Hoe kan je een verjaardag opleuken?

22-07-2008 17:23 37 berichten
Ieder jaar als ik mijn verjaardag vier, valt me weer op, het 'loopt' niet. Het is, naar mijn idee, niet echt gezellig. De families gaan elk bij hun eigen zitten, er is weinig 'klik' tussen de mensen, met af en toe stiltes, en ik ben bang dat men mijn verjaardag als saai bekijkt. Volgens mijn vriend valt het wel een beetje mee.

Mijn vraag; hoe kan ik zorgen dat het wat vlotter verloopt allemaal? Of is dit een gegeven, en moet ik het accepteren? Soms denk ik; dan houd ik liever geen feestje, ik wil niet dat mensen misschien met tegenzin er heen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op een verjaardag altijd muziek opstaan. Meestal classic R&B. Hoorbaar, maar wel dat er overheen gepraat kan worden. Zo heb je in ieder geval geen ongemakkelijke stiltes en bij ons komt het gesprek dan altijd wel weer op een muzikant of muziekstijl. Over een jaar of vijf zal er zelfs gedanst worden op je verjaardag!

Verder kan je misschien een bezigheid verzinnen met het eten. Gourmetten, zelf je stokje prikken voor op de BBQ, zelf je ijsje versieren met vanalles (lijkt wel een kinderfeestje \\:-)// )

En het is verder gewoon een gegeven dat veel Nederlandse verjaardagen vrij saai zijn. Als ik op verjaardagen van vrienden uit andere culturen kom, is het vaak gezelliger.
Tafels en stoelen aan de kant en statafels huren. Zo kan niemand zitten, maar ze gaan ws wel bij elkaar staan. Gewoon maar accepteren misschien.
Of creeer je eigen cocktailbar

Iedereen mag zijn eigen cocktail samenstellen en als iedereen dan dronke is geworden, zal het vanzelf wel lopen
O ja, dat heb ik ook! Frustrerend he? Ik vind jarig zijn leuk, maar wil niet als enige de gangmaker zijn...

Ik ga meelezen hier.
Als er niet echt een "klik" is tussen mensen, zou je ervoor kunnen kiezen je verjaardag 2 keer te vieren ( 1 x voor familie en 1 x voor vrienden).
Hé, Ring, dus nog een 'lotgenoot'. Het is wel een beetje frustrerend inderdaad, je hoopt dat mensen het leuk hebben, je zit er steeds op te letten of men het nog wel leuk heeft, maar merkt dat er regelmatig stiltes vallen.

En je wilt helemaal niet dat men jouw verjaardag als saai bestempeld.

Natuurlijk, niemand zal dat rechtuit zeggen, maar ik merk natuurlijk wel dat er wel heel wat leukere feestjes zijn.
Wij organiseren ieder jaar een bbq, de tuin vol met statafels, in de keuken een buffet met hapjes, slades en het gebbqde vlees en vis. De kids in in de woonkamer met de playstation eyetoy aan.

Doordat alle kids appart van de ouders zijn en er een buffet is waardoor iedereen door elkaar moet lopen praat iedereen altijd met iedereen.

Nou hebben we wel een hele makkelijke groep, alles is familie, kennisen, buren oid van elkaar.
quote:18_Michelle schreef op 22 juli 2008 @ 17:32: En het is verder gewoon een gegeven dat veel Nederlandse verjaardagen vrij saai zijn. Als ik op verjaardagen van vrienden uit andere culturen kom, is het vaak gezelliger.

Wat hebben/doen die andere culturen wat wij niet hebben/doen?

Of is dat niet geschikt voor ons saaie Hollanders?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alcohol, heel veel alcohol. Als ik het zo lees... En dan een pub quiz houden, altijd gezellig
Ik heb wel overwogen om het in meerdere keren te vieren, maar vaak is het zo dat hoe meer mensen je hebt, dat er toch meer praat is dan dat je met een paar mensen bij elkaar zit.
Ik ben in maart jarig, een barbecue is geen optie. En m'n verjaardag in twee keer vieren doe ik al. Maar eigenlijk is dat ook niet geweldig. Alle 'gezellige' mensen komen namelijk tegelijk (dan loopt het gewoon lekker) maar alle 'saaiere en rustige' mensen komen ook tegelijk (dan loopt het ook wel, maar het is een stuk saaier en niet feestelijk).
Bij feestjes met een tuin werkt een bbq of een vuurkorf of zo heel goed. Als het een borrelfeestje of 's avonds is, dan verzamelen zich wel mensen in de buurt van de bbq om daar worstjes / hamburgers / stokjes noem maar op, op te leggen. Een vuurkorf is ook altijd een ultieme bezigheid voor mannen om hout op te doen en in de buurt te staan praten.

Heb je geen tuin dan werkt het soms ook goed om een tafel met hapjes en drankjes te maken zodat mensen daar naartoe moeten lopen om hun drinken te halen. Zeg dat de drankjes zelfbediening zijn en dan gaat het vaak ook wel lopen en praten.

Een paar statafels in een ruimte werkt vaak ook erg goed. Geen stoelen vind ik zelf niet echt ideaal. Een hele avond staan is niet voor iedereen goed te doen, dus zorg dat je toch een paar zitjes hebt.

Wat soms ook leuke effecten kan hebben zijn op een paar tafels spelletjes neerzetten. Bij een vriendin van mij (en nee we zijn geen tachtig, maar 24) wordt die truc ook vaak uitgehaald met feesten. Ik kan zo snel even niet bedenken wat voor spellen zij dan soms hadden staan, maar zelfs een sjoelbak kan heel veel lol opleveren. Als je zoiets in een hoekje op een tafel neerzet, dan wordt dat vanzelf 'ontdekt' en zijn er mensen die ermee beginnen (tenminste bij mijn vrienden loopt het vaak zo). Langzaamaan gaan er mensen meedoen, meekijken, ook even proberen en wordt het een gezellige boel.

* Denkt hard na over die spelletjes *
Oh nog een tip: buiten roken!

Bij mijn vrienden en familieleden is het gewoonte om buiten (in de tuin of op het balkon) te gaan roken. Dat creëert ook alweer een extra loopsfeertje. Als je zorgt dat er buiten een zitje is of een leuk "sta-plekje", dan kan dat ook weer extra sfeer opleveren. Niet dat ze constant heen er weer lopen hoor, maar het zorgt wel voor beweging.
Buitenroken is trouwens helemaal hot, is de beste clubs en kroegen doen ze het ook tegenwoordig
singstar! gegarandeerd succes!
Dat zeg ik, een pub quiz. Dan stel je teams samen, en dus vooral een mix uit beider families, en hou je een quiz met prijzen. Vooral als er goed gedronken is, is dat erg leuk. In mijn woonplaats krijgen ze de kroeg er elke donderdag stampvol mee
Zet de playstation aan met eyetoy,

oma, van de ene kant tegen neefje van de andere kant van de familie springend voor de tv.

Denk dat iedereen aan het lachen gaat
Aangezien ik vaak op " verjaardagen van andere culturen" kom, hierbij een aantal tips van een echte insider:

- Eten! Dat gebeurt sowieso, altijd en overal! Ook al begint het om 15.00, zorg dat er eten is! Bij mij in de familie komen mensen echt met trek naar een verjaardag, en staat er altijd een buffet opgesteld, vanaf een uur of 16.30. Gaat iedereen lopen, heel gezellig!

- Maak géén kringetje van alle stoelen, maar hou het lekker ongedwongen. Dan merk je dat mensen vanzelf oplossingen vinden, sommige blijven staan, gaan naar buiten/ in de keuken staan, anderen gaan op de grond zitten...lekker laten gebeuren!

- Muziek aan. Niet te hard, dan kunnen mensen elkaar nog wel verstaan.
of het nou binnen of buiten is, tafels waar iets 'te doen' is. Geen salontafel met daaromheen stoelen en bank in een kringejte, dat is echt niet leuk. Bank en stoelen aan de kant (hier en daar en zithoekje is natuurlijk wel fijn), statafels verspreiden. Ruimte hebben om tussen de tafels heen te lopen. En dan een tafel met buffet, hoekje met allemaal drankjes. Klinkt heel ongastvrij, maar laat mensen zelf hun drankje halen/inschenken. Dan halen ze voor elkaar, staan ze een drankje uit te zoeken en zo mixt het allemaal toch. En duw hier en daar iemand een schaal in de handen met hapjes, vraag of diegene even rond wil gaan. Beetje fijne muziek op de achtergrond. Zo haal je in ieder geval het statische van een saaie verjaardag weg.
huur een stripper....
Een chocoladefontijn! je kan die huren of misschien ook wel van iemand lenen als iemand die heeft. Zet m op een tafel met lekkere dingetjes eromheen die je erin kan dopen zoals soesjes, lange vingers en vers fruit. Zo'n cocoladefontijn is een hele atractie iedereen zal zn best doen om iets zonder te knoeien er onder te houden en het levert een gespreksstof op.

Staantafels is ook een goede tip mensen blijven zo een beetje lopen en gaan sneller met iemand anders praten.

Succes en een fijne verjaardag
Het is handig als mensen iets te doen hebben, dan wordt er meer gelopen en kom je nog eens met iemand aan de praat.

Ideetjes:

- een cocktailbar waar mensen hun eigen cocktail kunnen maken

- als je iets met eten wil doen: zet wraps neer en allerlei soorten dingen voor erin, zodat iedereen een eigen wrap kan maken

- karaoke (voor de playstation het spelletje Singstar wat iemand al genoemd heeft)

- andere ideeen voor spelletjes: Twister, Wii sports (= tegen elkaar tennissen, boksen, bowlen oid)

- chocoladefontein is ook een leuk idee, wel dure grap volgens mij
Ik haal hier wel wat goede ideeën uit. Spelletjes doen zoals sjoelen is leuk. En er zelfbediening van maken zodat iedereen door elkaar heen loopt. Ook de tip van juist geen stoelen in een kring neerzetten is een goede.

Moet dit even in de agenda noteren, anders ben ik het straks weer vergeten. Dank jullie wel.
Feestjes worden pas leuk als er (zoals deels gezegd):

- weinig stoelen zijn

- niet te veel licht is (paar schemerlampjes en kaarsen moet voldoende zijn)

- iets hardere muziek aanstaat

Spelletjes waarbij iedereen wordt uitgenodigd mee te doen zijn echt leuk. Bijv. de gasten in 2 kampen opdelen en dan Hints gaan doen. Klinkt heel flauw, maar de stemming zit er snel in omdat mensen heel competitief worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven