Ik vind AI zo stom en onethisch

08-11-2025 19:48 131 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort moet ik vooral naar een studiedag waar ik ga leren nog beter gebruik te maken van AI en ik wil niet.

Ergens voel ik me steeds weggezet als iemand die in de negentiende eeuw stond te protesteren tegen de trein. Misschien ben ik ook wel zo iemand. Maar in alle eerlijkheid: ik ben zo bang dat we enorm dom worden van AI.
Op dit forum zie je steeds vaker mensen die hele lappen tekst uit een AI-programma geknipt en geplakt hebben. Is het waar wat er staat? Geen idee. Gaat het voorbij aan het doel van een forum? Wat mij betreft wel.
Op mijn werk: collega's die lesmateriaal maken met Chatgpt. Er komt weer een salarisverhoging aan, lijkt me dat leerlingen mogen verwachten dat ik mijn materiaal zelf maak. Erger nog: collega's die Chatgpt gebruiken als ze zelf de examenopgave niet goed uitgelegd krijgen. Ik moet ervan huilen.
Kutliedjes die gemaakt worden met Suno. "Heb je het al aan de computer gevraagd?" We recyclen kennis van onduidelijke bronnen waarvan we niet eens weten of het wel waar is.
Zijn er straks nog mensen die de nuances van taal begrijpen of is alles een prompt?

Ik word er zo somber van. Ben ik te ouderwets? Te pessimistisch? Te dom?

Alsjeblieft niet voor de grap hier posten wat de mening van Chatgpt is over de morele implicaties van toegenomen AI-gebruik.
Si abra la puerta hay lobos.
Paradise schreef:
09-11-2025 00:51
Een belangrijke reactie dit.

Verder draagt het gebruik van ChatGPT ook bij aan een slechter begrip van de wereld. Want als mensen minder schrijven, minder woorden kennen, weten ze ook steeds slechter hoe fenomenen te duiden te zijn. De wereld wordt onbegrijpelijker.

Mensen denken dat taal een gereedschap voor de mens is. Maar taal is een voorwaarde voor het mens-zijn.
Compleet mee eens!
Je hebt gelijk TO, ik denk er hetzelfde over.

Daarnaast is ChatGPT bijvoorbeeld funest voor het klimaat door het waterverbruik en de co2-uitstoot. En bewezen racistisch/biased op meerdere gebieden.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat AI een groot deel van de mensen werkloos gaat maken: https://finance.yahoo.com/news/see-why- ... 07095.html

Wie hier voorstander van is moet zich laten nakijken.
EstelleGallois schreef:
09-11-2025 06:29
Je hebt gelijk TO, ik denk er hetzelfde over.

Daarnaast is ChatGPT bijvoorbeeld funest voor het klimaat door het waterverbruik en de co2-uitstoot. En bewezen racistisch/biased op meerdere gebieden.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat AI een groot deel van de mensen werkloos gaat maken: https://finance.yahoo.com/news/see-why- ... 07095.html

Wie hier voorstander van is moet zich laten nakijken.
Helemaal mee eens. AI is echt een vloek voor de mensheid en de aarde.
Rabarbara schreef:
08-11-2025 21:15
Ik vind het ook wel discutabel om zomaar data in AI te proppen als daar persoonsgegevens van anderen bij zitten. Ik had een discussie met een collega die geen essays meer wilde nakijken en zowel de opdracht als de beoordelingsmatrijs (stom woord) als alle essays ingevoerd had in een programma. Vond ik dubieus, omdat het eigen werk van de leerlingen (essays handgeschreven, zonder internet, nou ja , op een computer zonder internet dus )nu als input gebruikt zijn. Ik vond het ook lelijk en zou het als leerling toch ergens kwetsend gevonden hebben.
Bij ons (totaal ander werk trouwens) zijn regels waarvoor we wel en geen ai mogen inzetten. Voor dingen als verwerking van persoonsgegevens en beoordelingen van sollicitaties en jaargesprekken is het niet toegestaan, oa vanwege het risico op discriminatie.
Als die cursus goed is zou het ook waarschuwen voor de risico’s en duidelijk moeten maken waarvoor het niet geschikt is.
Ik denk dat AI gewoon nodig is en niet zonder reden ontstaan is om als” maatschappij “ verder te kunnen evolueren. Er is zoveel data die wel als mens niet meer kunnen overzien, en daar kan AI bij helpen. Ja AI zal ons dommer en minder creatief maken. Het zou naïef en dom zijn om te denken dat ik nog meekan met deze technologische en snel groeiende evolutie.
Ik heb ook het gevoel dat ik precies op tijd weg ben gegaan van mijn werk in het hoger onderwijs waar de tendens was dat we studenten gebruik moesten leren maken van AI in plaats van ze te leren schrijven. Ik heb in mijn laatste jaar serieus mensen met pen en papier een alinea laten schrijven en ze vervolgens laten uitleggen wat de verbanden tussen de zinnen waren zonder dat ze hun laptop open mochten hebben of op hun telefoon mochten kijken. Ik heb de illusie dat ze daar met van hebben geleerd over schrijfkwaliteit dan van een les over het schrijven van prompts. Maar ik ben een uitstervend ras.
Zokanhetook schreef:
09-11-2025 07:55
Ik denk dat AI gewoon nodig is en niet zonder reden ontstaan is om als” maatschappij “ verder te kunnen evolueren. Er is zoveel data die wel als mens niet meer kunnen overzien, en daar kan AI bij helpen. Ja AI zal ons dommer en minder creatief maken. Het zou naïef en dom zijn om te denken dat ik nog meekan met deze technologische en snel groeiende evolutie.
Dus de mensheid evolueert verder door dommer te worden?
"Walchelijk!"
In dierbare herinnering aan Viola Holt, 1949-2025
Lady*Voldemort schreef:
09-11-2025 08:36
Dus de mensheid evolueert verder door dommer te worden?
daarom dat ik het woord maatschappij gebruik en niet het woord mensheid
. Er is een grotere intelligentie die alles bestuurt. maar eigenlijk wil of hoef ik die
kant niet op om dit te gaan uitleggen.
Ik ben natuurlijk ook gewoon bang dat mijn eigen baan verdwijnt. Ik merk aan alles dat de waardering voor/van taalonderwijs afneemt. Je hebt translate, dus wat maakt het uit!
En ik ben somber. Ik zie collega's zelf zonder enige gêne hun werk door AI laten doen en dat vind ik niet in orde. Leerlingen accepteren het steeds vaker, want als de leraar het mag, dan hoeven zij ook alleen maar een prompt te schrijven voor hun profielwerkstuk. Onderwijl voel ik me een soort archaïsch overblijfsel uit een vroegere cultuur dat maar blijft benadrukken dat algemene ontwikkeling relevant is voor iedereen en voor altijd. En ik voel me ergens arrogant, want waar haal ik de wijsheid vandaan te denken dat ik gelijk heb. Ik voel me veel dingen tegelijkertijd.
Zokanhetook schreef:
09-11-2025 08:45
. Er is een grotere intelligentie die alles bestuurt. maar eigenlijk wil of hoef ik die
God heeft AI bedacht?
Zokanhetook schreef:
09-11-2025 08:45
Nee, laat dat inderdaad maar zitten.
"Walchelijk!"
In dierbare herinnering aan Viola Holt, 1949-2025
Ik vind AI heel verontrustend.

De mensen die AI trainen worden uitgebuit. Zien verschrikkelijke beelden, maken lange uren voor weinig geld. https://www.theguardian.com/technology/ ... ng-machine

AI vreet stroom en is daarmee slecht voor het klimaat. Dat hebben gelukkig al twee mensen in dit topic eerder benoemd, maar waarom maar twee? Betekent dat dat de rest het niet weet, of kan het niemand schelen?

AI is racistisch en bevooroordeeld. Omdat het getraind wordt met racistische teksten en gevoerd met onze huidige vooroordelen.

We moeten cursussen krijgen over de etische kanten van AI. Niet over hoe je geinige plaatjes kan maken.
Ik gebruik AI soms voor mijn werk. Ik schrijf dan zelf een tekst in het Engels en vraag AI om te controleren op grammatica. Ik kan mijn tekst ook zo versturen, zonder controle, de boodschap komt ongetwijfeld evengoed wel over. Maar in sommige gevallen is het nodig dat het net wat professioneler is

Verder doe ik er (nog) helemaal niks mee
Courage schreef:
08-11-2025 22:35
Ik was deze week in Ikea en had het idee dat ze daar ook AI-muziek op hadden staan. Iemand die dit kan bevestigen? Het was een soort gepingel dat me op den duur begon te irriteren. Iets dat juist niet de bedoeling is bij achtergrondmuziek in een winkel.

Het komt aardig overeen met de zgn. muzak die vaak wordt/werd gedraaid. Ook zielloos, ook irritant, ondanks dat dit juist niet de bedoeling is. Muzak werd toch echt door mensen gemaakt. Ook mensen kunnen zielloze rommel produceren.
Dat AI zo ontzettend slecht voor het klimaat is, is voor mij een reden het niet te gebruiken. Dat het ervoor zorgt dat je zelf minder na gaat denken, is ook een reden het niet te gebruiken. Ik vind het juist leuk om soms iets niet te weten, iets uit te vogelen, ergens een tijdje op te kauwen, soms iets misschien zelfs verkeerd te doen. Ik hoef niet op alle vragen in mijn leven direct antwoord, soms wil ik misschien wel nooit antwoord maar gewoon iets niet weten. Of niet kunnen. Ik wil op reis rondrijden en zelf iets ontdekken, ipv ChatGPT een route voor laten kauwen. Wat ik eveneens zorgelijk vind, is dat veel mensen ChatGPT als therapeut gebruiken. Hoeveel mensen ik wel niet heb gesproken die zeggen al urenlang met ChatGPT over hun probleem te hebben gepraat. Maar wat ChatGPT mist, is wat een mens wel kan: jou zien, jouw emoties aanvoelen en benoemen, jou je emoties echt laten ervaren, jou nooit weg laten komen met een bullshitverhaal; kortom, echt verbinding maken. En dat heeft de mens toch echt nodig.
Ik vind AI een handig hulpmiddel.
Het belangrijkste is dat mensen wel zelf kritisch moeten kunnen nadenken, maar dat geldt niet alleen voor het gebruik van AI.
Wat mij betreft is sinds de komst van internet kritisch na kunnen denken belangrijker dan ooit. Als daar in het onderwijs alles aan gedaan wordt, zouden we ons geen zorgen hoeven maken.

De zorgen die ik hier teruglees over AI (zielloos, niet meer nadenken, klakkeloos overnemen, enz.) gelden voor mij allang voor het gebruik van het internet. Daar staat ook al decennia bagger op die zonder nadenken wordt overgenomen.

Goed onderwijs is belangrijker dan ooit. Verdrietig genoeg is juist daarop enorm bezuinigd en dat wordt steeds beter merkbaar.
urim wijzigde dit bericht op 09-11-2025 10:45
0.07% gewijzigd
Ai is prima. Als hulpmiddel. Niet als alles vervangend. Ik schrijf mijn teksten zelf. De inhoud is dus helemaal van mij. En ook zelf bedacht. Maar ik werk voor een overheidsinstantie. De door mij geschreven en bedachte oplossingen moeten in ambtelijke en beleidsmatige taal. Kun je wat van vinden, want bij de overheid doen ze niet aan begrijpelijke taal en moet alles langdradig en wollig. Dus haal ik hem even door ChatGPT met de opdracht; maak deze tekst duidelijker, ambtelijker en met een beleidsmatige toon.

Hij maakt van een A-4’tje meteen vier pagina’s ambtelijk. Beleidsmatig geblaat. Prima als ze dat zo willen. Er staat nog steeds mijn idee/visie/oplossing maar dan zodat ambtelijk opdrachtgevers- en nemers het spontaan snappen. Is het een voorstel vraag ik CP nog even om de tekst positief overtuigend te maken.

Het scheelt me een berg tijd die ik kan steken in het bedenken van oplossingen, en analyseren van andere problemen.

Kortom als hulpmiddel is het prima. Maar CP kan echt niet de problemen binnen de organisatie analyseren en daar in de praktijk werkende oplossingen voor bedenken.
ik vind "slimmer werken met a.i." van Ethan Mollick makkelijk leesbaar en verhelderend. Het schetst hoe je a.i. nu wel en hoe niet kunt gebruiken en waar het naar toe kan gaan. Een aanrader.
yasmijn schreef:
08-11-2025 22:52
Internet, dus Google had je in mijn tijd ook al niet. Wij zochten alles op in de encyclopedie.
Yep. Mijn ouders hadden vroeger z’on enorme encyclopedie Van De Grote Oosthoek en daar werden dan jaarboeken bij gekocht. Ondenkbaar nu… ChatGPT is het en je kan maar beter influencer worden dan een vak leren of doorstuderen :$ .
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Zeggen dat je AI stom en onethisch vindt omdat mensen er dom van worden is op zich best… dom.

De meeste dingen die hier worden benoemt, is niet het gebruik van AI maar is het gebruik van een taalmodel.

Je kan toch nauwelijks stellen dat het onethisch is dat AI beter en sneller kanker kan opsporen? Dat AI problemen in waterzuivering of pompgemalen kan zien voor een mens dit had opgemerkt en problemen kan voorkomen. Dat AI chemische combinatoriek doorrekenen op een schaal die een mens nooit kan, en daarmee levensreddende medicatie kan worden ontwikkelt?

En ik word ook zo moe van het domme elkaar napraten over hoe slecht het is voor het milieu. Een uur Netflix kijken kost meer energie dan 300 ChatGPT-opdrachten. En toch zie ik niemand in het Netflix topic mensen aanspreken op hun kijkgedrag. hamburger vraagt ongeveer evenveel water als ergens tussen de 3000 en 10000 AI prompts. Niemand hier die in receptentopics gaat strijden tegen vlees eten. Drie post hier plaatsen is qua milieu impact ongeveer gelijk aan één vraag aan een model vragen. Honderd mailtjes bewaren en daarmee serverruimte opslurpen, staat gelijk aan 1 prompt.

Allemaal dingen die echt niet nodig zijn en onnodige milieubelasting opleveren.
urim schreef:
09-11-2025 09:13
Het komt aardig overeen met de zgn. muzak die vaak wordt/werd gedraaid. Ook zielloos, ook irritant, ondanks dat dit juist niet de bedoeling is. Muzak werd toch echt door mensen gemaakt. Ook mensen kunnen zielloze rommel produceren.
Muziek gemaakt door AI hoeft net zielloos te klinken. Ik heb toch echt dingen gehoord die niet te onderscheiden zijn van een liedje dat door een mens geschreven is.

Als het aankomt op de vraag of iets zielloos is, vind ik dat lastig te beantwoorden. Want ook gewone - goede - muzikanten kunnen zielloze muziek schrijven.
Zeker als gewone muzikanten computers gebruiken om hun muziek uit te werken of te bewerken in een productie (wat een hoop producers doen) is het onderscheid met AI eigenlijk niet te horen. Dat geldt ook voor stem.

Soul, folk, blues en jazz-nummers volgen vaak vaste regels. Hier kan AI erg goed mee omgaan. Suno kan ook nog eens met zeer complexe maatsoorten en stemmingen overweg.
Ook met gewone ritmes trouwen en zaken als offbeat en swing die mensen vaak als zeer muzikaal zien. Ook niet voor iedereen eenvoudig te leren als muzikant, maar AI schut het uit de mouw.

Het is in die zin niet te vergelijken met Muzak zoals we het kennen.
Ugli schreef:
08-11-2025 20:04
Voor mij is AI juist als een voedzame hoop koeienstront op een armetierig arm stukje aarde. Ik ben sinds lange tijd niet zo creatief geweest als met AI.
Hoezo jij bent creatief? Is het niet AI die creatief is en jij die het jezelf toe-eigent?
Ik vind er ook niets aan. Heb een vriendin waar ik over niets meer kan mee sparren, ik snijd een onderwerp aan en ipv onze koppen samen te steken en het uit te werken vraagt zij het aan Chatgpt en ik haat het. Ook al omdat dit zo veel energie verbruikt, belastend is voor het milieu. En zo'n 40% van wat gpt aangeeft gewoon fout is. Ik zeg haar dat maar dat maakt niet uit.
Mariejan schreef:
09-11-2025 10:44
Zeggen dat je AI stom en onethisch vindt omdat mensen er dom van worden is op zich best… dom.

De meeste dingen die hier worden benoemt, is niet het gebruik van AI maar is het gebruik van een taalmodel.

Je kan toch nauwelijks stellen dat het onethisch is dat AI beter en sneller kanker kan opsporen? Dat AI problemen in waterzuivering of pompgemalen kan zien voor een mens dit had opgemerkt en problemen kan voorkomen. Dat AI chemische combinatoriek doorrekenen op een schaal die een mens nooit kan, en daarmee levensreddende medicatie kan worden ontwikkelt?

En ik word ook zo moe van het domme elkaar napraten over hoe slecht het is voor het milieu. Een uur Netflix kijken kost meer energie dan 300 ChatGPT-opdrachten. En toch zie ik niemand in het Netflix topic mensen aanspreken op hun kijkgedrag. hamburger vraagt ongeveer evenveel water als ergens tussen de 3000 en 10000 AI prompts. Niemand hier die in receptentopics gaat strijden tegen vlees eten. Drie post hier plaatsen is qua milieu impact ongeveer gelijk aan één vraag aan een model vragen. Honderd mailtjes bewaren en daarmee serverruimte opslurpen, staat gelijk aan 1 prompt.

Allemaal dingen die echt niet nodig zijn en onnodige milieubelasting opleveren.
De nuance die jij aanbrengt (op een ongenuanceerde wijze, maar dat past wel bij mijn ongenuanceerde OP) is duidelijk. Ik kan niet veel bezwaren verzinnen tegen het inzetten van AI als het direct profijt oplevert. In mijn OP ging het niet om kanker, waterzuivering of medicijnontwikkeling. Het ging om taalmodellen en andere vormen van AI gebruiken voor andere doeleinden en de moeite die ik daarmee heb.
Mariejan schreef:
09-11-2025 10:44

Nou ja, dom napraten?

Je moet een ChatGPT opdracht niet vergelijken met Netflix kijken of een hamburger kijken, maar met de vele domme vragen die gesteld worden aan ChatGPT. Vragen die minstens zo efficiënt door mensen zelf opgelost kunnen worden. Of waar het internet al vol mee staat en wat je sneller en betrouwbaarder kunt opvragen.
Het gaat hier dan niet over toepassingen waar jij het (terecht) ook over hebt.

En je punt over die hamburger of vlees snijdt verder geen hout. Want ook dat ligt onder vuur.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven