GDPR/AVG op het Viva Forum

23-05-2018 10:52 587 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.

Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.

Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.

Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
RikM schreef:
25-05-2018 17:10
Ja, dus eigenlijk kunnen we zeggen dat er zowaar een bug is opgelost. :cheer2:
Precies!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Misschien moeten we nog een keer zo'n exodus doen, dan worden de overige bugs ook gefixt. :biggrin:
JollyRider schreef:
25-05-2018 11:02
Precies. Wat je moet doen is of verwijderen, of zorgen dat de berichten niet meer gekoppeld kunnen worden op een zoeksleutel zoals de nick. Zolang ik via google al jouw berichten op een rij kan zetten, ben je herleidbaar. Niet voor iedereen wellicht, maar vermoedelijk wel voor een aantal partijen, zoals je werkgever. Dat geldt voor vrijwel iedere veel-poster hier. Het zal vaak wel even werk zijn, en ik ben te lui om dat te doen dus ik ga niet bewijzen dat het kan, maar mensen zijn vandaag de dag vrij makkelijk online herkenbaar te maken. Zeker als je onder eigen naam op Facebook actief bent of, oh horror, op LinkedIn zit.

Wat Sanoma, als ik het goed begrijp hoor, over het hoofd lijkt te zien, is dat wat je ook doet met de nick en met de eigen loepfunctie, google alle berichten kan doorzoeken, en via de nick aan elkaar kan verbinden. Daarmee heb je een vrij eenvoudige, hoewel arbeidsintensieve, naar personen herleidbare bak data.

Dus anonimiseren is genoeg, maar anonimiseren is vermoedelijk iets ingewikkelder dan wat Sanoma van plan lijkt te zijn als ik het goed begrepen heb.
Dit is precies het issue dat ik heb. Ik bén al meer dan eens door gebruikers van dit forum, voor mij vreemden, herkend. Ik heb nooit een foto van mezelf op dit forum geplaatst, dus dat gebeurt op basis van informatie uit mijn posts.

Ik ben bovendien lid van dit forum geworden in een tijd dat social media zoals we die nu kennen nog helemaal niet bestonden en dit soort privacy issues nog niet aan de orde waren.

Met de veranderende mores op internet zou ik met terugwerkende kracht mezelf willen laten anonimiseren, maar Viva lijkt daartoe helemaal geen mogelijkheid te bieden. Ik vraag me af of dat wel mag.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
25-05-2018 17:30
Dit is precies het issue dat ik heb. Ik bén al meer dan eens door gebruikers van dit forum, voor mij vreemden, herkend. Ik heb nooit een foto van mezelf op dit forum geplaatst, dus dat gebeurt op basis van informatie uit mijn posts.

Ik ben bovendien lid van dit forum geworden in een tijd dat social media zoals we die nu kennen nog helemaal niet bestonden en dit soort privacy issues nog niet aan de orde waren.

Met de veranderende mores op internet zou ik met terugwerkende kracht mezelf willen laten anonimiseren, maar Viva lijkt daartoe helemaal geen mogelijkheid te bieden. Ik vraag me af of dat wel mag.

Vanaf vandaag (nu de AVG in werking is) mag dat dus inderdaad niet. Je hebt het recht om vergeten te worden.
|Courage| schreef:
24-05-2018 22:41
En ik denk dat ze ook wel terug gaan komen van deze nieuwe manier van "anonimiseren".
.
Ah, binnen 24 uur zelfs na mijn voorspelling. :proud:
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
RikM schreef:
25-05-2018 17:10
Ja, dus eigenlijk kunnen we zeggen dat er zowaar een bug is opgelost. :cheer2:
.
Was die bug er wel? Of was het onwil?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
RikM schreef:
25-05-2018 17:41
Vanaf vandaag (nu de AVG in werking is) mag dat dus inderdaad niet. Je hebt het recht om vergeten te worden.
ja, dat lijkt mij ook. Viva zegt echter geen berichten te willen verwijderen - tenzij daar persoonsgegevens instaan. Mijn stelling is echter dat bij mensen die al dusdanig lang actief op een forum zijn als ik ben, het onmogelijk is om me te vergeten zonder niet ook mijn berichten te wissen.
Am Yisrael Chai!
RikM schreef:
25-05-2018 17:26
Misschien moeten we nog een keer zo'n exodus doen, dan worden de overige bugs ook gefixt. :biggrin:
Ik ga nergens heen :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Echt hilarisch suf dit! :proud:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
RikM schreef:
25-05-2018 17:26
.
Die bug was al gefixt toen op 23 mei de mededeling werd gedaan in het modtopic.
Daarna begon de exodus pas...
fashionvictim schreef:
25-05-2018 17:52
ja, dat lijkt mij ook. Viva zegt echter geen berichten te willen verwijderen - tenzij daar persoonsgegevens instaan. Mijn stelling is echter dat bij mensen die al dusdanig lang actief op een forum zijn als ik ben, het onmogelijk is om me te vergeten zonder niet ook mijn berichten te wissen.

Ze hoeven inderdaad niet al je berichten te verwijderen, omdat discussies waar jij aan hebt meegedaan dan niet meer te volgen zijn, maar ze kunnen de berichten wel ontkoppelen van jouw profiel, en je profiel verwijderen. Dan staat jouw naam dus niet meer naast je berichten maar iets als "anoniem" of "verwijderd". Op die manier zijn de berichten dus niet meer te herleiden naar jou. Niet hier en ook niet in Google.

Daarnaast zouden ze ook eventuele persoonsgegevens uit je berichten moeten verwijderen. Als jij bijvoorbeeld ergens hebt vermeld waar je woont, of wat je telefoonnummer is, dan moeten ze dat wel verwijderen. Bijvoorbeeld door te gummen, of dat bericht wel te verwijderen.
CommunityManagerViva schreef:
25-05-2018 16:13
Beste forummers,

Zoals beloofd hierbij een update over het anonimiseren en GDPR op het Viva Forum.

We hebben besloten om de eerder deze week aangekondigde maatregel betreffende het anonimiseren van accounts, te wijzigen. Wanneer je je nu laat anonimiseren, zal je een onherkenbare nickname krijgen en zal je account niet meer te loepen zijn. Net zoals voorheen verwijderen we geen berichten en topics, omdat de discussies daardoor onbegrijpelijk worden – tenzij hier persoonsgegevens in staan.

Verzoeken om je te laten anonimiseren kun je net als voorheen via de mail of via het Centraal Moderatortopic indienen. Persoonlijke vragen en verzoekjes kan je het best mailen naar forum@viva.nl, of naar mij via communitymanager@viva.nl.

Voor de privacyregels van Sanoma kun je hier terecht: https://www.sanoma.nl/privacy-en-cookiebeleid/

Hopende jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
dat is wijs
maar ook bijzonder omdat loepen bij geanonimiseerde users een bug is waar de TD al zeker een jaar aan werkt.
RikM schreef:
25-05-2018 18:00
Ze hoeven inderdaad niet al je berichten te verwijderen, omdat discussies waar jij aan hebt meegedaan dan niet meer te volgen zijn, maar ze kunnen de berichten wel ontkoppelen van jouw profiel, en je profiel verwijderen. Dan staat jouw naam dus niet meer naast je berichten maar iets als "anoniem" of "verwijderd". Op die manier zijn de berichten dus niet meer te herleiden naar jou. Niet hier en ook niet in Google.

Daarnaast zouden ze ook eventuele persoonsgegevens uit je berichten moeten verwijderen. Als jij bijvoorbeeld ergens hebt vermeld waar je woont, of wat je telefoonnummer is, dan moeten ze dat wel verwijderen. Bijvoorbeeld door te gummen, of dat bericht wel te verwijderen.
Gezien het feit dat ik voornamelijk op Actueel en vroeger Maatschappij heb gepost heb ik echt ontelbare posts gedaan waarin ik melding heb gemaakt van zaken die specifiek als bijzondere persoonsgegevens genoemd worden in de wet. Die gegevens zouden mi sowieso verwijderd moeten worden. Gezien het aantal posts dat ik in de 20 jaar dat ik hier lid ben heb gedaan lijkt het me ondoenlijk om die allemaal handmatig te controleren op dergelijke persoonsgegevens.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
25-05-2018 18:10
Gezien het feit dat ik voornamelijk op Actueel en vroeger Maatschappij heb gepost heb ik echt ontelbare posts gedaan waarin ik melding heb gemaakt van zaken die specifiek als bijzondere persoonsgegevens genoemd worden in de wet. Die gegevens zouden mi sowieso verwijderd moeten worden. Gezien het aantal posts dat ik in de 20 jaar dat ik hier lid ben heb gedaan lijkt het me ondoenlijk om die allemaal handmatig te controleren op dergelijke persoonsgegevens.

Je kunt toch zelf je posts wijzigen, voor zover topics nog openstaan ?
Dat het veel posts zijn lijkt mij niet een argument om dan maar alles te wissen. Dat Viva de 'leesbaarheid' van topics in stand wil houden snap ik wel.
nounou
fashionvictim schreef:
25-05-2018 18:10

Ik snap je punt en met name op discussieplatforms is dit best een lastige kwestie. Want wat doe je bijvoorbeeld met alle topics die door deze persoon zijn gestart? Moet je die dan ook verwijderen, inclusief de misschien wel honderden reacties van andere leden? Of laat je zo'n topic staan maar met een lege OP? (we weten allemaal hoe vervelend dat is)

Misschien dat er over een tijdje wat meer jurisprudentie over is, en worden forumbeheerders wel gedwongen om forumberichten echt te verwijderen, hoe pijnlijk dat ook is. We gaan het zien.
zazamaenade schreef:
25-05-2018 18:20
Je kunt toch zelf je posts wijzigen, voor zover topics nog openstaan ?
Dat het veel posts zijn lijkt mij niet een argument om dan maar alles te wissen. Dat Viva de 'leesbaarheid' van topics in stand wil houden snap ik wel.
Nee, dat kan om de een of andere reden bij een heleboel posts niet meer.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
25-05-2018 19:03
Nee, dat kan om de een of andere reden bij een heleboel posts niet meer.
Oh, dat is erg irritant, ja !
nounou
Dat gaat niet bij posts in gesloten topics. Technisch is dat sluiten van topics bij 3000 posts overigens totaal overbodig tegenwoordig, zouden ze best eens mee mogen stoppen.
Die posts zul je dan stuk voor stuk moeten staffen, met het verzoek om het te verwijderen. Bij mij heeft het wel gewerkt afgelopen week, er is keurig een quote door iemand anders van een post van de vorige Marana verwijderd na mijn staf-met-argumentatie.
Ik weet niet of het al gezegd is, maar passen jullie ook nog even de cookiemelding aan? “Doorgaan betekent akkoord” is dus ook niet meer toegestaan hè.
MrBurns schreef:
25-05-2018 11:43
Deze meneer legt vrij duidelijk uit waarom forum discussies niet verwijderd hoeven te worden

https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/g ... iscussies/
Zo duidelijk vind ik het niet.
Hij heeft het erover dat vrijheid van meningsuiting in het gedrang komt bij het verwijderen van berichten.
Maar het gaat toch over de vrijheid van meningsuiting en de privacy van een en dezelfde persoon? Als die persoon zijn eigen recht op privacy toch zwaarder vindt wegen dat zijn eigen recht op meningsuiting, waarom zou een forumbeheerder dan mogen beslissen dat dat recht op meningsuiting zwaarder weegt?

Hij schrijft ook
Echter, specifiek bij forums loop je dan tegen een probleem aan dat daarmee de discussie toch een stuk verstoord wordt, of het archief niet meer volledig. Dat is een probleem, want bij zulke situaties komt dan de vrijheid van meningsuiting in het gedrang. Mensen moeten kunnen lezen wat in het verleden is gezegd

Oftewel, het belang van de lezer komt in het gedrang. Hoezo de vrijheid van meningsuiting?
Ik vind het een kromme redenering. Ik snap dat een forumbeheerder het jammer vindt dat een discussie niet meer in zijn geheel te lezen is, maar dat die vrijheid van meningsuiting in het gedrang komt zie ik niet. De lezer heeft helemaal geen mening geuit, degene die de post geschreven heeft, heeft zijn mening geuit. En die wil zijn vrijheid van meningsuiting vrijwillig opgeven (wat betreft zijn posts op het forum) voor zijn wens tot privacy.
Drackie schreef:
25-05-2018 21:54
Ik weet niet of het al gezegd is, maar passen jullie ook nog even de cookiemelding aan? “Doorgaan betekent akkoord” is dus ook niet meer toegestaan hè.

Dat is het nooit geweest, maar het werd min of meer gedoogd. Ik kan me niet voorstellen dat dat nu ineens heel anders gaat zijn. Wie gaat dat allemaal controleren?

Hopelijk krijgen we binnenkort de ePrivacy Verordening en wordt de cookietoestemming geregeld via de browserinstellingen. Dan zijn we eindelijk van al die irritante cookiemeldingen af.
Hypothese: als ik mijn naam, BSN, geaardheid en religie in de bedrijfsauto van de bakker kras, moet hij het dan laten verwijderen?

*asking for a friend*
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 10:52
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd.
Wat verstaan jullie onder twee jaar niet gebruikt?
Niets gepost? Of niet ingelogd?
Marana-- schreef:
25-05-2018 21:33
Dat gaat niet bij posts in gesloten topics. Technisch is dat sluiten van topics bij 3000 posts overigens totaal overbodig tegenwoordig, zouden ze best eens mee mogen stoppen.
Die posts zul je dan stuk voor stuk moeten staffen, met het verzoek om het te verwijderen. Bij mij heeft het wel gewerkt afgelopen week, er is keurig een quote door iemand anders van een post van de vorige Marana verwijderd na mijn staf-met-argumentatie.

Heb ik gedaan, en ze weigerden het te laten verwijderen, was niet nodig ivm AVG, vonden ze. Voor jou hebben ze het wél gedaan ?
Wil je, eventueel in pb, delen welke argumentatie je hebt gebruikt ?
nounou
Drackie schreef:
25-05-2018 21:54
Dat is al vrij lang verboden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven