Is er animo voor een nieuwe forum?

17-06-2021 12:28 356 berichten
Als er animo voor is dan wil ik namelijk best een nieuw forum opzetten.

Ik heb ervaring met het opzetten en coderen van fora en websites en vind het ook niet erg om de hosting kosten etc zelf te betalen. Mijn man is webdesigner dus aan kennis geen gebrek.

Mijn man bouwt dan zelf het forum. Zodat het een mooi maar vooral functioneel forum wordt wat niet vast zit aan de limieten en gebreken van bijvoorbeeld zo'n gratis forum builder. Ik kan mijn kennis als seo copywriter gebruiken om behalve de vaste viva leden die overstappen ook voldoende nieuwe leden te trekken.

Echter moet er dan wel voldoende animo zijn.
Er gaat best wat werk in zitten en het is een beetje zonde als na al het geld en moeite er 3 mensen komen posten.

Het doel is juist om de Viva community te behouden en ook nieuwe leden aan te trekken.
Dit forum wordt dan gewoon gratis toegankelijk voor iedereen.

Zou je mee verhuizen als er een nieuw forum wordt gemaakt?

Totaal aantal stemmen: 683

Ja (70%)
Nee (6%)
Alleen als er genoeg andere forummers mee gaan (24%)
anoniem_648f44f5bdae1 wijzigde dit bericht op 17-06-2021 12:59
25.13% gewijzigd
Nieuwforum schreef:
17-06-2021 12:56
Inderdaad, het wordt een gratis forum. Misschien wat onhandig geformuleerd.

Wat ik bedoel met geen gratis forum is dat wij het forum zelf bouwen en we dan dus niet vast zitten aan de gebreken en limieten van zo'n gratis forumbuilder.

Niemand hoeft te betalen voor het nieuwe forum. :)

Ik heb nee gestemd omdat ik jouw plan wat naïef vind. Met 30 gebruikers bestaat een forum niet. Dan is het dood. Ook is een beetje SEO kennis onvoldoende om bestaansrecht te hebben. En wie gaat moderaten? Enig idee hoeveel politiek en stress er bij komt kijken? Je moet een kippenhok kunnen beheersen! Wie gaat de regels en het beleid opstellen? Wie heeft daar toezicht op? Je moet dit écht niet willen. Geloof me.
LadyLola schreef:
17-06-2021 13:22
Leuk!

Ik ga zeker posten en als het net zo levendig als hier wordt, graag.

Heb weleens bij andere fora gekeken, maar niks vergelijkbaars met hoe het hier gaat.
Ervaring bij andere fora: zo jammer als je ergens een vraag stelt en je 1, misschien 2 dagen later dan een antwoord krijgt en 2 dagen later er nog 1 iemand reageert en dat was het dan. Als er geen input is, dan sterft het.
Alle reacties Link kopieren
clueless17 schreef:
17-06-2021 13:55
Ik heb ja gestemd, maar alleen als het enigszins a la Vivaforum wordt qua opzet. Ik wen moeilijk aan nieuwe dingen en dan haak ik af.
Same here.

Ben heel benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken. Stiekem hoop ik op een overname zodat dit forum blijft bestaan. Maar ik ben wel bereid om te verkassen als dat niet het geval is.
-Lucille- schreef:
17-06-2021 13:58
Ik heb nee gestemd omdat ik jouw plan wat naïef vind. Met 30 gebruikers bestaat een forum niet. Dan is het dood. Ook is een beetje SEO kennis onvoldoende om bestaansrecht te hebben. En wie gaat moderaten? Enig idee hoeveel politiek en stress er bij komt kijken? Je moet een kippenhok kunnen beheersen! Wie gaat de regels en het beleid opstellen? Wie heeft daar toezicht op? Je moet dit écht niet willen. Geloof me.
Ik heb JA gestemd. Maar ik mag dan ook hopen dat er een AANTAL mensen met affiniteit zijn, die dit MET ELKAAR willen oprichten en hopelijk ook het gesprek aangaan met viva en moderators. Ik denk dat het erg lastig wordt om dit als 1 pitter te doen. Ik zou to willen adviseren om zich te voegen bij de paar mensen met min of meer dezelfde wens en dan te kijken wie welke taak op zich kan nemen.

BTW, voor mij hoeft het in eerste instantie trouwens niet gratis. Kan me voorstellen als er (nog) geen garantie is op succes, maar je moet er wel veel tijd insteken, dat ik een symbolisch bedrag van €10 wil steken voor het eerste jaar. Als meer mensen (100?) dat willen, dan zou er een klein budget van misschien €1000 zijn om de eerste kosten te dekken en het gevoel te hebben dat je inzet iig gewaardeerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga wel mee.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ga mee.
Love is never wrong
Heb jij echt goed op een rijtje wat een forum van deze omvang kost om op te zetten en te onderhouden?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je zo'n bedrag alleen kunt en wilt ophoesten.
doornroosje9 schreef:
17-06-2021 13:23
Als het ongeveer dezelfde layout heeft, gaan er meer forummers meekomen, denk ik. Ik ben iig heel erg voor een nieuw forum. Maar opletten dat er één forum komt en geen drie ofzo.
Ja, precies
Alle reacties Link kopieren
Ja super plan hoop dat het lukt
Alle reacties Link kopieren
Misschien al gezegd (niet alle reacties helemaal gelezen), maar met zulke forums is aanwas van nieuwe leden altijd een probleem.

Niet iedereen van het huidige forum zal naar het nieuwe forum gaan = minder leden, minder activiteit. En er haken altijd wel weer wat mensen af, stoppen met forummen. Gebeurt hier natuurlijk ook. Dus je wil nieuwe leden, maar dat zal een probleem worden: wie kent dit nieuwe forum? Hoe vinden nieuwe mensen hun weg naar dit nieuwe forum? Viva is heel bekend, dus dat vinden mensen wel.

Ik heb in het verleden (15-20 jaar) weleens enthousiast aangehaakt bij een gezellig nieuw forum dat iemand bijvoorbeeld uit onvrede over een bestaand forum had opgezet. Altijd een tijdje reuze leuk, maar dan sterft het uit. Mensen gingen of terug naar het oude forum (zal nu geen optie zijn als Viva helemaal verdwijnt) of zochten een ander groot forum met meer levendigheid op.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Wat een fijn plan !
Wie van jullie kent Carola en Henk nog? Van Babybrabbel? Dat was ook een echtpaar dat het er bij deed.

Als je alle morele en ethische beslissingen zelf moet nemen tijdens het moderaten, krijg je echt heel ingewikkelde situaties. Op een gegeven moment had echt bijna IEDEREEN een perma-ban.

De regels veranderden dagelijks. Het beleid was willekeurig en er was sprake van partijdigheid en voorkeuren. Je kunt het niet aansturen vanuit de woonkamer. En dan was Babybrabbel peanuts vergeleken met dit!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zo jammer dat er sinds gisteren een paar mensen hebben laten weten iets te willen opzetten in de topics die hierover gaan en in napraat.
Het beste zou zijn om de koppen bij elkaar te steken in plaats van zelf het wiel gaan uitvinden.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
17-06-2021 14:24
Ik vind het zo jammer dat er sinds gisteren een paar mensen hebben laten weten iets te willen opzetten in de topics die hierover gaan en in napraat.
Het beste zou zijn om de koppen bij elkaar te steken in plaats van zelf het wiel gaan uitvinden.
Maar dat is toch net de bedoeling?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben maar een "kleintje" op dit forum, dus mijn mening zal er maar beperkt toe doen. Maar ik verhuis graag mee.

En ik bouw / organiseer ook graag mee. Heb ervaring met programmeren / fine-tunen van php, maar nog niet met forum-php-code (maar hoe moeilijk kan het zijn).
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
17-06-2021 14:24
Ik vind het zo jammer dat er sinds gisteren een paar mensen hebben laten weten iets te willen opzetten in de topics die hierover gaan en in napraat.
Het beste zou zijn om de koppen bij elkaar te steken in plaats van zelf het wiel gaan uitvinden.
Eens.
Of zoals mijn leidinggevende altijd zegt: "even centraal mensen!" :-D
...
Alle reacties Link kopieren
Heb JA gestemd en ik wil ook graag mee.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Voor mij: ja.
Denk dat als dit initiatief actief gedragen wordt door forummers en de TO's zich verantwoordelijk voelen voor de discussie's in "hun" topic. Ipv dat onderling gekrakeel, zoals nu, steeds gestaft kan worden.
Maar wieweet zijn er forummers die best "om niet" willen modereren?
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
17-06-2021 13:58
En wie gaat moderaten? Enig idee hoeveel politiek en stress er bij komt kijken? Je moet een kippenhok kunnen beheersen! Wie gaat de regels en het beleid opstellen? Wie heeft daar toezicht op? Je moet dit écht niet willen. Geloof me.
Wel een beetje eens met Lucille. Er zouden o.a. genoeg mensen moeten zijn die op zeer regelmatige basis willen moderaten.

Ik zou daarnaast niet aanraden om zelf een geheel nieuw forum te bouwen, zonder tussenkomst van bestaande forum software. Deze software is helemaal uitgedacht wat bijvoorbeeld aanmelden / spam verwerken / users blokkeren / veiligheid etc betreft. Maar dat kan je man denk ik wel inschatten. Van wat ik zo kan inschatten is dit forum met phpBB gebouwd. Discourse schijnt ook fijne software te zijn, maar dat heeft niet deze look and feel (al kunnen jullie dat er wellicht wel van maken).

Jullie initiatief vind ik in ieder geval heel tof!
Alle reacties Link kopieren
Blijft de layout ongeveer gelijk?
Geen motto
Alle reacties Link kopieren
Zelf denk ik dat het niet echt toekomstproof is, dat we beter over kunnen naar een bestaand medium. Maar goed, als iedereen mee gaat en het wordt een beetje professioneel aangepakt dan ga ik het zeker proberen.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
17-06-2021 14:17
Misschien al gezegd (niet alle reacties helemaal gelezen), maar met zulke forums is aanwas van nieuwe leden altijd een probleem.

Niet iedereen van het huidige forum zal naar het nieuwe forum gaan = minder leden, minder activiteit. En er haken altijd wel weer wat mensen af, stoppen met forummen. Gebeurt hier natuurlijk ook. Dus je wil nieuwe leden, maar dat zal een probleem worden: wie kent dit nieuwe forum? Hoe vinden nieuwe mensen hun weg naar dit nieuwe forum? Viva is heel bekend, dus dat vinden mensen wel.

Ik heb in het verleden (15-20 jaar) weleens enthousiast aangehaakt bij een gezellig nieuw forum dat iemand bijvoorbeeld uit onvrede over een bestaand forum had opgezet. Altijd een tijdje reuze leuk, maar dan sterft het uit. Mensen gingen of terug naar het oude forum (zal nu geen optie zijn als Viva helemaal verdwijnt) of zochten een ander groot forum met meer levendigheid op.
Dit dus. En natuurlijk kun je met SEO wel een eind komen maar dan heb er op een gegeven moment echt een dagtaak aan, zeker inclusief het aansturen van moderators (al dan niet betaald). Dus leuk als iemand het wil proberen en ik denk ook echt dat het in het begin goed gaat (mits goed opgezet) maar ik zie het gewoon niet als langdurige oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Een vraag of het naar 'overig' verplaatst kan worden omdat sommige forummers 'actueel' geblokkeerd hebben en het topic niet kunnen lezen.
Life is short. Eat dessert first.
Ik vind het een goed idee. Je kan misschien een klein opzetje maken en dat mensen alvast lid kunnen worden. Dan zie je al snel of het de moeite waard is.

En je kan het misschien wel bouwen en mensen meekrijgen, maar ik denk dat succes vooral afhangt wie mod wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven