Hoe was jij als puber?

05-04-2012 17:12 67 berichten
In het kader van het topic wat jij als ouder anders zou doen nu je zelf kinderen hebt / wat je ouders anders hadden moeten doen: Hoe was jij als puber? Rebels? Rustig? Onzeker? Van lelijk eendje tot mooie zwaan? Andersom? Ik zal later mijn eigen verhaal typen, nu eerst even de keuken in
Onzeker, verward en met vlagen gebroken.
Een vraag: toen jullie als puber zo lui, tegendraads en rebels waren kregen jullie dan geen straf of werden er geen maatregelen genomen ed?

Ik snap hier werkelijk waar niets van.

Zelf ben ik manipulaties, dreigingen ed gewend dus ik keek echt wel uit met hoe ik mij gedroeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik was humeurig (vooral in de ochtend)

Een enorme slaapkop

Snel verliefd op alles en iederen

Ik was (okeee..voelde me ) de verstandigste van mn hangroep.

Dronk al op vroege leeftijd stiekem. Was echt we een ondeugd.

Vooral kleine leugentjes als "ik ga bij die huiswerk maken" en dan vervolgens op straat hangen.

Ik rookte, in tegenstelling tot m'n vrienden, niet. Was niet losbandig en hield me redelijk goed aan de regels.

M'n ouders lieten me ook enorm vrij en ik wist zelfs goed wat mn grenzen waren, dus op zich geen probleempuber
Erg depressief.

En te weinig serieus genomen, vraag me nog steeds af of goede hulp op dat moment (en niet hier slik maar wat pillen en spreek met de huisarts) niet wat jaren therapie als volwassene gescheeld zouden hebben.
Rustig, soms vrolijk, vaak verdrietig/depri,
quote:SuzanneSuus schreef op 05 april 2012 @ 17:25:

eigenlijk heel truttig als puber omdat ik als de dood was voor mijn moeder.

Soms deed ik wel dingen stiekum maar geen schokkende zaken (hand op mijn hart), al zag mijn moeder dat anders.Ik ook, ik was geen echte puber, deed niks verkeerd. Ik kon het alleen met geen 1 leraar vinden op school en heel school interesseerde me geen ene bal, heb ook werkelijk helemaal niks meegekregen van wat daar onderwezen is...
Toby, om die reden heb ik een jaar bij een psycholoog gelopen in de puberteit. Ik heb mijn vader echt gehaat in die periode, dat hij dat me zomaar aandeed. Ik was toch niet gek! Bovendien schaamde ik me dood.
quote:kwallenbal schreef op 05 april 2012 @ 17:38:

Een vraag: toen jullie als puber zo lui, tegendraads en rebels waren kregen jullie dan geen straf of werden er geen maatregelen genomen ed?

Zelf ben ik manipulaties, dreigingen ed gewend dus ik keek echt wel uit met hoe ik mij gedroeg.

Ik kan me geen straffen herinneren, van toen ik puber was.

Maar .... hoe straf je een puber? Zakgeld inhouden? De meesten hebben een baantje. Ze thuis opsluiten? Dan zul je voor de deur moeten gaan liggen.......

Bepaald gedrag hoort er ook wel een beetje bij. Als je dat weet, is het als ouders al lang zo erg niet meer. Pubers zoeken grenzen op, hebben veel slaap nodig, etc. Het zij zo.

Als het goed is, is de basis al gelegd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:giuliettacapuletti schreef op 05 april 2012 @ 17:52:

Toby, om die reden heb ik een jaar bij een psycholoog gelopen in de puberteit. Ik heb mijn vader echt gehaat in die periode, dat hij dat me zomaar aandeed. Ik was toch niet gek! Bovendien schaamde ik me dood.

(gaat wel een beetje offtopic zo)

Mijn vader was en is zelf al heel lang depressief en dat ik dat ook werd riep erg veel boosheid bij hem op, ik moest het ook maar wegstoppen en doorgaan zoals hij dat deed. Inmiddels is hij er ook wel achter dat dat niet de manier is en heeft hij veel spijt dat hij me eigenlijk heeft tegengewerkt bij het hulp zoeken. Dat is misschien eigenlijk meer iets voor het 'wat hadden je ouders anders moeten doen topic' soms maak je de verkeerde keuzes voor je kinderen doordat je die verkeerde keuze ook voor jezelf maakt hoe goed je het ook bedoeld (ofzoiets). Tegenwoordig hebben we allebei goede hulp en kunnen we er ook zonder verwijten over praten

Ik sluit niet uit dat als mijn ouders wel professionelere hulp voor me gezocht hadden als puber ik dat net zo stom gevonden zou hebben.

Fijn dat jullie dat hebben kunnen bespreken en je er nu blij mee bent hoe het gegaan is.
Moeilijk Toby!
Ik was volgens mij best een leuke puber! Op school had ik altijd de slappe lach, werd er vaak uitgestuurd omdat ik alleen maar aan het lachen was (nu ik zelf docent ben, weet ik hoe irritant het is, maar alles beter dan die stomme brutale k*tkinderen!). Ik was altijd heeeeel druk, stuiterde het leven door en kletste aan één stuk door! School interesseerde me niet zoveel, dus ging al snel naar de mavo. MBO was veel leuker, lekker stage lopen. Daarna nog twee HBO's (twee vakken) gedaan, zodat ik toch ben geworden wat ik wilde worden!

Thuis was ik ook heel druk en ook wat brutaler. Ik kon heel goed de trap opstampen!! Gelukkig maakte ik het nooit te bont, dus amper straf gekregen. De enige straf die ik me kan herinneren was dat ik geen nieuwe boeken mocht halen bij de bieb. Vreselijk! Nooit meer zover laten komen dus :-) Soms moest ik naar m'n kamer, maar dan mocht ik al snel weer beneden komen, m'n moeder vond het maar saai zonder mij

Ben blij dat ik ben opgegroeid met inbelinternet en heel duur beltegoed. Maakte het eerste vriendje toch wat leuker: veel brieven geschreven en heel veel gebeld!
Ik was echt een puber from hell met flinke hanenkam kwam rustig om 7.30h thuis op m'n vijftiende, rookte, blowde en heb bijna alles geprobeerd wat er te proberen viel. Drinken heb ik echter nooit gedaan

Nu het tegenovergestelde: netjes, verantwoordelijk en aardig tot rust gekomen.
Dat houd ik angstvallig geheim voor mijn kinderen en met name oudste dochter van 14. Iets met alles doen wat God verboden heeft. Maar gelukkig toch nog aardig terecht gekomen.
Heel onzeker.
Puber from hell! Heel streng opgevoed, mocht echt niks. Op een gegeven moment was ik niet meer bang voor m'n moeder en deed ik waar ik zin in had. Ik rookte, dronk af en toe, blowde ook af en toe. Ging stiekem uit, sneakte de deur uit zodra het kon, loog erg veel. Dacht toen en nu nog steeds dat ik dat minder zou hebben gedaan als m'n moeder wat makkelijker was geweest. Ik mocht echt he-le-maal niks; naar school en naar huis en naar m'n zaterdag baan. Niet afspreken met vriendinnen echt niks. Op een gegeven moment deed ik het gewoon.

Mijn moeder vond mij brutaal, ik vond dat ik een eigen mening had.

Nu een puber deeltijd in huis (dochter van vriend). Ze heeft een grote mond (maar ik vind het meer haar mening ventileren dan echt brutaal), is lui, hangt veel, doet niks. Maar ik vind het geweldig om te zien hoe ze haar eigen persoon ontwikkeld.
Ik was heel rustig. Zat na school meestal op mijn kamer te lezen en te schrijven. Mijn stiefmoeder was heel streng en ik had geen zin in gezeik, dus bleef ik veel thuis. Ik was achteraf gezien heel depri en ongelukkig. Toen ik eetproblemen kreeg en pillen ging slikken betrapte mijn stief me en stuurde me naar de dokter. Die constateerde een loyaliteitsconflict (niet waar) en modderde ik weer wat aan.

Ik had een heel goed lijf als puber maar een hele lelijke bril en veel puisten. Toen ik aan de pil ging werd mijn gezicht mooier, maar daar raakte ik alleen maar van in de war. Kon me niet voorstellen dat een jongen geinteresseerd in me was en heb zo drie jongensharten echt gebroken door ontwetendheid. Ik durfde ook niets vanwege thuis; niets was goed genoeg. Ik heb achteraf zo'n enorme spijt dat ik niet wat meer plezier heb gehad in die tijd... Je bent jong en je leeft maar een keer, maar ik durfde tot mijn 20e niet eens een korte broek aan of op flipflops te lopen omdat ik mezelf zo lelijk vond. Toen ik 1.80 lang en 65 kilo zwaar een een legging aan had met een lang shirt er overheen zei mijn stief dat dat echt niet kon; ik was veel te dik. Doc Martens? Maakte mijn benen veel te dik want ze waren al dik. Achteraf realiseer ik me gewoon dat ze groen van jaloezie zag. Jammer.
Ik was als puber een onzeker tiepje, dat vaak buiten de groep lag, zelfs gepest werd. Ik had wel vrienden, maar niet uit mijn eigen klas. Ik ging niet vaak uit, ik rookte niet (nog steeds niet) en ik dronk weinig alcohol. Thuis was ik braaf, deed af en toe wel bokkig en was ook wel regelmatig uit mijn humeur, maar dat was niet heel schokkend. Vanaf mijn 14e raakte mijn moeder in een depressie en dat heeft toen veel impact gehad, zij was toch een soort rolmodel voor me. Zij heeft me toen niet de steun kunnen bieden, die ik toen nodig had.

Als ik zo terugdenk aan mijn puberteit, ben ik ontzettend blij dat ik dat niet meer mee hoef te maken.

Toch heb ik er ook wat uit geleerd. Ik heb geleerd door te zetten en te gaan voor iets dat ik belangrijk vind. Ondanks al het gepest en getreiter en mijn depressieve gevoelens heb ik toch mijn HAVO-diploma gehaald en heb ik de baan die ik toen al voor ogen had. Uiteindelijk had het dus slechter kunnen afopen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 april 2012 @ 17:58:

[...]

Ik kan me geen straffen herinneren, van toen ik puber was.

Maar .... hoe straf je een puber? Zakgeld inhouden? De meesten hebben een baantje. Ze thuis opsluiten? Dan zul je voor de deur moeten gaan liggen.......

Bepaald gedrag hoort er ook wel een beetje bij. Als je dat weet, is het als ouders al lang zo erg niet meer. Pubers zoeken grenzen op, hebben veel slaap nodig, etc. Het zij zo.

Als het goed is, is de basis al gelegd.Het is ook moeilijk om pubers te straffen en misschien dat, vooral mijn moeder, al vroeg begonnen is met mij te chanteren, te manipuleren en te dreigen zodat ik niks meer fout durfde te doen want de hond moest eruit, paard zou verkocht worden, er zou iedereen verteld worden hoe slecht, lui, dom etc was en ik wilde mijn ouders toch niet tot de schandpaal brengen?
Ik was eigenlijk best een relaxte puber (had mijn nare periode als peuter al gehad, haha). Ik was al jong behoorlijk zelfstandig en verstandig. Rookte niet, dronk met mate en zoende pas voor t eerst op mijn 18e (hoewel ik best eerder had gewild). Wel hield ik zaken geheim voor met name mijn vader, die en aantal in mijn ogen belachelijke regels oplegde. En ik was behoorlijk onzeker over mijn uiterlijk en de geringe belangstelling die jongens voor me hadden. En ik ging veel de discussie aan met mijn ouders en leerkrachten. Maar het had vele malen erger gekund.

Op mijn 17 vond ik het wel mooi geweest en ben ik op kamers gegaan in Utrecht. Daar ging ik eigenlijk pas los.
quote:kwallenbal schreef op 05 april 2012 @ 17:38:

Zelf ben ik manipulaties, dreigingen ed gewend dus ik keek echt wel uit met hoe ik mij gedroeg.Bij mij werd er gestraft door hetgeen weg te nemen wat ik het leukst vond, mijn hobbies, maar erger was het dagenlang negeren, het moeten smeken om het goed te krijgen en nog steeds hooghartig boos gedrag moeten hebben. Manipulaties en bedreigingen waren ook heel normaal. "Je bent net zoals je moeder" "Met jou wordt het nooit wat, je beland nog in de goot" en "kan me voorstellen dat je geen vriendje hebt, je bent het niet waard" tot "wat ben jij lelijk als je huilt zeg". Heel normaal bij mij in huis. Een keer wilde ik weglopen maar toen gooide mijn vader me van de trap af. Liet ik wel uit mijn hoofd toen. Ommekeer kwam toen we een keer ruzie kregen toen ik 17 was en hij me bij mijn bovenarmen vastgreep om me even flink door mekaar te schudden. Ik pakte hem bij zijn bovenarmen vast en keek hem aan met een blik van: waag het eens. Daar schrok hij heel erg van en hij heeft me nooit meer aangeraakt.
quote:kwallenbal schreef op 05 april 2012 @ 18:41:

[...]

Het is ook moeilijk om pubers te straffen en misschien dat, vooral mijn moeder, al vroeg begonnen is met mij te chanteren, te manipuleren en te dreigen zodat ik niks meer fout durfde te doen want de hond moest eruit, paard zou verkocht worden, er zou iedereen verteld worden hoe slecht, lui, dom etc was en ik wilde mijn ouders toch niet tot de schandpaal brengen?Oh ja, die had ik ook nog! Wat je eet je toetje niet op? Dan verkoop ik je pony! Wat een eikel. En ik vond het al bijzonder dat ik er uberhaupt een had en vond het heel normaal dat hij daar mee dreigde omdat anderen geen pony hadden.
Ik was soms een vervelende puber, niet volgens mezelf hoor maar mijn ouders vonden dat. Ik ben twee keer van school getrapt en mocht alleen nog naar de huishoudschool omdat andere scholen mij niet meer wilden hebben. Ik heb gevochten, drugs gebruikt, vroeg aan de seks en heel veel gespijbeld. Maar ik zat op mijn veertiende ook in een band en maakte sierraden die ik verkocht en knipte en verfde haren voor geld en had een krantenwijk. Het was dus niet allemaal slecht of vervelend.

Mijn zoon was ook niet de lekkerste als puber, maar ja wat wil je met zo’n moeder.
Dat van het lelijke eendje werd een mooie zwaan is een goeie! Ik heb het zelf ook meegemaakt.

Als rooie sproetenkop geboren. Met bril! . En als topper nog een lelijk gebit omdat ik over de kop vloog met de fiets en met mn voortanden op de stoep knalde.

Gepest, uitgelachen. Werd erg genoeg ook nog eens mollig.

En nu 10 jaar later. Heb ik al van meer dan 15! oude klasgenoten gehoord. Wow! Jij bent veranderd, je ziet er heel goed uit.

En ik kan het alleen maar beamen. Ik was als kind/puber echt lelijk. Maar nu vind ik mezelf om op te vreten

Veder als puber, was ik een stil meisje. Ontwikkelde in mijn eentje. Pas nadat ik (vroeg) het huis uitging kwam ik los haha maar wel met mate
Toetje at ik wel Molly

Het was meer het op de knieën de keukenvloer moeten dweilen (lekker denigrerend) en dat soort toestanden. Poetsen en het liefst zonder hulpmiddelen want dat was goed voor "een meid"

getverderie. Ik word weer kwaad als ik eraan denk.

Ik ga wat zinnigs doen want ik weiger om mijn avond door dat soort dingen te laten overheersen.
Super leuk :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven