hoe vieren andere landen verjaardagen/feestjes?

19-01-2021 12:25 77 berichten
Als echte nederlander ben ik opgegroeid met de kringverjaardag. Af en toe ga je eens naast iemand anders zitten maar voor het grootste deel van het feestje zit je. Bij een bijzondere verjaardag lees 40, 50 wordt er uitgepakt en zet men statafeltjes neer. klein buffetje etc. Maar ik moet bekennen dat dan nog iedereen de neiging heeft om weer te gaan zitten. Maar ik lees wel dat er lachwekkend wordt gedaan over de nederlandse kringverjaardag. Ik kan me echter weinig voorstellen hoe je anders een verjaardag viert. Of een willekeurig ander feest. Wie kan me uitleggen hoe in andere landen verjaardagen etc gevierd worden en wat daar wezenlijk anders gaat dan bij ons.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
19-01-2021 13:55
Dat is wel mijn ervaring in de VS.
Een opvallend verschil is dat je collega’s, vrienden etc. een taart voor jou maken/kopen, in plaats van dat je hen trakteert. Wat ik ook opvallend vond is dat Amerikanen een hele week of soms zelfs maand bezig zijn met hun verjaardag. Etentje hier, feestje daar. “Birthday month” roepen ze dan om de haverklap.
Verder hangt het er ook vanaf waar in de VS en hoe warm het is. En hoe rijk ze zijn. Picknick, strandfeestje, etentje buiten de deur, potluck thuis.

Kinderfeestje buiten de deur kosten bijvoorbeeld een paar honderd $$$. Veel mensen slaan deze dan ook over, is mijn ervaring.
Grappig verschil. Hier trakteer je, daar wordt je getrakteerd.
Een hele maand bezig zijn met je verjaardag klinkt wel als erg veel. Is dat altijd zo en niet alleen bij speciale ronde getallen?
minnimouse schreef:
19-01-2021 16:43
Wat zijn 'Potluck parties'?
Allemaal iets te eten/drinken meenemen. Noemen wij American party volgens mij ;-)
Alle reacties Link kopieren
Kringfeestjes : met te veel mensen in een veels te kleine huiskamer. Als je pech hebt is het een “ centraal gesprek “ of je zit tussen twee - redelijk - onbekenden waar je niks mee hebt. Vreselijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
19-01-2021 16:50
Allemaal iets te eten/drinken meenemen. Noemen wij American party volgens mij ;-)
Ah ja, die naam ken ik idd wel ;-)
Star3 schreef:
19-01-2021 16:50
Allemaal iets te eten/drinken meenemen. Noemen wij American party volgens mij ;-)
Klopt! Ik wist niet wat potluck was en toen ik dat mijn Amerikaanse vrienden vroeg en ze moesten erg lachen toen ik vertelde dat wij dat een American party noemen.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
19-01-2021 15:47
Ik heb als Hollandse nog nooit een kringverjaardag gevierd.
Bofferd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
19-01-2021 18:00
Bofferd.
Geen idee. Ik ken alleen verjaardagen met veel eten en dus ook veel beweging. Praat je in zo’n kring met zijn allen over hetzelfde?
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
19-01-2021 18:04
Geen idee. Ik ken alleen verjaardagen met veel eten en dus ook veel beweging. Praat je in zo’n kring met zijn allen over hetzelfde?
Ja, soms wel. En andere keren praat iedereen zo’n beetje met zijn/ haar buurman/vrouw en hooguit nog diegene die daar weer naast zit. Op dat soort “ feesten “ is het nog het meest gezellig in de keuken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb nu wel zin in een feestje en dansen op blote voeten tot bam.
blijfgewoonbianca schreef:
19-01-2021 18:31
Ja, soms wel. En andere keren praat iedereen zo’n beetje met zijn/ haar buurman/vrouw en hooguit nog diegene die daar weer naast zit. Op dat soort “ feesten “ is het nog het meest gezellig in de keuken.
Wat saai.
LīlyRose schreef:
19-01-2021 18:54
Wat saai.

Mwah ik beschouw het een beetje alsof ik een stel vrienden op bezoek heb, maar dan maal 10. Ongeveer dezelfde invulling, behalve dan dat ik heel de tijd met koffie en gebak loop te zeulen.
herfstappeltaart schreef:
19-01-2021 18:59
Mwah ik beschouw het een beetje alsof ik een stel vrienden op bezoek heb, maar dan maal 10. Ongeveer dezelfde invulling, behalve dan dat ik heel de tijd met koffie en gebak loop te zeulen.
Zit je net naast iemand die je niet mag en zit je daar dus de hele avond aan vast. Gezellig :wtf:
LīlyRose schreef:
19-01-2021 19:06
Zit je net naast iemand die je niet mag en zit je daar dus de hele avond aan vast. Gezellig :wtf:

Nee hier wordt er nog wel eens stoelendans gedaan ;)
Edit: en onze woonkamer is niet groot. Iedereen praat met iedereen eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
19-01-2021 18:54
Wat saai.
Vaak wel, ja.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hier in Zweden vier ik mijn verjaardag (zomer) buiten met veel eten, bbq/vuur, drank en muziek. Kringverjaardagen doen we hier niet aan en niemand vertrekt met een lege maag. Meestal neemt iedereen wel wat te eten en drank mee naar verjaardagen zodat de jarige niet zelf voor alles opdraait.
anoniem_327839 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:11
25.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
19-01-2021 18:59
Mwah ik beschouw het een beetje alsof ik een stel vrienden op bezoek heb, maar dan maal 10. Ongeveer dezelfde invulling, behalve dan dat ik heel de tijd met koffie en gebak loop te zeulen.
En als jij naar bijv. jouw vriendin gaat en je zit links naast haar dove oma en rechts van jou zit haar nare schoonmoeder/ saaie buurvrouw / ongeïnteresseerde puberzus ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Belg.

Als ik iets organiseer nodig ik mensen voor een diner uit.
Aperitief, eventueel voorgerecht, hoofdgerecht, dessert.

En dus wel maar het aantal mensen dat rond mijn eettafel past.
Geen 20 man.


Als ik geen zin heb om te koken sleep ik diezelfde mensen mee richting pizzeria ofzo.


En altijd in 't weekend.
Ik heb zelf een hekel aan feestjes / etentjes midden in de week.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
blijfgewoonbianca schreef:
19-01-2021 19:11
En als jij naar bijv. jouw vriendin gaat en je zit links naast haar dove oma en rechts van jou zit haar nare schoonmoeder/ saaie buurvrouw / ongeïnteresseerde puberzus ?

Ja ik moet toegeven dat een dergelijk scenario wel eens is voorgekomen. Een moeder van een vriendin die tegen mij aan bleef kletsen. Ik ben toen naar de keuken gelopen "kan ik je even helpen vriendin?"en daarna ergens anders gaan zitten ;)
@BGB: maar zoals ik al eerder beschreef vind ik die aan statafel-hangfeestjes ook niet leuk. Er vormen kliekjes die heel de avond rond 1 tafeltje blijven hangen en men mengt niet. En ik heb een hekel aan staan.
herfstappeltaart schreef:
19-01-2021 19:21
@BGB: maar zoals ik al eerder beschreef vind ik die aan statafel-hangfeestjes ook niet leuk. Er vormen kliekjes die heel de avond rond 1 tafeltje blijven hangen en men mengt niet. En ik heb een hekel aan staan.
Ik ook en ik heb een hekel aan die tafels. Ik ben ook nog eens klein dus het staat helemaal niet fijn. Maar stoelen etc door elkaar, mensen zelf voor eten en drank laten lopen zorgt er wel voor dat iedereen steeds ergens anders zit of staat.
LīlyRose schreef:
19-01-2021 19:28
Ik ook en ik heb een hekel aan die tafels. Ik ben ook nog eens klein dus het staat helemaal niet fijn. Maar stoelen etc door elkaar, mensen zelf voor eten en drank laten lopen zorgt er wel voor dat iedereen steeds ergens anders zit of staat.
Dat klinkt wel gezellig.
Elfje* schreef:
19-01-2021 19:29
Dat klinkt wel gezellig.
Is het ook :)
Elfje* schreef:
19-01-2021 19:29
Dat klinkt wel gezellig.

Ja dat vind ik ook.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
19-01-2021 16:45
Grappig verschil. Hier trakteer je, daar wordt je getrakteerd.
Een hele maand bezig zijn met je verjaardag klinkt wel als erg veel. Is dat altijd zo en niet alleen bij speciale ronde getallen?
Nee dat deden zo’n beetje al mijn collega’s. Best vermoeiend vond ik dat af en toe; volwassen vrouwen die een groot ding van hun verjaardag maken. Maar ach, zo waren er wel meer verschillen waar ik aan moest wennen.
Alle reacties Link kopieren
Qiyara schreef:
19-01-2021 13:32
Wat een aanname zeg. Daar ga ik helemaal niet vanuit. Degene die ik quote gooit het op leeftijd. Dat is na mijn idee dus niet leeftijdsgebonden.

Wat een rare post ook, vol veroordelingen. Deze post zat absoluut niet vol vooroordelen .daar in tegen de jouwe wel.
Ik gooide het op leeftijd maar ook op ziekte .ik hoop voor jou dat je op je 70ste nog kunt swingen als n jonge meid .
Mij lukt het al 20 jaar niet meer na een herseninfarct, ik hoef geen medelijden .voor het overige gaat het heel goed,👍
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven