Het is bedoening en niet bedoeling

10-05-2011 21:55 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok een nutteloos topic maar heb het nu vanavond al drie keer ergens gelezen.

Waarom schrijven zoveel mensen toch bedoeling ipv bedoening. Bv het was een drukke bedoeling ipv bedoening. Bedoeling klopt in de context waarin het gebruikt wordt toch (bijna) nooit.

Het is niet zo erg als me moeder maar mijn nekharen gaan er wel van overeind staan.

Zo weer opgelucht en nee ik wil niks met dit topic
quote:Primabella schreef op 10 mei 2011 @ 22:09:

[...]

Ken jij echt veel mensen die dat woord gebruiken?wiens is toch gewoon spreektaal? (weet dat wier 'netter' is en ik zal wiens in die zinnen niet snel schrijven, maar als iemand het gebruikt om naar een vrouw te verwijzen vind ik het niet vreemd klinken. Twente he, zo simpel mogelijk klinkt altijd goed )
Handvatten ja. Had laatst ook iemand dir bleef volhouden dat het handvaten is. Het zijn toch geen olievaten???
Het is de bedoeling om discussies als deze te voeren in het topic "Welke woorden worden volgens jou altijd verkeerd gebruikt?" ;)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Handvaten zijn van die kleine tonnetjes die bij de duplo zitten, kun je op je hand zetten.
Het hele Nederlands wordt verkracht, nog zonder foutief gebruik van woorden.

Ik word helemaal triest van chat- en sms-taal bijvoorbeeld.

Ook 'mits'' schijnt heel moeilijk te zijn.
quote:frederike80 schreef op 10 mei 2011 @ 22:18:

Handvatten ja. Had laatst ook iemand dir bleef volhouden dat het handvaten is. Het zijn toch geen olievaten???mag volgens mij inmiddels allebei wel (ihkv taal is een levend ding ), maar handvatten is in ieder geval nog niet fout!
Handvaten en handvatten zijn allebei correct. Wel geven veel mensen de voorkeur aan handvatten, omdat dat vroeger de enige juiste vorm was. In het Witte Boekje (2006) en in Van Dale (2005) staan beide vormen, het Groene Boekje (2005) geeft alleen handvatten, maar op de website van de Nederlandse Taalunie wordt handvaten ook goedgekeurd.

www.onzetaal.nl

De Nederlandse Taalunie is op zich wel bindend toch?
Waar ik ook niet tegen kan, maar wat ik de laatste tijd heel veel tegenkom is 'inderdaad' als stopwoordje. Dat wordt dan gebruikt om jezelf bij te vallen of zo, het verwijst in ieder geval niet naar iets wat een ander heeft gezegd. En dan om de zin bij sommige mensen...
oh vreselijk ja...me moeder..

ik erger me aan alle vormen van "sowiezo" op hoeveel manieren dat geschreven wordt!
Uit de van dale dus volgens mij mag handvaten nog steeds niet.

 hand·vat het; o -ten deel ve voorwerp waaraan men het vastpakt: steel, kruk, oor enz.
quote:Charly schreef op 10 mei 2011 @ 22:22:

ik erger me aan alle vormen van "sowiezo" op hoeveel manieren dat geschreven wordt!Alle vormen van sowieso bedoel je?
quote:Charly schreef op 10 mei 2011 @ 22:22:

ik erger me aan alle vormen van "sowiezo" op hoeveel manieren dat geschreven wordt!Je bedoelt sowieso?!
Oh yellowlove heeft een ander antwoord gevonden. Maar blijkbaar is handvaten nog geen officieel woord maar wordt het gedoogd
@yellowlove; zo zie je maar, het is een kwestie van tijd tot 'me moeder' ook mag
Heeeeeel erg vind ik mensen die hun zeggen in plaats van zij, als in "hun hebben". En ook erg is als zeggen in plaats van dan.

Gruwel: hun zijn beter als mij
haha, yl (hoe grappig zou het zijn als we het nu allebei fout hadden.....)
ik las net in een topic hun, ipv zij, ook zo'n leuke!
haha!! yellowlove en webs...oeps..betrapt..
quote:frederike80 schreef op 10 mei 2011 @ 22:24:

Oh yellowlove heeft een ander antwoord gevonden. Maar blijkbaar is handvaten nog geen officieel woord maar wordt het gedoogd

Nou ja, als de taalunie het vermeldt, is het meer dan gedogen, ME dunkt

De Nederlandse Taalunie is na de ondertekening van het Taalunieverdrag in 1980, opgericht door de overheid van Nederland en van Vlaanderen (België) ten behoeve van een gemeenschappelijk beleid op het gebied van de taal, het onderwijs in het Nederlands en de taalgebonden cultuur.
quote:Dickens schreef op 10 mei 2011 @ 22:24:

@yellowlove; zo zie je maar, het is een kwestie van tijd tot 'me moeder' ook mag Ik denk dat dat nog wel een tijd gaat duren, rustig maar
Haha je hebt gelijk yellowlove
Als en dan schijnt ook taaltechniek voor gevorderden te zijn.
Wat ik zelf m'n hele leven fout heb gedaan: toentertijd. Ik maakte er altijd toendertijd van. Geen idee waarom, maar nooit heeft iemand me verbeterd.
quote:PearlGirl schreef op 10 mei 2011 @ 22:24:

Heeeeeel erg vind ik mensen die hun zeggen in plaats van zij, als in "hun hebben". En ook erg is als zeggen in plaats van dan.

Gruwel: hun zijn beter als mij Dat trek ik ook echt heeeeeeeeeel slecht
I am surrounded by morons
quote:kadushi schreef op 10 mei 2011 @ 22:30:

Wat ik zelf m'n hele leven fout heb gedaan: toentertijd. Ik maakte er altijd toendertijd van. Geen idee waarom, maar nooit heeft iemand me verbeterd.hmm, dat zeg ik ook altijd fout. Ik weet hoe je het zou moeten schrijven, maar krijg het gewoon niet uit mijn mond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven