Het algemene evaluatietopic

26-08-2020 16:12 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

om al onze andere topics wat overzichtelijker te houden en wat makkelijker voor onszelf openen we dit algemene evaluatie topic. Deze zal open gaan als we iets te evalueren hebben en als die periode voorbij is zetten we hem weer tijdelijk op slot tot er weer iets te evalueren valt.

We vinden dat het weer eens tijd wordt voor wat evaluatie dus openen we dit topic weer. De vraag die we nu voor jullie hebben, is wat vinden jullie waar op gemodereerd moet worden? Wat is in jullie ogen belangrijk? We lezen het weer graag!

Vraag 23-6-2025
Beste forummers,

Het is alweer een tijdje geleden dat dit topic actief was, maar wij willen graag weer jullie input hebben.

De laatste tijd is er verwarring ontstaan over ons beleid en we willen voor iedereen duidelijkheid bieden.

Wij willen daarom graag jullie wensen lezen voor dit forum. Dit kan gaan over bijvoorbeeld een topic voor oorlog zoals laatst werd geopperd, meer/minder modereren op de 'op de mannen' of zoals we in het verleden topics weer toestaan of juist niet meer.

Zodra we deze helder hebben zullen wij hierover vergaderen. En in dit topic of eventueel nieuw topic met poll inventariseren aan welk beleid en regels jullie behoefte hebben en het meest belangrijk vinden.
Niet iedereen zal evenveel waarde hechten aan de ene regel en aan de andere juist wel, helaas kunnen we het niet voor iedereen honderd procent naar de zin maken dus het ene zal wel worden opgenomen en het andere niet.

We nemen het dan op in ons nieuwe Modereer beleid.
Dan hebben we een mooi geheel van de behoeftes van jullie als forummers en die van ons als moderators.

Dit zullen we na een aantal weken nog een keer evalueren en evt bijschaven.

Met vriendelijke groet,

Moderators Viva Forum.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-01-2023 14:57
62.23% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
yasmijn schreef:
24-06-2025 19:10
Dat was vroeger realistisch. Je kon met bepaalde forummers vreselijk overhoop liggen op de maatschappijpijler, en in hetzelfde kwartier slap van het lachen liggen op overig met diezelfde forummer(s).

Dat waren tijden.

Volgens mij gaat het nog steeds best zo. Ik was het in het FV-debat echt heel erg oneens met je en nu zijn we het weer roerend eens. Jaja.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
24-06-2025 19:17
Volgens mij gaat het nog steeds best zo. Ik was het in het FV-debat echt heel erg oneens met je en nu zijn we het weer roerend eens. Jaja.
Het kan verkeren. Zei Bredero.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
En ik vind dat hele “ op de man “ eigenlijk te gek voor woorden. Als je er helemaal voor op moet zoeken hoe en wat het nou eigenlijk is, is het niet gek dat mensen zich de blubber staffen “ want misschien dit wel, en dat misschien ook “ .
Dat je niet scheldt met bepaalde ziektes ( een griepje moet kunnen ) , of met informatie verkregen uit andere topics ( dikke borderliner ) , uiteraard.
Maar jullie lezen mee op bepaalde topics . Dan zien jullie zelf toch ook wel wat onder de gordel is , wanneer het naar pesten neigt , etc. ? Dat in regels vangen lijkt me ondoenlijk.

( jullie zouden trouwens ook best wel eens op vloeken kunnen modereren, als jullie het graag druk willen hebben )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
yasmijn schreef:
24-06-2025 19:19
Het kan verkeren. Zei Bredero.
Mensen die Bredero kunnen citeren hebben sowieso bij mij altijd een streepje voor.

Maar dit alles is niet iets waar je op kan modereren natuurlijk. Er lopen hier toch echt een paar forummers rond waar ik het gewoon principieel niet mee eens ben omdat ze stierlijk vervelend zijn. En daar kan geen modingreep iets aan verhelpen. Ik kan natuurlijk wel proberen om die mensen heen te forummen, dat wel.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 24-06-2025 19:36
0.50% gewijzigd
(Herman Finkers)
blijfgewoonbianca schreef:
24-06-2025 19:28
En ik vind dat hele “ op de man “ eigenlijk te gek voor woorden.
Och, als de mods zich zouden houden aan de definitie die ik zojuist in napraat van Wiki citeerde zou ik er prima mee kunnen leven. Maar ik ben ook wel eens geband voor op de man omdat ik 'zeur niet zo' schreef. En dan denk ik inderdaad laat maar, met dat op de man. Overigens is dat al heel lang geleden hoor, dat was in de tijd van de patatmods. Dus in die zin ben ik zwaar off topic.
(Herman Finkers)
MyLittlePony schreef:
24-06-2025 18:48
:hug: dat kan de besten overkomen
;-D
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
24-06-2025 19:28
En ik vind dat hele “ op de man “ eigenlijk te gek voor woorden. Als je er helemaal voor op moet zoeken hoe en wat het nou eigenlijk is, is het niet gek dat mensen zich de blubber staffen “ want misschien dit wel, en dat misschien ook “ .
Dat je niet scheldt met bepaalde ziektes ( een griepje moet kunnen ) , of met informatie verkregen uit andere topics ( dikke borderliner ) , uiteraard.
Maar jullie lezen mee op bepaalde topics . Dan zien jullie zelf toch ook wel wat onder de gordel is , wanneer het naar pesten neigt , etc. ? Dat in regels vangen lijkt me ondoenlijk.

( jullie zouden trouwens ook best wel eens op vloeken kunnen modereren, als jullie het graag druk willen hebben )
Het wordt ook vaak verkeerd gebruikt, waardoor ik weer kortsluiting krijg. Gewoon een onaardige sneer wordt al weggegzet als 'op de man', ook al wordt het niet als argument in een discussie ingezet.
Ik heb de indruk dat het inmiddels niets meer te maken heeft met de oorspronkelijke betekenis van 'argumentum ad hominem'. Wat kan, natuurlijk, maar ik kan het soms niet aanzien, dat foutieve gebruik.

Lijkt mij handiger als het 'op de man' wordt vervangen door 'persoonlijke aanval' oid, ben je van dat probleem (was het een sneer, off topic of een argumentum ad hominem?) af.
Objectiviteit - Het zou prettiger zijn als de moderatie geen gebruikersnamen zou zien, maar alleen de geplaatste tekst van een poster. Zodat er daadwerkelijk alleen naar inhoud wordt gekeken.

Minder regels. Modereren op dingen die je met 100% zekerheid kunt vaststellen. Reclame, racisme, scheldwoorden, copyright, illegale inhoud etc.
Niet modereren op “gevoel” .

Consistent zijn, consequent en duidelijk. Vaste omlijnde regels en wegblijven bij termen als “op de man”.
Ik vind de regels rondom medisch advies ook overdreven streng. Mensen kunnen zelf bedenken wat ze met advies doen. Echte excessen ok maar kleine dingetjes, ach.

Trollhunten vind ik ook wat streng. Te pas en te onpas roepen dat iemand trolt is irritant maar soms ligt het er zo dik bovenop, dan mag dat toch wel uitgesproken.

Bij het bantopic vind ik de halve transparantie opmerkelijk. Er staat een reden maar die is zo algemeen. Zet er dan op zijn minst bij om welk topic het gaat.

Verder een suggestie: maak twee nieuwe topics voor verzoekjes, nl een apart topic voor anonimiseren en ook een apart topic voor het blokkeren van pijlers. Geen geklets daar, alleen die verzoekjes. Ze sneeuwen nu vaak onder en mensen plaatsen ze in verschillende topics (centraal moderator topic en vraag het de mods, dat lijkt ook zo op elkaar waardoor het verwarrend is). De verzoekjes worden nu vaak dagenlang en meerdere keren over het hoofd gezien. Dit zou veel kunnen schelen.

Bij mijn weten worden moderatoren trouwens betaald. Junior mods niet maar die hebben we niet meer.
Wombat schreef:
24-06-2025 20:48
een apart topic voor anonimiseren
Goed idee.
En als iedereen dan daar eens niet schrijft “ ahhhh, jammer / o, kreeg je tegengas ? “ dan blijft het lekker overzichtelijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
24-06-2025 20:58
Goed idee.
En als iedereen dan daar eens niet schrijft “ ahhhh, jammer / o, kreeg je tegengas ? “ dan blijft het lekker overzichtelijk.
Oei… dat zou ik wel missen hoor.
Maar ik open wel een uitzwaaitopic.

Een speciaal pijlerblokker/deblokkeertopic zou niet nodig moeten zijn.
Het schijnt technisch niet heel lastig te wezen om forummers zelf weer die bevoegdheid te geven.

Als het wel nodig is adviseer ik in de openingspost te zetten dat jullie op maandag en donderdag van 13:00. - 15:00 de verzoeken op volgorde van aanvraag zullen behandelen. Scheelt een hoop ruis, herhaalverzoekjes en frustraties. Hoop ik.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik ben tevree.
Renske schreef:
24-06-2025 20:16
Het wordt ook vaak verkeerd gebruikt, waardoor ik weer kortsluiting krijg. Gewoon een onaardige sneer wordt al weggegzet als 'op de man', ook al wordt het niet als argument in een discussie ingezet.
Ik heb de indruk dat het inmiddels niets meer te maken heeft met de oorspronkelijke betekenis van 'argumentum ad hominem'. Wat kan, natuurlijk, maar ik kan het soms niet aanzien, dat foutieve gebruik.

Lijkt mij handiger als het 'op de man' wordt vervangen door 'persoonlijke aanval' oid, ben je van dat probleem (was het een sneer, off topic of een argumentum ad hominem?) af.
Deels. Is "Zeur niet zo" een persoonlijke aanval? Ik vind het nog niet eens een sneer. Onaardig en kort aangebonden hoogstens. Ik vind het helemaal niet fijn als iemand het tegen me zegt, ook omdat het je de mond snoert, maar dat maakt het m.i. nog geen persoonlijke aanval.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Lady*Voldemort schreef:
24-06-2025 05:26
Wel modereren op racisme en dat soort narigheid, maar niet op schimmige zaken als 'onaardig' postgedrag. Dat laatste lost zich namelijk wél meestal vanzelf op, al dan niet na een keer een stevige aanvaring. Af en toe een keer een aanvaring houdt het forum immers ook levendig.

En niet proberen het iedereen naar de zin te maken want dat lukt toch niet en het leidt alleen maar tot onduidelijk gezwabber.
Nah.. ik ben het hierbij niet met je eens.

Meestal lost het zichzelf niet op, maar blijft etteren en terugkomen.
En de aanvaringen helpen niks, zijn voor zover ik kan zien enkel naar.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
canis-felis schreef:
24-06-2025 23:42
Deels. Is "Zeur niet zo" een persoonlijke aanval? Ik vind het nog niet eens een sneer. Onaardig en kort aangebonden hoogstens. Ik vind het helemaal niet fijn als iemand het tegen me zegt, ook omdat het je de mond snoert, maar dat maakt het m.i. nog geen persoonlijke aanval.
Geen idee hoe je dat moet noemen, het klinkt iig niet als een ad hominem. Eerder een wisseling van inhoud naar betrekkingsniveau (een 'op betrekking' :-D ).
Van mij hoeft dat niet gemodereerd te worden trouwens, liefst zo min mogelijk.
feow schreef:
24-06-2025 23:51
Nah.. ik ben het hierbij niet met je eens.

Meestal lost het zichzelf niet op, maar blijft etteren en terugkomen.
En de aanvaringen helpen niks, zijn voor zover ik kan zien enkel naar.
Ik heb het liefst zo weinig mogelijk gemodereer, maar een uitzondering (naast racisme en andere evidente narigheid) vind ik pestgedrag/hyenagedrag. Lastig te bepalen waarschijnlijk, maar als er meerdere mensen 'inhakken' op 1 persoon (zonder inhoudelijke argumenten) moet er misschien ingegrepen worden.
Lekker modereren zoals jullie willen en je niks aantrekken van geklaag erover. Je kunt toch nooit iedereen tevreden houden.
Renske schreef:
25-06-2025 08:30
Geen idee hoe je dat moet noemen, het klinkt iig niet als een ad hominem. Eerder een wisseling van inhoud naar betrekkingsniveau (een 'op betrekking' :-D ).
Van mij hoeft dat niet gemodereerd te worden trouwens, liefst zo min mogelijk.
Nee, dat zeker niet. Ik dacht bij probleem meer aan het modereren zelf dan het labeltje. Als je het "persoonlijke aanval" noemt - wat de mods meestal lijken te bedoelen - is er nog steeds de discussie of daar niet wat al te overgevoelig over gedaan wordt.Ik ben het met je eens dat dat niet iets is om heel erg op te gaan modereren. Ik vind dat nogal wonderlijk ook, op een discussieforum.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Gebruikersnamen anoniem maken voor de mods zegt iemand hier boven. Onwerkbaar natuurlijk. Het moet zichtbaar zijn dat iemand vaker in de fout gaat etc.

Zou een mooie wilde boel worden zonder zichtbare nicks voor de mods.
yasmijn schreef:
25-06-2025 10:33
Gebruikersnamen anoniem maken voor de mods zegt iemand hier boven. Onwerkbaar natuurlijk. Het moet zichtbaar zijn dat iemand vaker in de fout gaat etc.

Is ook zinloos. De herkenning zit niet in de Nick of Avatar. Velen zijn direct herkenbaar aan schrijfstijl, humor, onderwerpkeuze, taalgebruik, spelfouten etc. Daarnaast maakt het nogal wat uit of jij mij lakei, lavendelsnuiver of broekie noemt of dat een ander dat doet.
feow schreef:
25-06-2025 11:41
Is ook zinloos. De herkenning zit niet in de Nick of Avatar. Velen zijn direct herkenbaar aan schrijfstijl, humor, onderwerpkeuze, taalgebruik, spelfouten etc. Daarnaast maakt het nogal wat uit of jij mij lakei, lavendelsnuiver of broekie noemt of dat een ander dat doet.
Dat klopt. :lol:
Je kunt geen beleid opstellen waarmee je iedereen blij maakt, dus stop met al die input vragen. Het geeft ons alleen maar het idee dat we inspraak hebben, maar dat hebben we natuurlijk niet echt.
Bovendien gaat er nooit consensus zijn. Zoveel mensen, zoveel wensen. De één wil streng op de man laten modereren, de ander wil juist alles losjes. Stop dus met naar iedereen te willen luisteren.

Stel een beleid op waar jullie zelf achter staan en zorg dat het voor jullie een werkbaar beleid is. Zorg dat het duidelijk is en wees consequent. De discussies ontstaan juist wanneer jullie inconsequent handelen door bijvoorbeeld de ene keer wel in te grijpen en de andere keer niet.

En zorg dat je genoeg mensen/uren krijgt om dat beleid te modereren. Of stop ermee. Dat 's avonds laat nog even op de mobiel wat dingen gehaast willen doen, geeft alleen maar fouten en daarmee irritatie.

Natuurlijk zal er ook over dat beleid ook weer gemopperd worden door sommigen. Maar wanneer het beleid duidelijk is, heb je zelf de keuze of je wil blijven of vertrekken.

Tot zover mijn mening en ook daar zullen ongetwijfeld veel anderen het niet mee eens zijn. Zo gaat dat nu eenmaal.
yasmijn schreef:
25-06-2025 10:33

Dat het technisch gezien niet mogelijk is, dat snap ik zelf ook wel. Maar mijn punt over objectiviteit blijft wel staan. Ik heb regelmatig het gevoel gehad dat er wel degelijk word gekeken wie de poster is en dat het zowel in je nadeel als voordeel kan werken. Terwijl het voornamelijk om de inhoud zou moeten gaan en niet om de persoon.
Sonne schreef:
26-06-2025 10:40
Dat het technisch gezien niet mogelijk is, dat snap ik zelf ook wel. Maar mijn punt over objectiviteit blijft wel staan. Ik heb regelmatig het gevoel gehad dat er wel degelijk word gekeken wie de poster is en dat het zowel in je nadeel als voordeel kan werken. Terwijl het voornamelijk om de inhoud zou moeten gaan en niet om de persoon.
Ik vind het dan weer volstrekt logisch dat gekeken wordt wie de poster is.
Als iemand over het algemeen netjes post en dan een keer een uitglijder maakt is dat heel anders dan iemand die constant anderen kwetst of beledigt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Lemon schreef:
25-06-2025 22:46
Je kunt geen beleid opstellen waarmee je iedereen blij maakt, dus stop met al die input vragen. Het geeft ons alleen maar het idee dat we inspraak hebben, maar dat hebben we natuurlijk niet echt.
Bovendien gaat er nooit consensus zijn. Zoveel mensen, zoveel wensen. De één wil streng op de man laten modereren, de ander wil juist alles losjes. Stop dus met naar iedereen te willen luisteren.

Stel een beleid op waar jullie zelf achter staan en zorg dat het voor jullie een werkbaar beleid is. Zorg dat het duidelijk is en wees consequent. De discussies ontstaan juist wanneer jullie inconsequent handelen door bijvoorbeeld de ene keer wel in te grijpen en de andere keer niet.

En zorg dat je genoeg mensen/uren krijgt om dat beleid te modereren. Of stop ermee. Dat 's avonds laat nog even op de mobiel wat dingen gehaast willen doen, geeft alleen maar fouten en daarmee irritatie.

Natuurlijk zal er ook over dat beleid ook weer gemopperd worden door sommigen. Maar wanneer het beleid duidelijk is, heb je zelf de keuze of je wil blijven of vertrekken.

Tot zover mijn mening en ook daar zullen ongetwijfeld veel anderen het niet mee eens zijn. Zo gaat dat nu eenmaal.
Ben het eigenlijk wel eens met je post. Voor mijzelf wilde ik eigenlijk gewoon eens mijn ei kwijt. Ik schrijf hier al jaren en wissel eens in de zoveel jaar van nick. Ik ben er ook wel eens een jaartje tussen uitgeweest, puur vanwege hoe er werd gemodereerd en alle betuttelde regeltjes, die de ene keer wel gelden en de andere keer niet.
Ik schrijf op meerdere fora, zowel Nederlandse als buitenlandse en nergens ervaar ik gekut met moderatie, behalve hier. Dat het ook gewoon ronduit irritant is. Jammer, want het forum an sich is leuk. (En nee, niet iedereeen die modereert doet dat kut, er zitten zeker ook goede mensen tussen.)
Dus idd, bedenk wat je wilt, wees daar duidelijk over en houd je er aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven