Herinneringen school.

21-03-2020 20:36 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bijzondere, leuke herinnering aan de basisschool en middelbare school.

Op de scholen waar ik opgezeten heb werden soms activiteiten buiten de school georganiseerd. Leerlingen en leerkrachten gingen gezamenlijk lopend of fietsend door het verkeer. Wij gingen met de klas of meerdere klassen naar bijvoorbeeld een schouwburg, bioscoop, speeltuin, zwembad, kerk, kampeerboerderij, recreatiegebied voor sportdag. Onderweg kwamen wij auto's tegen die volgens de verkeersregels voorrang hadden. De auto's kregen geen voorrang van ons. De auto's moesten voor ons stoppen en blijven wachten. Tijdens het oversteken van wegen gingen vaak leerlingen of leerkrachten midden op de weg staan. Met gespreide armen of met de handen omhoog, om de bestuurders of bestuursters van de naderende auto's een stopteken te geven.
patrick1395 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 08:29
4.52% gewijzigd
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
01-04-2020 15:51
Nou, al met al denk ik dat je een stuk braver en verstandiger was dan ik op school.
:rofl:
Vroeger kon je bij feestwinkels traangas kopen in van die glazen buisjes. Vlak voor de school begon snel naar binnen en stukgetrapt aan de andere kant van de klas.

Werkte beter dan verwacht, iedereen in de buurt van het buisje dikke keel en rode ogen. Leraar dacht dat het een schoonmaakmiddel was. Wij lachen natuurlijk.

Volgende dag opnieuw, nu met stinkbommen. Leraar had het alleen gehoord en hield ons gelijk tegen. Straf weet ik niet meer.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
01-04-2020 15:51
Nou, al met al denk ik dat je een stuk braver en verstandiger was dan ik op school.
Ik heb niet vaak straf gehad op school. Ik kan me nog herinneren dat ik een keer moest nablijven op de middelbare school. Omdat ik tijdens de gymles had gespijbeld. Gymlessen vond ik niet zo leuk. Ik was niet sportief ingesteld.

Er werd op de middelbare school ook een keer een geld inzamelingsactie gehouden. De leerlingen moesten rondjes om de school rennen. Ik als leerling van de school moest daar officieel ook bij zijn. Het was een lesuur. En dus was iedereen verplicht om deel te nemen aan de geld inzamelingsactie. Maar ik had geen zin om rondjes om de school te rennen. Ik heb mijn fiets gepakt, en ik ben stiekem van school weggefietst. Mijn afwezigheid was blijkbaar niet erg opgevallen. Op de volgende schooldagen daarna heb ik geen commentaar of straf gehad.
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Alle reacties Link kopieren
Maar... wat vonden de mensen die jou hadden gesponsord er eigenlijk van dat ze helemaal geen geld hoefden te betalen omdat jij uiteindelijk geen rondjes had gelopen?

Jij klinkt echt wel veel meer als een bad arse dan rumforviva....
Volgens mij heb jij nog veel meer van dergelijke sappige verhalen!
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
Ik zal mijn verhalen op dat gebied maar niet delen, want ik spijbelde er op los en we gingen ook onder schooltijd naar cafés en coffeeshops en dat soort dingen. Echt een wonder dat ik het diploma nog gewoon in 6 jaar heb gehaald. Een keer heb ik het te bont gemaakt en werd ik definitief van school gestuurd. Maar na heel veel gedoe mocht ik toch terug komen.

Van school zelf herinner ik me weinig. Ik kwam eens een docent tegen die mij herkende, geen idee wie die man was. Bleek 3 jaar mijn mentor geweest te zijn. Maar wel echt in de periode dat ik geen zier om school gaf.
rumforviva schreef:
02-04-2020 01:08
Ik zal mijn verhalen op dat gebied maar niet delen, want ik spijbelde er op los en we gingen ook onder schooltijd naar cafés en coffeeshops en dat soort dingen. Echt een wonder dat ik het diploma nog gewoon in 6 jaar heb gehaald. Een keer heb ik het te bont gemaakt en werd ik definitief van school gestuurd. Maar na heel veel gedoe mocht ik toch terug komen.

Van school zelf herinner ik me weinig. Ik kwam eens een docent tegen die mij herkende, geen idee wie die man was. Bleek 3 jaar mijn mentor geweest te zijn. Maar wel echt in de periode dat ik geen zier om school gaf.

Misschien1 joint teveel? Leuk verhaal. Verrast me ook niet. Ben je nu beledigd?
RocketScienceFiction schreef:
02-04-2020 01:16
Misschien1 joint teveel? Leuk verhaal. Verrast me ook niet. Ben je nu beledigd?
Beledigd? Dat is even langs me heen gegaan, haha!
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
02-04-2020 01:08
Ik zal mijn verhalen op dat gebied maar niet delen, want ik spijbelde er op los en we gingen ook onder schooltijd naar cafés en coffeeshops en dat soort dingen. Echt een wonder dat ik het diploma nog gewoon in 6 jaar heb gehaald. Een keer heb ik het te bont gemaakt en werd ik definitief van school gestuurd. Maar na heel veel gedoe mocht ik toch terug komen.

Van school zelf herinner ik me weinig. Ik kwam eens een docent tegen die mij herkende, geen idee wie die man was. Bleek 3 jaar mijn mentor geweest te zijn. Maar wel echt in de periode dat ik geen zier om school gaf.
Heel apart dat je niet eens een gezicht herkent van iemand die 3 jaar je mentor was. Was je ook constant onder invloed ofzo?
Alle reacties Link kopieren
De kleuterschool vond ik verschrikkelijk. De basisschool was beter maar echt leuk vond ik het niet. Op de middelbare school heb ik de grootste lol gehad. Dat was een geweldige periode waar ik met veel plezier op terug kijk. Ook wij gingen bier drinken in een cafe als er een les uit viel. Spijbelen deed ik ook en ik moest nog al eens nablijven als ik weer gepakt werd met roken op school in de tweede klas want roken mocht pas vanaf de derde. Ik heb het nog een jaar langer stiekem moeten doen want door het vele spijbelen en doordat ik nog als eens de klas werd uitgezet ben ik blijven zitten in de tweede. Thuis gaf ik alleen de goede punten door dus mijn ouders hadden geen idee dat het zo slecht ging op school tot opeens de klassenleraar bij ons voor de deur stond met de mededeling dat ik was blijven zitten. Ik heb mijn ouders nog nooit zo verbaasd zien kijken. Met het tweede rapport zou ik nog over zijn gegaan. Toen de leraar weg was deed ik net alsof ik het heel erg vond maar het was kermis en ik was bang dat ik die avond niet meer weg zou mogen. Mijn ouders hadden medelijden met mij en vonden dat ik wel aan een verzetje toe was. Dus ik 's avonds weer feesten in het cafe.
" roken mocht pas in de derde "

Was het al bijna vergeten, maar op mijn middelbare school zat de bovenbouw altijd te roken in de garderobe waar alle jassen hingen. Andere tijden. Zowel dat roken als je jas ophangen in een garderobe zonder toezicht is niet meer van deze tijd. Ik ben wel dankbaar dat ik de tijd nog ken dat je je jas zo achter kon laten zonder toezicht.

Roken in de klas was ook heel normaal. Mijn leraar Nederlands rookte pijp en zei dan dat er sprake was van 2 rotkoppen op 1 steel. Niet meer voor te stellen nu. Men rookte ook gewoon in auto's met kinderen erbij.
minnimouse schreef:
02-04-2020 09:20
Heel apart dat je niet eens een gezicht herkent van iemand die 3 jaar je mentor was. Was je ook constant onder invloed ofzo?
Nee hoor, helemaal niet. Mentor was ook van de eerste 3 jaar, dus dan ben je nog best jong om vol aan de drank en drugs te zitten. Ik heb heel die middelbare gewoon geblocked denk ik. Weinig dingen op school hebben indruk op me gemaakt. Dingen uit die tijd die niets met school te maken hebben herinner ik me dan juist weer heel goed.

Van de basisschool staat me niets specifieks meer bij.
Alle reacties Link kopieren
Op de middelbare school werden ook klassenavonden gehouden. De klassenavonden werden bij klasgenoten van mij thuis gehouden.

Een klasgenoot van mij woonde achteraf op het platteland, in een boerderij. Er was bij de boerderij, een schuur aanwezig die geschikt was voor het organiseren van feestjes. Wij leerlingen hebben samen met de leerkrachten daar in de schuur, een gezellige avond gehad. We hebben leuke gesprekken met elkaar gevoerd. Er is gezongen en gelachen. De muziek werd door een klasgenoot van ons, professioneel met uitgebreide audioapparatuur verzorgd. Met een mengpaneel werden vrolijke smartlappen aan elkaar gemixt. Wij leerlingen mochten onbeperkt bier met alcohol drinken. En er waren voor iedereen hapjes. Uiteindelijk brachten de leerkrachten die nuchter waren, ons weer naar huis.
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
02-04-2020 09:49
" roken mocht pas in de derde "

Was het al bijna vergeten, maar op mijn middelbare school zat de bovenbouw altijd te roken in de garderobe waar alle jassen hingen. Andere tijden. Zowel dat roken als je jas ophangen in een garderobe zonder toezicht is niet meer van deze tijd. Ik ben wel dankbaar dat ik de tijd nog ken dat je je jas zo achter kon laten zonder toezicht.

Roken in de klas was ook heel normaal. Mijn leraar Nederlands rookte pijp en zei dan dat er sprake was van 2 rotkoppen op 1 steel. Niet meer voor te stellen nu. Men rookte ook gewoon in auto's met kinderen erbij.
Hoe hangt men nu jassen op dan?
Alle reacties Link kopieren
Patrick1395 ‘wij leerlingen’.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
03-04-2020 01:43
Hoe hangt men nu jassen op dan?
Onder het wakend oog van een surveillancecamera of in het kluisje proppen. Nadat je het eerste lesuur hebt geprobeerd om je jas aan te houden in de les.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
03-04-2020 01:44
Patrick1395 ‘wij leerlingen’.
Het is natuurlijk alweer een tijdje geleden dat ik op school zat, en Nederlandse les kreeg. Ik heb tijdens de lessen blijkbaar niet altijd goed opgelet, of ik ben dingen vergeten. Ik vind het correct Nederlands spellen soms best moeilijk. Ik zou eigenlijk weer terug naar school moeten. :-D
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Alle reacties Link kopieren
Patrick1395 schreef:
03-04-2020 10:21
Het is natuurlijk alweer een tijdje geleden dat ik op school zat, en Nederlandse les kreeg. Ik heb tijdens de lessen blijkbaar niet altijd goed opgelet, of ik ben dingen vergeten. Ik vind het correct Nederlands spellen soms best moeilijk. Ik zou eigenlijk weer terug naar school moeten. :-D
Ik zeg niks over jouw spelling.
Alle reacties Link kopieren
Klassenavonden hadden wij ook regelmatig maar wij nodigden nooit leraren uit.
vrijenblij20220 schreef:
03-04-2020 13:06
Klassenavonden hadden wij ook regelmatig maar wij nodigden nooit leraren uit.

Was niet uitnodigen hè, de leraar was er als toezicht bij.
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
03-04-2020 13:16
Was niet uitnodigen hè, de leraar was er als toezicht bij.
Wij regelden dat zelf onderling. De leraren wisten van niks dus bij ons was er geen toezicht.
vrijenblij20220 schreef:
03-04-2020 13:29
Wij regelden dat zelf onderling. De leraren wisten van niks dus bij ons was er geen toezicht.

Die variant hadden wij ook uiteraard, in de bovenbouw.

Bij ons begon het ooit met een klassenfeest met de klas, bij het strand. Klein groepje, iedereen eigen drank mee.

Dat feest kwam het jaar erna terug en toen kwamen er ook mensen van buiten de school. Na een paar jaar waren het echt een paar 1000 man en een gigantisch vuur op het strand. Allemaal georganiseerd door een groepje mensen van school.

Overal hout verzamelen, ouders met aanhangers achter de auto die op het strand vast kwamen te zitten en die met vereende krachten weer op gang werden gebracht. Spandoeken met aankondigingen van het feest.

Toestemming vragen door een vergunning gebeurde niet, maar dat kon toen nog. Wel was er bij het laatste feest veel politie op de been, zelfs te paard.

Niet dat dat nodig was, want ondanks dat er een paar 1000 man waren gebeurde er niks. Er werd niet gevochten of andere narigheid.

Wel werden mensen verschrikkelijk dronken omdat iedereen eigen drank meenam, vaak sterke drank. Als die mensen 2 aan 2 met een krat bier. Het was niet op te krijgen. Veel mensen ook die op die feesten hun maagdelijkheid verloren.

Zoals wij dat toen hadden zou nu niet meer kunnen, ik denk dat dat uit de hand zou lopen. Ik denk daar met veel plezier aan terug en ik ken er veel meer die hier met plezier aan terugdenken. Veel mensen hebben er wel een verhaal over als ze het hebben meegemaakt.

Mooie onschuldige tijd, waarin je jas ook nog zonder toezicht in de garderobe kon hangen zonder dat hij daarna verdwenen was of je zakken leeg.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
03-04-2020 13:06
Klassenavonden hadden wij ook regelmatig maar wij nodigden nooit leraren uit.
Op mijn middelbare school nodigden de leerkrachten zichzelf uit voor de klassenavonden. Persoonlijk contact met de leerlingen dat vonden de leerkrachten heel belangrijk. De leerkrachten hielden ook van gezelligheid. Het waren geen stijfburgerlijke mensen. En bovendien hadden wij leerlingen de leerkrachten ook nodig, om ons veilig terug naar huis te brengen.
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Patrick1395 schreef:
03-04-2020 22:19
Op mijn middelbare school nodigden de leerkrachten zichzelf uit voor de klassenavonden. Persoonlijk contact met de leerlingen dat vonden de leerkrachten heel belangrijk. De leerkrachten hielden ook van gezelligheid. Het waren geen stijfburgerlijke mensen. En bovendien hadden wij leerlingen de leerkrachten ook nodig, om ons veilig terug naar huis te brengen.

Klopt helemaal wat je zegt, er was ook een ander soort leraar. Sommigen waren lammer dan de scholieren op eindexamen feestjes of op de lokale feestweek. Zouden ze nu de krant mee halen en uitgebreid op de " socials " komen.
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
03-04-2020 22:25
Klopt helemaal wat je zegt, er was ook een ander soort leraar. Sommigen waren lammer dan de scholieren op eindexamen feestjes of op de lokale feestweek. Zouden ze nu de krant mee halen en uitgebreid op de " socials " komen.
Mijn leerkrachten waren wel verantwoordelijk bezig. De leerkrachten dronken geen alcohol, als ze na een klassenavond de leerlingen terug naar huis brachten.
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Op kamp naar de Ardennen of op een trip naar Londen en dat soort dingen dronken leraren vroeger bij ons ook gewoon mee. Op schoolfeesten stond een biertap en werd wijn verkocht.

Dat klinkt nu bijna alsof het de jaren ‘50 waren, maar het was gewoon de jaren ‘90. Maar ja, da’s ook alweer 30 jaar geleden. Ik ben oud geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven