Kan dit eigenlijk wel?
dinsdag 20 april 2010 om 14:57
Stel je gaat op uitnodiging met een korte reis mee.
Vervolgens worden na afloop op de site foto's geplaats van het gehele uitje (waarschijnlijk ook vanuit promotie oogpunt)
Tevens kunnen deelnemers met een inlogcode ook zelf hun genomen foto's op de site plaatsen.
Dit allemaal zonder toestemming van de personen die op de foto staan.
De foto's staan dus op het net daarom publiekelijk te zien en tevens eraf te plukken.
Kan dit zomaar?
Is het gezeur als je daar toch een onbehaaglijk gevoel over hebt?
Is het ook gezeur als je daar contact over opneemt?
Vervolgens worden na afloop op de site foto's geplaats van het gehele uitje (waarschijnlijk ook vanuit promotie oogpunt)
Tevens kunnen deelnemers met een inlogcode ook zelf hun genomen foto's op de site plaatsen.
Dit allemaal zonder toestemming van de personen die op de foto staan.
De foto's staan dus op het net daarom publiekelijk te zien en tevens eraf te plukken.
Kan dit zomaar?
Is het gezeur als je daar toch een onbehaaglijk gevoel over hebt?
Is het ook gezeur als je daar contact over opneemt?
dinsdag 20 april 2010 om 15:00
Het zou kunnen dat dit in de voorwaarde van de reis genoemd is.
Maar ik zou me daar zelf ook niet erg fijn bij voelen.
Als er foto's van mij zouden zijn gemaakt en die dan vervolgens zonder mijn toestemming op het net worden gezet.
Zeker geen gezeur als je je daar niet goed bij voelt en ook niet als je daarover contact over gaat opnemen. Vind ik.
Maar ik zou me daar zelf ook niet erg fijn bij voelen.
Als er foto's van mij zouden zijn gemaakt en die dan vervolgens zonder mijn toestemming op het net worden gezet.
Zeker geen gezeur als je je daar niet goed bij voelt en ook niet als je daarover contact over gaat opnemen. Vind ik.
dinsdag 20 april 2010 om 15:03
dinsdag 20 april 2010 om 15:06
Nope, waren voor de reis wildvreemde mensen.
De inlogcode is enkel om de foto's op de site te kunnen plaatsen.
De foto's zij dan door iedereen te zien, vrij op het net.
Als het zo in elkaar zou steken dat enkel de deelnemers via een inlogcode bij de foto's kunnen komen, is het een ander verhaal.
Maar zo is het dus niet.
De inlogcode is enkel om de foto's op de site te kunnen plaatsen.
De foto's zij dan door iedereen te zien, vrij op het net.
Als het zo in elkaar zou steken dat enkel de deelnemers via een inlogcode bij de foto's kunnen komen, is het een ander verhaal.
Maar zo is het dus niet.
dinsdag 20 april 2010 om 15:09
Ik kan me HEEL goed voorstellen dat je daar een onbehaaglijk gevoel bij hebt. Waarschijnlijk is het moeilijk dit op de juiste manier aan te kaarten, omdat veel mensen hier gewoon totaal niet over nadenken... 'is toch leuk???' (zie Hyves en Facebook waar je soms de belachelijkste foto's van wildvreemden tegenkomt).
Toch zou ik het (voor je gemoedsrust) zeker doen. Zelf zou ik er ook totaal geen prijs op stellen, het zou voor mijn werk ook echt niet goed zijn.
Toch zou ik het (voor je gemoedsrust) zeker doen. Zelf zou ik er ook totaal geen prijs op stellen, het zou voor mijn werk ook echt niet goed zijn.
dinsdag 20 april 2010 om 15:10
Lastige vraag....
Ik denk dat mensen wel gewoon hun foto's op het net mogen gooien, dat kunnen ze namelijk ook los van die site doen (hyves, blogs, whatever..). Alleen ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat ze het niet zomaar ter promotie mogen gebruiken??? (maar dan weer wel de foto's die ze zelf hebben gemaakt omdat je daarvan redelijkerwijs wist..etc.)
Als je er raar op staat of dronken of in compromiterende houdingen zou ik ze even mailen en om welke foto's het gaat. Dat zou ik niet raar vinden en dan halen ze ze misschien wel gewoon weg.
Ik denk dat mensen wel gewoon hun foto's op het net mogen gooien, dat kunnen ze namelijk ook los van die site doen (hyves, blogs, whatever..). Alleen ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat ze het niet zomaar ter promotie mogen gebruiken??? (maar dan weer wel de foto's die ze zelf hebben gemaakt omdat je daarvan redelijkerwijs wist..etc.)
Als je er raar op staat of dronken of in compromiterende houdingen zou ik ze even mailen en om welke foto's het gaat. Dat zou ik niet raar vinden en dan halen ze ze misschien wel gewoon weg.
dinsdag 20 april 2010 om 15:11
Zonder toestemming van de afgebeelde personen mogen foto's niet op internet geplaatst worden. Foto's zijn 'bijzondere persoonsgegevens' in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens en het is verboden daar iets mee te doen, tenzij bijvoorbeeld toestemming van de afgebeelde personen is verkregen. Dat moet dan expliciete toestemming zijn. Als je er over klaagt moeten de foto's dus van internet af.
Ik vind het sowieso geen "gezeur" hoor, los van wat er wettelijke wel of niet mag, is het wel z0 netjes om even van tevoren te vragen of mensen wel zo herkenbaar op internet willen.
Ik vind het sowieso geen "gezeur" hoor, los van wat er wettelijke wel of niet mag, is het wel z0 netjes om even van tevoren te vragen of mensen wel zo herkenbaar op internet willen.
dinsdag 20 april 2010 om 16:17
Zou het idd niet waarderen als ik in bikini/badpak/aangeschoten in een tropische bar/rood verbrand met zebrastrepen op een foto te zien was op het net. Als het een 'nette' foto zou zijn zou ik er minder moeite mee hebben.
Ik vind niet dat je zeurt als je hier contact over opneemt. Ik vind het raar dat ze geen toestemming hebben gevraagd.
Ik vind niet dat je zeurt als je hier contact over opneemt. Ik vind het raar dat ze geen toestemming hebben gevraagd.
dinsdag 20 april 2010 om 16:17
Ik zou me er ook niet prettig bij voelen. Straks zet iemand alle namen onder de foto voor hij m upload en ben je alsnog googlebaar. En afgezien daarvan, ik wil gewoon geen fotos van mezelf op een openbare plek op het web. Ik zou zeker contact opnemen met die club en ze het probleem duidelijk maken want ik denk dat ze er gewoon niet bij stilstaan dat sommige mensen niet met hun kop op internet willen.
.
dinsdag 20 april 2010 om 19:26
En nee , geen dronken ordinaire foto's
Evenal, gewoon niet prettig is mijn mening, en vind ik het zeer incorrect eigenlijk op deze manier.
Gaat denk ik toch wel een mailtje de deur uit, dan maar te boek als zeur
Heb nog wel even mening van vriend afgewacht (luister ik daar wel eens naar ? )
Maar die vond het ook niet kunnen qua norm, al had hij er persoonlijk minder problemen mee (als in geen onprettig idee erbij)
Evenal, gewoon niet prettig is mijn mening, en vind ik het zeer incorrect eigenlijk op deze manier.
Gaat denk ik toch wel een mailtje de deur uit, dan maar te boek als zeur
Heb nog wel even mening van vriend afgewacht (luister ik daar wel eens naar ? )
Maar die vond het ook niet kunnen qua norm, al had hij er persoonlijk minder problemen mee (als in geen onprettig idee erbij)
woensdag 21 april 2010 om 14:32
quote:Toet schreef op 20 april 2010 @ 15:28:
Zolang je naam er niet bij staat is het toch niet googlebaar? Dat scheelt dan weer iets, hoewel ik me voor kan stellen dat je het niet leuk vindt.Offtopic, maar daar zou je je nog wel eens lelijk in kunnen vergissen. Er wordt al gewerkt aan zoekmachines voor afbeeldingen. Picasa kan, meen ik, al mensen die je hebt 'gelabeld' herkennen wanneer ze op andere foto's staan.
Zolang je naam er niet bij staat is het toch niet googlebaar? Dat scheelt dan weer iets, hoewel ik me voor kan stellen dat je het niet leuk vindt.Offtopic, maar daar zou je je nog wel eens lelijk in kunnen vergissen. Er wordt al gewerkt aan zoekmachines voor afbeeldingen. Picasa kan, meen ik, al mensen die je hebt 'gelabeld' herkennen wanneer ze op andere foto's staan.
donderdag 22 april 2010 om 11:48