irritante buur

19-10-2015 15:31 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nieuwe woning gebouwd en onze achterbuur is nogal een speciaal geval.

Nu zijn wij vandaag onze tuinafsluiting aan het plaatsen en komt ze zeuren omdat wij onze afsluiting tegen haar haag zetten. Hierdoor kan ze niet meer bij haar haag om die te onderhouden.

Volgens haar doe je zoiets niet. Maar wij moeten toch onze grond niet afgeven aan haar zodat zij haar haag kan onderhouden?

Zie ik iets over het hoofd of mis ik wat moraliteitsbesef. Of heb ik, zoals mijn buur aangeeft, een gebrek aan burgerzin?
quote:Nomad schreef op 19 oktober 2015 @ 15:59:

Klinkt niet als een lekkere start, van beide kanten. 8 keer je buuf bellen is ook wat overdreven. Wacht dan gewoon tot beide thuis zijn en ga het gesprek aan. Als ik jou was TO, zou ik even terugbellen en buuf uitnodigen voor een kop koffie. Of gewoon even langslopen, aanbellen en samen even kijken naar de situatie.

Ik vind dat ik alles gedaan heb om een goed buur te zijn...

Zij vraagt, wij weigeren... Zij loopt boos weg... tja, wat kunnen wij eraan doen?

Iedere toevoeging van wat ik verkeerd gedaan heb is trouwens welkom hoor. Wij zijn ook niet perfect maar kunnen ons oprecht niet inbeelden waar wij hier in fout zijn gegaan...
quote:cochise schreef op 19 oktober 2015 @ 15:52:

Je attitude belooft een prachtige relatie met je nieuwe buur. Mijn attitude? Leg uit aub? wij zijn altijd vriendelijk gebleven, Zij daarentegen is boos weggelopen tijdens een beleefd gesprek. Omdat wij niet ingaan om haar eis...
Jouw OP roept een heleboel vragen bij me op. Hoezo is jullie achterbuur een speciaal geval? Is zij de enige buur waar jullie mee te maken hebben? En andersom: zijn jullie de enige buren waar zij mee te maken heeft? Woont zij daar al lang?

Wat die heg betreft: het is altijd fijn als je aan alle kanten er goed bij kunt om hem goed te kunnen snoeien. Helaas kan dat niet altijd. Je zegt dat je er al met haar over gesproken hebt. Hebben jullie overlegd of is het als voldongen feit aan haar gepresenteerd? Is jullie buurvrouw alleen tevreden als zij haar zin krijgt of is er een compromis mogelijk?

Aanvulling: ik ben duidelijk een langzame typer, want een aantal vragen heb je inmiddels al beantwoord...
quote:Sabeltandcavia schreef op 19 oktober 2015 @ 15:58:

Waarom zou je eigenlijk een schutting willen plaatsen als de tuin al wordt afgesloten door de haag van de achterburen? Laat de schutting aan die kant weg en je hebt een mooie groene achterwand die je niet eens zelf hoef te onderhouden. Mooi toch! (Of gaat het om coniferen? Want dan heb ik niets gezegd..)Wij hebben een hondje die gewoon onder de haag doorloopt... Daarbij willen wij een egaal en gelijkaardig uizicht in de ganse tuin...
Als je het nu niet goed aanpakt is het een recept voor ellende en ben je verzekerd van een jarenlange slechte verstandhouding met je (achter) buur. Met alle nare gevolgen van dien. Moet je niet willen.

Buuf zit fout. Haar beplanting staat te dicht op de erfgrens. Daarmee heeft ze zelf ook haar eigen probleem gecreëerd. Had ze de haag wat meer naar voren geplant dan was er genoeg ruimte over gebleven om te snoeien.

Ik vraag me af of ze die haag op dezelfde plek had geplant wanneer de vorige eigenaar van jullie huis daar destijds al een schutting had staan.

Mocht je het echt op de spits willen drijven dan kun je zelfs nog stellen dat zij, door in beginsel die 25 cm er bij te snoepen, jullie nu ook de kans ontneemt om jullie schutting aan die kant goed te onderhouden, want hey! Haar haag staat in de weg

Maar goed, die kant moet je niet op willen.

Het is sowieso geneuzel van buuf want er valt weinig te snoeien aan de achterkant van die haag wanneer die tegen een schutting staat.

Wanneer jullie je, met het plaatsen van die schutting, aan de daarvoor geldende regels houden (minimaal zoveel cm uit de erfgrens vandaan blijven) kan ze jullie niks maken.

Maar ik denk dat het werkelijke probleem is dat buuf zich gepasseerd voelt door het feit dat er niet vooraf even een seintje is geweest mbt de schuttingplannen.

Uit je OP maak ik ook op dat je haar niet direct sympathiek vind. Dat kan wederzijds zijn en op niks concreets gebaseerd. Maar soms heb je dat gewoon, dat iemand je vanaf het eerste moment gewoon tegenstaat.

Los daarvan kan het natuurlijk ook gewoon een vervelend mens zijn die overal problemen om maakt. In dat geval ben je de Sjaak. Voor dat soort mensen doe je het nooit goed.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Of het nou om 25 cm gaat of om 25 meter, je mag toch gewoon je schutting precies op het einde van je tuin zetten? Waarom zou je dan een zeur zijn? Buuv had haar haag meer naar voren moeten zetten. Overigens snap ik wel dat je geen zin hebt in gedoe met haar. Kun je het niet netjes per brief mededelen? Dat je de zaak goed bekeken hebt, dat haar haag te dicht op de erfgrens staat, dat ze hem gelukkig wel van voren en van boven kan snoeien, en dat je het verder geen probleem vindt dat hij tegen jouw schutting groeit. :-) Volgens mij sta je gewoon in je recht.
Ben jij een Belg, TO?
quote:LunaLoona schreef op 19 oktober 2015 @ 16:02:

Jouw OP roept een heleboel vragen bij me op. Hoezo is jullie achterbuur een speciaal geval? Is zij de enige buur waar jullie mee te maken hebben? En andersom: zijn jullie de enige buren waar zij mee te maken heeft? Woont zij daar al lang?

Wat die heg betreft: het is altijd fijn als je aan alle kanten er goed bij kunt om hem goed te kunnen snoeien. Helaas kan dat niet altijd. Je zegt dat je er al met haar over gesproken hebt. Hebben jullie overlegd of is het als voldongen feit aan haar gepresenteerd? Is jullie buurvrouw alleen tevreden als zij haar zin krijgt of is er een compromis mogelijk?

Je slaat hier eigenlijk de nagel op de kop.

Ze woont er al 20 jaar... En waar wij nu wonen was gewoon weide. Dus ze heeft al die tijd van de grond gebruik gemaakt om haar haag te onderhouden. Nu wij daar komen wonen en een afsluiting plaatsen kan ze dat niet meer... Dat is haar probleem. Maar haar eisen zijn onredelijk volgens ons.

Ja we hebben er reeds een rustig gesprek over gehad. Maar valt niet echt mee te praten. Zij eist dat wij op een halve meter blijven, wij vinden dit onredelijk. Daar stopt het gesprek dan ook. Er komen geen toegevingen.
quote:minnimouse schreef op 19 oktober 2015 @ 16:05:

Ben jij een Belg, TO?Ja waarom?
met Vera8 eens. Hoe zijn jullie de burenrelatie begonnen? Hebben jullie direct met elkaar kennisgemaakt? Later nog eens langsgegaan om te praten over de schutting? Of gewoon pastboem meegedeeld dat er een schutting komt?
Van een open weide naar een schutting met daar achter een huis (nieuwbouw, neem ik aan?) is misschien ook gewoon eventjes wennen voor iemand die daar 20 jaar heeft gewoond. Tuurlijk heb je juridisch gelijk, maar liever stop je er nu toch wat tijd en gesprekken in om de relatie beter te maken.
quote:Jc2 schreef op 19 oktober 2015 @ 16:05:

[...]

Ze woont er al 20 jaar... En waar wij nu wonen was gewoon weide. Dus ze heeft al die tijd van de grond gebruik gemaakt om haar haag te onderhouden. Nu wij daar komen wonen en een afsluiting plaatsen kan ze dat niet meer... Dat is haar probleem. Maar haar eisen zijn onredelijk volgens ons.

Ja we hebben er reeds een rustig gesprek over gehad. Maar valt niet echt mee te praten. Zij eist dat wij op een halve meter blijven, wij vinden dit onredelijk. Daar stopt het gesprek dan ook. Er komen geen toegevingen.

Als die heg er al 20 jaar staat, hoeft ze er niks aan te veranderen, in Nederland is dat recht al verjaard dan.

Jullie hebben wel kans, als je de schutting tegen de heg aan zet en die kan niet meer gesnoeid worden, dat na verloop van tijd de heg jullie schutting schuin wegdrukt. Daar zul je echt rekening mee moeten houden.
quote:Jc2 schreef op 19 oktober 2015 @ 16:05:

[...]

Ja we hebben er reeds een rustig gesprek over gehad. Maar valt niet echt mee te praten. Zij eist dat wij op een halve meter blijven, wij vinden dit onredelijk. Daar stopt het gesprek dan ook. Er komen geen toegevingen.Daar was ik al een beetje bang voor... Veel mensen houden niet van verandering. Dus als ze daar al jaren woont en ineens buren krijgt, waardoor haar heg niet meer gesnoeid kan worden zoals ze dat gewend is, is dat voor haar een probleem. Misschien helpt het als je zegt dat je snapt dat het voor haar een hele verandering is en dat je echt wel rekening met haar wilt houden op andere gebieden? Zo willen jullie bijvoorbeeld die afrastering om te voorkomen dat jullie hond in haar tuin komt.
Ben je zelf met voorstellen gekomen toen je buurvrouw haar bezwaren uitte? Heb je begrip getoond? Doorgevraagd? Je kunt alle gelijk van de wereld hebben, maar met een beetje meedenken en door open te staan voor een oplossing waar jullie je allebei in kunnen vinden kom je een stuk verder. Een goede verstandhouding met je buren is bepalender voor je woongenot dan een paar cm grond of een schutting.

In plaats van botweg te weigeren en het daarbij te laten had je ook in gesprek kunnen gaan. "Ik begrijp dat het inderdaad lastig wordt uw haag aan deze kant te snoeien. Wat stelt u voor?" Daarbij mag je gerust je eigen bezwaren kenbaar maken; als de buurvrouw een beetje redelijk is snapt ze heus wel dat jij niet zomaar grond gaat weggeven. De volgende stap is dan om bij een bakkie koffie te gaan brainstormen hoe jullie hier samen uit kunnen komen, desnoods met die tuinarchitect erbij. Wees creatief!
Ik vind hier dingen van.
quote:Jc2 schreef op 19 oktober 2015 @ 16:06:

[...]

Ja waarom?

Andere regels en wetten misschien?

En vaak ook andere gebruiken.
quote:Bij_Zonder schreef op 19 oktober 2015 @ 16:21:

[...]

Andere regels en wetten misschien?

En vaak ook andere gebruiken.

Neen hoor, gebruiken van nederlanders en vlamingen zijn zowat gelijk...

Wetten wel lichtjes anders, maar die ken ik heel goed, en daar gaat hier ook helemaal niet over
Laat de buuv' de zaak maar aan de RR voorleggen (Rijdende Rechter).
Love is the meaning of life
quote:Jc2 schreef op 19 oktober 2015 @ 15:58:

[...]

Onze afsluiting staat tegen de erfgrens... Het probleem is dat onze tuin in handen is van een tuinarchitect en ook reeds volledig ontworpen is... Iedere cm heeft dus een functie.

Onze tuin is 13.9 m diep. Zij wil dat wij 0.5 meter achteruit gaan... Ze heeft niets waarop ze zich baseerd... Ze eist dit gewoon... Vind ik geen normale eis.

vooral ook omdat haar haag in de eerste plaats al illegaal staat. Ze kan toch niet eisen dat ze een ander zijn grond gebruikt om haar haag te onderhouden??

Steekt dat werkelijk zo nauw,

is er echt geen mogelijkheid om een beetje mee te veren met de buurvrouw vanwege die enkele centimeters?
Veel gelijkaardige vragen...

Ik zal ze proberen te beantwoorden...

Wij hebben het gesprek heel rustig gehouden, maar ze is opeens gewoon heel boos weggelopen. Wij gaan ze ook niet achterna lopen, het is tenslotte een volwassen vrouw.

Waarom ik het een speciaal geval noem? Dit is niet omdat ik onsympathiek ben. Maar toen mijn bouwfirma de woning plaatste hebben ze meer dan 250 foto's ontvangen wat er allemaal verkeerd is volgens haar. Heeft ze tientallen klachten ingediend bij de gemeente.

Op de vergaderingen van het gemeentebestuur mogen "burgers" ook aanwezig zijn. Echter, de burgemeester heeft haar buitengezet wegens onaanvaardbaar gedrag.

Daarbij heeft ze ruzie met iedereen die rondom haar woont. En zijn we gewaarschuwd door de wijkagent voor de lastige achterbuur.

wij waren er rotvast van overtuigd dat wij met haar geen problemen zouden hebben.

Want, ja iedereen is toch menselijk en is tot op zeker hoogte toch wel vatbaar voor rede...

Niet dus...

haar haag staat te dicht en juridisch gezien kunnen wij eisen dat deze gerooid wordt. Echter als goede buur doen wij dit niet. Maar dit is voor haar nog niet genoeg, ze eist nu dat we onze afsluiting verplaatsen (en zo onze tuin verkleinen) om haar toe te laten haar verkeerd geplaatste haag te onderhouden.

Eerlijk gezegd vind ik dit van het goede te veel. Wij blijven beleefde mensen, maar er zijn grenzen...
quote:Henk-en-Roelie schreef op 19 oktober 2015 @ 16:30:

[...]

Steekt dat werkelijk zo nauw,

is er echt geen mogelijkheid om een beetje mee te veren met de buurvrouw vanwege die enkele centimeters?

Ze vraagt een halve meter...

Ter info...

Dit geeft een kettingreactie in onze tuin waardoor wij het huidige ontwerp compleet moeten aanpassen... De architect werkt ook niet gratis. Het huidige ontwerp heeft onze 1600 euro gekost... Gaan wij uiteraard niet veranderen zonder goede reden.
Een oplossing had kunnen zijn:

- haag weg en in plaats van een schutting een erfafscheiding op de erfgrens die jullie allebei het aankijken waard vinden. De erfafscheiding is voor jouw rekening, maar je wilde daar toch al iets neerzetten. Haag weghalen is voor rekening van de buurvrouw, maar daar krijgt ze wel een stukje tuin voor terug.

- Als de haag verder wel mooi is, een stukje groen gaas aan de onderkant zodat de hond er niet meer onderdoor kan.
Ik vind hier dingen van.
Ze lijkt me inderdaad een lastig portret, TO. Nu ik jouw laatste post lees denk ik dat je het niet snel goed kunt doen bij haar.
Ik vind hier dingen van.
Wat een vreselijk mens, zo te lezen. Ik zou gewoon de schutting neerzetten in dit geval.
Als jij je hek gewoon op je eigen grond zet is er niets aan de hand. Zij hoeft jouw kant niet meer te snoeien, want daar groeit het zo niet meer als het er strak tegenaan staat. Ik zou er verder niet over in discussie gaan. Als ze het er niet mee eens is, jammer dan, ze heeft geen poot om op te staan.
Wat een zeur! Jij staat in je recht, je mag tenslotte doen wat je wilt met je eigen grond. Ik snap dat het moeilijk voor haar kan zijn al die veranderingen maar daar heb jij geen boodschap aan.. Vooral niet als er geen enkele manier van communiceren mogelijk is als het haar niet bevalt.

Na je laatste bericht te hebben gelezen ben ik bang dat je het hoe dan ook niet goed kan doen bij zo'n vrouw. Ik zou het heel kort en duidelijk houden naar deze dame en er niet teveel aandacht aan besteden.
If you can dream it you can do it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven