Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:05
fashionvictim schreef: ↑11-08-2017 21:59Pff, hier is echt al tig keer op gereageerd compleet met de officiele definitie van emancipatie. En die is NIET wat jij als een kapotte grammofoon blijft herhalen. Ga daar nu eens op in, in plaats van jezelf te blijven herhalen.
Emancipatie (van het Latijnse emancipatio) is het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie. Dit kan via gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid of de formele toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet.
Het stukje volwaardig en achtergesteld en het woordje KAN .. heeft misschien voor jou andere betekenis of kan anders worden ingevuld dan Pejeka of door mij of wie dan ook in dit topic.
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:07
ja klopt hoor, als mijn man ander werk wil dan moeten we alles weer oonieuw bekijken. Voor nu is hij happy en loopt alles goed. Maar als hij wil minderen met werken ga ik met alle liefde weer aan het werk hoor. Mijn ervaring is nl dat huismoeder zijn ( hier tropenjaren) veel pittiger is dan werken.nicole123 schreef: ↑11-08-2017 21:58Ik begrijp het op zich heel goed, dat je niet wilt blijven zitten in een baan waar je niet happy van wordt. Maar ik zou er zelf dan nooit voor kiezen om huisvrouw te worden, omdat je je zoals ik al eerder schreef aardig vastzet. Wat als je man door een reorganisatie eruit moet of op een gegeven moment ook niet meer happy is in zijn baan, maar wel de hele financien van het gezin op zijn vaste baan rusten? En die kans vind ik aardig groot, want hoeveel mensen zijn er echt 45 jaar lang happy in hun baan en willen nooit eens iets anders? Ik was op een gegeven moment ook niet meer op mijn plek in mijn baan en heb ervoor gekozen om ander werk te zoeken. Mijn man kan dat ook, in de wetenschap dat ik dan nog genoeg geld binnenbreng, zodat het geen risico is als hij een tijdelijke baan aangaat die niet verlengd wordt.
Voor nu werkt dit voor ons perfect.
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:09
Misschien is t ook wel een beetje jaloezie. Ik zelf werk hard op mijn werk en zou niet twee keer na hoeven denken om er mee te stoppen. Ik verdien mijn geld maar dat is dan ook het enige. Zou mijzelf prima vermaken en prima meekomen in de maatschappij als ik huisvrouw zou zijn. Wat een onzin dat je alleen maar meetelt als je een baan hebt alsof je als huisvrouw dom en achterlijk bent. Lekker genieten hoor blondie en inderdaad wat een ander vind is totaal niet belangrijk.Blondie456 schreef: ↑11-08-2017 21:32D laatste alinea ben ik vooral eens met jou. Dat mensen het niet eens zijn met mijn keuzes merk ik hier op het forum. In het echte leven merk ik daar gelukkig niks van. Dat is ook wat voor mij belangrijk is, niet de mening van iemand hier op het forum.
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:10
Dat snap ik. Maar wat ik niet snap is het bijzonder grote gebrek aan begrip van sommige mensen als een ander in volle bewustzijn kiest, om welke reden dan ook, voor een bestaan als huisvrouw, en men over elkaar heen buitelt om toch vooral maar te benadrukken dat de enige ziel en zaligheid ligt in financiële onafhankelijkheid (voor zover die al bestaat) en dat je toch au fond eigenlijk érg ouderwets en zielig, saai en archaïsch bent als je zomaar gewoon huisvrouw wil zijn. Dat vind ik dan weer getuigen van weinig respect voor de bewuste keuze van een ander.fashionvictim schreef: ↑11-08-2017 22:04Niemand hoeft zich te verantwoorden. Het zal me aan mijn reet roesten hoe iemand anders zijn eigen leven invult. Maar de openingspost van dit topic vraagt "wat vinden jullie van een huisvrouw als je daar bewust voor kiest?" en daar geven mensen dus antwoord op, op die vraag. En daar komen vervolgens weer reacties op, en dan ga je aan elkaar uitleggen waarom je vindt wat je vindt. Zo werkt een forum.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:11
Er staat in ieder geval in die definitie nergens "de keuze om niet te werken".Fee-de-Goede schreef: ↑11-08-2017 22:05Emancipatie (van het Latijnse emancipatio) is het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie. Dit kan via gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid of de formele toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet.
Het stukje volwaardig en achtergesteld en het woordje KAN .. heeft misschien voor jou andere betekenis of kan anders worden ingevuld dan Pejeka of door mij of wie dan ook in dit topic.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:12
pejeka schreef: ↑11-08-2017 22:10Dat snap ik. Maar wat ik niet snap is het bijzonder grote gebrek aan begrip van sommige mensen als een ander in volle bewustzijn kiest, om welke reden dan ook, voor een bestaan als huisvrouw, en men over elkaar heen buitelt om toch vooral maar te benadrukken dat de enige ziel en zaligheid ligt in financiële onafhankelijkheid (voor zover die al bestaat) en dat je toch au fond eigenlijk érg ouderwets en zielig, saai en archaïsch bent als je zomaar gewoon huisvrouw wil zijn. Dat vind ik dan weer getuigen van weinig respect voor de bewuste keuze van een ander.
Ach kom. Jij hebt er toch ook geen moeite mee om in elk topic dat over kinderen, moeders, huisvrouwen of werken gaat je respectloze riedeltje over suffe baantjes, slechte huisvrouwen en slechte moeders af te draaien?
Practice what you preach, zou ik zeggen.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:14
Nou, de emancipatiegedachte is volgens mij dat iedereen dezelfde rechten én plichten heeft. Alleen.. veel vrouwen eisen wel die rechten op en vergeten de plichten, naar mijn idee.pejeka schreef: ↑11-08-2017 21:57Omdat dat de hele emancipatiegedachte teniet doet. De emancipatiegedachte was dat iedereen, man en vrouw, vrij zou moeten kunnen kiezen uit dezelfde kansen en mogelijkheden, maar daarbij hoort dus ook dat mensen moeten, mogen en kunnen kiezen, binnen al die openstaande mogelijkheden, voor een traditioneel rollenpatroon, en ook dát is dan hun goed recht en geen "minderwaardige keuze".
Later is nu
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:15
.pejeka schreef: ↑11-08-2017 22:01Mijn vraag is dan: waarom zouden er tegenstanders moeten zijn van een huisvrouwenbestaan? Waarom? Als die vrouwen er zelf in alle vrijheid voor kiezen huisvrouw te zijn, dan is het alsnog jouw goed recht een andere mening toegedaan te zijn, maar die is dan hooguit van toepassing op je eigen persoonlijke situatie, en niemand die je een strobreed in de weg legt daarnaar te leven. Maar waarom zou iemand die huisvrouw wil zijn, in alle goede harmonie binnen haar relatie, zich moeten verantwoorden ten opzichte van "tegenstanders"?
Tja, in alle vrijheid zou dat mooi zijn. Maar die vrijheid is o zo vaak geen werkelijke vrijheid, maar eerder een onbewust of opgedrongen denkbeeld.
Mensen hoeven aan mij geen verantwoording af te leggen maar als ik soms de argumenten hoor of lees waarom zij voor een huisvrouwen bestaan kiezen dan heeft dat weinig met emancipatie te maken. De beslissing om te stoppen met werken wordt vaak makkelijker genomen dan dat er een beslissing wordt genomen over de volgende vakantie.
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:16
Maar goed, jij gaat dus vanaf nu als een ander in volle bewustzijn kiest, om welke reden dan ook, voor een bestaan als werkende moeder, stoppen met benadrukken hoe zielig het wel niet voor hun kinderen is, hoe erg hun huis een zwijnenstal is, hoe weinig hun baan voorstelt en dat ze au fond eigenlijk erg zielig, sneu, mislukt en misdadig zijn omdat ze gewoon hun eigen brood willen verdienen?
Am Yisrael Chai!
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:17
fashionvictim schreef: ↑11-08-2017 22:11Er staat in ieder geval in die definitie nergens "de keuze om niet te werken".
Of wel te moeten werken.
Sorry hoe irritant ik Pejeka vind
Wat dat precies is en inhoudt is voor elk persoon misschien wel totaal anders.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 11-08-2017 22:18
0.51% gewijzigd
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:17
Andersom schreef: ↑11-08-2017 22:15.
Tja, in alle vrijheid zou dat mooi zijn. Maar die vrijheid is o zo vaak geen werkelijke vrijheid, maar eerder een onbewust of opgedrongen denkbeeld.
Mensen hoeven aan mij geen verantwoording af te leggen maar als ik soms de argumenten hoor of lees waarom zij voor een huisvrouwen bestaan kiezen dan heeft dat weinig met emancipatie te maken. De beslissing om te stoppen met werken wordt vaak makkelijker genomen dan dat er een beslissing wordt genomen over de volgende vakantie.
Helemaal mee eens. Vaak als je doorvraagt blijkt men ook helemaal niet over de lange termijn consequenties nagedacht te hebben. Vaak is het enige argument "ik verdien het minst" of "ik werk dan voor de kinderopvang" en beide argumenten zijn gemakkelijk te weerleggen.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:18
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:19
Er staat ook nergens "de plicht om wél te werken".fashionvictim schreef: ↑11-08-2017 22:11Er staat in ieder geval in die definitie nergens "de keuze om niet te werken".
Waar het om gaat is dat je de gelijkwaardige keuze hebt om het wel of niet te doen. Afhankelijk van hoe je het binnen je relatie wil regelen. En zo lang die gelijkwaardigheid ten aanzien van keuzes en mogelijkheden gewaarborgd is, is de keuze om het NIET te doen net zo waardevol als de keuze om het WEL te gaan doen. Een recht dat je hebt, houdt niet automatisch een plicht in om van dat recht ook gebruik te maken, het betekent alleen dat als je zélf vindt dat je dat recht wilt laten gelden, daar ook rekening mee moet worden gehouden.
Als jij recht van overpad hebt bij je buren, maar je kiest er zelf voor om een andere toegangsweg naar je huis te gebruiken, is er niemand die je verplicht om toch over het pad van je buren te gaan - je hebt het RECHT, maar niet de PLICHT daar dan ook gebruik van te maken.
Als jij het RECHT hebt naar de stembus te gaan, is er niemand die jou dwingt van dat recht gebruik te maken, want het is geen PLICHT.
Dus als jij als vrouw het recht hebt om te gaan werken wanneer je dat zou willen, maar je ziet ervan af omdat je binnen je relatie een andere keuze maakt, waarom zou je dan alsnog de plicht moeten voelen daaraan deel te nemen om voor volwaardig te worden aangezien? Sterker nog, ik denk dat je dan het RECHT hebt voor volwaardig te worden aangezien door anderen, en niet keer op keer te hoeven horen dat je toch eigenlijk je PLICHT (die niet bestaat) verzaakt ofzo.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:21
Je maakt er een karikatuur van. Het gaat helemaal niet om doorgroeien naar manager of wat jij dan ook maar voor je ziet als flitsende carrière. Het gaat gewoon om het houden van een leuke uitdagende baan. Dat kan op alle denkbare niveaus. Ik ken in mijn directe omgeving een paar huisvrouwen die graag weer aan het werk wilden nadat de jongste op school zat:pejeka schreef: ↑11-08-2017 21:28Nee hoor, die groepen ken ik, maar die blijven ook voor het merendeel gewoon tientallen jaren in dezelfde functie hangen, hooguit een stapje extra naar groepsleider of klassenleraar of decaan, maar dat is het voor de meesten dan wel. En daarmee wil ik die mensen echt niet tekort doen, want binnen hun eigen functie vervullen ze een nuttige en noodzakelijke rol. Maar het idee dat mensen een flitsende carrière mislopen omdat ze er even uit zijn, is gewoon in de meeste gevallen niet zo, want zelfs als ze er niét even uit zouden zijn geweest, hadden ze nog steeds ergens binnen hun eigen werksfeer zijn gebleven.
- Activiteitenbegeleidster in de zorg, 10 jaar eruitgeweest tot de jongste 4 was (met 3 kinderen ben je er niet 'even' uit...). Inmiddels 6 jaar verder is ze nooit meer aan de bak gekomen en heeft ze na talloze sollicitaties de moed opgegeven.
- Juf op een basisschool, 8 jaar eruitgeweest tot de jongste 4 was. Die jongste is inmiddels 12 en ze hopt nog altijd van tijdelijk contract naar tijdelijk contract, weet nooit waar ze aan toe is en moet elk schooljaar weer van school wisselen. De collega's die wel zijn blijven werken hebben vaste banen.
- Kledingverkoopster, 4 jaar eruitgeweest tot de jongste 4 was. Heeft zich suf gesolliciteerd in de kledingbranche, maar ze is inmiddels te oud, overal worden alleen nog maar twintigers aangenomen. Ze werkt inmiddels in de horeca, maar kan dit fysiek eigenlijk niet goed aan en vindt haar baan helemaal niet leuk.
En dat zijn nog sectoren waarin het niet keihard gaat qua veranderingen (al valt onderwijs te betwisten). In mijn eigen sector (wetenschappers en artsen) is het al helemaal onmogelijk om na jarenlang eruit te zijn geweest weer terug te komen. De ontwikkelingen gaan daarin zo snel dat je de boot dan gewoonweg gemist hebt.
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:21
Fee-de-Goede schreef: ↑11-08-2017 22:17Of wel te moeten werken.
Sorry hoe irritant ik Pejeka vindsommige andere forummers op dit topic. De 'officiele' betekenis van het woord emancipatie heeft niet per se met wel of niet werken te maken. Maar met een 'volwaardig' bestaan binnen de samenleving als je die uberhaupt wil. En tot een bepaalde hoogte afgedwongen worden door gelijke rechten.
Wat dat precies is en inhoudt is voor elk persoon misschien wel totaal anders.
Emancipatie gaat vooral over gelijke rechten. En je hebt gelijk, dat heeft in de basis niet zoveel met werken te maken, maar het is wel zo dat je op de werkvloer het snelst en duidelijkst ziet of er gelijke rechten zijn. Bijvoorbeeld in de beloning voor werken. Of in de bescherming van werknemers. Dus vandaar dat discussies over emancipatie al snel op werken uitdraaien.
Ik stoor me als behoorlijk fanatieke feministe overigens enorm aan die devaluatie van het woord emancipatie door vrouwen die allerminst geëmancipeerd zijn. In mijn ogen is het een te belangrijk onderwerp om dat zo te bezoedelen met dom geleuter over "de vrijheid om lekker op een terrasje te kunnen zitten".
Am Yisrael Chai!
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:23
LaFleurNoire schreef: ↑11-08-2017 22:19En wat zouden dan wel valide argumenten zijn om huisvrouw te "mogen" zijn?
Iedereen mag huisvrouw zijn. Leef je vooral van harte uit. Noem het alleen niet geëmancipeerd, want dat is het gewoon niet. Dat is serieus het enige wat me echt stoort, hoe jij persoonlijk je privé-leven invult zal me echt aan mijn reet roesten, als ik er verder geen last van heb ga je je goddelijke gang maar.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:24
Dat is altijd wel de makkelijke kaart, natuurlijk 'het zal wel jaloezie zijn'Lovely7 schreef: ↑11-08-2017 22:09Misschien is t ook wel een beetje jaloezie. Ik zelf werk hard op mijn werk en zou niet twee keer na hoeven denken om er mee te stoppen. Ik verdien mijn geld maar dat is dan ook het enige. Zou mijzelf prima vermaken en prima meekomen in de maatschappij als ik huisvrouw zou zijn. Wat een onzin dat je alleen maar meetelt als je een baan hebt alsof je als huisvrouw dom en achterlijk bent. Lekker genieten hoor blondie en inderdaad wat een ander vind is totaal niet belangrijk.
Als ik mensen zie op facebook, waarvan ik weet dat ze in de bijstand zitten (*), die de hele zomer lekker in de tuin zitten (bij wijze van.. deze zomer nog niet zoveel gezien), dan heb ik wel eens iets van 'dat is lekker makkelijk'. Maar als ik dan zie wat ik met mijn verdiende geld allemaal kan doen, en zij niet, dan ben ik alweer snel tevreden.
Ik heb inderdaad ook geen topbaan. Het is niet uitdagend. eigenlijk wel saai. Ik heb geen carrière, maar wel een baan, waarmee ik meer verdien dan het minimumloon voor een alleenstaande. Ik ben echt, zeker weten, niet jaloers op Blondie en haar huisvrouwenbestaan. Ik heb géén schoon en opgeruimd huis, maar dat zou ik als huisvrouw ook niet hebben. Ik heb een hékel aan huishoudelijk werk.
Ik zou dus ook alleen maar stoppen met werken, als we een groot bedrag winnen, zodat ik huishouden en tuin en was en eventueel deels koken, kan uitbesteden. En dan nog ga ik wat zoeken wat ik écht leuk vind (ik weet nog niet wat) en me daar dan overdag mee bezig houden. Of vrijwilligerswerk doen voor een aantal uren per dag. Of beide.
(*) ik zei hier vandaag dat ik geen mensen kende, die huisvrouw zijn. Ik bedacht later dat ik ze wel ken, maar dat ik daar eigenlijk nooit zo bij stilsta. Ik ga met deze vrouwen niet in discussie over hun staat van zijn. Kan me wel eens ergeren aan het feit dat ze 'nergens tijd' voor hebben. Zo'n 'zwaar leven'. Die kínderen, die nu maar steeds thuis zijn.. ohoh.. zucht en steun. Vrouwen, die in de bijstand zitten net als hun man, maar niet kunnen werken, want ze hebben geen kinderen gekregen om ze door iemand anders op te laten voeden. Ondertussen zit hun vent ook werkloos thuis.
Nee.. met deze mensen ga ik niet in discussie. En Blondie zou ik ook niet aanspreken op het feit dat ze ooit koos voor huisvrouw zijn, zolang ze mij niet om mijn mening vraagt. Geen wonder, dat niemand haar er irl op aanspreekt. Over het algemeen laat men elkaar gewoon hun eigen leven leiden, maar hier discussieer je nou eenmaal over bepaalde zaken. Er wordt een vraag gesteld, je geeft antwoord, iemand is het niet met je eens en voilà, discussie.
Later is nu
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:28
Maar kan dat ook zo makkelijk in jouw sector dan? Wat ik om me heen zie (zie de voorbeelden hierboven) is dat vaak verrekte lastig.juliadenders schreef: ↑11-08-2017 22:07ja klopt hoor, als mijn man ander werk wil dan moeten we alles weer oonieuw bekijken. Voor nu is hij happy en loopt alles goed. Maar als hij wil minderen met werken ga ik met alle liefde weer aan het werk hoor. Mijn ervaring is nl dat huismoeder zijn ( hier tropenjaren) veel pittiger is dan werken.
Voor nu werkt dit voor ons perfect.
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:29
.fashionvictim schreef: ↑11-08-2017 22:23Iedereen mag huisvrouw zijn. Leef je vooral van harte uit. Noem het alleen niet geëmancipeerd, want dat is het gewoon niet. Dat is serieus het enige wat me echt stoort, hoe jij persoonlijk je privé-leven invult zal me echt aan mijn reet roesten, als ik er verder geen last van heb ga je je goddelijke gang maar.
En ik heb er wel last van als je zit zeuren dat je man geen flikker doet in het huishouden.
Ik heb er ook last van als je zeurt hoe dit alles is.
En ik heb er helemaal last van als je zeurt hoe zwaar het huishouden en het hele dagen voor je kinderen zorgen is.
Dus als je kiest om huisvrouw te worden, zeur dan niet over de gevolgen.
(Of is dit mijn allergie omdat ik een paar van die zeur vrouwen ken?)
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:29
Nee, daar gaat emancipatie pertinent niet om. Ik word er echt een beetje kwaad van. En daarnaast stelt het me ook teleur dat iemand die nota bene zelf homo is en dus wel iets van emancipatie zou moeten begrijpen voor andere groepen zo intolerant is en hun emancipatie zo belachelijk maakt of zelfs bewust saboteert. Voel je daar nooit wroeging over?pejeka schreef: ↑11-08-2017 22:19Er staat ook nergens "de plicht om wél te werken".
Waar het om gaat is dat je de gelijkwaardige keuze hebt om het wel of niet te doen. Afhankelijk van hoe je het binnen je relatie wil regelen. En zo lang die gelijkwaardigheid ten aanzien van keuzes en mogelijkheden gewaarborgd is, is de keuze om het NIET te doen net zo waardevol als de keuze om het WEL te gaan doen. Een recht dat je hebt, houdt niet automatisch een plicht in om van dat recht ook gebruik te maken, het betekent alleen dat als je zélf vindt dat je dat recht wilt laten gelden, daar ook rekening mee moet worden gehouden.
Als jij recht van overpad hebt bij je buren, maar je kiest er zelf voor om een andere toegangsweg naar je huis te gebruiken, is er niemand die je verplicht om toch over het pad van je buren te gaan - je hebt het RECHT, maar niet de PLICHT daar dan ook gebruik van te maken.
Als jij het RECHT hebt naar de stembus te gaan, is er niemand die jou dwingt van dat recht gebruik te maken, want het is geen PLICHT.
Dus als jij als vrouw het recht hebt om te gaan werken wanneer je dat zou willen, maar je ziet ervan af omdat je binnen je relatie een andere keuze maakt, waarom zou je dan alsnog de plicht moeten voelen daaraan deel te nemen om voor volwaardig te worden aangezien? Sterker nog, ik denk dat je dan het RECHT hebt voor volwaardig te worden aangezien door anderen, en niet keer op keer te hoeven horen dat je toch eigenlijk je PLICHT (die niet bestaat) verzaakt ofzo.
Emancipatie gaat helemaal niet over het recht om te werken. En ook niet over de plicht om te werken. Emancipatie gaat erover dat ALS je werkt, je in dat werk dezelfde rechten hebt als mannen. Als huisvrouw ben je sowieso niet geëmancipeerd, want je kiest vrijwillig voor een ondergeschikte en afhankelijke positie en emancipatie gaat nu juist over het wegnemen van die ondergeschiktheid en afhankelijkheid.
En natuurlijk, het is een vrij land, dus als jij afhankelijk wil zijn van een ander moet je dat vooral doen en er is niemand die je dat verbiedt. Maar sta dan ook voor die keuze, in plaats van de weg voor anderen die WEL onafhankelijk willen zijn te blokkeren.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:31
Andersom schreef: ↑11-08-2017 22:29.
En ik heb er wel last van als je zit zeuren dat je man geen flikker doet in het huishouden.
Ik heb er ook last van als je zeurt hoe dit alles is.
En ik heb er helemaal last van als je zeurt hoe zwaar het huishouden en het hele dagen voor je kinderen zorgen is.
Dus als je kiest om huisvrouw te worden, zeur dan niet over de gevolgen.
(Of is dit mijn allergie omdat ik een paar van die zeur vrouwen ken?)
dat dus
Later is nu
vrijdag 11 augustus 2017 om 22:32
fashionvictim schreef: ↑11-08-2017 22:21Emancipatie gaat vooral over gelijke rechten. En je hebt gelijk, dat heeft in de basis niet zoveel met werken te maken, maar het is wel zo dat je op de werkvloer het snelst en duidelijkst ziet of er gelijke rechten zijn. Bijvoorbeeld in de beloning voor werken. Of in de bescherming van werknemers. Dus vandaar dat discussies over emancipatie al snel op werken uitdraaien.
Ik stoor me als behoorlijk fanatieke feministe overigens enorm aan die devaluatie van het woord emancipatie door vrouwen die allerminst geëmancipeerd zijn. In mijn ogen is het een te belangrijk onderwerp om dat zo te bezoedelen met dom geleuter over "de vrijheid om lekker op een terrasje te kunnen zitten".
En dat snap ik.
En mannen kunnen ook minder werken als er kinderen zijn of huisvader worden. Als je daar samen voor kiest om welke reden dan ook is dat iedereen's recht in ons land.
Ik vind een Pejeka en Blondie met zulke uitspraken gewoon niet waard om daar de discussie over te laten gaan.
Vrije keuze om samen binnen je gezin te kiezen hoe je dat verdeelt ( en dat kan gewoon best vaak veranderen als de situatie veranderd of de wensen veranderen) is emancipatie voor mij.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 11-08-2017 22:37
23.08% gewijzigd