K-Kerkklokken!

22-07-2012 10:29 97 berichten
Waar dienen die dingen vandaag de dag nog voor? Hebben kerken überhaupt een vergunning om herrie te produceren op zondagmorgen? Mensen hebben toch al meer dan een eeuw een eigen wekker? En als dat nou het enige was...

Waarom luiden die klokken ook nog de hele week door elk half uur om de tijd aan te geven? Niets zo funest voor je fragiele nachtrust als een kerkklok die twaalf slaat om middernacht. Wat bezielt die kerken, wie zit daar nou op te wachten? Vrij achterlijk gedoe anno 2012.
Ja maar galadriel, dan kijk je op de kerkklok, dan hoef je hem nog niet te horen.

Ik woon dus tussen 3 kerken in en dan denk je er na al die jaren wel aan gewend te zijn, maar soms wordt ik ook nog wakker van dat gebeier!

Maar ergens vind ik het toch ook wel weer wat nostalgisch hebben.
Ik weet eigenlijk niet eens of ze het hier ook de hele nacht doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde vroeger praktisch onder de kerkklokken maar hoorde ze nooit meer. Tot er iets mis was met diezelfde klokken en ze dus niet op de normale tijden sloegen/luiden dan werd ik wakker of merkte ik het overdag.
Maar elk half uur, en dat de hele week door elke dag? Tja, daar kan ik me iets bij voorstellen dat je het vervelend vindt.
quote:kadanz schreef op 22 juli 2012 @ 11:34:

[...]

Het eerste wat aan mensen verteld wordt die moeilijk slaap kunnen vatten is: kijk niet op de klok.

Nou...dat gaat dus niet als je een 200 megawatt/300 decibel kerkklok in je grotendeels seculiere stad hebt die de hele nacht door blijft luiden!Daarom zeg, 'mediteren'. Dan leer je om alle omgevingsgeluiden wel te registreren maar er geen -negatief- oordeel aan te hangen. Werkt als een tiet.
quote:jansenenjanssens schreef op 22 juli 2012 @ 11:47:

[...]

Daarom zeg, 'mediteren'. Dan leer je om alle omgevingsgeluiden wel te registreren maar er geen -negatief- oordeel aan te hangen. Werkt als een tiet.Leuk en aardig maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom ik moet gaan mediteren omdat een of andere gedateerde organisatie de kerkklokken om drie uur 's nachts laat luiden. Dit is systematische overlast, heel wat anders dan wat luidruchtige jongelui op straat.
Trouwens, die kerkklok waar ik naast woonde tingelde elk half ur én hij had een wijsje dat volgens mij elk kwartier werd gespeeld. Géén idee wat dat dan weer voor nut had, maar wel gezellig hoor.
quote:jansenenjanssens schreef op 22 juli 2012 @ 11:11:

[...]

Ik. Ik vind het altijd erg prettig wanneer ze de klokken gaan luiden dan weet ik tenminste of ik al weg moet ja of nee wil ik op tijd komen voor de dienst.

Oh, dat had ik vroeger ook altijd. Bij ons om de hoek van ons ouderlijk huis stond een kerk. Haske handig. (oh, niet voor een dienst trouwens, maar gewoon voor school enzo)

En ik ben er nog nooit wakker van geworden, dat went gewoon hoor. Beter dan een gierende brommer, wat ik hier nogal eens mee maak, daar word ik dus wél wakker van.
quote:kadanz schreef op 22 juli 2012 @ 11:54:

[...]

Leuk en aardig maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom ik moet gaan mediteren omdat een of andere gedateerde organisatie de kerkklokken om drie uur 's nachts laat luiden. Dit is systematische overlast, heel wat anders dan wat luidruchtige jongelui op straat.Stel je niet zo aan.
quote:kadanz schreef op 22 juli 2012 @ 11:54:

[...]

Leuk en aardig maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom ik moet gaan mediteren omdat een of andere gedateerde organisatie de kerkklokken om drie uur 's nachts laat luiden. Dit is systematische overlast, heel wat anders dan wat luidruchtige jongelui op straat.Stel je niet zo aan zeg, Calimero
Ik denk dat mediteren zeauiezeau wel goed is voor jou kadanz, maakt je een stuk relaxter, pfffff
Die kerkklokken blijven luiden omdat ze al eeuwen deel uit maken van de cultuur en omdat de meerderheid van de bevolking er blij mee is. Er is ook nog nooit massal protest tegen geweest. Dat is toch allemaal niet zo moeilijk te bedenken Kadanz?
Ik woon mijn hele leven al in de straat bij een grote kerk, nooit last van gehad. Keek vroeger met mijn zusje op zondagmorgen vanuit ons bed naar alle kerkgangers met hun hoedjes. Nu woon ik in dezelfde plaats, twee straten verderop en mijn man komt uit een grote stad, die heeft er heel veel moeite mee gehad. Toen hij mij erop ging wijzen hoorde ik opeens die klokken, daarvoor gewoon niet. Ik vind het ook onzin dat het ieder kwartier moet, met ieder half uur echt een klokkenspel. Overdag à la maar 's nachts is dat toch niet nodig! Ik klaag niet over de zondagochtend, dat hoort er nou eenmaal bij. Ik hoor ze trouwens al een paar weken niet meer bewust. Je moet het loslaten. Na een poosje hoor je het niet meer.
De klokken hebben voor mij geen meerwaarde, ik heb een lichte aversie tegen de kerk. Ik woon in een toeristisch dorp, er zijn geloof ik vijf kerken en de klokken van het gemeentehuis luiden ook regelmatig. Als je er hier niet tegen kan moet je gewoon in een andere plaats gaan wonen.
Niets mooier en rustgevender dan het gebeier van kerkklokken. Jammer dat er nog maar zo weinig zijn!
Wat een gezeur zeg, doe oordoppen in en je slaapt rustig verder.

Zelf woon ik vlakbij schiphol en hoor dagelijks heel laag vliegtuigen over komen. Irritant soms ja. Maar meestal hoor ik het niet eens meer, en in de nacht slaap ik met oordoppen in.

Als een roosje. En vind kerkklokken wel gezellig hoor.
Ik heb op kamers gewoond in een pastorie, mijn slaapkamer grensde aan de klokketoren. Ik hoorde het niet meer, alleen logees liepen te klagen.

Nu hoor ik in de verte wel eens een klok beieren, zo leuk! Helaas hoor je dat niet niet zo goed over het lawaai van de provinciale weg heen.

Je kunt wel overal een probleem van maken. Waar ik woon wordt geklaagd over vliegtuiglawaai. Ik hoor het zelf nauwelijks, misschien omdat ik jarenlang onder de bulderbaan heb gewoond?

Er zijn zelfs mensen die klagen over de kikkers in de sloten of het loeien van de koeien.

Zucht.
Och, ik vind het wel handig. Ik mis zo in iedergeval geen diensten.
Eensch met Enn...

Jij kiest zelf om daar te wonen, die kerk staat daar al een (paar) honderd jaar.

Typisch een geval van traditie en cultureel erfgoed wat we moeten beschermen.

Bevalt het je niet?

Lekker verhuizen.... of zullen we toch de kerk maar afbreken zodat je zondagmorgen rustig kan doorknorren!?

Ik heb wel een tip voor je....

Emigreer naar de USA.... daar ontlenen ze, net als jij, hun identiteit niet aan tradities maar aan zelfzucht en oppervlakkigheid.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
By the way; een vriend van me woont in de kerkstraat (...)....

Ja, ik hoor het luid en duidelijk, wanneer ik bij hem ben... Hij is er zo zwaar aan gewend , dat hij het het niet eens hoort.

Dat is dan 25 meter ipv 750.....
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
En meteen dacht ik aan Kadanz

http://www.telegraaf.nl/b ... an_steelt_kerkhaan__.html

Dronken man steelt haan van kerktoren

BALK - Een 41-jarige dronken inwoner van het Friese Balk heeft zondagavond de haan van de roomskatholieke kerk aan de Raadhuisstraat in zijn woonplaats gestolen. De kerktoren, enkele tientallen meters hoog, staat momenteel voor een renovatie in de steigers. Dat meldde de politie maandag.

De man was, ondanks zijn benevelde staat, samen met twee kompanen helemaal naar boven geklommen en had de haan losgetrokken. Op de weg naar beneden werd hij gesnapt door een politieman in vrije tijd, die hem aanhield. De twee andere mannen werden door opgetrommelde agenten niet meer gevonden, de gestolen haan wel. De man werd ingesloten op het politiebureau
Wat moet ik met een windhaan?

Als hij nou watten om de klepel had gehangen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven