Het is bedoening en niet bedoeling
dinsdag 10 mei 2011 om 21:55
Ok een nutteloos topic maar heb het nu vanavond al drie keer ergens gelezen.
Waarom schrijven zoveel mensen toch bedoeling ipv bedoening. Bv het was een drukke bedoeling ipv bedoening. Bedoeling klopt in de context waarin het gebruikt wordt toch (bijna) nooit.
Het is niet zo erg als me moeder maar mijn nekharen gaan er wel van overeind staan.
Zo weer opgelucht en nee ik wil niks met dit topic
Waarom schrijven zoveel mensen toch bedoeling ipv bedoening. Bv het was een drukke bedoeling ipv bedoening. Bedoeling klopt in de context waarin het gebruikt wordt toch (bijna) nooit.
Het is niet zo erg als me moeder maar mijn nekharen gaan er wel van overeind staan.
Zo weer opgelucht en nee ik wil niks met dit topic
dinsdag 10 mei 2011 om 22:17
quote:Primabella schreef op 10 mei 2011 @ 22:09:
[...]
Ken jij echt veel mensen die dat woord gebruiken?wiens is toch gewoon spreektaal? (weet dat wier 'netter' is en ik zal wiens in die zinnen niet snel schrijven, maar als iemand het gebruikt om naar een vrouw te verwijzen vind ik het niet vreemd klinken. Twente he, zo simpel mogelijk klinkt altijd goed )
[...]
Ken jij echt veel mensen die dat woord gebruiken?wiens is toch gewoon spreektaal? (weet dat wier 'netter' is en ik zal wiens in die zinnen niet snel schrijven, maar als iemand het gebruikt om naar een vrouw te verwijzen vind ik het niet vreemd klinken. Twente he, zo simpel mogelijk klinkt altijd goed )

dinsdag 10 mei 2011 om 22:20
dinsdag 10 mei 2011 om 22:20
Handvaten en handvatten zijn allebei correct. Wel geven veel mensen de voorkeur aan handvatten, omdat dat vroeger de enige juiste vorm was. In het Witte Boekje (2006) en in Van Dale (2005) staan beide vormen, het Groene Boekje (2005) geeft alleen handvatten, maar op de website van de Nederlandse Taalunie wordt handvaten ook goedgekeurd.
www.onzetaal.nl
De Nederlandse Taalunie is op zich wel bindend toch?
www.onzetaal.nl
De Nederlandse Taalunie is op zich wel bindend toch?
dinsdag 10 mei 2011 om 22:21

dinsdag 10 mei 2011 om 22:26
quote:frederike80 schreef op 10 mei 2011 @ 22:24:
Oh yellowlove heeft een ander antwoord gevonden. Maar blijkbaar is handvaten nog geen officieel woord maar wordt het gedoogd
Nou ja, als de taalunie het vermeldt, is het meer dan gedogen, ME dunkt
De Nederlandse Taalunie is na de ondertekening van het Taalunieverdrag in 1980, opgericht door de overheid van Nederland en van Vlaanderen (België) ten behoeve van een gemeenschappelijk beleid op het gebied van de taal, het onderwijs in het Nederlands en de taalgebonden cultuur.
Oh yellowlove heeft een ander antwoord gevonden. Maar blijkbaar is handvaten nog geen officieel woord maar wordt het gedoogd
Nou ja, als de taalunie het vermeldt, is het meer dan gedogen, ME dunkt
De Nederlandse Taalunie is na de ondertekening van het Taalunieverdrag in 1980, opgericht door de overheid van Nederland en van Vlaanderen (België) ten behoeve van een gemeenschappelijk beleid op het gebied van de taal, het onderwijs in het Nederlands en de taalgebonden cultuur.
dinsdag 10 mei 2011 om 22:31
dinsdag 10 mei 2011 om 22:33
quote:kadushi schreef op 10 mei 2011 @ 22:30:
Wat ik zelf m'n hele leven fout heb gedaan: toentertijd. Ik maakte er altijd toendertijd van. Geen idee waarom, maar nooit heeft iemand me verbeterd.hmm, dat zeg ik ook altijd fout. Ik weet hoe je het zou moeten schrijven, maar krijg het gewoon niet uit mijn mond.
Wat ik zelf m'n hele leven fout heb gedaan: toentertijd. Ik maakte er altijd toendertijd van. Geen idee waarom, maar nooit heeft iemand me verbeterd.hmm, dat zeg ik ook altijd fout. Ik weet hoe je het zou moeten schrijven, maar krijg het gewoon niet uit mijn mond.