Ik vind AI zo stom en onethisch
zaterdag 8 november 2025 om 19:48
Binnenkort moet ik vooral naar een studiedag waar ik ga leren nog beter gebruik te maken van AI en ik wil niet.
Ergens voel ik me steeds weggezet als iemand die in de negentiende eeuw stond te protesteren tegen de trein. Misschien ben ik ook wel zo iemand. Maar in alle eerlijkheid: ik ben zo bang dat we enorm dom worden van AI.
Op dit forum zie je steeds vaker mensen die hele lappen tekst uit een AI-programma geknipt en geplakt hebben. Is het waar wat er staat? Geen idee. Gaat het voorbij aan het doel van een forum? Wat mij betreft wel.
Op mijn werk: collega's die lesmateriaal maken met Chatgpt. Er komt weer een salarisverhoging aan, lijkt me dat leerlingen mogen verwachten dat ik mijn materiaal zelf maak. Erger nog: collega's die Chatgpt gebruiken als ze zelf de examenopgave niet goed uitgelegd krijgen. Ik moet ervan huilen.
Kutliedjes die gemaakt worden met Suno. "Heb je het al aan de computer gevraagd?" We recyclen kennis van onduidelijke bronnen waarvan we niet eens weten of het wel waar is.
Zijn er straks nog mensen die de nuances van taal begrijpen of is alles een prompt?
Ik word er zo somber van. Ben ik te ouderwets? Te pessimistisch? Te dom?
Alsjeblieft niet voor de grap hier posten wat de mening van Chatgpt is over de morele implicaties van toegenomen AI-gebruik.
Ergens voel ik me steeds weggezet als iemand die in de negentiende eeuw stond te protesteren tegen de trein. Misschien ben ik ook wel zo iemand. Maar in alle eerlijkheid: ik ben zo bang dat we enorm dom worden van AI.
Op dit forum zie je steeds vaker mensen die hele lappen tekst uit een AI-programma geknipt en geplakt hebben. Is het waar wat er staat? Geen idee. Gaat het voorbij aan het doel van een forum? Wat mij betreft wel.
Op mijn werk: collega's die lesmateriaal maken met Chatgpt. Er komt weer een salarisverhoging aan, lijkt me dat leerlingen mogen verwachten dat ik mijn materiaal zelf maak. Erger nog: collega's die Chatgpt gebruiken als ze zelf de examenopgave niet goed uitgelegd krijgen. Ik moet ervan huilen.
Kutliedjes die gemaakt worden met Suno. "Heb je het al aan de computer gevraagd?" We recyclen kennis van onduidelijke bronnen waarvan we niet eens weten of het wel waar is.
Zijn er straks nog mensen die de nuances van taal begrijpen of is alles een prompt?
Ik word er zo somber van. Ben ik te ouderwets? Te pessimistisch? Te dom?
Alsjeblieft niet voor de grap hier posten wat de mening van Chatgpt is over de morele implicaties van toegenomen AI-gebruik.
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 8 november 2025 om 20:39
Er zitten heel onethische en niet duurzame kanten aan AI, en ik hou mijn hart vast als ik zie wat er allemaal mogelijk is.
Ik gebruik het zelf minimaal. Ik heb net wel een Engelse tekst geredigeerd met hulp van een tool. Maar dat was alleen mogelijk omdat mijn Engels goed genoeg is om in te kunnen schatten of de voorgestelde verbeteringen goed zijn. En ik had dit zelf ook wel gekund, maar met zo'n tool gaat het gewoon sneller.
In dit specifieke geval zie ik wel een risico dat we straks meer werk moeten doen in dezelfde tijd, omdat ons werk zogenaamd makkelijker wordt met AI.
Ik gebruik het zelf minimaal. Ik heb net wel een Engelse tekst geredigeerd met hulp van een tool. Maar dat was alleen mogelijk omdat mijn Engels goed genoeg is om in te kunnen schatten of de voorgestelde verbeteringen goed zijn. En ik had dit zelf ook wel gekund, maar met zo'n tool gaat het gewoon sneller.
In dit specifieke geval zie ik wel een risico dat we straks meer werk moeten doen in dezelfde tijd, omdat ons werk zogenaamd makkelijker wordt met AI.
zaterdag 8 november 2025 om 20:46
Ik vind het handig voor vragen als hoe snoei ik deze boom of struik. Dat alles perfect te maken is vind ik verschrikkelijk. Ik krijg soms foto's bewerkt terug van mijn kinderen van mijn hond bv. Ziet er leuk uit hoor, maar is dan niet meer mijn hond.
Maar het is een gegeven van de tijd van nu.
Maar het is een gegeven van de tijd van nu.
Afkoelen heeft gewerkt
zaterdag 8 november 2025 om 20:55
Dat is een beetje het probleem: als het te moeilijk wordt voor AI, weten mensen niet meer hoe ze het vroeger zelf deden.Ugli schreef: ↑08-11-2025 20:03Ik ben juist groot fan van AI. En ja, no tea no shade maar ik vind je klinken als iemand in de prehistorie die de trein, tv, computer, telefoon en Google/Wikipedia verfoeide.
Is het waar wat er staat? Dat moet je zelf even checken natuurlijk. En ChatGPT lappen tekst op een forum vind ik ook niet kunnen, maar dat vind ik ook van lappen Wikipedia tekst. Like, als ik die wil lezen kan ik die zelf vinden maar ik wil graag een antwoord (een ervaring of mening) van een MENS.
Ik gebruik Copilot om code voor me te schrijven, dat scheelt me veel tijd. Hij kan helaas alleen simpele code schrijven, dus het moeilijke werk doe ik nog steeds zelf. En hij helpt me bug fixen, stuk efficienter dan Stack Overflow afstruinen bedelend om een medestakker met dezelfde bug en een antwoord.
Ik heb zojuist 2 liedjes zitten maken met Suno AI. Ik ben groot groot fan van Suno en overweeg zelfs een abbo, alleen dan ga ik loesoe in hyperfocus op Suno terwijl ik eigenlijk met een ander groot creatief project bezig ben dus dat is niet handig. Ik heb inmiddels ook al wat AI nummers van wat AI bands in mijn Spotify bieb staan. Ze waren zo briljant en de kwaliteit is tegenwoordig zo goed.
En ik gebruik ChatGPT om me te helpen een storyline te bouwen voor een spel. Hij denkt mee met het verhaal en de mechanics, heel fijn. En ik gebruik Dall-E en ChatGPT voor bijpassende plaatjes.
Overigens moet je juist de nuances van taal begrijpen, want als je AI niet de goede vraag stelt op de goede manier krijg je niet het beste antwoord. If anything vind ik een groot deel van de tijd het juiste antwoord tijdens het formuleren van mijn vraag, en dat vind ik al veel waard.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zaterdag 8 november 2025 om 21:02
Dit.Lady*Voldemort schreef: ↑08-11-2025 20:01Ik vind het ook helemaal niks. De doodslag voor de creativiteit ook.
Voor mijn werk, analytisch/juridisch, is dit mogelijk een nekslag. Collega’s maken zich ook zorgen. Ik ook…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 8 november 2025 om 21:02
Misschien is die cursus juist nuttig? Om te ontdekken waarbij AI wel inzetbaar is voor jou? En wil je dat dan alsnog niet, heb je jezelf ervoor open gesteld.
zaterdag 8 november 2025 om 21:04
zaterdag 8 november 2025 om 21:06
In de juridische sector biedt het volgens mij ook kansen.
Complexe dossiers zijn soms zo lang dat een nieuw advocatenteam zich zeer lang moet inlezen. Het toetsen van nieuwe hypotheses is zo ook erg lastig.
Laat staan als een advocaat niet een heel team achter zich heeft.
AI kan er mogelijk bij helpen om deze dossiers toegankelijker te maken.
Maar dat geldt voor sommige wetenschappelijke terreinen ook: daar is het onmisbaar om achter te zaken te komen wat eerst onmogelijk was. Vooral als het gaat om veel onderzoekseenheden of zeer veel data.
paradise wijzigde dit bericht op 08-11-2025 21:06
9.79% gewijzigd
zaterdag 8 november 2025 om 21:06
Mijn tamelijk creatieve beroep bestaat binnenkort niet meer vanwege AI. Niet omdat de mensen in mijn vak geen meerwaarde zou hebben, maar omdat bedrijven en consumenten er niet meer om geven. Krom en slecht is goed genoeg.
Hoe ik persoonlijk tegenover AI sta, laat zich dus raden.
Wat het in het grote maatschappelijke geheel gaat betekenen, weet ik niet. Ik heb het vermoeden dat er nu een vrij hysterische hype rond AI heerst en dat we binnenkort een beter beeld krijgen van wat het nu precies wel en niet kan. Tegen die tijd zijn vermoedelijk wel heel veel mensen hun baan kwijt.
Wat het in het grote maatschappelijke geheel gaat betekenen, weet ik niet. Ik heb het vermoeden dat er nu een vrij hysterische hype rond AI heerst en dat we binnenkort een beter beeld krijgen van wat het nu precies wel en niet kan. Tegen die tijd zijn vermoedelijk wel heel veel mensen hun baan kwijt.
zaterdag 8 november 2025 om 21:07
Ik vind AI ook stom, maar vooral omdat steeds meer mensen niet nadenken maar een mail gewoon door chatgpt halen om de tekst aan te passen etc. Daarnaast is het energieverbruik van AI veel en veel hoger dan van gewoon Google dus ook minder milieuvriendelijk.
Ow en 40- trouwens.
Ow en 40- trouwens.
You can only succeed when there is room to fail.
zaterdag 8 november 2025 om 21:07
Ik doe niks met Chatgpt, precies om de reden die jij noemt, en ik weet ook niet eens hoe het werkt en hoe je er slim mee kan werken (dat komt vast nog wel een keer, ik denk niet dat eraan valt te ontsnappen), maar ik hielp mijn dochter de afgelopen week met een best ingewikkelde opdracht voor haar studie. Ze moest een app ontwikkelen (hier snap ik al helemaal niks van) en daar moest ze vervolgens een ‘verantwoording’ bij schrijven. Dus toen hebben we dat zitten bespreken en zij maakte aantekeningen, we hadden best een goed verhaal, en ten slotte gooide ze dat hele verhaal (onze eigen woorden en ideeën, losjes uitgetypt) door Chatgpt met de vraag: kun je hier een verantwoording van maken op basis van de exacte studie-opdracht (waarin allemaal thema’s als ‘ethiek’ en ‘waarden’ en ‘diversiteit’ moesten worden aangeduid).Lady*Voldemort schreef: ↑08-11-2025 20:01Ik vind het ook helemaal niks. De doodslag voor de creativiteit ook.
Er kwam een perfect stuk uit. Strak gecomponeerd, helder geformuleerd (wel dankzij onze eigen tekst) en veel efficiënter dan wij het zelf ooit hadden gekund. Chatgpt kan blijkbaar heel goed structureren. Dat heeft inderdaad niks met creativiteit te maken, maar het kan een creatief proces wel degelijk naar een hoger plan trekken. De bullshit wordt eruit gefilterd, opeens zie je wat je eigenlijk wilde zeggen.
Hoe het werkt, of kan? Geen idee. Maar in dat hele stuk stond niet één woord dat wij niet zelf hadden bedacht, in die zin was het authentiek, maar de structurering en de efficiëntie kwamen van Chatgpt.
Een kunstwerk zal je er niet mee kunnen maken, maar als je je eigen (creatieve) ideeën wilt structureren en dus wilt ‘verkopen’ (aan een docent, in dit geval) is het een fantastisch hulpmiddel.
zaterdag 8 november 2025 om 21:10
Natuurlijk biedt het kansen. Echter, voor het werk dat ik doe is het niet zo prettig, integendeel. We merken al dat er minder grote projecten zijn en dat zoek slagen via AI gedaan worden en large language models.Paradise schreef: ↑08-11-2025 21:06In de juridische sector biedt het volgens mij ook kansen.
Complexe dossiers zijn soms zo lang dat een nieuw advocatenteam zich zeer lang moet inlezen. Het toetsen van nieuwe hypotheses is zo ook erg lastig.
Laat staan als een advocaat niet een heel team achter zich heeft.
AI kan er mogelijk bij helpen om deze dossiers toegankelijker te maken.
Maar dat geldt voor sommige wetenschappelijke terreinen ook: daar is het onmisbaar om achter te zaken te komen wat eerst onmogelijk was. Vooral als het gaat om veel onderzoekseenheden of zeer veel data.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 8 november 2025 om 21:14
Ik zou wel naar de cursus gaan.
Je kan het nu stom vinden, maar vroeg of laat krijg je er toch wel mee te maken. Dan kan je toch maar beter iets voorbereid zijn? En misschien snappen hoe het werkt, ipv ertegenaan te schoppen?
Ja ik vind het ook best ‘eng’ want waar eindigt dit, en wat kan iemand met verkeerde bedoelingen allemaal doen met AI…
Feit is echter; het is er nu eenmaal en gaat niet meer weg.
In mijn werk wordt het ook al veel gebruikt (gesprekken opnemen en daar een verslag van maken). Ik ben soms onder de indruk hoe correct het is, ik had dat zelf nooit zo goed kunnen verwoorden.
Ik denk ook dat het het moet zien als hulpmiddel. Niet als iets wat je werk overneemt.
Je kan het nu stom vinden, maar vroeg of laat krijg je er toch wel mee te maken. Dan kan je toch maar beter iets voorbereid zijn? En misschien snappen hoe het werkt, ipv ertegenaan te schoppen?
Ja ik vind het ook best ‘eng’ want waar eindigt dit, en wat kan iemand met verkeerde bedoelingen allemaal doen met AI…
Feit is echter; het is er nu eenmaal en gaat niet meer weg.
In mijn werk wordt het ook al veel gebruikt (gesprekken opnemen en daar een verslag van maken). Ik ben soms onder de indruk hoe correct het is, ik had dat zelf nooit zo goed kunnen verwoorden.
Ik denk ook dat het het moet zien als hulpmiddel. Niet als iets wat je werk overneemt.
zaterdag 8 november 2025 om 21:15
Ik vind het ook wel discutabel om zomaar data in AI te proppen als daar persoonsgegevens van anderen bij zitten. Ik had een discussie met een collega die geen essays meer wilde nakijken en zowel de opdracht als de beoordelingsmatrijs (stom woord) als alle essays ingevoerd had in een programma. Vond ik dubieus, omdat het eigen werk van de leerlingen (essays handgeschreven, zonder internet, nou ja , op een computer zonder internet dus )nu als input gebruikt zijn. Ik vond het ook lelijk en zou het als leerling toch ergens kwetsend gevonden hebben.
rabarbara wijzigde dit bericht op 08-11-2025 21:18
4.55% gewijzigd
zaterdag 8 november 2025 om 21:17
Daarom hebben wij nu dus een afgeschermde AI tool.Rabarbara schreef: ↑08-11-2025 21:15Ik vind het ook wel discutabel om zomaar data in AI te proppen als daar persoonsgegevens van anderen bij zitten. Ik had een discussie met een collega die geen essays meer wilde nakijken en zowel de opdracht als de beoordelingsmatrijs (stom woord) als alle essays ingevoerd had in een programma. Vond ik dubieus, omdat het eigen werk van de leerlingen (essays handgeschreven, zonder internet) nu als input gebruikt zijn. Ik vond het ook lelijk en zou het als leerling toch ergens kwetsend gevonden hebben.
Dat is maar een ieniemienie klein stukje van waar AI voor wordt gebruikt. Wel 1 van de meest zichtbare maar AI is veel meer dan dat.
Ik ga niet naar die cursus. Het is cursus drie over dit onderwerp. Ik heb al twee flitsende mannetjes in een pak op gymschoenen een soort hysterische Ted Talk horen houden,ik geloof het allemaal wel. Ik heb zelf braaf geëxperimenteerd omdat ik best braaf ben. Die cursus was de aanleiding voor mijn post. Ik kan het ook weghalen uit de OP, want mijn ergernis zit dieper dan dat.
zaterdag 8 november 2025 om 21:19
Oh ja, die AI-evangelisten zijn echt rete-irritant.Rabarbara schreef: ↑08-11-2025 21:17Ik ga niet naar die cursus. Het is cursus drie over dit onderwerp. Ik heb al twee flitsende mannetjes in een pak op gymschoenen een soort hysterische Ted Talk horen houden,ik geloof het allemaal wel. Ik heb zelf braaf geëxperimenteerd omdat ik best braaf ben. Die cursus was de aanleiding voor mijn post. Ik kan het ook weghalen uit de OP, want mijn ergernis zit dieper dan dat.
zaterdag 8 november 2025 om 21:20
Daarom zijn cursussen en workshops om vertrouwt te raken met AI zo belangrijk. Een bekende uitspraak (ik weet niet wie het eerste heeft gezegd) is "je werk wordt niet overgenomen door AI, maar door mensen die er beter mee om kunnen gaan of betere prompts schrijven".
zaterdag 8 november 2025 om 21:24
Moet je even aan mijn kennissen die vertaler zijn vertellen. Vinden ze vast supergrappig.Appletje schreef: ↑08-11-2025 21:20Daarom zijn cursussen en workshops om vertrouwt te raken met AI zo belangrijk. Een bekende uitspraak (ik weet niet wie het eerste heeft gezegd) is "je werk wordt niet overgenomen door AI, maar door mensen die er beter mee om kunnen gaan of betere prompts schrijven".
zaterdag 8 november 2025 om 21:27
Ik vind dit zo verdrietig. Voor jou en voor de mensen die hun baan kwijtraken.GriebusDus schreef: ↑08-11-2025 21:06Mijn tamelijk creatieve beroep bestaat binnenkort niet meer vanwege AI. Niet omdat de mensen in mijn vak geen meerwaarde zou hebben, maar omdat bedrijven en consumenten er niet meer om geven. Krom en slecht is goed genoeg.
Ik leende een kookboek van de bibliotheek dat met AI vertaald was. Het was levenloos, op zich begreep ik wel wat er stond, maar de ziel was verdwenen.
zaterdag 8 november 2025 om 21:35
Tja het is niet anders dan de vroegere huisnijverheid, iedere huisvrouw had een weefgetouw en verdiende zo in de rustige uurtjes wat bij. Dat is dankzij fabrieken de nek omgedraaid. En de huisvrouwen doen tegenwoordig wat anders.
Zo zal het ook gaan met de vertalers, schrijvers van ondertiteling, en makers van matige muziek.
Zo zal het ook gaan met de vertalers, schrijvers van ondertiteling, en makers van matige muziek.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in