Hoe was jij als puber?

05-04-2012 17:12 67 berichten
In het kader van het topic wat jij als ouder anders zou doen nu je zelf kinderen hebt / wat je ouders anders hadden moeten doen: Hoe was jij als puber? Rebels? Rustig? Onzeker? Van lelijk eendje tot mooie zwaan? Andersom? Ik zal later mijn eigen verhaal typen, nu eerst even de keuken in
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk was ik!

Eigenwijs, tegendraads,lui, brutaal, betweterig...en nog veel meer.
Ik was een heel onzekere puber. Ik was eigenlijk vooral onzeker over mijn uiterlijk en mijn sociale leven. Maar als ik nu terugdenk, of foto's terugkijk, dan denk ik echt bij mezelf: waarom?

Verder was ik thuis niet heel rebels of vervelend, maar ik was wel heel sceptisch tegenover mijn (christelijke) opvoeding. Ik plaatste vraagtekens bij alles wat ik thuis en in de kerk meekreeg, maar dat lijkt me eigenlijk best gezond om dat te doen.
Ik was een puber from hell.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
-- Oeps dubbel --
Ik was vooral tegendraads, eigenwijs, brutaal en betweterig. Oh ja, ook lui. Net als Viennas.

Maar ik heb nooit gerookt, nooit gedronken voor de wettelijke leeftijd, pas gezoend toen ik zestien was en naar bed geweest met een jongen toen ik zeventien was: lijkt me vrij netjes. Wat dat betreft valt het weer reuze mee.

Mijn ouders stuurden me met een gerust hart naar Lowlands op zestienjarige leeftijd.
Gelukkig hoor ik nu dat mijn vader precies hetzelfde was toen hij jong was.

Ik heb altijd moeite gehad (en nog steeds) met autoriteit. Mensen die voor mij willen bepalen wat ik MOET doen. Vreselijk vond ik het.Op school zat ik altijd in de nesten door te laat komen, kletsen tijdens de les en brutale opmerkingen. Het interesseerde me ook allemaal geen fluit. Niet wat anderen van mij dachten, niet wat er allemaal te leren viel: ik wist het allemaal al, dacht ik.Mocht ik niet op stap, dan ging ik gewoon toch. Liegen kon ik ook als de beste, dus ik verzon wel weer wat om me er uit te lullen.

Gelukkig heeft mijn vader mij met harde hand opgevoed, anders was ik voor galg en rad opgegroeid. (en ja, ik kan natuurlijk ook zo zijn geworden door hoe ik opgevoed ben, maar daar ga ik niet eindeloos over nadenken. Het was vast een combinatie van beide)
Volgens mijn vader onberekenbaar en brutaal, volgens mijn moeder lui en hangerig en verveeld.

Ik was heel onzeker, was als kind flink gepest en wist me vaak geen houding te geven. Ik was ook altijd erg bezig met wat ik dacht dat het ideaalplaatje was waaraan ik moest voldoen, en waarin in toch telkens weer jammerlijk faalde.

Ook hopeloos verlegen rond jongens en zelfs bij mijn eerste vriendje.

Goh wat ben ik blij dat die tijd geweest is en dat ik gegroeid ben
Eigenwijs, altijd chagrijnig, depressief, vervelend, boos, betweterig, brutaal, volop drinken, blowen en spijbelen.

Inmiddels het tegenovergestelde.
quote:giuliettacapuletti schreef op 05 april 2012 @ 17:18:

Ik was vooral tegendraads, eigenwijs, brutaal en betweterig. Oh ja, ook lui. Net als Viennas.

Maar ik heb nooit gerookt, nooit gedronken voor de wettelijke leeftijd, pas gezoend toen ik zestien was en naar bed geweest met een jongen toen ik zeventien was: lijkt me vrij netjes. Wat dat betreft valt het weer reuze mee.

Mijn ouders stuurden me met een gerust hart naar Lowlands op zestienjarige leeftijd.

Haha, roken deed ik ook. En drinken, blowen en met jongens zoenen ook.

Pff..als ik eraan terug ben, was ik echt wel heel erg. Wat een ellende voor mijn vader. Kon ie weer naar school om 10 leerkrachten te overtuigen dat ik echt niet op een niveau lager thuishoorde. (ik deed havo). Het was ook altijd spannend als de post kwam want er kon ieder moment een schorsingsbrief bij zitten. Ongelooflijk. Gelukkig werd ik vanaf mijn 15e een stuk wijzer en deed ik meer mijn best op school.
Oh ik was ook heel snel emotioneel, trok me alles onwijs aan, kon huilen om een eenzame auto op een verder verlaten parkeerplaats bij wijze van spreken.
eigenlijk heel truttig als puber omdat ik als de dood was voor mijn moeder.

Soms deed ik wel dingen stiekum maar geen schokkende zaken (hand op mijn hart), al zag mijn moeder dat anders.
Je bent zelf een theepot
Die onzekerheid had ik ook. Mede door de vele verhuizingen en het telkens weer opnieuw moeten beginnen. De ene keer zat ik bij het populairdere groepje, de andere keer werd ik gepest. Dat was lastig.

Maar thuis, in de vertrouwde omgeving, was ik dus echt de puber zoals ik eerder beschreef. Ik zocht grenzen op daar. Kijken hoe ver ik kon gaan.
quote:metafoor schreef op 05 april 2012 @ 17:24:

Eigenwijs, altijd chagrijnig, depressief, vervelend, boos, betweterig, brutaal, volop drinken, blowen en spijbelen.

Inmiddels het tegenovergestelde. Ik heb altijd het idee gehad dat iedere puber in mijn generatie zo was. Maar nu zie ik steeds meer "leuke" pubers...waar komt dat vandaan? (waarschijnlijk ben ik altijd met de verkeerde pubers omgegaan. Maar die anderen waren altijd zo saai, niet op stap, altijd hun huiswerk...bah)
een onzekere gepestte totaal ingestorte puber :-)
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Misschien zijn ze leuk tegen jou (vreemde), maar thuis een drama? Tenminste, dat was bij mij wel zo.
Heel erg lief en zorgzaam. Ik keek wel uit om te rebelleren of tegen mijn ouders in te gaan. Het was zo al moeilijk genoeg.

Van binnen voelde ik mij eenzaam, onbegrepen, lelijk, niet de moeite waard en verdrietig/kwaad.
Onzeker, eigenwijs, als ik iets niet wilde doen, deed ik het ook niet, braaf ( nou ja,dat leek ), rustig en op zijn tijd ontzettend tegendraads en brutaal.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
quote:viennas schreef op 05 april 2012 @ 17:28:

[...]

Ik heb altijd het idee gehad dat iedere puber in mijn generatie zo was. Maar nu zie ik steeds meer "leuke" pubers...waar komt dat vandaan? (waarschijnlijk ben ik altijd met de verkeerde pubers omgegaan. Maar die anderen waren altijd zo saai, niet op stap, altijd hun huiswerk...bah)Ik ga binnenkort met pubers werken, en hoop van harte dat ze niet zo zijn als dat ik was:') Ik verbaas me nu juist over elfjarige met een plamuurlaag op hun gezicht en Blackberry in de hand.
Ik was eigenwijs, brutaal en soms echt een rebelse puber.

Mijn ouders waren tegenover andere ouders best wel streng en ik ging hier dan ook vol tegenin ! Gevolg: veel ruzie's, weglopen en op mijn 18 woonde ik dan ook niet meer thuis.

Ik vind nu nog steeds dat mijn ouders te streng waren en dat ze heel veel anders hadden moeten doen, ook merk ik best nog vaak dat ik in bepaalde situaties niet juist kan handelen, juist omdat ik heel streng ben opgevoed
quote:viennas schreef op 05 april 2012 @ 17:28:

[...]

Ik heb altijd het idee gehad dat iedere puber in mijn generatie zo was. Maar nu zie ik steeds meer "leuke" pubers...waar komt dat vandaan? (waarschijnlijk ben ik altijd met de verkeerde pubers omgegaan. Maar die anderen waren altijd zo saai, niet op stap, altijd hun huiswerk...bah)Mijn vrienden waren denk ik juist ook wel leuke (niet-vervelende) pubers. Heeft er misschien mee te maken dat we echt het nerd-groepje waren in een gymnasiumklas haha.
Ik was heel rustig, helemaal niet zo afzettend tegen mijn ouders. Vond het als enige puber in de wereld ook helemaal niet erg als mijn vader of moeder me kwam halen.

Ik ging niet (veel) uit, dronk niet tot ik dronken alles onderkotste (broertje wel). Had niet overdreven veel ruzie met mijn ouders.

Misschien komt het omdat ik sowieso erg introvert ben, maar ook omdat mijn broertje wel heel erg puberig was. Ik wilde mijn ouders niet met twee puberende kinderen opzadelen.

Ik zat veel op mijn kamertje, sprak weinig af met vrienden (welke? ) en las heel veel.

Ik werd een beetje gepest, maar kon er goed mee omgaan. Ik spijbelde haast niet en luisterde altijd netjes naar de leerkracht. Zat dus niet strontvervelend te kletsen met anderen, daar had ik zo'n hekel aan!
quote:giuliettacapuletti schreef op 05 april 2012 @ 17:29:

Misschien zijn ze leuk tegen jou (vreemde), maar thuis een drama? Tenminste, dat was bij mij wel zo.Dat zal het wel zijn. Ik was ook altijd beleefd buiten de deur en buiten school.
Hier nog een helse puber!

En ik was echt heel lelijk als puber, ik was dik en had heel veel puisten.

Er zijn gelukkig heel weinig foto's van toen, veel mensen willen niet geloven dat ik er ooit zo heb uitgezien!
quote:metafoor schreef op 05 april 2012 @ 17:30:

[...]

Ik ga binnenkort met pubers werken, en hoop van harte dat ze niet zo zijn als dat ik was:') Ik verbaas me nu juist over elfjarige met een plamuurlaag op hun gezicht en Blackberry in de hand.

Ja erg he. En dat strings al op de basisschool geïntroduceerd worden... ik heb tot mijn 16e met een grote onderbroek rondgelopen.

En de meiden van 15 lijken wel 18 en ze lopen op hakken waar ik niet mee vooruit kom...ongelooflijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven