heb je hem wel eens op?

23-01-2012 13:30 50 berichten
Is dit goed Nederlands? Ik zie deze uitspraak dagelijks langskomen hier. Of iets als: 'wat is de de lekkerste huppelepup die je ooit op hebt'

Ik zeg dit nooit eigenlijk, maar ik zie het zo vaak dat ik me afvroeg of je dit zo kan schrijven.

Of valt het in dezelfde categorie als 'Ik kan heel goed met hem'

Dit is trouwens geen taal-zeik-topic, ik maak zelf ook genoeg vouten.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je dan mijn bril? Verder gebruik ik hem niet als in eten ofzo. Dan is het bijvoorbeeld, heb je je ijsje op? Of heb je mijn bord leeggegeten :-0
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb net mijn boterhammen op. Dat zeg ik wel eens. Volgens mij is het gewoon goed.
Home is where your wifi connects automatically.
'Hem' op hebben zeg ik inderdaad nooit. Maar 'het (als in eten) op hebben' is volgens mij prima Nederlands... Ik zeg het in iedergeval wel (of is dit weer iets waar van ik denk dat het Nederlands is maar uiteindelijk blijkt de rest van Nederland het zo niet te zeggen? Net als 'aan rijden' als je vertrekt).
'Ik heb net een ijsje op'

Dit kan volgens mij wel, maar ik vind het meer spreektaal eigenlijk.

Heb je 'm weleens op? Ik weet niet...volgens mij klopt dat niet. 'Gegeten' lijkt me beter.
Een zwager van mij zegt : Heb jij dat wel eens op? En bedoeld dan , heb jij dat wel eens gehad /gegeten. Dat vind ik wel een beetje vreemd.

Dat je je eten op hebt, dat is wel een normale manier van zeggen dat je net eten hebt gehad, vind ik...
anoniem_104288 wijzigde dit bericht op 23-01-2012 13:48
Reden: Rare zin, liep niet goed, even aangepast.
% gewijzigd
quote:Fame schreef op 23 januari 2012 @ 13:35:

Bedoel je dan mijn bril? Verder gebruik ik hem niet als in eten ofzo. Dan is het bijvoorbeeld, heb je je ijsje op? Of heb je mijn bord leeggegeten :-0Mijn bril heb ik inderdaad ook op...
Toen ik de titel las dacht ik dat het ging over een parfum die je ooit hebt gekregen ofzo: heb je hem weleens op?

Maar in de zin van: heb je dat weleens gegeten/gedronken, dan is het geen goed Nederlands.
ophebben

` op - heb - ben (had op, h. opgehad) 1 ergens op het lichaam hebben: een nieuwe hoed ophebben ; een bril ophebben ; een strik ophebben ; 2 gegeten of gedronken hebben: vier boterhammen ophebben ; 3 veel met iem. ophebben hem graag mogen lijden; Zuid-Nederlands : iem. laag, hoog ophebben een lage, h...

Gevonden op http://www.woorden.org/woord/ophebben

Er staat nergens dat het geen goed Nederlands is.
Home is where your wifi connects automatically.
Hier in de regio wordt het niet gebruikt. Dan zeg je: Die pizza heb ik wel eens gehad, niet: die pizza heb ik wel eens op.

Ik 'maakte kennis' met de uitdrukking door een vriend uit de regio Nijmegen.
aha, onder de rivieren..ja dat dacht ik al

je pikt ze er zo uit, ze schrijven ook dingen als 'zo'n mensen' haha
Met 'ophebben' bij eten, hoeden, parfum of grote hoeveelheden drank is grammaticaal niks mis. Gewoon lekker informeel.

Die 'hem' snap ik niet zo goed.

'Hem omhebben' is dan wel weer correct, en dan zijn we weer terug bij die grote hoeveelheden drank.
Nav Welpie: Het punt is volgens mij het gebruik van 'wel eens' op hebben.

Denk dat je in heel nederland wel kunt zeggen: Ik heb twee borden eten op; ik heb vier boterhammen op.

Maar: Ik heb dat bier nog nooit op; ik heb die nieuwe smaak chips wel eens op - dat wordt iig hier nooit gezegd.
ik vroeg het me trouwens af door dit topic:

fienne1205 in "wat is de lekkerste soep die je ooit op ..."

Dit vind ik er dus heel raar uitzien, als iemand dat zo schrijft.

Maar misschien is Biol een zuiderling?
Wij hebben weer andere dingen die voor ons redelijk normaal zijn maar voor de rest van het land minder.

bijvoorbeeld:

Waar kom jij weg? (waar kom jij vandaan)

Het raam is los (open)

Ik woon in het noorden.
quote:Moonlight82 schreef op 23 januari 2012 @ 14:00:

Nav Welpie: Het punt is volgens mij het gebruik van 'wel eens' op hebben.

Denk dat je in heel nederland wel kunt zeggen: Ik heb twee borden eten op; ik heb vier boterhammen op.

Maar: Ik heb dat bier nog nooit op; ik heb die nieuwe smaak chips wel eens op - dat wordt iig hier nooit gezegd.

Dit is precies wat ik bedoel idd, misschien is het toch regio gebonden?

Misschien zijn er wat brabo's die dit kunnen bevestigen?
quote:mamsky schreef op 23 januari 2012 @ 14:01:

Wij hebben weer andere dingen die voor ons redelijk normaal zijn maar voor de rest van het land minder.

bijvoorbeeld:

Waar kom jij weg? (waar kom jij vandaan)

Het raam is los (open)

Ik woon in het noorden.Oh ja, hier gaat ook alles los. ( midden-oost)
Dan zijn het misschien niet alleen zuiderlingen? Ik ken een Rotterdamse die het ook zegt (en ik begreep eerst niet wat ze bedoelde).

Ik lees hier ook wel eens 'we hebben twee jaar' als wordt bedoeld dat iemand twee jaar een relatie heeft. Ik zeg dan 'we zijn twee jaar samen' o.i.d.
Ach, de meest verwarrende is nog altijd: We zijn om half 8 aangereden, we zijn wat later
quote:Moonlight82 schreef op 23 januari 2012 @ 13:57:

Hier in de regio wordt het niet gebruikt. Dan zeg je: Die pizza heb ik wel eens gehad, niet: die pizza heb ik wel eens op.

Ik 'maakte kennis' met de uitdrukking door een vriend uit de regio Nijmegen.Hier is het inderdaad volledig normaal om te zeggen 'heb jij die soort thee wel eens op?' maar ik kom dan ook diep uit Brabant.
Het "iets nog nooit/wel eens op hebben" is zeker weten regio-gebonden! Ik kom uit het noorden, en had er werkelijk nog nooit van gehoord, tot ik in Delft ging studeren en daar met een stel Brabanders in een huis kwam die het af en toe gebruikten.

Ik kan het nog steeds niet normaal aanhoren, vind het heel irritant en onaf klinken.
Hahahaha ja die aangereden, dat is er ook zo eentje!

En langs iemand wonen, ook zo'n rare uit het zuiden.

Maar wat die Brabanders dan weer irritant vonden aan mij was als ik zei "oh joh, maar dat is alweer twee week/vier maand geleden!"

Terwijl ik dat echt super normaal vind.
Ik vraag vaak mijn dochter of ze haar groenten al op heeft. Of het goed is, weet ik niet. Ikke domme buitenlander niet weten, maar ze begrijpt me wel
quote:MEFS schreef op 23 januari 2012 @ 14:35:

Ik vraag vaak mijn dochter of ze haar groenten al op heeft. Of het goed is, weet ik niet. Ikke domme buitenlander niet weten, maar ze begrijpt me welVolgens mij is dat gewoon goed hoor
Dusss, ik kan Nederlands spreken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven