heb je hem wel eens op?

23-01-2012 13:30 50 berichten
Is dit goed Nederlands? Ik zie deze uitspraak dagelijks langskomen hier. Of iets als: 'wat is de de lekkerste huppelepup die je ooit op hebt'

Ik zeg dit nooit eigenlijk, maar ik zie het zo vaak dat ik me afvroeg of je dit zo kan schrijven.

Of valt het in dezelfde categorie als 'Ik kan heel goed met hem'

Dit is trouwens geen taal-zeik-topic, ik maak zelf ook genoeg vouten.
Mefs, dat van jou is de ABN-versie, die is prima

Het is nog best lastig uitleggen waar het verschil ligt, maar dat van Mefs wordt denk ik overal gewoon gebruikt.

Buaya: je bedoelt week ip weken, maand ipv maanden. Dat vind ik ook tenenkrommend
Lijkt me goed taalgebruik, MEFS. Of je dochter al haar groenten daadwerkelijk heeft opgegeten, haar bord leeg is.

Het gaat hier meer om de (streek?)uitdrukking 'heb je die nieuwe theesmaak wel eens op?' in de betekenis van 'heb je die nieuwe theesmaak wel eens geprobeerd, geproefd?'
Hier iemand boven de rivieren! Ik vind het ook heel normaal hoor. Als je bijvoorbeeld wilt weten of hij/zij al eens sushi heeft gegeten. Vraag je dus ; heb je al eens sushi op? Klinkt dat raar?
Alle reacties Link kopieren
Tja, brabant... Ik gebruik ''heb je dat wel eens op'' wel inderdaad. Ook ''zullen we zo aan lopen''. Ik heb nu een aantal klasgenootjes uit andere streken en zij wjizen mij regelematig op dingen die ik zie als normaal taalgebruik.

Ik vind langs iemand zitten/wonen/staan ook verschrikkelijk trouwens!

Zo vroeg een vriendin uit Leiden mij laatst:

''Gsleutel, zitten jullie daar op of onder voetbal?!'' Dat blijft ook streek gebonden volgens mij (en is beide niet logisch uit te leggen... ''Je zit toch niet òp een voetbal??'' ''Nee, je zit er ònder?!'')
Ik vraag inderdaad of iemand weleens die theesmaak op heeft of ik zeg dat ik kwart over drie aangereden ben en ja, ik woon in Brabant. Maar als je zegt dat je die pizza weleens gehad hebt, zegt toch niks over of je hem daadwerklijk op hebt? Ik vind het raar om iemand een pizza te geven trouwens, dat je een pizza gehad hebt, impliceert dat je hem gekregen hebt, niet dat je hem gegeten hebt. Dus zo gek zijn wij Brabanders echt niet.

"Waar kom jij weg", vind ik dan weer een vreemde vraag. Het is toch: "Waarmee kom jij weg of waar kom jij vandaan?"
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 23 januari 2012 @ 14:46:

Hier iemand boven de rivieren! Ik vind het ook heel normaal hoor. Als je bijvoorbeeld wilt weten of hij/zij al eens sushi heeft gegeten. Vraag je dus ; heb je al eens sushi op? Klinkt dat raar?Ik vind dat heel raar klinken! Waarom niet 'heb je weleens sushi gegeten?
Ow, op die manier... Weer wat geleerd.
quote:Moonlight82 schreef op 23 januari 2012 @ 14:38:

Mefs, dat van jou is de ABN-versie, die is prima

Het is nog best lastig uitleggen waar het verschil ligt, maar dat van Mefs wordt denk ik overal gewoon gebruikt.

Buaya: je bedoelt week ip weken, maand ipv maanden. Dat vind ik ook tenenkrommend

Haha inderdaad! Bij voorbaat excuus want ik gebruik het dus alsof het de normaalste zaak van de wereld is... (Is het ook, in mijn oren.)

Ook grappig: in Belgie gebruiken ze "lopen" voor "hardlopen". Mijn vriend had eens een paar Belgen op bezoek. Ze moesten even naar de winkel, en toen vroegen die Belgen of dat ver was. "Nee hoor," zei mijn vriend, "tis best dichtbij, we lopen er wel even heen." Had je hun blikken moeten zien, en mijn vriend begreep niet of hij iets verkeerd gezegd had, of dat zij nou echt te lui waren om even een stukje te wandelen
Volgens mij is dat ook in de regio Rotterdam een volkomen normale zegswijze: "Heb jij wel eens rauwe haring op?"
Subiet is ook zo'n leuk woord waarmee je niet-Brabanders mee op de kast krijgt. Ik doe dat subiet.
@DeKenau ik denk dat ik jouw variant ook 9 van

de 10 keer gebruik hoor. Maar dat andere komt op mij niet raar over.
Lopen is in België ook gewoon lopen hoor.
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 23 januari 2012 @ 14:46:

Hier iemand boven de rivieren! Ik vind het ook heel normaal hoor. Als je bijvoorbeeld wilt weten of hij/zij al eens sushi heeft gegeten. Vraag je dus ; heb je al eens sushi op? Klinkt dat raar?Ik ben ook van boven de rivieren en ik dit klinkt mij wel erg raar in de oren ja, in deze regio wordt dat in ieder geval niet zo gezegd.
Ooohhh, mag ik ook!

Het verkeerd gebruik van echter!

Dat lees je hier veel:

Echter ik kan er niet tegen als mijn vriend vreemdgaat.

Nee, het is:

Ik kan er echter niet tegen als mijn vriend vreemgaat.

Zo. dat lucht op.
Daarom zeg je ook 'heb je wel eens ananaspizza gegeten?', of 'heb je die ananaspizza wel eens genomen?' (als je de menukaart in je handen hebt). Betekenis: heb je wel eens ananaspizza geproefd? Ben je bekend met zo'n soort pizza?

Als je wil weten of je kind z'n bord heeft leeggegeten, vraag je 'heb je je pizza op?'

'Heb jíj een pizza gekregen?' zou ik bijv. kunnen zeggen als er allemaal kindjes een verjaardag vieren en de een patat heeft, een ander een pizza, en weer een ander knakworstjes. Iemand heeft de kinderen verschillende 'gerechten' geschonken en de kinderen hebben dat eten ontvangen.
Dus of die kinderen allemaal hun bord leeg hebben, is dan een ander verhaal.
quote:lucretiatox schreef op 23 januari 2012 @ 15:05:

Ooohhh, mag ik ook!

Het verkeerd gebruik van echter!

Dat lees je hier veel:

Echter ik kan er niet tegen als mijn vriend vreemdgaat.Met een komma achter "Echter", is het correct taalgebruik.
quote:Java schreef op 23 januari 2012 @ 15:09:

[...]

Met een komma achter "Echter", is het correct taalgebruik.

Weet ik! Maar die komma ontbreekt dus in 9 van de 10 gevallen. En dan krijg ik rooie vlekken voor mijn ogen.

En nee, ik heb geen leven.
Volgens mij ook. (Met komma een juiste zin).
quote:Moonlight82 schreef op 23 januari 2012 @ 14:00:

Nav Welpie: Het punt is volgens mij het gebruik van 'wel eens' op hebben.

Denk dat je in heel nederland wel kunt zeggen: Ik heb twee borden eten op; ik heb vier boterhammen op.

Maar: Ik heb dat bier nog nooit op; ik heb die nieuwe smaak chips wel eens op - dat wordt iig hier nooit gezegd.Dat laatste zeggen wij ook gewoon, maar ik kom dan inderdaad wel uit Brabant :P
quote:mrsstanleywalker schreef op 23 januari 2012 @ 15:04:

Lopen is in België ook gewoon lopen hoor.Evie gruyart die je leert lopen met de mps speler zegt ook lopenwaar ze hardlopen bedoelt en stappen wwar ze wandelen/lopen bedoelt.
quote:mrsstanleywalker schreef op 23 januari 2012 @ 15:00:

Subiet is ook zo'n leuk woord waarmee je niet-Brabanders mee op de kast krijgt. Ik doe dat subiet.Ik had dat op mijn werk in Utrecht een keer. Ik als brabo zei tegen een collega "ik doe het direct wel" in de zin van dat ik het zometeen doe. Zij stond dus te wachten op me...direct betekend in Utrecht dus ook echt meteen :P tja, verwarrend!
Stappen is inderdaad ook lopen. En met lopen wordt ook hardlopen bedoeld. Beetje afhankelijk van de context. Maar met stappen kan ook weer uitgaan bedoeld worden: "Ik ga stappen met vrienden", dan ga ik dus niet eindje met ze wandelen. En als ik zeg: f"link doorstappen" bedoel ik de pas er inhouden. Snap je het nog?
quote:mrsstanleywalker schreef op 23 januari 2012 @ 14:50:

dat je een pizza gehad hebt, impliceert dat je hem gekregen hebt, niet dat je hem gegeten hebt. Dus zo gek zijn wij Brabanders echt niet.

Grappige opmerking want ik zeg wel eens 'ik heb (net) al een pizza gehad dus ik hoef geen avondeten meer'. Betekenis: Ik heb al een pizza gegeten. Misschien wel vreemd, als ik er zo over nadenk.

Als ik jarig ben geweest, zeg ik niet dat ik bijv. een cadeaubon heb gehad. Die heb ik gekregen.
Wat grappig. Ik snapte de vraag niet eens. Maar er zijn dus mensen die deze uitdrukking niet kennen en zeker Niet gebruiken.

Heb jij dat wel eens gehad, dat vind ik juist verkeerd klinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven