Hoe de kosten verdelen

20-03-2018 13:56 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dilemma, binnekort zijn mijn ouders 35 jaar getrouwd.
Nu willen wij (ik mijn zus en broertje) een daagje uit met heel de familie en daarna uit eten.

Waar we een daagje heen willen betaal je gewoon per persoon, kinderen zijn net zo duur.
We zullen in totaal met 10 personen gaan, waarvan mijn zus een gezin heeft van 5 personen.
Ik ben met mijn man en mijn broertje heeft geen relatie.

Mijn broertje is student dus die heeft niet veel inkomen dus die houden wij normaal gesproken altijd vrij.
Dus de kosten worden dus verdeeld onder mijn zus en ik.
Vorige keer hebben we ook zoiets gedaan en toen hebben we allebei de helft betaald.

Nu weet ik dat als ik niks zeg hierover dat dit weer zo wordt gedaan, maar eigenlijk komt het er dan op neer dat mijn zus alleen betaald voor haar gezin in ik voor de rest.

Wat vinden jullie, gewoon zoals normaal alles door de helft of de kosten van ouders en broertje verdelen onder ons 2en?

Hoe de kosten verdelen

Totaal aantal stemmen: 69

Alle kosten door de helft (9%)
Alleen kosten ouders en broertje verdelen (91%)
Als je jurist bent en geld over hebt laat je serieus je broertje even veel (naar ratio) betalen als student met een vakkenvuller baantje? Wauw. Dat vind ik niet iemand in zijn waarde laten. Dat vind ik krenterig.
Fliefd schreef:
20-03-2018 16:23
Als je jurist bent en geld over hebt laat je serieus je broertje even veel (naar ratio) betalen als student met een vakkenvuller baantje? Wauw. Dat vind ik niet iemand in zijn waarde laten. Dat vind ik krenterig.
We zijn zelf ook allemaal student geweest, dan kun je heus wel eens een wat mooier cadeau voor je ouders kopen hoor. En naar rato betekent nou juist dat je rekening houdt met iemand's inkomsten. Dus broer zou dan verhoudingsgewijs inderdaad minder betalen.

Maar de kwestie is hier de twee zussen, het gaat niet om de kosten van broer.
Broer heeft dus 3 moeders die hem uit de wind houden? Moeder en 2 zussen.

Ik zou ook gaan voor de /8 verdeling. Het zijn ook zijn ouders.
Sorry, kan het even niet laten:
Fliefd schreef:
20-03-2018 16:23
(naar ratio)
Dus rato en niet ratio. Zie verder de uitleg van LizBakker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zus voor haar gezin laten betalen, TO voor haar gezin, Broer voor zichzelf en de kosten van de ouders delen door 3 (of eventueel door 2 als broer echt geen cent te makken heeft, als hij bijvoorbeeld co-schappen heeft waarbij een bijbaan niet echt een optie is).
Alle reacties Link kopieren
Laat gewoon die broer alles lekker zelf betalen, mot die maar wat harder werken
Annemiek323 schreef:
20-03-2018 16:38
Laat gewoon die broer alles lekker zelf betalen, mot die maar wat harder werken
Zegt iemand die zichzelf financieel laat onderhouden door haar man, waarbij ze liever vreemd gaat dan scheiden. Ga lekker rellen in je eigen topic.
Alle reacties Link kopieren
Annemiek323 schreef:
20-03-2018 16:38
Laat gewoon die broer alles lekker zelf betalen, mot die maar wat harder werken
zegt zij die bij haar man blijft voor het geld
Alle reacties Link kopieren
Als TO zegt dat ze graag voor broer betalen dan moet ze dat toch lekker doen, de vraag was hoe de kosten tussen zus en haarzelf te verdelen.
Wat een vreemde reacties hier, alsof je geen leuk dagje uit met je familie kan hebben als je de kosten eerlijk wilt verdelen! Ik vind het een vreemd uitgangspunt dat alles door de helft zou moeten, niet echt natuurlijk natuurlijk. Dus ook ik raad je aan om het complete bedrag door 7 te delen, waarbij jij 2/7 betaalt en je zus 5/7. En je broertje moet dan maar een mooie bos bloemen regelen inderdaad.

Alvast veel plezier met jullie dagje uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen, iedereen betaalt voor zichzelf en jij voor ouder 1 en je zus voor je ouder 2. Dan kost het je 'zielige' broertje nog niks extra.
Courage-- schreef:
20-03-2018 15:15
Het is al gezegd: de /8-regeling is het eerlijkst.
Dat gezegd hebbende; als het inkomen van mijn gezin vergelijkbaar of meer is dan het gezin van mijn zus (broer in mijn geval), dan vind ik het geen bezwaar om iets meer bij te dragen dan mijn x/8-ste deel. Gewoon omdat ik begrijp dat betalen voor 5 man + de anderen vrijhouden ook een grote kostenpost kan zijn.
Maar dat zou ik wel alleen doen als ik me vrij voel omdat te doen, niet als het van me verwacht wordt of als er 'zielig' gedaan wordt.
Dat is haar keuze geweest die grote kosten post aan te gaan. Zou je bij een andere dure hobby ook zo coulant zijn?
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder beheert het geld van mijn broer(tje) dus als hij ergens geld voor nodig heeft moet hij dat vragen.
Hij is 19 de enigste inkomsten die hij heeft zijn stufi, en stagevergoeding van 200 per maand.
Aan de ene kant vind ik wel dat hij zijn eigen kosten kan betalen, maar aan de andere kant heb ik zoiets die paar euro maakt ons ook niks uit.
Maar het is wel zo dat dit wel elke keer makkelijk is voor hem, aangezien hij nergens aam hoeft mee te betalen.

De inkomsten van mijn zus en haar man zijn ongeveer gelijk aan dat van ons.
Rozen1234 schreef:
20-03-2018 17:37
Mijn moeder beheert het geld van mijn broer(tje) dus als hij ergens geld voor nodig heeft moet hij dat vragen.
:woa:

En dan nog: hij heeft geen "zakgeld", koopt nooit een cadeautje en gaat nooit een avondje uit?
Iedereen voor het eigen gezin en de kosten voor je ouders (en eventueel jullie broertje) door 2. Delen door 8 vind ik evenmin eerlijk, waarom zou zus meer moeten betalen aan de kosten voor ouders (en broertje) omdat ze kinderen heeft?

Broertje zou ik wel iets laten betalen al is het maar zodat hij een beetje mee doet, foto laten maken die dag en in een lijstje doen als herinnering. Bosje bloemen, rondje drankjes als jullie daar zijn oid.
Alle reacties Link kopieren
Rozen1234 schreef:
20-03-2018 17:37
Mijn moeder beheert het geld van mijn broer(tje) dus als hij ergens geld voor nodig heeft moet hij dat vragen.
Hij is 19 de enigste inkomsten die hij heeft zijn stufi, en stagevergoeding van 200 per maand.
Aan de ene kant vind ik wel dat hij zijn eigen kosten kan betalen, maar aan de andere kant heb ik zoiets die paar euro maakt ons ook niks uit.
Maar het is wel zo dat dit wel elke keer makkelijk is voor hem, aangezien hij nergens aam hoeft mee te betalen.

De inkomsten van mijn zus en haar man zijn ongeveer gelijk aan dat van ons.
19, en zijn moeder beheert het geld? Dat wil je toch niet?

Hoe wordt hij ooit zelfstandig en volwassen? Hij krijgt stufi, dus hij is slim genoeg om naar school te gaan, geen enkele reden om onder curatele te staan door je moeder. Of heeft hij een verleden van schulden en slechte keuzes maken?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Rozen1234 schreef:
20-03-2018 17:37
Mijn moeder beheert het geld van mijn broer(tje) dus als hij ergens geld voor nodig heeft moet hij dat vragen.
Hij is 19 de enigste inkomsten die hij heeft zijn stufi, en stagevergoeding van 200 per maand.
Aan de ene kant vind ik wel dat hij zijn eigen kosten kan betalen, maar aan de andere kant heb ik zoiets die paar euro maakt ons ook niks uit.
Maar het is wel zo dat dit wel elke keer makkelijk is voor hem, aangezien hij nergens aam hoeft mee te betalen.

De inkomsten van mijn zus en haar man zijn ongeveer gelijk aan dat van ons.
Het grappige is altijd dat dit alleen voor de jongste geldt en vaak ook uit gewoonte langer doorzet dat bij de oudsten het geval was. De oudsten hadden geen broer of zus om hun voor hun te betalen. Maar goed, op hun 19e beheren veel studenten wel hun eigen geld, ook al krijgen ze een bijdrage van thuis.
Alle reacties Link kopieren
Rozen1234 schreef:
20-03-2018 17:37
Mijn moeder beheert het geld van mijn broer(tje) dus als hij ergens geld voor nodig heeft moet hij dat vragen.
Hij is 19 de enigste inkomsten die hij heeft zijn stufi, en stagevergoeding van 200 per maand..
Wat mankeert hij??
Een dagje ff helpen marktkramen opbouwen en je hebt een leuk zakcentje hoor, werkelijk.......
Deze tip is voor de student uiteraard :-D
Rozen1234 schreef:
20-03-2018 17:37
Mijn moeder beheert het geld van mijn broer(tje) dus als hij ergens geld voor nodig heeft moet hij dat vragen.
Hij is 19 de enigste inkomsten die hij heeft zijn stufi, en stagevergoeding van 200 per maand.
Aan de ene kant vind ik wel dat hij zijn eigen kosten kan betalen, maar aan de andere kant heb ik zoiets die paar euro maakt ons ook niks uit.
Maar het is wel zo dat dit wel elke keer makkelijk is voor hem, aangezien hij nergens aam hoeft mee te betalen
Heeft hij een verstandelijke beperking? (Oprechte vraag!)
Alle reacties Link kopieren
Hii heeft een lichte beperking, hij kan dingen niet overzien met geld e.d. daarom staat hij ook onder curatele bij mijn moeder ( dit is door de rechter uitgesproken).
School en een bijbaan zou ook teveel worden, dus daarom alleen stufi (wat het minimale is) en nu zijn stagevergoeding, dit mag hij van mijn moeder ook gewoon uitgeven als hij weleens wat wil doen. kleding en vaste lasten betalen mijn ouders voor hem.

Aangezien mijn zus en ik allebei het gewoon financieel goed hebben doen we het eigenlijk altijd zo.
Dat is naar voor hem en fijn dat jullie zo voor hem zorgen. Maar wil hij zelf ook niet bijdragen? Want juist als je ouders zoveel voor hem doen dan wil hij miss wel wat terug doen?

En TO, je zet mensen wel op het verkeerde been door hem ‘student’ te noemen. Want dat impliceert dat hij een hbo/wo opleiding aan het doen is, en prima voor zichzelf kan zorgen. En best eens een biertje in de kroeg kan laten staan om bij te dragen aan een kado voor zijn ouders. Snap je dat? En zo zit zijn situatie blijkbaar niet in elkaar...
Alle reacties Link kopieren
YellowLemonTree schreef:
20-03-2018 17:53
Iedereen voor het eigen gezin en de kosten voor je ouders (en eventueel jullie broertje) door 2. Delen door 8 vind ik evenmin eerlijk, waarom zou zus meer moeten betalen aan de kosten voor ouders (en broertje) omdat ze kinderen heeft?

Broertje zou ik wel iets laten betalen al is het maar zodat hij een beetje mee doet, foto laten maken die dag en in een lijstje doen als herinnering. Bosje bloemen, rondje drankjes als jullie daar zijn oid.


Omdat in de OP staat dat het uitje voor iedereen even duur is, de kinderen kosten net zoveel als de volwassenen. Ik denk daarbij aan de entree van de dierentuin ofzo. En dan is het heel logisch om ieder gezin zijn eigen kosten te laten betalen, want anders betaald TO voor de entree van bijna twee kinderen, die niet van haar maar van haar zus zijn. De kosten van ouders en broertje delen ze. Zus betaald dus niet meer voor haar ouders en broer, maar omdat haar eigen gezin uit meer personen bestaat dan dat van TO.
Creativity is intelligence having fun
Je kunt ook overdag gaan wandelen (gratis) en 's-avonds een pizza bellen. Kost haast niks.

Als het maar om 'een paar euro' gaat, waar maak je je dan druk om?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven