Hondeneigenaren: tips gevraagd

20-09-2008 19:10 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin met een welgemeende mea culpa voor de lengte, haha.

Sinds een tijdje loop ik met Evy - Start 2 Run. Ben enorm trots dat ik het nog niet opgegeven heb, maak voor mijn doen supervorderingen, krijg er energie van, vind het zelfs leuk, maar kom op een punt dat ik overweeg te kappen.

Vandaag rond het middaguur liep ik lekker mijn les en voor de zoveelste keer: loslopende honden.

Ik geeft direct toe, ik voel me snel ongemakkelijk of zelfs bang bij honden. Ik ben al meerdere keren gebeten, zelfs in het gezicht. Als ik loop dan zie ik ze vaak al ruim van te voren en ik probeer de situatie automatisch al een beetje in te schatten, kijkend naar hond(en) en baas. Regelmatig loop ik er zonder problemen of enige angst langs, maar ook best vaak voel ik me dus bangig (als ik baas als niet oplettend/overtuigend inschat, als de hond niet luistert, op een bepaalde manier mij al in de gaten houdt etc.)

Vanmiddag rond het middaguur was ik fijn aan het lopen, en

ik ga tegenwoordig al vaak naar de sportvelden, aangezien daar nog eens een duidelijk bord staat dat honden aangelijnd moeten zijn. Daar was een dame met 2 loslopende honden, de manier waarop zij geen aandacht schonk aan haar honden en daat één van de honden me beloerde op een manier die ik als 'eng' ervoer, lieten mij aan haar vragen of de ze de honden alstublieft wilde aanlijnen. Tot 3 x toe heb ik het haar moeten vragen en ik kreeg uiteindelijk toegebeten: Ja, zo maak je het zelf erger.

Huh? (Ik snap wel wat ze bedoelde, maar vond dat nogal een bizarre uitspraak.)

Ik sprak haar aan met mevrouw en u, ik zei alstublieft, ik had een vriendelijke (wel hijgerige) stem. Na die 3e keer begon ze die ene hond te roepen, die niet op haar reageerde en uiteindelijk pakte ze hem bij zijn halsband. De andere bleef loslopen.

Uiteindelijk (zwak, I know) ben ik iets teruggelopen en heb een ander pad gekozen, zodat er uitteindelijk een flinke strook bomen en struiken tussen ons was. Ik hoorde haar nog een aantal keren haar hond roepen (wilde dus toch mijn kant op, zag ik door de bomen) en voelde me gewoon echt k*t.

Ik denk namelijk heel simpel: honden horen aangelijnd. En als je dat niet doet en ik vraag erom is het toch een kleine moeite?

Okay, dat blijkt dus niet zo te zijn. Dit is namelijk niet de 1e keer... Ik krijg ook vaak te horen: ja, ze ruiken het hoor als je bang bent. Heel geruststellend... maar ik kan àls ik bang ben (niet altijd dus) die angst niet even uitzetten. Ik vind het trouwens het engst als blijkt dat iemand gewoon geen overwicht heeft op zijn hond. Ik bedoel 15x moeten roepen en dat de hond nog geen sjoege geeft en nog steeds rond kniehoogte tegen me aanblaft en ik bokkesprongen moet maken.

Dus nu de vraag aan jullie: hoe kan ik het het beste aanpakken? Ik wil het lopen niet opgeven, brengt me teveel.

Is er een betere manier van vragen? Een beter manier van benaderen? Kan ik honden beter leren lezen?

(Ik heb namelijk niet de illusie dat omdat Lys af en toe schijtensbenauwd is dat men nu alle honden gaat aanlijnen, dus ik moet een andere manier vinden om er mee om te gaan).
Known to cause insanity in laboratory mice
Als iemand mij zou vragen of ik mijn hond vast wil doen dan doe ik dat zeker, ookal weet ik dat mijn hond(je) niet zomaar iemand gaat aanvallen. Misschien kan je eens vragen of je zij n of haar hond even mag aaien. Zo raak je een beetje gewend aan ze. Tsja verder heb ik ook niet echt tips voor je maar wil je wel even succes ermee wensen!
Lys

Fijn dat het hardlopen zo goed gaat!

Hoe je het ook vraagt linksom of rechtsom, vriendelijk of kwaad er zullen hoe dan ook altijd mensen blijven die daar hoe dan ook schijt aan hebben.

Bordjes met aanlijnverplichting, hebben ze lak aan

want hun fifi doet nu eenmaal niks...

honden vinden vaak hardlopers erg leuk ... kunnen ze lekker achteraan jagen,
go0w, het is ook echt een minderheid die moeilijk doet, hoor.

Vaak zie ik juist dat mensen hun (aangelijnde) hond korter gaan houden als ik er aan kom. Ik verwacht ook niet dat iemand zich hier komt melden met; Ja, dat weiger ik ook.

En het is dus niet zo dat ik voor àlle honden bang ben. Ik heb ook vrienden met honden, maar daar heb je toch een soort van kennismakingsproces. En bij onbekende honden moet ik inschatten.

Ik vind de tip om zo'n hond te aaien lief, maar dat durf ik wel (bij honden die mij vriendelijk lijken of goed aangelijnd zijn).

Yeah, Yam!

Klopt helemaal wat je zegt en dat realiseer ik me ook. Maar als er ook maar iets is wat ìk kan doen/beter kan doen, hoor ik het graag.
Hee, ik heb hetzelfde probleem. Bang voor honden en hardlopen. Ik loop gewoon een blokje om als ik het niet vertrouw. Dan maar een bange poeperd.
Als ik het eng vind en ik kan geen blokje om ga ik wandelen. Ik heb het idee dat ze dan minder snel achter me aan komen.
Haha, ik heb uiteindelijk ook eieren voor mijn geld gekozen, want er liep er nog steeds één los. Maar ik baal er gewoon van.

Soms is het wel gunstig trouwens, dan ben ik zo pissig na het gebeuren dat ik niet eens in de gaten heb dat ik me eigenlijk aan het inspannen ben.
quote:hanZie schreef op 20 september 2008 @ 19:25:

Als ik het eng vind en ik kan geen blokje om ga ik wandelen. Ik heb het idee dat ze dan minder snel achter me aan komen.

Yep, doe ik ook regelmatig.

Gatver, ik baal dat ik zo'n schijterd ben.

Weet dondersgoed dat niet alle honden bijten. Maar ja, dat verwachtte ik ook niet toen er eens een hond in mijn gezicht hing...
Ja, heel herkenbaar. Tegenwoordig loop ik steeds verder van huis en nu ook op plaatsen waar bijna geen honden lopen, heerlijk!
kijk de hond niet aan, dan ben je zowiezo geen bedreiging voor m.

en verder kun je de gemeente bellen of er daar frequenter op loslopen gecontroleert kan worden

90 euro per loslopende hond ka-tsjing !!
Ik loop nu op schaduwrijke schelpenpaden (wandelroutes) en nu ik je bericht lees denk ik: hmmm... misschien dan toch maar gewoon op straat/stoep.
quote:Yamuna schreef op 20 september 2008 @ 19:29:

kijk de hond niet aan, dan ben je zowiezo geen bedreiging voor m.

en verder kun je de gemeente bellen of er daar frequenter op loslopen gecontroleert kan worden

90 euro per loslopende hond ka-tsjing !!

Heyyyy... en dat doe ik dus wel, hè, de hond aankijken. Ik wil 'm peilen natuurlijk.

Okay, niet meer aankijken dus.

Dank je voor de tip!

Vragen om meer controle, ga ik me ook eens over buigen.
Idd de hond niet aankijken en van verre alvast inschatten. Ik loop nu langs een soort industrieterrein waar bijna geen mensen wonen en waar dus ook geen honden uitgelaten worden.
door een hond aan te kijken toon je je dominant.

door m niet aan te kijken, vind je hem niet interessant, hij jou waarschijnlijk ook niet.

kijk naar de staart van de hond, die geeft je informatie

hoog kwispelen dominant

laag kwispelen onzeker, onderdanig en willen spelen

staart stil laag, onderdanig

staart tussen de poten - bange hond

omhoog zetten van de rugharen "borstelen" - aggressie
Mag ik dan hier mijn vraag aan hond-eigenaren toevoegen? Waarom laten jullie toch je hond loslopen op een druk fietspad en heb je geen aandacht voor je hond, zodat deze de fietsers in de weglopen? Ik kom regelmatig mensen met honden tegen die los lopen en het baasje staat dan te kletsen, bellen oid. Ik moet regelmatig op mijn rem om die hond niet te raken. Zeker als ik twee kinderen op mijn fiets heb is dat verdomd lastig om een noodstop te maken. Maak je een opmerking tegen het baasje, dan kun je een grote mond verwachten.
Bertje.

Omdat honden eigenaren in veel gevallen gewoon heel vervelende mensen zijn.

als je ook maar een klein op of aanmerking hebt op hun viervoetertje dan kun je in meeste gevallen een grote smoel krijgen.
Bertje..

Omdat mensen gewoon heel erg asociaal kunnen doen!
Super Yam! Niet naar de kop, maar naar de staart kijken!

Neem aan dat dit standaard is voor zo'n beetje alle honden, kan ik wel iets mee.

Kun je ook nog iets zeggen over het blaffen?

Grommen = omlopen, die weet ik wel.
blaffen kan echt vanalles zijn...

grommen is ook niet altijd wat het lijkt hoor, boedha gromt heel vaak tijdens het spelen naar mij, vaak omdat blaffen met en volle bek lastig is
Grommen met opgetrokken lip, een mes tussen zijn tenen, een granaat tussen zijn tanden, een zeis aan zijn zwaaiende staart = wel omlopen, hè?
ik herken het probleem van zowel TO als bertje, ik heb zelf een hond, kruising chihuahua+dwerg pinchertje... dus redelijk fel ras..

omdat hij zelf niet zo goed luistert, mag hij absoluut niet los lopen en hou ik hem redelijk strak zeker als er andere mensen aan komen omdat ik niet weet hoe hij reageert( er is nog nooit iets gebeurt, maar t blijft een hond en als hij schrikt of zich bedreigd voelt kan het zomaar zijn dat hij gaat blaffen of grommen en dat wil ik niet)

nu kom ik vaak andere mensen tegen die of de hond los hebben lopen, of aan een riem van 20 meter en die dan leuk op mijn hondje komen aanrennen.... ik vraag ze altijd om de hond kort of strak te houden, waarop ik steevast het antwoord krijg: ja maar hij doet niks hoor..... nee dat zal vast niet, en ik geloof het gelijk, maar mijn hond kent jouw hond niet en andersom netzo, en dus weet je niet hoe ze zich tegenover elkaar gedragen....

Het is dus al meer dan eens gebeurt dat mijn hondje die niet hoger is dan 20 cm zich bedreigd voelt, en dus lelijk gaat doen, en mensen tegen mij zeggen,.. goh je moet je hond eens africhten!!! Wordt daar zo boos om.... t beestje verdedigt zich alleen...

Laatst ook een vader met 3 kinderen, die alledrie op mijn hond afrenden en er omheen gingen staan om hem te aaien... ( zonder even te vragen) Mijn hond was bang, dat zag je duidelijk en trok zijn lip op, waarop ik zei dat ze hem beter met rust konden laten... de vader van de kinderen antwoorde toen: kom maar kinderen die mevrouw wil niet dat jullie met honden leren omgaan..... ?????!!!!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik heb een soortgelijk probleem, ik heb dus ook een hond. Maar ik laat hem nooit los, simpelweg omdat hij niet komt als ik hem roep. En het is een vrij grote hond,dus ik ga ervan uit dat mensen het niet fijn vinden als zo'n groot beest op je komt afstormen.

Maar; ik heb dus wel last van loslopende honden, die mijn aangelijnde hond gaan bijten. En die dus niet op het geroep van hun baasje reageren. Meestal word ik daar heel boos om, maar dan lopen de baasjes gewoon door met een stoicijns gezicht, of je krijgt een grote muil. Probeer zelf wel enigszins vriendelijk te blijven.

Heb er geen moeite mee dat er loslopende honden zijn (waar het is toegestaan) als ze maar luisteren naar hun baasje, en niemand tot last zijn.

Ik kan je helaas ook geen tips geven, alleen beamen dat het ontzettend irritant is....
quote:Lys schreef op 20 september 2008 @ 20:11:

Grommen met opgetrokken lip, een mes tussen zijn tenen, een granaat tussen zijn tanden, een zeis aan zijn zwaaiende staart = wel omlopen, hè? ehm ... ja wel zo verstandig !
Wat vervelend dat je zo bang bent voor honden, vooral omdat je in NL toch wel veel honden tegen komt.

Als iemand aan mij vraagt om mijn honden aan te lijnen doe ik dat meteen, ik ga ook niet de discussie aan, als mensen het vragen dan zullen ze daar een reden voor hebben.

Misschien kun je wel leren om iets meer vertrouwen te krijgen in honden? Heb je geen vrienden of familie die een lieve hond hebben zodat je misschien iets beter kunt leren inschatten wanneer een situatie echt gevaarlijk is of wanneer het alleen jouw angst is wat je opspeelt?

sterkte ermee, het lijkt me een naar probleempje.
Jeetje Biol, ik kan me voorstellen dat je daar boos om wordt. Vind het echt jammer dat mensen zo gaan reageren.

Die vader is ook een dombo, zeg!

Wat je aangeeft is voor mij bijvoorbeeld ook een reden om andermans hond niet uit te laten, nooit. Ik vertrouw de hond waar ik mee zou lopen dan misschien wel, maar heb geen idee hoe het verloopt als er een andere loslopende hond aankomt. En ik ben zo'n schijterd dat ik vast de lijn zou loslaten. Zoiets mag natuurlijk nooit gebeuren, dus dat zou ik zelfs voor mijn beste vriendin niet doen. (en zij zou het nooit van me verwachten, haha)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven