Halfbloedjes maar in de ogen van anderen toch buitenlanders.

07-09-2019 21:46 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het moet toch eens een keer gezegd worden, ik weet dat velen zich beledigd zullen voelen maar ik beschrijf dit topic uit mijn eigen ervaringen.

Ik ben in Nederland geboren, ik heb een Nederlandse vader en ik draag ook zijn Nederlandse achternaam.
Mijn moeder komt uit het buitenland, uit Latijns-Amerika, ik wil niet zeggen uit welk land precies ivm privacy.

Al mijn hele leven wordt ik door Nederlanders gezien als een buitenlandse vrouw, zelfs door mijn Nederlandse vrienden.
Die zeggen dan bijvoorbeeld tegen mij : 'wat een rotweer vandaag zeg, koud en regen, waar jij vandaan komt is het altijd mooi weer, waarom ga je niet terug?'
Dan denk ik bij mezelf : 'terug'? Hoe kan ik nou ergens heen terug gaan als ik er nooit eerder gewoond heb?

Ik krijg met zulke opmerkingen direct het gevoel dat ik buiten de groep geplaatst wordt en als iemand die eigenlijk niet hier in Nederland thuis hoort.

En zo is het altijd zo geweest, altijd mij het gevoel geven dat ik niet hier vandaan kom.
Mijn Nederlandse vader, mijn familienaam en het feit dat ik hier geboren en getogen ben wordt volledig achterwege gelaten.

Zal het komen door mijn uiterlijk? Ik ben niet blond en ik heb ook geen blauwe ogen, wel ben ik ontzettend wit qua huidskleur.
Ik heb niet echt een heel opvallend buitenlands uiterlijk, maar absoluut geen typisch Nederlands uiterlijk, vaak genoeg denken mensen wel dat ik volledig Nederlands ben van afkomst maar als ze eenmaal weten dat mijn moeder uit het buitenland komt dan ben ik ook een buitenlander.

En de hele grap is namelijk, dat mijn moeder qua huidskleur nog witter dan mijn vader is en altijd verbrand onder de zon en mijn vader juist bruin wordt.
Ook heeft mijn moeder een lichte kleur ogen, lichter dan mijn vader.
Verder heeft ze wel zwart haar en is het wel echt een typisch latina vrouwtje.

Voor mijn broertje is het anders gesteld, die ziet er heel donker uit.
Tijdens sollicitaties heeft ie al vaker te horen gekregen : bent jij (en dan noemen ze zijn naam+achternaam) ik had een heel iemand anders verwacht.
Opvallend genoeg werd ie meestal uitgenodigd, maar na de ontmoeting meestal afgewezen.
Gelukkig heeft hij nu een vaste baan.

Ik zie vaker bij halfbloedjes waaronder ook mijn broertje, dat ze zich meer verbonden voelen met het andere land dan met Nederland...
Ra Ra Ra hoe zou dat nou toch komen...

Ik heb een keer meegemaakt op een verjaardag dat ik helemaal als buitenlandse werd benaderd en dat er een volbloed Portugese meid naast me zat en aan de andere kant een half Nederlandse/Italiaanse jongeman die als autochtonen werden behandeld aangezien ze toevallig blond waren met blauwe ogen.

Ik denk persoonlijk ook dat onze koningin Maxima zo goed in de smaak valt bij het volk omdat ze blank is, blond is en lang is.
Als het nou zo een Argentijnse indianen type of meer typische Zuid-Amerikaanse latina typetje was geweest was ze wel minder in de smaak gevallen, dat weet ik zeker.
Maar niet te spreken over de prinsessen, die worden ondanks dat het halfbloedjes zijn niet als buitenlanders beschouwd zoals ik, dankzij hun hoogblonde haren en zeer lichte voorkoming.

Wie heeft er nog meer één ouder afkomstig uit het buitenland en herkent zich in mijn ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
11-09-2019 10:24
Truus komt dus niet uit een sloppenwijk maar uit Friesland.
Mensen die hier geboren zijn hoeven dat toch niet perse een eer te vinden?
Je laatste zin eens, ik vind het enorm bevrijdend om de manier waarop ik met discriminatie omga zelf te bepalen. Inplaats van me door racisten te laten dicteren wat zij een handige manier vinden.
Wat vinden racisten een handige manier dan?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 10:27
En waarom heb je het over allesbepalende discriminatie?

Ik word echt een beetje pissig van je belerende toontje. Je hebt helemaal geen ervaring met hetgeen waar we het hier over hebben, of word jij soms in Marokko ook als een ongewenste vreemdeling behandeld? Zeggen mensen in Marokko tegen jou weleens dingen als "wat knap dat je weet hoe je een hoofddoek om moet doen" of "wat spreek je goed Marokkaans" of vragen ze dingen als "hebben jullie thuis ook een tajine? Echt waar?"

Het is natuurlijk bespottelijk om tegen een Nederlander die in Nederland geboren is en zijn/haar hele leven in Nederland woont en wiens ouder(s) Nederlands zijn te zeggen dat het knap is dat hij/zij Nederlands spreekt.

Ik schaar dat ook helemaal niet onder discriminatie, hoor. Ik zie het gewoon als irritante enorme domheid.
Jazeker, dat wordt in Marokko ook tegen mij gezegd. Ook steeds dat het knap is dat ik Marokkaans spreek. En ook of ik thuis tajine eet of alleen Nederlandse maaltijden. Je slaat de spijker op zijn kop. Ook in Marokko wordt ik niet als volwaardige Marokkaan behandeld. Het is wat het is. Desalniettemin hou ik nog steeds van mijn Marokkaanse roots. Het is een leuke mix geworden, Nederlands en Marokkaanse en geen van tweeen 100%, maar wel met veel liefde voor beiden.
mabido wijzigde dit bericht op 11-09-2019 10:43
7.15% gewijzigd
Het-groepje schreef:
11-09-2019 09:28
Nee het is geen kritiek, het is gewoon een weergave van de werkelijkheid. Heerlijk voor je dat je lekker in je bubbel daar niks van merkt.
Ook weer zoiets. Hoe kom je erbij dat ik in een bubbel zou zitten? Alleen omdat mijn ervaringen lijnrecht tegenover die van jou staan?
Je weet niets van mijn huidskleur, achtergrond of afkomst af.
Mabido schreef:
11-09-2019 09:56
Ik lees hier over andere roots hebben en je toch 100% Nederlands voelen. Maar dan komt bij mij de vraag op, waarom zou ik me 100% Nederlands moeten voelen? Ik voel me Nederlands en Arabisch, geen van beiden 100% maar gewoon een prima mix. Ik ben namelijk ook niet Nederlands, ja ik ben hier geboren en opgegroeid maar ik hecht geen waarde aan het feit dat men mij als een buitenlander zou zien ja of nee.
Misschien verschilt het met de situatie van ts, omdat ts wel een autochtone Nederlandse ouder heeft en ik niet. Maar wat is er überhaupt verkeerd aan om gezien te worden als niet volledig Nederlandse? Zolang men mij met respect behandeld is het voor mij prima.
Ik krijg vaak dezelfde vraag, mijn kinderen zijn 3e generatie allochtonen geboren in Nederland en zij krijgen ook nog steeds de vraag waar ze vandaag komen. Ik ben gewoon Mabido en ja ik ben ook wel eens gediscrimineerd of benadeeld, vast wel, omdat ik andere roots heb, maar discriminatie komt in elke allerlei vormen voor: gehandicapten, ouderen, discriminatie omwille van geaardheid, vrouwen, religie etc etc. Wat jammer dat mensen hun roots gewoon niet omarmen en met trots uitdragen. Zolang er respect is van voor mij als persoon ben ik tevreden. Ik vind Nederland zo een ontzettend fijn land om in te wonen. Ik ben hier gevormd, heb de eer gehad een mooi en prettig land en haar bevolking te leren kennen.
Ik kom ook gewoon 'thuis' in Nederland. Maar ik blijf ook Marokkaans en ik hou van mijn roots en vind het geweldig om mijn 'thuisland Nederland' te combineren met mijn Marokkaanse roots.
Meer dan eens!
Mabido schreef:
11-09-2019 10:33
Jazeker, dat wordt in Marokko ook tegen mij gezegd. Ook steeds dat het knap is dat ik Marokkaans spreek. En ook of ik thuis tajine eet of alleen Nederlandse maaltijden. Je slaat de spijker op zijn kop. Ook in Marokko wordt ik niet als volwaardige Marokkaan behandeld. Het is wat het is.
:lightbulb: Ook mijn ervaring (ander land weliswaar).
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
11-09-2019 10:41
:lightbulb: Ook mijn ervaring (ander land weliswaar).
Je zult overal 'anders' behandeld worden in deze wereld. We zijn ook niet 100% Nederlands. Ook mensen die wel 1 autochtone Nederlandse ouder hebben en 1 andere ouder met andere roots zijn niet 100% Nederlands. Mijn vraag is: wat is daar nou zo erg aan?? Je bent toch gewoon 'jij'?
Mabido schreef:
11-09-2019 10:46
Je zult overal 'anders' behandeld worden in deze wereld. We zijn ook niet 100% Nederlands. Ook mensen die wel 1 autochtone Nederlandse ouder hebben en 1 andere ouder met andere roots zijn niet 100% Nederlands. Mijn vraag is: wat is daar nou zo erg aan?? Je bent toch gewoon 'jij'?
Vertel dat maar aan die discriminanten.
Mabido schreef:
11-09-2019 10:28
Wat vinden racisten een handige manier dan?
racisten zien zichzelf als peuters in mijn beleving: de grote mensen moeten altijd lief en vriendelijk blijven en zij kunnen raaskallen wat ze willen.
Er niet serieus op ingaan, dan worden ze boos en snappen ze het niet meer.
Dus 'ze pikken onze banen in en de uitkeringen kosten teveel geld', gewoon even op schoot, leuk meelachen en afleiden met een koekje.
Er een gesprek over willen voeren, worden ze boos van.
Als er iets verkeerd gaat in het gesprek ligt het aan het ZeLfBeEld van de toehoorder of is die persoon gewoon niet lief.

Nou heb ik dar schijt aan, als jij een grote broek aantrekt behandel ik je ook zo. Maar dat vinden ze vaak ongezellig en best jammer.
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
11-09-2019 10:33
Jazeker, dat wordt in Marokko ook tegen mij gezegd. Ook steeds dat het knap is dat ik Marokkaans spreek. En ook of ik thuis tajine eet of alleen Nederlandse maaltijden. Je slaat de spijker op zijn kop. Ook in Marokko wordt ik niet als volwaardige Marokkaan behandeld. Het is wat het is. Desalniettemin hou ik nog steeds van mijn Marokkaanse roots. Het is een leuke mix geworden, Nederlands en Marokkaanse en geen van tweeen 100%, maar wel met veel liefde voor beiden.
Groot verschil is alleen: jij woont ook daadwerkelijk niet in Marokko. Maar ik woon wel in Nederland.
Am Yisrael Chai!
Lacuba schreef:
11-09-2019 10:36
Ook weer zoiets. Hoe kom je erbij dat ik in een bubbel zou zitten? Alleen omdat mijn ervaringen lijnrecht tegenover die van jou staan?
Je weet niets van mijn huidskleur, achtergrond of afkomst af.
Jij ook niet van de mijne, wat heeft dat er mee te maken dan?
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet Truus uit Friesland toch maar eens een kijkje gaan nemen in de sloppenwijken op de Filippijnen, wellicht dat ze het daarna wel een eer vindt.
Het-groepje schreef:
11-09-2019 10:52
Jij ook niet van de mijne, wat heeft dat er mee te maken dan?
Alles, jij plaatst mij in een bubbel. Heel vreemd. Vol vooroordelen dus,

Overigens vind im het ook geen "eer" om in Nederland te wonen. Ik ben er wel blij om.
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 10:56
16.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 10:51
Groot verschil is alleen: jij woont ook daadwerkelijk niet in Marokko. Maar ik woon wel in Nederland.

So what? Ik hoor hier dagelijks dat ik zo goed Nederlands spreek voor iemand die eruit ziet alsof ze in het Midden Oosten komt, je kunt ook lange tenen blijven houden en echt blijven zeuren over alles hier.
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
11-09-2019 10:46
Je zult overal 'anders' behandeld worden in deze wereld. We zijn ook niet 100% Nederlands. Ook mensen die wel 1 autochtone Nederlandse ouder hebben en 1 andere ouder met andere roots zijn niet 100% Nederlands. Mijn vraag is: wat is daar nou zo erg aan?? Je bent toch gewoon 'jij'?
Nou, heel eerlijk, ik ben wel 100% Nederlands. Mijn moeder was een Nederlandse, mijn vader is een Nederlander. Mijn beide opa's hebben gediend onder de Nederlandse vlag. Ik ben hier geboren, getogen, Nederlands is mijn moedertaal en zelfs mijn beroep, mijn partners zijn autochtone Nederlanders, mijn kinderen zijn blanke Nederlanders wier ouders beide in Nederland geboren zijn dus zij zijn ook juridisch gewoon autochtoon.

De enige reden dat ik me toch niet 100% Nederlands VOEL, is omdat ik vanaf het moment dat ik me bewust werd van een buitenwereld, dagelijks te horen heb gekregen dat ik geen echte Nederlander ben.

Maar als je diep in mijn hart kijkt vind ik dat nog altijd heel erg raar, dat anderen kennelijk vinden dat ik geen Nederlander ben. Wat zou ik anders moeten zijn, immers?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
11-09-2019 10:55
So what? Ik hoor hier dagelijks dat ik zo goed Nederlands spreek voor iemand die eruit ziet alsof ze in het Midden Oosten komt, je kunt ook lange tenen blijven houden en echt blijven zeuren over alles hier.
Maar waarom vind je dat ik zeur? Ik stel toch een legitieme vraag? Waarom ben ik in jouw ogen geen Nederlander?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
11-09-2019 10:55
So what? Ik hoor hier dagelijks dat ik zo goed Nederlands spreek voor iemand die eruit ziet alsof ze in het Midden Oosten komt, je kunt ook lange tenen blijven houden en echt blijven zeuren over alles hier.
Welke nationaliteit heb je? En in welk land ben je geboren? En welke nationaliteit hebben jouw ouders?

Ik snap niet zo goed waarom je jouw situatie met de mijne vergelijkt. Ze hebben toch niks met elkaar gemeen?
Am Yisrael Chai!
Maar goed, mijn ervaringen zijn heel anders. Ik heb nog nooit gehoord dat ik "geen echte Nederlander" ben. En nog nooit gevoeld dat iemand (van enig belang voor mij) dat vindt of vond. Waarschijnlijk kijk ik daarom heel anders tegen Nederland en de Nederlanders en "het leven" aan. Gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Racisten zijn overal! Overal. Op school, op de voetbalclub van mijn zoon, op de kermis, in de winkel. In elke laag van de maatschappij. Waar verschil is, is racisme.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 10:56
Maar waarom vind je dat ik zeur? Ik stel toch een legitieme vraag? Waarom ben ik in jouw ogen geen Nederlander?
Ik weet niet wat jouw achtergrond is, ik reageer op de roots van ts.
Mabido schreef:
11-09-2019 10:59
Racisten zijn overal! Overal. Op school, op de voetbalclub van mijn zoon, op de kermis, in de winkel. In elke laag van de maatschappij. Waar verschil is, is racisme.
Ik vind het in Nederland nog wel meevallen eigenlijk.
Lacuba schreef:
11-09-2019 11:01
Ik vind het in Nederland nog wel meevallen eigenlijk.
Ja, dat blijkt wel uit het aantal zetels dat de PVV en forum weten te bemachtigen.
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
11-09-2019 11:00
Ik weet niet wat jouw achtergrond is, ik reageer op de roots van ts.
Je reageert al een aantal posts direct op de mijne, waarmee je de indruk wekt dus ook tegen mij te praten.
Am Yisrael Chai!
Cateautje schreef:
11-09-2019 11:05
Ja, dat blijkt wel uit het aantal zetels dat de PVV en forum weten te bemachtigen.
Relatief weinig inderdaad. Klopt! Een grote minderheid.
Lacuba schreef:
11-09-2019 11:11
Relatief weinig inderdaad. Klopt! Een grote minderheid.
Daar denk je vast anders over als je beseft dat er 66.666 stemmen nodig zijn voor 1 zetel.

De PVV heeft 20 zetels.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 11:15
5.40% gewijzigd
Cateautje schreef:
11-09-2019 11:12
Daar denk je vast anders over als je beseft dat er 66.666 stemmen nodig zijn voor 1 zetel.
Nee, dat verandert mijn mening en de feiten niet.
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 11:13
3.10% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven