Halfbloedjes maar in de ogen van anderen toch buitenlanders.
zaterdag 7 september 2019 om 21:46
Het moet toch eens een keer gezegd worden, ik weet dat velen zich beledigd zullen voelen maar ik beschrijf dit topic uit mijn eigen ervaringen.
Ik ben in Nederland geboren, ik heb een Nederlandse vader en ik draag ook zijn Nederlandse achternaam.
Mijn moeder komt uit het buitenland, uit Latijns-Amerika, ik wil niet zeggen uit welk land precies ivm privacy.
Al mijn hele leven wordt ik door Nederlanders gezien als een buitenlandse vrouw, zelfs door mijn Nederlandse vrienden.
Die zeggen dan bijvoorbeeld tegen mij : 'wat een rotweer vandaag zeg, koud en regen, waar jij vandaan komt is het altijd mooi weer, waarom ga je niet terug?'
Dan denk ik bij mezelf : 'terug'? Hoe kan ik nou ergens heen terug gaan als ik er nooit eerder gewoond heb?
Ik krijg met zulke opmerkingen direct het gevoel dat ik buiten de groep geplaatst wordt en als iemand die eigenlijk niet hier in Nederland thuis hoort.
En zo is het altijd zo geweest, altijd mij het gevoel geven dat ik niet hier vandaan kom.
Mijn Nederlandse vader, mijn familienaam en het feit dat ik hier geboren en getogen ben wordt volledig achterwege gelaten.
Zal het komen door mijn uiterlijk? Ik ben niet blond en ik heb ook geen blauwe ogen, wel ben ik ontzettend wit qua huidskleur.
Ik heb niet echt een heel opvallend buitenlands uiterlijk, maar absoluut geen typisch Nederlands uiterlijk, vaak genoeg denken mensen wel dat ik volledig Nederlands ben van afkomst maar als ze eenmaal weten dat mijn moeder uit het buitenland komt dan ben ik ook een buitenlander.
En de hele grap is namelijk, dat mijn moeder qua huidskleur nog witter dan mijn vader is en altijd verbrand onder de zon en mijn vader juist bruin wordt.
Ook heeft mijn moeder een lichte kleur ogen, lichter dan mijn vader.
Verder heeft ze wel zwart haar en is het wel echt een typisch latina vrouwtje.
Voor mijn broertje is het anders gesteld, die ziet er heel donker uit.
Tijdens sollicitaties heeft ie al vaker te horen gekregen : bent jij (en dan noemen ze zijn naam+achternaam) ik had een heel iemand anders verwacht.
Opvallend genoeg werd ie meestal uitgenodigd, maar na de ontmoeting meestal afgewezen.
Gelukkig heeft hij nu een vaste baan.
Ik zie vaker bij halfbloedjes waaronder ook mijn broertje, dat ze zich meer verbonden voelen met het andere land dan met Nederland...
Ra Ra Ra hoe zou dat nou toch komen...
Ik heb een keer meegemaakt op een verjaardag dat ik helemaal als buitenlandse werd benaderd en dat er een volbloed Portugese meid naast me zat en aan de andere kant een half Nederlandse/Italiaanse jongeman die als autochtonen werden behandeld aangezien ze toevallig blond waren met blauwe ogen.
Ik denk persoonlijk ook dat onze koningin Maxima zo goed in de smaak valt bij het volk omdat ze blank is, blond is en lang is.
Als het nou zo een Argentijnse indianen type of meer typische Zuid-Amerikaanse latina typetje was geweest was ze wel minder in de smaak gevallen, dat weet ik zeker.
Maar niet te spreken over de prinsessen, die worden ondanks dat het halfbloedjes zijn niet als buitenlanders beschouwd zoals ik, dankzij hun hoogblonde haren en zeer lichte voorkoming.
Wie heeft er nog meer één ouder afkomstig uit het buitenland en herkent zich in mijn ervaringen?
Ik ben in Nederland geboren, ik heb een Nederlandse vader en ik draag ook zijn Nederlandse achternaam.
Mijn moeder komt uit het buitenland, uit Latijns-Amerika, ik wil niet zeggen uit welk land precies ivm privacy.
Al mijn hele leven wordt ik door Nederlanders gezien als een buitenlandse vrouw, zelfs door mijn Nederlandse vrienden.
Die zeggen dan bijvoorbeeld tegen mij : 'wat een rotweer vandaag zeg, koud en regen, waar jij vandaan komt is het altijd mooi weer, waarom ga je niet terug?'
Dan denk ik bij mezelf : 'terug'? Hoe kan ik nou ergens heen terug gaan als ik er nooit eerder gewoond heb?
Ik krijg met zulke opmerkingen direct het gevoel dat ik buiten de groep geplaatst wordt en als iemand die eigenlijk niet hier in Nederland thuis hoort.
En zo is het altijd zo geweest, altijd mij het gevoel geven dat ik niet hier vandaan kom.
Mijn Nederlandse vader, mijn familienaam en het feit dat ik hier geboren en getogen ben wordt volledig achterwege gelaten.
Zal het komen door mijn uiterlijk? Ik ben niet blond en ik heb ook geen blauwe ogen, wel ben ik ontzettend wit qua huidskleur.
Ik heb niet echt een heel opvallend buitenlands uiterlijk, maar absoluut geen typisch Nederlands uiterlijk, vaak genoeg denken mensen wel dat ik volledig Nederlands ben van afkomst maar als ze eenmaal weten dat mijn moeder uit het buitenland komt dan ben ik ook een buitenlander.
En de hele grap is namelijk, dat mijn moeder qua huidskleur nog witter dan mijn vader is en altijd verbrand onder de zon en mijn vader juist bruin wordt.
Ook heeft mijn moeder een lichte kleur ogen, lichter dan mijn vader.
Verder heeft ze wel zwart haar en is het wel echt een typisch latina vrouwtje.
Voor mijn broertje is het anders gesteld, die ziet er heel donker uit.
Tijdens sollicitaties heeft ie al vaker te horen gekregen : bent jij (en dan noemen ze zijn naam+achternaam) ik had een heel iemand anders verwacht.
Opvallend genoeg werd ie meestal uitgenodigd, maar na de ontmoeting meestal afgewezen.
Gelukkig heeft hij nu een vaste baan.
Ik zie vaker bij halfbloedjes waaronder ook mijn broertje, dat ze zich meer verbonden voelen met het andere land dan met Nederland...
Ra Ra Ra hoe zou dat nou toch komen...
Ik heb een keer meegemaakt op een verjaardag dat ik helemaal als buitenlandse werd benaderd en dat er een volbloed Portugese meid naast me zat en aan de andere kant een half Nederlandse/Italiaanse jongeman die als autochtonen werden behandeld aangezien ze toevallig blond waren met blauwe ogen.
Ik denk persoonlijk ook dat onze koningin Maxima zo goed in de smaak valt bij het volk omdat ze blank is, blond is en lang is.
Als het nou zo een Argentijnse indianen type of meer typische Zuid-Amerikaanse latina typetje was geweest was ze wel minder in de smaak gevallen, dat weet ik zeker.
Maar niet te spreken over de prinsessen, die worden ondanks dat het halfbloedjes zijn niet als buitenlanders beschouwd zoals ik, dankzij hun hoogblonde haren en zeer lichte voorkoming.
Wie heeft er nog meer één ouder afkomstig uit het buitenland en herkent zich in mijn ervaringen?

dinsdag 10 september 2019 om 08:40
Beschrijf je hier nu niet oudere vrouwen? De universiteit waar ik les geef, haal ik al die meiden met lang blond haar door elkaar en dat terwijl er overduidelijk minder meisjes dan jongens studeren hier èn mijn dochter ook lang, blond haar heeft (ze begint trouwens wel donkerder te worden, maar haar broer haalt ze niet meer in).ladyboy schreef: ↑10-09-2019 00:53Lang, blond, blauwe ogen.
En ja natuurlijk zijn er zat Hollandse mensen die donker haar hebben en bruine ogen.
Maar een typisch Hollands uiterlijk is toch wat ik als eerst beschreef.
Bij de mannen vaak : lang, met lange dunne benen, vaak kalend en vaak (niet altijd) een beetje lomp, klunserig.
Bij de vrouwen : korte opgeschoren kapsels met stekeltjes, vaak blond of rood geverfd, een bril, een tuniekje met daaronder een witte driekwart legging met slippers eronder.
Beetje dat soort types zijn wel typisch Nederlands.
Vroeger als man behoorde ik niet tot dat mannen type en nu als vrouw ook niet tot dat vrouwen type.
Ik hou wel van hokjes, weet ik wie ik voor me heb, al die Nederlanders die op elkaar lijken. Geef mij maar wat verschil.

dinsdag 10 september 2019 om 09:11
Nou, het is voorbij. Door een denkfout in een post van ladyboy is hierbij racisme naar getinte mensen wereldwijd opgeheven. Het blijkt een gevoel mensen, u kunt doorlopen, niks aan de hand.m-april schreef: ↑10-09-2019 01:03Ben je je ervan bewust dat je zelf enorm in hokjes denkt? In al jouw reacties lees ik eigenlijk alleen maar een projectie van je eigen denkbeelden en hokjes waar jij jezelf buiten hebt geplaatst zodat je iedereen behalve jezelf verantwoordelijk kunt houden voor de negatieve gevoelens die je ervaart.
dinsdag 10 september 2019 om 09:23
Ja hoor, ben ik weer, nog even goed nagedacht over wat ik bedoel en het gaat mij vooral om de toon. De toon alsof er opzet in het spel is. Terwijl ik het in al die jaren niet als dusdanig ervaren heb. Wel als onwetendheid en onhandigheid.
Ik denk daarom dat er best veel winst te behalen is door mensen er eens op te wijzen dat sommige opmerkingen echt raar en soms gewoonweg racistisch zijn. Ook al bedoel je het niet zo.
Ik denk daarom dat er best veel winst te behalen is door mensen er eens op te wijzen dat sommige opmerkingen echt raar en soms gewoonweg racistisch zijn. Ook al bedoel je het niet zo.

dinsdag 10 september 2019 om 10:04
Ja dat vind ik ook.SinRostro schreef: ↑10-09-2019 09:23Ja hoor, ben ik weer, nog even goed nagedacht over wat ik bedoel en het gaat mij vooral om de toon. De toon alsof er opzet in het spel is. Terwijl ik het in al die jaren niet als dusdanig ervaren heb. Wel als onwetendheid en onhandigheid.
Ik persoonlijk laat me niet meer in de hoek duwen van; ja maar dat is je eigen gevoel.
Al identificeer ik me inwendig met een kikker, dat geeft een ander geen vrijbrief voor bizar gedrag.
dinsdag 10 september 2019 om 10:18
Die kledingstijl en die kapsels was eigenlijk meer als grapje bedoeld om echt een stereotype te schetsen.m-april schreef: ↑10-09-2019 01:10Ik ben een vrouw, heb groen/blauwe ogen, heb lang blond haar, ben 1.75m lang en draag geen bril. Ik draag nooit een witte driekwart legging en ook nooit slippers. Tuniekjes draag ik trouwens ook zo goed als nooit. Dus volgens jou zou ik dus geen typisch Hollands uiterlijk hebben en jouw logica volgend zou dat betekenen dat ik door mensen als niet Nederlands gezien zou worden.. Zie je zelf niet hoe belachelijk die logica van jou is?
dinsdag 10 september 2019 om 10:24
Dat was meer als grap bedoeld, ik dacht laat ik zelf ook maar hokjes maken en stereotypes erin gaan dauwen.m-april schreef: ↑10-09-2019 01:03Ben je je ervan bewust dat je zelf enorm in hokjes denkt? In al jouw reacties lees ik eigenlijk alleen maar een projectie van je eigen denkbeelden en hokjes waar jij jezelf buiten hebt geplaatst zodat je iedereen behalve jezelf verantwoordelijk kunt houden voor de negatieve gevoelens die je ervaart.
Wordt andersom bij mij toch ook gedaan?
Maar ja alles wat ik op dit gebied heb meegemaakt zal wel volgens jou alleen een gevoel geweest zijn, een productie van mijn eigen fantasie.......

dinsdag 10 september 2019 om 10:47
Juist!m-april schreef: ↑10-09-2019 01:10Ik ben een vrouw, heb groen/blauwe ogen, heb lang blond haar, ben 1.75m lang en draag geen bril. Ik draag nooit een witte driekwart legging en ook nooit slippers. Tuniekjes draag ik trouwens ook zo goed als nooit. Dus volgens jou zou ik dus geen typisch Hollands uiterlijk hebben en jouw logica volgend zou dat betekenen dat ik door mensen als niet Nederlands gezien zou worden.. Zie je zelf niet hoe belachelijk die logica van jou is?
En dat mensen zelfs boos op je worden als je ook maar iets over de Nederlandse afkomst van je vader vertelt. Gewoon heel kwaad worden ze dan!

dinsdag 10 september 2019 om 13:21
Dat kwaad worden heb ik dus nog nooit meegemaakt. Maar ik heb ook weinig te vertellen over m’n Nederlandse roots want daar weten we niet zoveel vanaf. Toch ben ik wel benieuwd hoe zo’n gesprek dan gaat. Wat is de vraag, wat geef je als antwoord en wat is het punt waarop de ander boos wordt en waar merk je dat dan aan?
Ik kan me er zo weinig bij voorstellen namelijk, dat je boos wordt omdat iemand iets over zichzelf vertelt
Ik kan me er zo weinig bij voorstellen namelijk, dat je boos wordt omdat iemand iets over zichzelf vertelt

dinsdag 10 september 2019 om 13:32
Hahaha ok ik denk dat het sarcasme een beetje verloren is geraakt in de discussie. Ik denk alleen wel dat ik snap wat m-april probeert te zeggen. Als je al begint door jezelf als buitenstaander te beschouwen dan zal je door anderen wrs ook eerder zo beschouwd worden.ladyboy schreef: ↑10-09-2019 10:24Dat was meer als grap bedoeld, ik dacht laat ik zelf ook maar hokjes maken en stereotypes erin gaan dauwen.
Wordt andersom bij mij toch ook gedaan?
Maar ja alles wat ik op dit gebied heb meegemaakt zal wel volgens jou alleen een gevoel geweest zijn, een productie van mijn eigen fantasie.......![]()
Echter, het één sluit het ander niet uit. Je kan jezelf hartstikke Nederlander voelen maar dan nog heb ik te maken gehad met situaties waarin pijnlijk duidelijk werd dat de ander mij als anders/buitenlander/allochtoon zag of benaderde.

dinsdag 10 september 2019 om 15:10
Juist ik heb precies hetzelfde, ik voel me ook Nederlands en mijn cultuur is ook Nederlands.SinRostro schreef: ↑10-09-2019 13:32Hahaha ok ik denk dat het sarcasme een beetje verloren is geraakt in de discussie. Ik denk alleen wel dat ik snap wat m-april probeert te zeggen. Als je al begint door jezelf als buitenstaander te beschouwen dan zal je door anderen wrs ook eerder zo beschouwd worden.
Echter, het één sluit het ander niet uit. Je kan jezelf hartstikke Nederlander voelen maar dan nog heb ik te maken gehad met situaties waarin pijnlijk duidelijk werd dat de ander mij als anders/buitenlander/allochtoon zag of benaderde.
Als ik in het buitenland kom en mij wordt gevraagd waar ik vandaan kom dan zeg ik dat ik Nederlands ben, ik zeg nooit van mijn vader is dit en mijn moeder is dat.
Dat komt pas ter sprake als er naar gevraagd wordt of als ik meer een vriendschappelijke band met die persoon krijg.
Maar ondanks dat ik me Nederlands voel wordt ik toch vaak door volle autochtone Nederlanders als buitenlander in een hokje geduwd en dat is waar ik me aan erger.
Ik praat niet met een buitenlands accent, ik draag geen hoofddoek, ik doe of geloof in niks wat niet westers is, dus ik begrijp niet waarom mensen zo moeten doen.
Andersom als ik in mijn moeders land ben wordt ik nooit als 'die Nederlandse' beschouwd maar wordt ik echt binnen de groep opgenomen en dat terwijl het daar overduidelijker is dan hier dat ik er qua uiterlijk niet 100% vandaan kom.
dinsdag 10 september 2019 om 15:17
Nee ik ben absoluut niet gekleurd, ik ben zo spierwit als het maar kan, mensen maken daar vaak vervelende opmerkingen over in de zomer.
Wel heb ik grote pikzwarte ogen, zo zwart dat de pupil nauwelijks te zien is en in heb heel steil lichtbruin haar, als kind was het blond.
Maar ik heb gewoon geen typisch Nederlandse gelaatstrekken, daar ligt het er meer aan.
Soms zijn er mensen die het niet opvallen en soms zijn er mensen die het wel aan mij zien.
De belevingen die ik ervaar komen pas wanneer ik heb verteld dat ik een zuid Amerikaanse moeder heb, dan wordt ik snel in het buitenlanders hokje geduwd en moet ik maar steeds verantwoording gaan leggen waarom ik hier in de regen zit en niet daar in de zon.
dinsdag 10 september 2019 om 15:21
Ik denk dat je daar grotendeels gelijk in hebt.
Als je bijvoorbeeld kwart Nederlands kwart Pools kwart Noors en kwart Engels bent dan zullen Nederlanders je niet snel een buitenlander noemen dan iemand die bijvoorbeeld driekwart Nederlands en maar een kwart Nigeriaans is.

dinsdag 10 september 2019 om 15:25
To, als je je stoort aan een vraag of opmerking over je afkomst, geef je dat dan ook aan? En dan een hele brutale vraag, heb je dat ook als iemand een vraag stelt over het feit dat je nu een vrouw bent? Ik begrijp gedeeltelijk jou ergernis, ik ben half Nederlands en de andere helft is een bonte mix. Laatst werd ik bijna als leugenaar weggezet omdat ze zich niet konden voorstellen dat een kwart zuid Amerikaans, zodanig mijn uiterlijk bepaalt. Toen voelde ik na lange tijd eigenlijk wel weer de bekrompenheid van mensen in vooroordelen. Ik ben nog nooit naar het land van mijn moeder geweest en toch als men hoort wat mijn roots zijn, dan gaan ze met accent praten, terwijl ik niet eens de taal zelf spreek. Of ik moet alle gerechten uit dat land aanhoren.
Dit vind ik overigens wel een andere orde dan uit nieuwsgierigheid vragen wat mijn roots zijn, omdat ze die niet kunnen raden.

dinsdag 10 september 2019 om 15:44
Nee eerlijk gezegd geef ik dat niet aan, wat ik dan wel doe is dat ik dan expres over mijn Nederlandse afkomst ga vertellen, om ze er aan te herinneren dat ik hier ook vandaan kom.monalisalove schreef: ↑10-09-2019 15:25To, als je je stoort aan een vraag of opmerking over je afkomst, geef je dat dan ook aan? En dan een hele brutale vraag, heb je dat ook als iemand een vraag stelt over het feit dat je nu een vrouw bent? Ik begrijp gedeeltelijk jou ergernis, ik ben half Nederlands en de andere helft is een bonte mix. Laatst werd ik bijna als leugenaar weggezet omdat ze zich niet konden voorstellen dat een kwart zuid Amerikaans, zodanig mijn uiterlijk bepaalt. Toen voelde ik na lange tijd eigenlijk wel weer de bekrompenheid van mensen in vooroordelen. Ik ben nog nooit naar het land van mijn moeder geweest en toch als men hoort wat mijn roots zijn, dan gaan ze met accent praten, terwijl ik niet eens de taal zelf spreek. Of ik moet alle gerechten uit dat land aanhoren.Dit vind ik overigens wel een andere orde dan uit nieuwsgierigheid vragen wat mijn roots zijn, omdat ze die niet kunnen raden.
En dat is het punt waarop mensen kwaad worden.
Over mijn gender heb ik nooit problemen mee omdat ik er als een vrouw uit zie en klink, tenzij ik het er zelf over heb, dan wordt er bijvoorbeeld gevraagd hoe ik vroeger heette als man en of ik van onderen ook geopereerd ben.
Wat die naam betreft geef ik dat wel altijd aan dat dat niemand wat aan gaat, dat ze me nu kennen en niet vroeger.
Over dat laatste ook, dan zeg ik wel heel brutaal terug van doe jij je broek maar omlaag, ik kan bij jou ook niet met 100% zeker weten wat er onder zit, je weet het immers maar nooit.
Alhoewel ik er hier op forums en online er geen geheim van maak dat ik van onderen niet geopereerd ben, want die doe ik echt niet weg ik lijk wel gek om dat weg te doen.
Natuurlijk had ik het anders gewild maarja zo wil iedereen wel wat.
Maar zo in real life beantwoord ik dat niet.
dinsdag 10 september 2019 om 15:58
De vraag of het gesprek gaat meestal over het weer of over vakanties.SinRostro schreef: ↑10-09-2019 13:21Dat kwaad worden heb ik dus nog nooit meegemaakt. Maar ik heb ook weinig te vertellen over m’n Nederlandse roots want daar weten we niet zoveel vanaf. Toch ben ik wel benieuwd hoe zo’n gesprek dan gaat. Wat is de vraag, wat geef je als antwoord en wat is het punt waarop de ander boos wordt en waar merk je dat dan aan?
Ik kan me er zo weinig bij voorstellen namelijk, dat je boos wordt omdat iemand iets over zichzelf vertelt![]()
Of over een zogenaamd passioneel en vurig karakter wat ik absoluut niet heb.
Dan begint het met: waar jij vandaan komt is het dit of dat, of als ik toevallig zeg dat ik het koud heb is er weleens gezegd: ja dat komt door je zuid Amerikaanse bloed...
Altijd maar dat wijzen op mijn halve buitenlandse afkomst.
Hoe ik merk dat ze kwaad worden als ik het over mijn Nederlandse afkomst heb is dat ze rood worden en er snel een punt achter het onderwerp zetten als ik dan zeg dat ik bijvoorbeeld hutspot ga eten met rookworst, of dat ik in mijn vrije tijd klederdrachten maak uit de streek waar mijn vader vandaan komt.
Dan zie ik boze rode hoofden die niet meer verder geïnteresseerd zijn in wat ik zeg.
Ze hebben liever als antwoord dat ik lekker veel peper in me eten zal strooien vanavond en dat ik niet kan wachten om TERUG te gaan naar mijn eigen warme landje.

dinsdag 10 september 2019 om 16:03
Vraag me alleen af waar die blauwe of roze rook dan vandaan komt.monalisalove schreef: ↑10-09-2019 15:59lijkt me een leuk gesprek zo iedereen met de broek op de enkels
![]()
Soort van een gender reveal party

dinsdag 10 september 2019 om 16:16
Ja zoiets stoms ja, ik had vroeger een Angolees meisje in me klas waar dat ook aan gevraagd werd, of zij ook verbrandde onder de zon.
Natuurlijk zei ze, dat ook zij pijn kon krijgen door de zon.
De leerkracht vertelde toen dat in Afrika de zon feller schijnt en dat daarom Afrikanen meer pigment in hun huid hadden, om zich zo tegen de zon te beschermen waarop een jongen toen antwoordde : dat begrijp ik nou niet, zwart trekt toch juist warmte aan en wit weerkaatst het toch? Wat zou jij het dan ongelooflijk warm hebben onder de zon...
De leerkracht vertelde toen dat in Afrika de zon feller schijnt en dat daarom Afrikanen meer pigment in hun huid hadden, om zich zo tegen de zon te beschermen waarop een jongen toen antwoordde : dat begrijp ik nou niet, zwart trekt toch juist warmte aan en wit weerkaatst het toch? Wat zou jij het dan ongelooflijk warm hebben onder de zon...

dinsdag 10 september 2019 om 16:40
Zo een opmerking is lullig voor dat meisje, maar niet eens slecht bedoelt. Maar die zogenaamde grappen, met zwaar accent degene na te doen of moppen die het stereo type even moeten aanhalen, die kunnen na zoveel keer behoorlijk irritant zijn. Ik denk dat ik de eerstvolgende keer een sociaal ongewenst antwoord of wedervraag daarop teruggeef. Er komen nu al een paar in me opladyboy schreef: ↑10-09-2019 16:16Ja zoiets stoms ja, ik had vroeger een Angolees meisje in me klas waar dat ook aan gevraagd werd, of zij ook verbrandde onder de zon.

dinsdag 10 september 2019 om 16:40
Heel herkenbaar deze berichten. Ik ben ook van gemixte afkomst en de negatieve opmerkingen over allochtonen, en vervolgens 'maar jij niet hoor', zijn mij ook niet vreemd. Daarnaast kan ik vast ontzettend goed koken, hoef ik geen zonnebrand te gebruiken want ik verbrand niet en is het heel knap dat ik accentloos Nederlands spreek.
Ik vergeet nooit de keer dat ik, toen ik een jaar of 12 was, met mijn nichtje naar de McDonalds ging en ik achter mij hoorde: 'wow, moet je hen eens horen praten, als je je ogen dicht doet zouden ze ook zo blond kunnen zijn!'
Ehh..
Ik vergeet nooit de keer dat ik, toen ik een jaar of 12 was, met mijn nichtje naar de McDonalds ging en ik achter mij hoorde: 'wow, moet je hen eens horen praten, als je je ogen dicht doet zouden ze ook zo blond kunnen zijn!'
Ehh..

dinsdag 10 september 2019 om 16:41
SinRostro schreef: ↑10-09-2019 13:21Dat kwaad worden heb ik dus nog nooit meegemaakt. Maar ik heb ook weinig te vertellen over m’n Nederlandse roots want daar weten we niet zoveel vanaf. Toch ben ik wel benieuwd hoe zo’n gesprek dan gaat. Wat is de vraag, wat geef je als antwoord en wat is het punt waarop de ander boos wordt en waar merk je dat dan aan?
Ik kan me er zo weinig bij voorstellen namelijk, dat je boos wordt omdat iemand iets over zichzelf vertelt![]()
Ik heb ook zat mensen die gewoon vragen: waar komt je kleurtje vandaan oid. Dat vind ik op zich niet zo erg, het is vaak een manier van belangstelling tonen of een ingang zoeken, dan komt er
' ik ben vorig jaar in Suriname geweest en ik dacht dat je daar misschien ook een connectie had'
' ik heb 20 jaar op de Antillen gewoond'
' mijn vriendin is Turks en heeft ook zulk haar'
Zoiets. Leuk en gezellig.
De bozige gesprekken zijn vaak:
'waar kom je vandaan dan, je bent niet helemaal ehhhh'
Vroegere beleefde ik: ' ik woon gewoon hier in *stad*'
' ja kom op, je weet best wat ik bedoel. Waar ben je geboren'
(Vraagteken expres niet geplaatst)
Ik: ' zelfde stad'
' ja maar oorspronkelijk, waar kom je vandaan'
Ik val in herhaling, persoon wordt steeds meer geergerd.
' ja maar waarom zie je er dan zo uit, ik bedoel, je bent niet Hollands ofzo'
Vroegere beleefde ik:
' oh je bedoelt mijn ouders? Mijn moeder komt uit provincie dat en dat.'
Persoon onderbreekt me
' doe nou even normaal, je moeder komt heus niet uit... '
Ik help degene maar uit de brand:
' mijn vader komt van....'
Daarna speech van zo iemand over trots moeten zijn op wie ik ben (conclusie: dat moet door een vreemd persoon aan mij uitgelegd worden en is zeker niet vanzelfsprekend voor iemand met mijn uiterlijk. En die trots uit je door, in tegenstelling wat ik hier lees, gelijk over je afkomst te beginnen).
Ik heb ook weleens geprobeerd met: 'wat maakt het uit'.
Nou dat riep echt agressie op bij mensen.
Vroeg ik hetzelfde terug kreeg ik van die types geen antwoord. 'niks bijzonders' soms met een ' ik wou dat ik zo'n interessante achtergrond had als jij'.
Gek genoeg wilden ze niks horen verder over mijn opa's en oma's. De herkomst van mijn tint was al sensatie genoeg voor een dag.