Hoe vieren jullie Sinterklaas met kinderen?

07-10-2008 13:38 36 berichten
Hoi,

Sinterklaas bij mijn schoonfamilie is niet leuk. Er zijn nog maar twee kinderen en het draait om deze kinderen. Er staat een zak, kind krijgt door moeder een kadootje aangereikt, pakt het uit, krijgt de kans niet om er mee te spelen want moeders pakt het volgende kadootje al weer uit de zak. Dit gaat zo door en binnen 20 minuten zijn al hun kadootjes uitgepakt, hebben ze de pepernoten op en zitten we weer gezellig te kletsen alsof we op een verjaardag zitten ofzo en de tv gaat weer aan. De Sint sfeer is in ieder geval weg. Bij mijn familie wordt iedereen er in betrokken. Daar zijn ook twee kinderen, maar doen we er tussen de 2 a 3 uur over. En voor de volwassenen wordt er ook iets kleins tot 5 euro gekocht. Er wordt gedobbeld en dan mag iemand een kadootje pakken. Het is voor iedereen gezellig. Er staat muziek op van Sinterklaas en het gaat er gewoon relaxed aan toe. Ook al zijn er opgewonden kinderen bij. Bij mijn schoonfamilie zit er dus totaal geen sfeer in. Vorig jaar heb ik er onderuit kunnen komen (mijn man vind het trouwens ook niet leuk), maar dit jaar is er geen ontkomen aan denk ik. Ik wil daar iets veranderen want begin januari wordt onze kleine geboren en dan wil ik gewoon een leuke sfeer hebben met Sint en ik vind dat ik dan ook wel wat te eisen heb. Zit mij nu al vier jaar te verbijten op deze avond/middag. Ik kan alleen bij mijn schoonzus niet aankomen met hoe wij het doen met mijn familie omdat ze dan gepikeerd is. Mijn familie is gewoon gezelliger in zulke dingen dus ik heb wel vaker suggesties over hoe we iets anders kunnen aanpakken. Mijn schoonouders steunen mij hier wel in hoor, maar mijn schoonzus vindt haar manier, de enige manier. En anders vier ik gewoon straks geen sint meer met deze kant van de familie als onze kleine er is. Sint draait in mijn ogen niet alleen om kadootjes maar ook om de sfeer er om heen.

Maar ik vraag me dus af hoe jullie Sint vieren, misschien kan ik dan eens een hint laten vallen over hoe het ook kan.
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren het uitgebreidt en is altijd reuze gezellig! Mijn moeder maakt soep en haalt lekkere hapjes, schoonzus bakt pepernoten en taaitaai (oid). Ik maak speculaas (gevuld bij voorkeur) of een andere feestelijke taart. Weken van tevoren hebben de volwassenen lootjes getrokken. Die krijgen iig een cadeautje van 15,-. Dan wordt je geacht voor je partner ook een cadeautje te kopen (1, anders wordt het echt te veel). En zowel de ouders als de opa en oma kopen cadeautjes voor de (klein)kinderen. Vaak krijgt iedereen ook nog een extraatje van overgrootmoeder.. (sokken of badlakens.. iets in die trant) en zorgen mijn ouders voor een chocoladeletter voor iedereen!!

Ik verheug me er in de zomervakantie la op.. haha...

Het is ook echt een happening.. we zitten bij mijn ouders liedjes te zingen (we zijn met 11 man) en iets lekkers te knagen.. er wordt op de deur geklopt en iemand (de buurman) gooit snoepgoed naar binnen.. Vaak zijn we zo een uur of 5 verder!!!



Cadeautjes pakken gaat van jong naar oud.. en we nemen altijd rustig de tijd om iemands nieuwe aanwinst te bewonderen!!!! Ook worden er altijd legio foto's gemaakt.. vooral tijdens het voorlezen van de gedichten!!

(ik vind het echt zo'n gezellig feest.. voor onze aanhang was het wel even wennen.. het is bij ons echt groots)
Alle reacties Link kopieren
Ik vier het met mijn vriend en mijn ouders.

Doe het eigenlijk hetzelfde als hoe we het deden zonder mijn vriend. Gedichten en veel kado`tjes, ja wij geven veel geld uit :P nu trekken we lootjes en daarnaast kopen we voor iedereen er nog wat dingen bij.

Kadotje uitpakken, gedichtje voorlezen en dan op naar het volgende kadotje, altijd uit de blauwe wasmand :)

Standaard krijgt iedereen een chocolade letter/



Altijd met een lekkere bak pepernoten, we doen er ongeveer 1 a 2 uur over en het is altijd erg gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij thuis is het ook zo als jij omschrijft! Dat komt door mijn zus en haar zoons. Die willen alleen kado's en krijgen daarin hun zin.

We hebben het een keer gevierd met alle nichtjes en toen was het super leuk. We hadden drie zakken met voor elk kind een kadootje erin. De kinderen gingen aan tafel zitten, pepernoten draaien, het deeg was al klaar. Toen ging de Sinterklaas muziek aan, alle kinderen meezingen, de keuken geurde naar pepernoten, en toen werd er gebonkt op de deur! De kinderen kregen eerst een kado, keken naar elkaar, speelden ermee, daarna een spelletje of dansje of tekening kleuren (opdracht zat ook in de zak, alle kindjes konden op hun manier mee doen) en daarna wat eten/drinken en weer de volgende ronde. Het was super relaxt en leuk en gezellig. Inderdaad de hele middag Sinterklaasmuziek op en het was echt een top middag. Zo zou ik het altijd wel willen vieren! Ik ga mijn best weer doen dit jaar... Vol goede moed! Ik blijf hoop houden.



Veel plezier! Je kan het altijd proberen leuk te maken. En wat als jij het organiseert dit jaar? Zal dat lukken? Veel succes.
Volg je hart. Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Nu er geen kleine kinderen meer in het spel zijn vieren we Sint als volgt; iedereen koopt een aantal kleine cadeautjes voor in totaal ongeveer 10 euro. Tijdens de avond wordt hier het volgende spel mee gespeeld;

dobbelen;

1 cadeautje pakken

2 cadeautje uitpakken

3 iedereen geeft een cadeautje door naar links

4 cadeautje afpakken

5 cadeautje weggeven

6 cadeautje van een ander weggeven



Het gaat die avond niet meer zo om wat je krijgt maar om het gezellig samen zijn in Sintsfeer. We geven er sinds we het zo vieren geen kapitalen aan uit maar we hebben er de hele avond lol om en meestal heb je toch nog wel een paar aardigheidjes aan het eind van het spel.

/ niet voor kids die nog in Sinterklaas geloven natuurlijk

// Waarom mag niet degene die een cadeautje heeft gekregen er een voor een ander pakken? Dat is toch veel leuker?
Alle reacties Link kopieren
van jong naar oud is bij ons ontstaan omdat met name de kinderen veel cadeautjes krijgen en vaak nog te erg in de wolken zijn met hun cadeautje om dan ook nog in de zak te graaien.. Geeft iets meer rust.. en is ook makkelijker te onthouden.... haha
Alle reacties Link kopieren
Dobbelen doe ik nooit meer, bij ons was er de regel dat je het ook van anderen af mocht pakken en het budget was 15 euro p.p maar wat deed men iedereen kocht kadotjes van 1 euro.



Echt, het was A niet gezellig omdat sommige mensen heel hebberig waren. B als je 1 leuk dingentje had raakte je dat geheid kwijt en C kwam je met onzin troep thuis.



Het gaat mij niet om de kadotjes maar dit echt nooit meer!!
Alle reacties Link kopieren
Ok Shyte, ik had het meer over de moeder die al het uitdelen deed, dat leek me niet zo leuk.
Alle reacties Link kopieren
verkeerd begrepen... nu weet je iig waarom wij het zo doen... :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Belgische, hier wordt er geen pakjesavond gedaan. Maar ik ga dit jaar mijn zoontje de traditie meegeven. Hij is 19 maanden, en ga hem zijn schoentje voor het eerst laten zetten. Dit bij ons en bij oma.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef op 07 oktober 2008 @ 14:16:

Dobbelen doe ik nooit meer, bij ons was er de regel dat je het ook van anderen af mocht pakken en het budget was 15 euro p.p maar wat deed men iedereen kocht kadotjes van 1 euro.



Echt, het was A niet gezellig omdat sommige mensen heel hebberig waren. B als je 1 leuk dingentje had raakte je dat geheid kwijt en C kwam je met onzin troep thuis.



Het gaat mij niet om de kadotjes maar dit echt nooit meer!!
Tja dat afpakken doen wij ook en wíj vinden het wel hilarisch. En ach als volwassenen onder elkaar zorgden we er altijd wel voor dat iedereen toch op z'n minst met een chocoladeletter en een 'soppie'(douchgel oid) naar huis ging. De grap zat hem nou juist in dat je tijdens het spel complete 'gevechten' om iets kleins krijgt terwijl men het achteraf niet eens zo graag wilde hebben.
Alle reacties Link kopieren
Probeer het Sinterklaas feest bij jou thuis te organiseren; kun je het op jouw manier doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren Sinterklaas ook nogal hysterisch ;-)



Áltijd op 5 december bij mijn ouders; na het werk meteen naar hun toe. Daar soep met broodjes eten terwijl het hele huis versierd is. Met de kleintjes vieren we het altijd de zondag ervoor, zij krijgen nu nog een paar kleine dingetjes waar ze meteen mee gaan spelen. Dan gaat het grut op bed en dan beginnen we: Jaar om jaar rijmen of rijm+suprise, daarna een ouderwetse pakjesavond. Mijn vader en moeder kopen voor ons kadootjes en mijn zus en ik voor hun. Zo hebben we altijd een hele berg (hebberds ;-) ) Sintmuziek op de achtergrond, schalen met pepernoten, schuimpjes, chocolade bij de koffie en bij de borrel lekkere hapjes en stokbroodjes.

Rond een uur of twaalf zijn we misselijk en stikverwend en helemaal gelukkig. De mannen van ons zijn nu wel gewend aan onze Sinthysterie, gelukkig maar.



Bij mijn schoonouders is het nogal sober; zak kadootjes, snel uitpakken en weer verder met de orde van de dag. Vooral niet op elkaar wachten met uitpakken... Daar hou ik helemaal niet van. Het gaat mij om de gezelligheid en de lol. Ik heb wel eens voorgesteld om iets anders te doen of een sintcd'tje meegenomen maar dat vonden ze onzin.

En dan wel elk jaar mekkeren dat wíj het altijd met de fam op 5 dec vieren en dat hun dat dan nooit kunnen doen, terwijl ze weten hoe belangrijk het voor mij (ons) is. Mijn moeder heeft kanker en zal niet meer beter worden dus daarom hechten we er misschien wel éxtra waarde aan.
Mevrouwdekees schreef op 07 oktober 2008 @ 14:21:

[...]





Tja dat afpakken doen wij ook en wíj vinden het wel hilarisch. En ach als volwassenen onder elkaar zorgden we er altijd wel voor dat iedereen toch op z'n minst met een chocoladeletter en een 'soppie'(douchgel oid) naar huis ging. De grap zat hem nou juist in dat je tijdens het spel complete 'gevechten' om iets kleins krijgt terwijl men het achteraf niet eens zo graag wilde hebben.
Ja, dat lijkt mij hilarisch. De grootste lol kunnen hebben om zo iets kleins. Gewoon gezellig bij elkaar zijn. Ben echt zo'n muts en vind de feestdagen heerlijk om het bij elkaar zijn. Heb verder wel een leuke schoonfamilie hoor, alleen van die schoonzus moet alles op haar manier. Weet ook niet waarom schoonzus de kadootjes uitdeelt.
Selma Duim schreef op 07 oktober 2008 @ 14:34:



En dan wel elk jaar mekkeren dat wíj het altijd met de fam op 5 dec vieren en dat hun dat dan nooit kunnen doen, terwijl ze weten hoe belangrijk het voor mij (ons) is. Oh gut ja. Dat ken ik ook. Mijn familie heeft de voorkeur omdat het daar gewoon echt gezellig is.
Alle reacties Link kopieren
Dat probleem hebben wij gelukkig niet! Schoonmama is duitse en daarom vieren we kerst bij hun met cadeautjes!!
Ik las hier ooit op het forum over een familie waarvan de (schoon)moeder voor iedereen alle cadeautjes alvast verdeeld had in een aparte doos. Iedereen een doos, uitpakken en klaar...........vreselijk.



Het dobbelspel vond ik ook altijd erg leuk voor volwassenen of niet-gelovers. Wij lieten de cadeatjes dan ingepakt, zodat je de meest rare ideeën kreeg over wat er in zat (dus wel cadeautjes nemen met een rare vorm, heel zwaar oid.
Alle reacties Link kopieren
shyte schreef op 07 oktober 2008 @ 14:39:

Dat probleem hebben wij gelukkig niet! Schoonmama is duitse en daarom vieren we kerst bij hun met cadeautjes!!




Bij ons ook. X-D reuze-handig. Nog idealer zou zijn als kerst en sinterklaas een paar maanden uit elkaar zouden liggen. ;-)



Bij ons is sinterklaas ook al jaren hetzelfde en heel gezellig, terwijl er niet eens kinderen bij waren. Ja nu, mijn dochter van 2 die het dit jaar voor het eerst een beetje mee zal krijgen. Mijn jongste zusje (nu 20) stond er elk jaar op dat we het vierden. Lekkere sinterklaashapjes (iedereen neemt wat mee), suprises en gedichten, en elkaar daarin lekker een beetje te kakken zetten. We trekken lootjes dus, wat een feest op zich is, moet altijd 17 keer over. Vorig jaar ging het in één keer goed, niemand zichzelf etc, en toen heeft mijn zusje alsnog alle lootjes ingenomen omdat het niet maar 1 keer mocht. X-D Vroeger kon je altijd direct aan de kleintjes zien wie ze hadden, daar keken ze dan naar hahahaha. En er werd gevochten om bepaalde lootjes wel of niet te krijgen. Eigenlijk was dat lootjes trekken net zo leuk als de avond zelf. :)
Alle reacties Link kopieren
bij mijn schoonouders vond ik het altijd erg ongezellig: een zak of doos met kadootjes en alle kinderen (5) graaiden daar dan in en binnen 2 minuten was alles uitgepakt. That`s it, niemand had aandacht voor de ander. Ik irriteerde me daar nogal aan en dat heb ik dit jaar maar eens in de groep gegooid, nu gaan we het anders aanpakken. Het gaat iets meer lijken op hoe we het met mijn ouders vieren. Zij komen naar ons huis en de zak met kadootjes wordt ,na een hoop gebons op de deur door de buurman, gevonden op de stoep, even genietend wordt er gekeken hoeveel de sint weer heeft gebracht. Ok voor de volwassenen is er een kleinigheidje zodat niet alles om mijn 2 kinderen draait (zijn de enige kleinkinderen van mijn ouders), er zit sinds vorig jaar (toen waren ze 4 en 6) een klein gedichtje bij. Op tafel staat lekker sintsnaai en omstebeurt worden de kadootjes uitgepakt (degen die uitgepakt heeft mag de volgende uitkiezen, behalve zichzelf). Iedereen moet "verplicht" luisteren en kijken naar wat de rest krigt.

Als we merken dat de kinderen graag willen spelen is daar tijd en ruimte voor, zo ishet altijd heel gezelig. Heb er nu al zin in!

Bij mijn schoonfamilie gaan we nu voor het eerst een sint laten komen, dan wordt het dus echt al persoolijker, ben erg benieuwd. Ieder stel doet voor elk kind 1 kadootje en onder de volwassenen hebben we lootjes getrokken, Boveniden komt er een klein gedichtje bij,
Alle reacties Link kopieren
aaaaaiiiii.... soms is er bij ene familie nou eenmaal meer sfeer dan bij de andere. Ik zou echt wel de super suggestie willen hebben, hoe pakjesmiddag bij mijn schoonfamilie leuk en gezellig kan zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon een deel veroorzaakt wordt door de karakters. Wellicht kun je het veranderen door het anders te vieren maar veel verder dan uitpakvolgordes en dobbelspelltjes komen we (incl.ikzelf) niet hè dames...damn...

en ja.....hoe leuk gedichtjes KUNNEN zijn en hoe gezellig ook en hoe sociaal het is naar elkaar te luisteren....ik vind het inmiddels prima dat alles direct verder gaat bij mijn schoonfam. want het gedicht gaat ALLEEN over negatieve dingen en mijn onvolkomendheden en blunders. Na zo'n gedicht geloof ik bijna zelf dat ik een rotmens ben , haha.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwdekees schreef op 07 oktober 2008 @ 14:21:

[...]





Tja dat afpakken doen wij ook en wíj vinden het wel hilarisch. En ach als volwassenen onder elkaar zorgden we er altijd wel voor dat iedereen toch op z'n minst met een chocoladeletter en een 'soppie'(douchgel oid) naar huis ging. De grap zat hem nou juist in dat je tijdens het spel complete 'gevechten' om iets kleins krijgt terwijl men het achteraf niet eens zo graag wilde hebben.
\



Hihi, herkenbaar :-p Wij doen ook hetzelfde spel, met 3 kadootjes van een paar euro per stuk, dus geen dingen die je zo graag wil hebben omdat je ze zelf niet wil kopen, maar wel gevechten om het leukste kadootje (vorig jaar een schilderijtje van elvis van 1,50 8-P ) én er zit altijd wel iets tussen wat niemand wil hebben (een puzzel van een vulkaan, ik weet hetn og precies :-p). En dan gezellig met z'n allen om de tafel, met veel lekkers en drinken/drank en rustig het spelletje doen :-p Errug lache :-d
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren het alleen met mijn eigen ouders, bij mijn schoonouders doen we dat niet, raar eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ontzettende leuke herinneringen aan de sinterklaasavonden bij ons thuis. Het memory spel kwam altijd op tafel. Het hele gezin aan tafel. Wanneer je 2 dezelfde kaartjes had, dan mocht je een cadeautje uit de zak pakken. Toen we wat ouder werden, deden we ook aan lootjes trekken. De surprises verstopten we ergens in huis en in de zak deed je een enveloppe met een puzzel, waarop natuurlijk de verstopplaats op stond. Zo was je de hele avond bezig met de cadeautjes. Deze traditie ga ik zeker voortzetten!
Alle reacties Link kopieren
Dus het is standaard bij de eigen ouders gezellig, en bij de schoonouders niet... Zou dat zijn omdat meiden anders zijn dan jongens?



Bij ons gaat het precies zo. Met als kanttekening dat mijn schoonouders dan ook nog hun eigen kadootjes voor elkaar op die avond doen en mijn man is enig kind... Dus kijken wij zo'n beetje de hele avond naar hoe zij kadootjes uitpakken die ze zelf hebben ingepakt. Erg leuk (dus niet).



Mijn zus wilde vorig jaar perse sinterklaas vieren bij haar thuis. Maar zij had voor haar kinderen ook hun eigen kadootjes erbij gedaan, zodat mijn dochter erbij stond te kijken, want wij wonen zelf in Duitsland dus wij 'doen aan kerst'. Ik heb al gemeld dat zuslief haar sint mag houden.



Kerst.................... ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....

Dát is meer mijn feestje :)
mamalelie schreef op 07 oktober 2008 @ 19:48:

Dus het is standaard bij de eigen ouders gezellig, en bij de schoonouders niet... Zou dat zijn omdat meiden anders zijn dan jongens?

Hmmm, ik weet het niet. Mijn man vindt het met mijn familie ook gezelliger met de feestdagen. Er is gewoon meer sfeer en er wordt ook moeite gedaan om het leuk te houden. Mijn schoonmoeder doet daar echt wel moeite voor hoor, maar het klikt niet altijd zo tussen de broers en zussen onderling met zulke dagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven