Hindoestaans afscheidsritueel

02-10-2015 02:29 15 berichten
Een Hindoestaanse vriend van ons is onlangs overleden. Omdat hij bijna geen contact had met zijn familie, kennen we alleen zijn moeder maar hebben haar telefoonnummer niet. Bovendien vinden we het een beetje lastig om dit aan haar te vragen, dus vraag ik het hier.

De familie heeft wel de uitvaart ed geregeld. Omdat we pas een week na zijn dood erachter kwamen dat hij overleden was (hij lag in het ziekenhuis en wij konden niet vragen hoe het met hem was omdat we geen familie zijn, en konden geen contact opnemen met zijn moeder) hebben we die helaas niet bij kunnen wonen.

Ik weet heel weinig over hoe Hindoestanen met de dood omgaan. Dus voelt alles als respectloos om het aan de familie te vragen. We weten alleen dat zijn lichaam of as in Suriname begraven zal worden bij zijn familie daar en dat is verder prima, het is hun zoon en dat respecteren we natuurlijk.

Maar wij hebben toch wel behoefte aan een afscheidsritueel voor onze eigen verwerking. We kunnen de plek waar zijn lichaam ligt niet bezoeken dus wilde ik graag weten of er een ritueel is die Hindoestanen gebruiken om afscheid te nemen van de doden. Wij branden vooral kaarsen en leggen ergens bloemen neer maar ik wil iets doen wat past bij zijn persoontje, om hem te eren.

Ik weet wel dat Surinaamse mensen soms bloemen en kruiden in de rivier gooien als overgangs/reinigingsritueel bij alle ingrijpende gebeurtenissen in het leven. Is er zoiets als een Hindoestaans afscheidsritueel? Ik heb een foto van hem, maar verder ook niet. Wat zou ik daarbij kunnen leggen? Mijn vriend heeft erg veel verdriet van zijn dood en ik wil hem helpen het te verwerken door het met een mooi ritueel af te sluiten. Ik denk dat hij dan misschien 'los' komt, want hij is het aan het opkroppen en wegduwen, dat vind ik niet gezond. Alvast bedankt voor tips!
Hindoestanen houden van bloemen, je zou rond zijn foto een klein altaar kunnen maken met verse bloemen en bloemblaadjes.

Ik ben half hindoe, een neef van mij is pas gestorven en hij is hier begraven. Tijdens de dienst luisterden we naar hindoestaanse muziek, een lied over een vogel die je vrijlaat uit zijn kooi. We hebben tijdens het laatste afscheid zijn lichaam bedekt met bloemblaadjes.
Ik weet niet beter dan dat Hindoes gecremeerd worden want de ziel moet vrijzijn van het lichaam. De rituelen zijn lang en ingewikkeld. Je zou een pandit (google) kunnen bellen en vragen om begeleiding voor een kort ritueel. Hindoestanen geloven heilig in de overgangsrite en zouden het als bad luck of het tegenhouden van transitie zien als iemand een halfslachtig ritueel voor hun dode zou doen.

Gecondoleerd met jullie verlies.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd, Chiefseattle.

Ik vind wat Savetheday zegt wel een goed idee, om contact op te nemen met een geestelijke. Of je kunt kijken of in de plaats waar hij woonde een Hindoestaanse organisatie zit die je misschien kan helpen? Niet alle Hindoestanen zijn trouwens hindoe, dus of hindoeïstische rituelen hier ook van toepassing zijn zou ik eerst even checken.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:SaveTheDay schreef op 02 oktober 2015 @ 06:59:

Ik weet niet beter dan dat Hindoes gecremeerd worden want de ziel moet vrijzijn van het lichaam. De rituelen zijn lang en ingewikkeld. Je zou een pandit (google) kunnen bellen en vragen om begeleiding voor een kort ritueel. Hindoestanen geloven heilig in de overgangsrite en zouden het als bad luck of het tegenhouden van transitie zien als iemand een halfslachtig ritueel voor hun dode zou doen.

Gecondoleerd met jullie verlies. Normaal is het idd cremeren maar de neef in kwestie wilde dat zijn kinderen naar zijn graf konden komen. Toen mijn oma overleed hebben we wel eerst een ritueel gedaan onder leiding van een pandit.
quote:zuipschuit schreef op 02 oktober 2015 @ 07:51:

[...]

Normaal is het idd cremeren maar de neef in kwestie wilde dat zijn kinderen naar zijn graf konden komen. Toen mijn oma overleed hebben we wel eerst een ritueel gedaan onder leiding van een pandit.Wat mij betreft moet iedereen zelf weten hoe ze dat soort dingen invullen.
Maar hij is toch al gecremeerd?

Jullie kunnen dan toch je eigen ritueel bedenken dat bij jullie past en jullie vriendschap past
Frankly my dear, I don"t give a damn
Bedankt voor jullie adviezen! We gaan het erover hebben en nadenken. We weten wel dat hij zelf geen hindoe gebruiken of geloof betrachtte maar het laatste jaar van zijn leven was hij vaak niet zichzelf meer. Hij had een aantal overtuigingen aangenomen die totaal niet bij zijn karakter pasten. Acheraf gezien hebben wij twee jaar geleden al symptomen bij hem gezien van leverkanker, waar hij aan is overleden en hij werd niet behandeld, voor zover wij weten En wij zagen hem het meest. Maar ik weet niet wat dat met de geest doet. Hij hield wel heel veel van dieren.

Dus ik twijfel een beetje, ik wil zeker moeite doen om iemand te vinden die ons kan begeleiden bij een overgangsritueel. Maar het kan ook dat we het een meer persoonlijk ritueel maken, omdat hij nauwelijks meer iets deed met zijn Hindoestaans zijn, en zijn familie in het laatste jaar zowat vervloekte. Zijn familie is wel traditioneel en die hangen wel het Hindoe geloof aan. Dat doet me dan weer twijfelen. Maar dat moeten we zelf gaan beslissen, denk ik. Erg bedankt voor jullie input iig! En bedankt voor de condoleances.
Dan juist je eigen rituelen bedenken/uitvoeren

Sterkte!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Dankjewel! Ik denk ook dat een eigen ritueel meer bij hem past. Ik ga nog googelen naar wat Savetheday noemde, misschien kunnen we wat woorden erbij zeggen die Hindoes zeggen bij het afscheid. En ja, drank was zijn ondergang maar ook zijn vriend, in a way, dus er zal ook bier bij moeten. Ik denk wel dat hij op zijn wolk zittende liever wat langer had geleefd en dat anderen ook gunt dus drinken we er zelf geen alcohol bij.

Nu alleen nog een plek bedenken, dat wordt iets lastiger, want hij was nooit lang op 1 plek en zijn laatste woning moet nog ontdaan worden van al het verzamelde vuil. Mijn vriend heeft zijn best gedaan zijn huis begaanbaar te houden maar hij spaarde al zijn bierblikjes op, oud ijzer, ofzo, dat was geld waard. Dus er liggen nog twintigduizend bierblikjes ongeveer, die een schoonmaakploeg op gaat ruimen. Dus dat vind ik een veel te trieste plek. Maar daar komen we nog wel op.
anoniem_245105 wijzigde dit bericht op 02-10-2015 15:35
Reden: oepsiedoepsie
% gewijzigd
Bloemen in het water en ze offeren bloemen en fruit (en zelfs biertjes ) aan hun goden.

Zou het gewoon persoonlijk houden en je vriend gedenken zoals hij zelf was. Dus proost bijv. op hem met zijn favoriete drankje en strooi bloemetjes op zijn favoriete plek.
Shoot first, ask questions later!
Precies, een Hindoe ritueel heeft zoals ik het lees niks met hem te maken. Hij was zijn eigen persoon. Zijn familie heeft het "nodige" al voor hem gedaan, dus doe lekker je eigen ding.
Bedankt dames, die bevestiging had ik even nodig! Ik en mijn vriend willen gewoon respectvol afscheid nemen en je wil ook niks doen wat de overledene respectloos zou kunnen vinden. We hebben wel zijn moeder adres en gaan haar wel een mooie brief sturen over wie hij voor ons en hoe dol we op hem waren!
Dank je, IV! We hebben nu een krantenknipsel ingelijst die hij op de wc had hangen, die zo typerend voor hem was. Een cartoon (ik dacht Peter van Straaten) met een baas die tegen zijn medewerker zegt: Jongeman, wil je in dit bedrijf iets bereiken, dan moet je niet al te veel eigen ideeen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven