Input gevraagd voor uitlogprobleem
woensdag 6 juni 2018 om 09:20
Beste forummers,
Zoals jullie weten is het uitlogprobleem nog niet opgelost. Dit komt omdat de reden waardoor sommigen van jullie steeds worden uitgelogd moeilijk te achterhalen is. IT heeft dus meer informatie nodig, en ik hoop dat jullie daarbij willen helpen?
Om precies te kunnen zien waar het misgaat, wil ik jullie daarom vragen om in dit topic daar meer informatie over te geven. Als je last hebt van het uitloggen, zou je dan hieronder willen reageren met:
- de precieze tijd waarop je werd uitgelogd;
- het apparaat waarmee je op het forum zit;
- de browser waarmee je op het forum zit;
- de plaats waar vanaf je forumt (trein, kantoor, thuis etc).
Ik zal de gegevens uit dit topic met hen bespreken en hopelijk komen we dan verder met het oplossen van dit probleem!
Dank alvast voor jullie hulp.
Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Zoals jullie weten is het uitlogprobleem nog niet opgelost. Dit komt omdat de reden waardoor sommigen van jullie steeds worden uitgelogd moeilijk te achterhalen is. IT heeft dus meer informatie nodig, en ik hoop dat jullie daarbij willen helpen?
Om precies te kunnen zien waar het misgaat, wil ik jullie daarom vragen om in dit topic daar meer informatie over te geven. Als je last hebt van het uitloggen, zou je dan hieronder willen reageren met:
- de precieze tijd waarop je werd uitgelogd;
Ik zal de gegevens uit dit topic met hen bespreken en hopelijk komen we dan verder met het oplossen van dit probleem!
Dank alvast voor jullie hulp.
Vriendelijke groet,
zaterdag 9 juni 2018 om 03:06
-Nemaìn’ schreef: ↑06-06-2018 11:22- de precieze tijd waarop je werd uitgelogd;
Elke keer als ik op Viva, home of forum start klik
IPad, chromebook, laptop en iPhone
Chrome en safari
Thuis, werk, elke openbare ruimte, huis partner, bij mijn ouders, op de wc, in bed, op de bank, in de tuin, in de teamkamer, aan mijn bureau, in het bed van partner, op de bank bij partner, in de keuken van partner, aan mijn eettafel, in de auto naast partner, in winkels, in wachtkamer, eigenlijk overal waar ik moet wachten, bij de tandarts, bij de ggz, bij de huisarts, in het ziekenhuis.
De iPhone logt het minst vaak uit, iPad altijd, chromebook wisselend, laptop volgens totale willekeur dus ook als ik op een topic oid klik)..
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-06-2018 14:05
Reden: verwijderd ivm op de man
Reden: verwijderd ivm op de man
2.31% gewijzigd
zaterdag 9 juni 2018 om 09:34

zaterdag 9 juni 2018 om 21:48
Ik weet waar het aan ligt. Het is de useragent (informatie die een browser meestuurt over welke versie je hebt, welk besturingsysteem, enz.). Zo gauw die verandert word je uitgelogd. Heb net even wat testjes gedaan en ik weet het nu zeker.
Ik heb dit vermoeden (en de oplossing!) overigens maanden geleden al uitgesproken. Het is een kwestie van de beveiligingsinstellingen van PhpBB iets minder streng zetten. Dan zou het opgelost moeten zijn. Hebben jullie hier al naar gekeken, CM?
Ik heb dit vermoeden (en de oplossing!) overigens maanden geleden al uitgesproken. Het is een kwestie van de beveiligingsinstellingen van PhpBB iets minder streng zetten. Dan zou het opgelost moeten zijn. Hebben jullie hier al naar gekeken, CM?
zaterdag 9 juni 2018 om 23:38
zaterdag 9 juni 2018 om 23:40
Dus die useragent verandert op mobiel vaker dan desktop/laptop? Want via m'n laptop heb ik dus geen last van uitloggenRikM schreef: ↑09-06-2018 21:48Ik weet waar het aan ligt. Het is de useragent (informatie die een browser meestuurt over welke versie je hebt, welk besturingsysteem, enz.). Zo gauw die verandert word je uitgelogd. Heb net even wat testjes gedaan en ik weet het nu zeker.

Hopelijk doen ze er iets mee.

zondag 10 juni 2018 om 00:15
Hoe kan het dan steeds erger worden?RikM schreef: ↑09-06-2018 21:48Ik weet waar het aan ligt. Het is de useragent (informatie die een browser meestuurt over welke versie je hebt, welk besturingsysteem, enz.). Zo gauw die verandert word je uitgelogd. Heb net even wat testjes gedaan en ik weet het nu zeker.

zondag 10 juni 2018 om 08:47
In reactie op alle bovenstaanden: het verschilt heel erg per apparaat en per browser hoe vaak die useragent verandert. Daar is geen peil op te trekken. Bij de één verandert het zelden, bij de ander regelmatig. Het kan bijvoorbeeld ook een plugin of browserextensie zijn die ervoor zorgt dat je useragent steeds anders is.
Bij mij viel het kwartje doordat ik ineens last kreeg van het uitlogprobleem nadat ik mijn besturingssysteem had geupdate (waarmee mijn useragent dus veranderde). Daarvóór had ik nergens last van.
Toen ben ik het gaan uitproberen: via de ontwikkelaarsmodus van Safari kan ik de useragent handmatig veranderen. Zo gauw ik dat doe word ik uitgelogd. En dat blijft zo, hoe vaak ik ook inlog. Verander ik de useragent weer terug, dan heb ik nergens meer last van. Dus dit moet het wel zijn.
Die hele optie "Validate browser" in PhpBB is onzinnig, die moet je meteen uitzetten. Net als "IP validation", die moet ook uit. Beide stammen nog uit een tijd dat IP-adres en browser constanten waren, maar er zijn tegenwoordig zo veel apparaten, browsers en internetverbindingen dat die controle niet meer werkt. Dus weg daarmee!
Bij mij viel het kwartje doordat ik ineens last kreeg van het uitlogprobleem nadat ik mijn besturingssysteem had geupdate (waarmee mijn useragent dus veranderde). Daarvóór had ik nergens last van.
Toen ben ik het gaan uitproberen: via de ontwikkelaarsmodus van Safari kan ik de useragent handmatig veranderen. Zo gauw ik dat doe word ik uitgelogd. En dat blijft zo, hoe vaak ik ook inlog. Verander ik de useragent weer terug, dan heb ik nergens meer last van. Dus dit moet het wel zijn.
Die hele optie "Validate browser" in PhpBB is onzinnig, die moet je meteen uitzetten. Net als "IP validation", die moet ook uit. Beide stammen nog uit een tijd dat IP-adres en browser constanten waren, maar er zijn tegenwoordig zo veel apparaten, browsers en internetverbindingen dat die controle niet meer werkt. Dus weg daarmee!

zondag 10 juni 2018 om 09:13
Voor wie zich afvraagt hoe zo'n useragent eruitziet; dat kun je zien door deze pagina te bezoeken:
https://www.whatismybrowser.com/detect/ ... user-agent
Het is een hele lange tekstregel met allerlei cijfers en toestanden, die ook nog voor elke browser anders is. Totaal ongeschikt om een login mee te valideren.
https://www.whatismybrowser.com/detect/ ... user-agent
Het is een hele lange tekstregel met allerlei cijfers en toestanden, die ook nog voor elke browser anders is. Totaal ongeschikt om een login mee te valideren.
maandag 11 juni 2018 om 09:21
Hi RikM,RikM schreef: ↑10-06-2018 08:47In reactie op alle bovenstaanden: het verschilt heel erg per apparaat en per browser hoe vaak die useragent verandert. Daar is geen peil op te trekken. Bij de één verandert het zelden, bij de ander regelmatig. Het kan bijvoorbeeld ook een plugin of browserextensie zijn die ervoor zorgt dat je useragent steeds anders is.
Dank voor al je info, fijn dat je altijd meedenkt!
Ik heb dit topic doorgestuurd naar IT, zij zullen alle reacties doornemen. Dus fijn als iedereen wil blijven posten wanneer hij/zij last heeft van het uitlogprobleem.
Vriendelijke groet,
maandag 11 juni 2018 om 16:05