gebarentaal leren: nuttig?

07-01-2020 17:47 34 berichten
Vorig jaar zag ik een gebaren challenge voorbij komen, voor €30 krijg je dan het hele jaar elke week een les opgestuurd waarbij je dus elke week 10 gebaren leert. Vorig jaar twijfelde ik heel erg, maar ik merk dat het me nog steeds erg leuk lijkt om wat van gebarentaal te leren. Ik ken geen dove of slechthorende mensen overigens.

Ik ben dus benieuwd of er hier meer mensen zijn die gebarentaal kennen, en in hoeverre je dit ook vaak gebruikt of niet?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is nu horeca waar je met gebaren bestelt en daar kun je video's zien hoe je simpele gebaren kunt doen oa goedemorgen, verschillende gerechten, dank je wel, tot ziens, ...etc. Met collega's vinden we het leuk en we gaan daar vaak koffie halen, zeker 1 of 2 maal per week. Verder heb ik het bijna nooit nodig gehad en 1x in 20 jaar carrière met een dove tolk gewerkt om een klant te helpen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bruintjedebeer schreef:
07-01-2020 23:36
Ik heb zo'n 30 jaar geleden een cursus gevolgd, met een dove leraar. Puur uit interesse. Ik vond het erg leuk, ik las ook over de dovencultuur (in Amerika voornamelijk), ik vond het intrigerend en wij mochten dan soms ook oefenen met dove mensen die samen kwamen in een cafee, soort lotgenotencontact.
Dan zei je per-ongeluk iets tegen je buurvrouw en dan sloeg de dove leraar keihard op tafel want die sluit je dan buiten ook al is dat niet je bedoeling.
De taal is niet overal hetzelfde en inderdaad er zijn dialecten maar zoals ik het destijds begreep is de grammatica wel vergelijkbaar en zijn de hersenen op taalgebied van dove mensen die gebarentaal spreken anders ontwikkeld dan die van horenden die spreektaal gebruiken. Er is een aanleg in de hersenen voor gesproken taal maar dus ook voor gebarentaal. Een doof kind dat binnen een dovencultuur opgroeit mist ook maar weinig als het ware.

Ik heb wel een keer een flinke sneer gehad van een collega met een doof kind omdat ik zo enthousiast was. Ik wist niet dat hij een doof kind had overigens, ik was enthousiast aan het vertellen en toen viel hij uit, ik schrok me dood. Ik was ook nog jong natuurlijk.
Wat een sneue collega
duizel schreef:
08-01-2020 03:11
Het lijkt mij ook leuk en 30 euro voor een jaar lang elke week een les vind ik prima te doen. Mag Ik vragen waar je dat gevonden hebt? Evt. via pb?

edit al gevonden. Gewoon googlen op gebaren challenge...

Heb jij de gratis proefles gedag zeggen gedaan? Dan weet je misschien of het iets voor je is.

Nee, dat heb ik nog niet gedaan, ik ga gelijk eens kijken. Bedankt voor de tip.
Na het doen van de proefles heb ik besloten dat ik er gewoon voor ga.

Vanmorgen heb ik de gebaren ook aan mijn zoon laten zien, die vond het ook erg leuk en interessant. En voor 30 euro kan ik me er ook geen buil aan vallen :biggrin:
Leuk! Succes!
Een vriendin van mij is doventolk. Ze begeleid vooral dove leerlingen die gewoon onderwijs volgen of stage lopen bij bedrijven.

Ik heb ooit een cursus gebarentaal gedaan omdat ons zoontje non verbaal was (niet doof). Kinderen schijnen makkelijker te leren praten met ondersteunende gebaren.

Dat zijn overigens ook 2 verschillende talen hoor. Je hebt Nederlandse gebarentaal voor doven en slechthorenden en Nederlands met gebaren voor kinderen zoals mijn zoontje. Maar veel gebaren komen overeen. Alleen de zinsopbouw is heel anders.

Ik zou het doen als het je leuk lijkt. Het is niet zo dat je nu ineens een gesprek kunt volgen met zo'n cursus maar idd zoals iemand al zei kun je iemand groeten enzo.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Inmiddels zit de eerste maand er alweer op en ik wilde nog even een korte update geven. Ik vind het erg leuk en geheel toevallig kwamen we vanderweek een doof jongen tegen bij de hobby van mijn zoon (een broer van een kind uit de groep van mijn zoon). Hij begon helemaal te shinen toen we goedemorgen naar hem gebaarden :biggrin:
mindervanmij schreef:
24-02-2020 20:54
Inmiddels zit de eerste maand er alweer op en ik wilde nog even een korte update geven. Ik vind het erg leuk en geheel toevallig kwamen we vanderweek een doof jongen tegen bij de hobby van mijn zoon (een broer van een kind uit de groep van mijn zoon). Hij begon helemaal te shinen toen we goedemorgen naar hem gebaarden :biggrin:
Wat leuk dat je het al gelijk in de praktijk hebt kunnen toepassen! :-D
Wij gebruikten ook kindergebaren bij dochter met beperking. Het heeft haar enorm geholpen om uiteindelijk in woorden te leren praten. We doen er nu nog vaak spelletjes mee. Nodig us het niet meer. Het is heel leuk om met heel kleine kinderen al heel snel en makkelijk dmv gebaren contact te kunnen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven