin. )
Het woord voor een 'onjuist feit' is "onzin".

Feiten zijn per definitie juist (feit), als iemand iets als feit stelt terwijl het niet waar is, is het geen feit, maar onzin.

De zin in de OP schaar ik onder "onzin". (Overigens is deze zin gesteld als zijnde 'definitie', alleen is de definitie onjuist en daardoor.. juist.. onzin. )
.
Haha!

Heb ik toch op zitten letten in het afgelopen semester

Mierenneuker is my middle name.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven