Het is dilemma. Echt.

08-03-2016 09:48 468 berichten
Gewoon, omdat ik het bijna alleen nog maar fout gespeld zie hier... Dilemma dus, met 1x l en 2xm. Taalpolitie over en uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ie al genoemd is, maar mastruberen
quote:Return-of-the-Sid schreef op 08 maart 2016 @ 17:38:

Hatelijk. Sufste woord van nu. Ja, het is een woord. Maar dan 'hij stelde echt hatelijk op' dat is een normale zin. Maar niet 'ik liet net een glas vallen, zo hatelijk' of 'het regent, echt zo hatelijk' 'zo hatelijk als dat gebeurt'

Tenenkrommend.

En 'haat hebben aan'. Dat kan niet. Je kunt een hekel hebben aan, je kunt iets haten. Maar 'ik heb haat aan spruitjes' of 'ik heb echt haat aan bussen die te laat komen' vind ik afgrijselijk.Dat vind ik dan wel weer grappig
Over dialecten gesproken, vriend maakt soms fouten in het gebruik van 'die' en 'dat'. Niet in zinnen als 'het meisje dat', maar wel in iets langere en complexere zinnen. En zijn gebruik van de verleden tijd van sommige werkwoorden is ook wat vreemd: v.t. van hangen wordt bijv. 'hong' in plaats van 'hing'. Typisch dialect kwam ik via onder andere Onze Taal achter

'Hatelijk' wordt trouwens in Vlaanderen heel veel gebruikt. Echt hatelijk, die gewoonte
quote:Saracenen schreef op 08 maart 2016 @ 18:17:

Over dialecten gesproken, vriend maakt soms fouten in het gebruik van 'die' en 'dat'. Niet in zinnen als 'het meisje dat', maar wel in iets langere en complexere zinnen. En zijn gebruik van de verleden tijd van sommige werkwoorden is ook wat vreemd: v.t. van hangen wordt bijv. 'hong' in plaats van 'hing'. Typisch dialect kwam ik via onder andere Onze Taal achter

'Hatelijk' wordt trouwens in Vlaanderen heel veel gebruikt. Echt hatelijk, die gewoonte

Ik wil gokken!

Ben boven de 18, dus het mag van de wet.

Zuiden en dan M. ?

Ja hallo! Wil je niet je post aanpassen op het zelfde moment dat ik op het quote-dingetje duw

Nu heb ik fout gegokt
Scherven brengen geluk
Hint, Glassnijdersuus: ik woon in België
quote:Saracenen schreef op 08 maart 2016 @ 18:22:

Hint, Glassnijdersuus: ik woon in België

Ja dat zag ik, nadat je je post had aangepast

Maar dan vlak bij M.
anoniem_271099 wijzigde dit bericht op 08-03-2016 18:26
Reden: Plaats is nu foetsie
% gewijzigd
Scherven brengen geluk
Helemaal aan de andere kant! Helaas... Maar het zou me niet verbazen als het in meer regio's gebruikt zou worden
Ik wil ook meedoen!

Het is lenzenvloeistof, niet lenzen vloeistof.

Ik zou het liefst iedereen genezen van de spatieziekte
quote:Saracenen schreef op 08 maart 2016 @ 18:26:

Helemaal aan de andere kant! Helaas... Maar het zou me niet verbazen als het in meer regio's gebruikt zou worden

Poep, niks gewonnen dus.

Maar dat is in die plaats echt gruwelijk.

'Of tot'

En dan bedoelen ze dus 'dat'

Ofzoiets
Scherven brengen geluk
quote:Glassnijdersuus schreef op 08 maart 2016 @ 18:29:

[...]

Poep, niks gewonnen dus.

Maar dat is in die plaats echt gruwelijk.

'Of tot'

En dan bedoelen ze dus 'dat'

Ofzoiets

Jaaaa vreselijk dat ''weet je al of tot je vanavond mee gaat''

En dan dacht ik ''Ik wilde wel mee, maar nu niet meer...'' GRRRR

Dialect vind ik heerlijk en prima, maar als je Nederlands praat, doe het dan goed.

Ook zo typisch Limburgs: ''vla'' i.p.v. ''vlaai''. Vla zit in een pak, vlaai eet je met een verjaardag/de kermis/op een begrafenis/zonder aanleiding maar het is wel vlaai
Ja ik hou ook van mijn dialect.

Al is dat ook niet meer 'puur' omdat ik op meerdere plekken heb gewerkt. En dus woorden over neem.

Maar ik vind het echt hatelijk als een limbo op tv komt.

Die praten dan echt zo zwakzinnig, dan heb ik last van plaatsvervangende schaamte...

En alsof de duivel er mee speelt, ze zoeken ook wel echt de stomste eruit.

Joa, ik liep daar die wingkul in, en toen zei die tuup, sjtop dat geld in die tuut, of ik sjtomp je ram in je moel'
Scherven brengen geluk
quote:LieverLustDanLiefde schreef op 08 maart 2016 @ 18:48:

[...]

Jaaaa vreselijk dat ''weet je al of tot je vanavond mee gaat''

En dan dacht ik ''Ik wilde wel mee, maar nu niet meer...'' GRRRR

Dialect vind ik heerlijk en prima, maar als je Nederlands praat, doe het dan goed.

Ook zo typisch Limburgs: ''vla'' i.p.v. ''vlaai''. Vla zit in een pak, vlaai eet je met een verjaardag/de kermis/op een begrafenis/zonder aanleiding maar het is wel vlaai

Minstens zo erg: weet je al als je vanavond meegaat?

'Ik weet nog niet als ik dat ga doen'

Ik ken een aantal mensen die als ipv of gebruiken,
quote:Return-of-the-Sid schreef op 08 maart 2016 @ 18:54:

Ik ken een aantal mensen die als ipv of gebruiken,

Dat noemde ik ook al. Ik vind dat echt ongelofelijk dom overkomen.

Wat me ook steeds vaker opvalt is dat mensen 'is' typen als ze 'eens' bedoelen: 'Daar zou ik toch is mee naar de dokter gaan'. Volgens mij wordt 'is' het nieuwe 'me'.
quote:Procne schreef op 08 maart 2016 @ 17:57:

Kostwinnaar ipv kostwinner

Alleen als je als prijs een jaar lang gratis boodschappen mag doen bij de Jumbo, kun je jezelf 'kostwinnaar' noemen.
Ik vind 'dillema' altijd een beetje klinken als een Friese achternaam.

"Hoe je het ook went of keert", zie ik hier ook wel eens.
quote:jellybelly schreef op 08 maart 2016 @ 17:45:

Tegenwoordig is het natuurlijk ook nog 'haten op', of 'hater zijn'. Haten is verlaten jwz.
quote:prik schreef op 08 maart 2016 @ 19:03:

[...]

Dat noemde ik ook al. Ik vind dat echt ongelofelijk dom overkomen.

Wat me ook steeds vaker opvalt is dat mensen 'is' typen als ze 'eens' bedoelen: 'Daar zou ik toch is mee naar de dokter gaan'. Volgens mij wordt 'is' het nieuwe 'me'. Ik dacht dat ik maar is na de dokter moest gaan en toen ik na de dokter ging zei die dat ik moest stoppen met zware shag roken en Schultenbrau drinken ma ik weet nog niet als ik dat ga doen.
quote:Return-of-the-Sid schreef op 08 maart 2016 @ 19:13:

[...]

Ik dacht dat ik maar is na de dokter moest gaan en toen ik na de dokter ging zei die dat ik moest stoppen met zware shag roken en Schultenbrau drinken ma ik weet nog niet als ik dat ga doen.
Trouwens, hoeveel topics zouden hier al geopend zijn door moeders over het zinderlijk worden van hun kind?
Ik vind het ook irritant als mensen beweren dat 'als mij' nooit kan.

Als je bijv. zegt "Mijn vriend vindt haar net zo mooi als mij." betekent dat iets anders dan "Mijn vriend vindt haar net zo mooi als ik." Maar heel veel mensen schieten in een soort reflex als ze 'als mij' horen/lezen.
quote:SuzanneSuus schreef op 08 maart 2016 @ 13:50:

Het EAUSMtopic staat vol voorbeelden waar de bedoeling van een zin vaak niet meer duidelijk is.

Jij werdt is om te huilen maar zolang er worden gesproken over d/t ipv stam + t is dat enigzins nog wel te begrijpen, nou ja, beetje dan. Ik vind slorig taalgebruik waardoor de betekenis niet meer duidelijk is veel storender.Ik begrijp echt niet wat je hier nu probeert te vertellen.
Niet geschoten is altijd mis
quote:ibbeltje12 schreef op 08 maart 2016 @ 19:08:

Ik vind 'dillema' altijd een beetje klinken als een Friese achternaam.

"Hoe je het ook went of keert", zie ik hier ook wel eens.

Dat eerste is het dus ook. Zie Foekje.

Dat tweede vind ik net zoiets als 'Baadt het niet, dan schaadt het niet' wat ik ook te vaak zie.
Spreuken 18:2
quote:ibbeltje12 schreef op 08 maart 2016 @ 19:38:

Ik vind het ook irritant als mensen beweren dat 'als mij' nooit kan.

Als je bijv. zegt "Mijn vriend vindt haar net zo mooi als mij." betekent dat iets anders dan "Mijn vriend vindt haar net zo mooi als ik." Maar heel veel mensen schieten in een soort reflex als ze 'als mij' horen/lezen.Mee eens! Ze hebben dan geleerd dat dat niet mag of zo en willen dat maar al te graag laten horen
Bitje,slorig = sloerig denk ik
quote:Solomio schreef op 08 maart 2016 @ 09:56:

En het is tenzij en niet mits, tenzij je mits bedoelt. En het is ook tenzij en niet mits, mits je tenzij bedoelt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven