Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?

Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
fashionvictim schreef:
12-08-2017 10:39
Okee, dat kan. Ik zat toevallig net te bedenken dat jouw passie dan wellicht wel gewoon voor je man en kind zorgen was. Dat kan natuurlijk ook gewoon :) .
Ik denk dat het dat is. Als ze aan mij vroegen wat ik later wilde worden toen ik nog een klein meisje was zei ik ook altijd huismoeder. Ik had ook wel meer kinderen gewild.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is een goede balans van beiden nodig. Van alleen maar bezig zijn met het huishuiden word ik niet gelukkig, maar van 5 dagen in de week werken ook niet.
Wie wat wil die moet wat.
yasmijn schreef:
12-08-2017 10:53
Ik wil het gewoonweg niet. Collega's die verder weg wonen doen het wel vaak maar ik zit op 6 km van werk dus waarom zou ik?
Dan zit je hier in je eentje zonder aanspraak. Het werk moet wel af maar geen collega's om even snel mee te sparren bij moeilijke zaken. Ja, via mail maar dat duurt altijd te lang.
Ik vind het gewoon niet praktisch.
Dat vind ik soms weleens een nadeel aan in het onderwijs werken, dat je vrijwel altijd thuis 'nog even' bezig bent met nakijken/voorbereiden, etc. al probeer ik het zvm te voorkomen. Maarja die leuke mopperende pubers hè :heart: ;-D .
RaveMeisje schreef:
12-08-2017 11:10
Voor mij is een goede balans van beiden nodig. Van alleen maar bezig zijn met het huishuiden word ik niet gelukkig, maar van 5 dagen in de week werken ook niet.
Ik heb een grafhekel aan het huishouden, dus doe alleen het hoognodige. Aan werken heb ik nooit een hekel gehad, heb altijd fulltime of meer gewerkt en was over het algemeen vrij gelukkig. En nu heb ik altijd alle tijd voor mijn baby en voelt het eigenlijk gewoon als een hele lange vakantie.
Timetraveler schreef:
12-08-2017 11:14
Dat vind ik soms weleens een nadeel aan in het onderwijs werken, dat je vrijwel altijd thuis 'nog even' bezig bent met nakijken/voorbereiden, etc. al probeer ik het zvm te voorkomen. Maarja die leuke mopperende pubers hè :heart: ;-D .
Je kunt best veel op school doen. Ik werk relatief weinig thuis en maak zo lang mogelijke dagen.
Het is ook niet zo dat mijn wereld klein is en ik helemaal niks doe. Ik doe al 12 jaar vrijwilligerswerk achter de bar in een voetbalkantine. Ik heb ook mijn sociale hygiene mogen halen. Ik sta vaak alleen achter de bar en dat mag niet zonder diploma. Wij doen ook vaak leuke uitjes met collega's. Laatst had de beheerder van de kantine 18 vrijkaarten gekregen van de Sligro voor Guus Meeuwis. Ik ben dus heel vaak onder de mensen. Ik zit ook in de activiteitencommissie wat ik erg leuk vind. Dus een leeg bestaan zoals iemand hier schreef heb ik totaal niet.
Star* schreef:
12-08-2017 11:01
Zo moeilijk is de vraag toch niet? Jij schreef dit:

Wij hebben kinderen genomen om ervoor te zorgen.

Dat doet je fulltime werkende man dus niet. Dus waarom oordeel je over werkende vrouwen, maar geldt ditzelfde oordeel dus niet voor je man?
Maar ik wel en mijn man bracht t geld binnen en dat is onze keuze geweest ik heb niks met een ander te maken en Eem ander moet ook zelf weten wat hij of zij doet. Er wordt hier genoeg geoordeeld en minachtig gedaan over juist huisvrouwen dus snap niet zo heel erg goed waarom je juist over mijn opmerking valt. Ik hoop dat ik zo je vraag goed beantwoord hebt want een ander antwoord heb ik niet voor je
fashionvictim schreef:
12-08-2017 10:04
Duh, natuurlijk niet specifiek MIJN baan, maar een baan waar je zelf je EIGEN passies en interesses in kwijt kunt. En ik heb helemaal geen geluk gehad, ik heb gewoon gewerkt waardoor ik nu op dat punt ben. Dat is nu juist wat ik jou probeerde uit te leggen.
Ik begrijp heel goed wat je zegt. Maar het is niet altijd zo dat je het werk vindt waar je passie in zit en waar je voldoening uit haalt. Dat probeer ik jou steeds uit te leggen. Ook in de hogere functies zit niet iedereen op zijn plek. Ik was door te blijven werken waarschijnlijk niet erachter gekomen waar ik wel zou kunnen "bloeien" zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Gewoon omdat er teveel stress was om daar überhaupt aan toe te komen.
Ik ben blij dat ik de ruimte nu krijg om daar achter te komen. Ik zou nog blijer zijn als ik een baan vind waar ik net zo blij mee ben sls jij met jouw baan.

En als ik dit uitleg, of Blondie die zegt helemaal niet te willen werken, betrek je het gelijk weer op jezelf. Niemand heeft het hier over jou, we leggen uit waarom wij nu niet werken.

Ikzelf heb het ook helemaal niet over emancipatie gehad trouwens.
Ik ook niet. Ik ben ook geen feministe.
Blondie456 schreef:
12-08-2017 10:05
Waarom ga jij er van uit dat wanneer de vrouw thuis zit de man 60 uur moet werken? Mijn man had een werkweek van 36 uur.
Mijn man werkt 32 uur. Kan minder sls hij dat heel graag wil. Kan zelfs stoppen binnen 5 a 10 jaar als hij dat wik
Lovely7 schreef:
12-08-2017 11:53
Maar ik wel en mijn man bracht t geld binnen en dat is onze keuze geweest ik heb niks met een ander te maken en Eem ander moet ook zelf weten wat hij of zij doet. Er wordt hier genoeg geoordeeld en minachtig gedaan over juist huisvrouwen dus snap niet zo heel erg goed waarom je juist over mijn opmerking valt. Ik hoop dat ik zo je vraag goed beantwoord hebt want een ander antwoord heb ik niet voor je

Ik val niet over je opmerking. Ik was net als Trotter benieuwd naar je antwoord. Dat blijft helaas nog immer achterwege.

Bovenstaande is geen reactie op de vraag waarom je met twee maten meet.
fashionvictim schreef:
12-08-2017 10:39
Okee, dat kan. Ik zat toevallig net te bedenken dat jouw passie dan wellicht wel gewoon voor je man en kind zorgen was. Dat kan natuurlijk ook gewoon :) .
Dit vind ik nu een leuke reactie.
Star* schreef:
12-08-2017 12:13
Ik val niet over je opmerking. Ik was net als Trotter benieuwd naar je antwoord. Dat blijft helaas nog immer achterwege.

Bovenstaande is geen reactie op de vraag waarom je met twee maten meet.
Dat blijft, denk ik, achterwege vanwege een verschil in interpretatie. Ik blijf nu ook thuis omdat we een kind hebben gekregen. Ik wil daar niks van missen en we hebben ervoor gekozen om (nu althans nog) geen deel van de opvoeding uit te besteden. Dat zou ik kunnen formuleren als dat we zelf voor ons kind willen zorgen en daar kan je dan een oordeel richting werkende ouders in lezen. Terwijl ik dan doel op de wens om fulltime voor ons kind te zorgen, ongeacht de invulling /verdeling die wij daarvoor hebben gekozen.
Tr0tter schreef:
12-08-2017 10:51
Eerder schreef ik al dat ik op mijn 42e een carrièreswitch heb gemaakt. Ik heb een opleiding gevolgd en ben in een heel ander vakgebied gaan werken. Natuurlijk kunnen bepaalde dingen niet meer als je 40+ bent, maar er kan ook heel veel nog gewoon wél. Waarom zou je de komende 25 jaar iets doen terwijl je veel liever iets anders zou doen?
Ze schrijft dat ze met depressiviteit te maken heeft gehad..

Mooi dat je zo eerlijk je verhaal durft te doen Yggdrasil.
fashionvictim schreef:
12-08-2017 10:55
Een van de redenen waarom ik met trots mezelf feministe noem en waarom ik me kan opwinden over zaken als emancipatie is door wat jij hier zegt. Ik zie en ervaar dat het voor vrouwen nog steeds vrijwel onmogelijk is om het allemaal te hebben: en dat leuke werk, en die leuke relatie, en dat fijne priveleven.

Als het je troost: de consequentie voor mij van mijn dromen najagen en daarin geen concessies doen is weer dat het (onder)houden van een relatie niet lukt. En niet omdat ik een keiharde zakenbitch ben die alleen maar aan d'r werk denkt, want dat ben ik verre van, maar wel omdat ik dingen uit het leven wil waarvan men eigenlijk nog steeds vindt dat die "voor mannen" zijn en dat het dus verdomde veel energie en soms ook strijd kost om als vrouw dezelfde dingen te kunnen en mogen en ambiëren als mannen doen.
Oh nee, het hebben van een mooie relatie is ook voor een groot deel geluk en toevalligheid.

Niemands leven is superieur op het ene of andere vlak. Het zijn gewoon levens, met mooie en moeilijke dingen en fases. Mooi om naar elkaars verhalen te luisteren.
CHL schreef:
12-08-2017 12:26
Dat blijft, denk ik, achterwege vanwege een verschil in interpretatie. Ik blijf nu ook thuis omdat we een kind hebben gekregen. Ik wil daar niks van missen en we hebben ervoor gekozen om (nu althans nog) geen deel van de opvoeding uit te besteden. Dat zou ik kunnen formuleren als dat we zelf voor ons kind willen zorgen en daar kan je dan een oordeel richting werkende ouders in lezen. Terwijl ik dan doel op de wens om fulltime voor ons kind te zorgen, ongeacht de invulling /verdeling die wij daarvoor hebben gekozen.

Kan inderdaad aan mijn interpretatie liggen, maar ik lees in zulke teksten een oordeel:

Waarom neem je tenslotte kinderen? Om zelf fulltime te werken en klauwenvol aan op vang uit te geven of ze zelf groot te brengen?

En dan vind ik de vraag van Trotter best een logische.
yasmijn schreef:
12-08-2017 11:00
Wij hebben het goed!

En toch jammer je hier net dat anderen je financieel voorbij streven en dat je baalt dat je die boot gemist hebt.

Wat zeur je dan?
Ze zeurt niet. Verteld heel eerlijk haar verhaal, over haar keuzes met de voor en nadelen die ze accepteert. Zo'n onaardige reactie :(

De nadelen van het financieel bijbenen en het bootje redden had ze erger gevonden.
Athen1 schreef:
12-08-2017 12:40
Ze zeurt niet. Verteld heel eerlijk haar verhaal, over haar keuzes met de voor en nadelen die ze accepteert. Zo'n onaardige reactie :(

De nadelen van het financieel bijbenen en het bootje redden had ze erger gevonden.

Yasmijn en Ygg kennen elkaar al eeuwen, daar hoef je je echt geen zorgen om te maken ;-)
CHL schreef:
12-08-2017 12:26
De vraag was volgens mij: Als je zegt: wij kiezen ervoor dat we zelf voor ons kind zorgen, waarom kiest je er voor om de opvoeding van jullie kind wel aan jou uit te besteden en niet aan het kdv, grootouders of gastouder? Als je man fulltime werkt, dan is het grootste gedeelte van de dag kind bij jou en niet bij partner. Het is een beetje tegenstrijdig: wij zorgen zelf voor ons kind, terwijl je partner in jullie optiek helemaal niet voor kind zorgt.

Dat was volgens mij de issue, niet een oordeel, maar een vraag naar de (schijnbare) tegenstrijdigheid, hoe verklaar je die?
Star* schreef:
12-08-2017 12:39
Kan inderdaad aan mijn interpretatie liggen, maar ik lees in zulke teksten een oordeel:

Waarom neem je tenslotte kinderen? Om zelf fulltime te werken en klauwenvol aan op vang uit te geven of ze zelf groot te brengen?

En dan vind ik de vraag van Trotter best een logische.
Dat is voor ieder toch Anders? En wij dachten en denken daar nog steeds zo over waarom word mij dat kwalijk genomen? Toentertijd zouden wij misschien als wij beide werkte en met kinderopvang er tweehonderd gulden wijzer van worden per maand. Wij konden dat wel missen en ik vond het veel leuker om dan tijd voor mijn kinderen te zijn en ze te verzorgen dan tweehonderd per maand over te houden dus die keuze was snel gemaakt. En ik deed er niemand kwaad mee hoefde niet de bijstand in en wij loste alles zelf op. Ik zie echt geen enkel probleem hierin

En voor alle duidelijkheid die vraag stelde wij aan elkaar hoor t is geen verwijd naar andere waarom ze kinderen nemen en blijven werken
anoniem_287059 wijzigde dit bericht op 12-08-2017 12:52
7.12% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
12-08-2017 12:46
De vraag was volgens mij: Als je zegt: wij kiezen ervoor dat we zelf voor ons kind zorgen, waarom kiest je er voor om de opvoeding van jullie kind wel aan jou uit te besteden en niet aan het kdv, grootouders of gastouder? Als je man fulltime werkt, dan is het grootste gedeelte van de dag kind bij jou en niet bij partner. Het is een beetje tegenstrijdig: wij zorgen zelf voor ons kind, terwijl je partner in jullie optiek helemaal niet voor kind zorgt.

Dat was volgens mij de issue, niet een oordeel, maar een vraag naar de (schijnbare) tegenstrijdigheid, hoe verklaar je die?

Precies dit.
Lovely7 schreef:
12-08-2017 12:48
Dat is voor ieder toch Anders? En wij dachten en denken daar nog steeds zo over waarom word mij dat kwalijk genomen? Toentertijd zouden wij misschien als wij beide werkte en met kinderopvang er tweehonderd gulden wijzer van worden per maand. Wij konden dat wel missen en ik vond het veel leuker om dan tijd voor mijn kinderen te zijn en ze te verzorgen dan tweehonderd per maand over te houden dus die keuze was snel gemaakt. En ik deed er niemand kwaad mee hoefde niet de bijstand in en wij loste alles zelf op. Ik zie echt geen enkel probleem hierin

Niemand neemt je iets kwalijk, niemand heeft een probleem met je, niemand zegt dat je je hand ophoudt, daar gaat het helemaal niet om.

Maar laat maar, je wil de vraag niet begrijpen of je begrijpt het niet.
Star* schreef:
12-08-2017 12:51
Niemand neemt je iets kwalijk, niemand heeft een probleem met je, niemand zegt dat je je hand ophoudt, daar gaat het helemaal niet om.

Maar laat maar, je wil de vraag niet begrijpen of je begrijpt het niet.
Nou ik vind dat ik aardig beoordeeld word
Tr0tter schreef:
12-08-2017 10:51
Eerder schreef ik al dat ik op mijn 42e een carrièreswitch heb gemaakt. Ik heb een opleiding gevolgd en ben in een heel ander vakgebied gaan werken. Natuurlijk kunnen bepaalde dingen niet meer als je 40+ bent, maar er kan ook heel veel nog gewoon wél. Waarom zou je de komende 25 jaar iets doen terwijl je veel liever iets anders zou doen?
Annie m g schmidt is ook pas op haar 40ste gaan schrijven. Heeft toch leuk uitgepakt.
Lovely7 schreef:
12-08-2017 12:54
Nou ik vind dat ik aardig beoordeeld word

Veroordeeld.

En ik geloof toch echt dat er niemand persoonlijk op jouw situatie gereageerd heeft, dus neem het niet zo zwaar op allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven